Stefania Stuglik

Stefania Stuglik | 20 marca 2020

Samochód na gaz a ubezpieczenie OC/AC. Ile kosztuje ubezpieczenie auta z instalacją LPG?

scrolldown Kobieta sprawdza ile kosztuje OC auta na gaz

Niskie ceny gazu działają na wyobraźnię, ale czy powinny skusić nas do zainstalowania lub zakupu pojazdu z LPG? W końcu instalacja gazowa w samochodzie to nie tylko oszczędności, ale też droższe ubezpieczenie OC i AC oraz inne dodatkowe koszty. 

Auto na gaz – co warto wiedzieć?

  • Gaz cały czas jest zdecydowanie najtańszym paliwem. Kosztuje ok. 2,30 zł za litr, podczas gdy benzyna ok. 4,90 zł, a olej napędowy – 5,10 zł.
  • Właściciele pojazdów z instalacją LPG płacą jednak najwyższe składki OC.
  • Auto z instalacją gazową oznacza również częstsze i droższe przeglądy techniczne, a także dodatkowe koszty homologacji butli czy wymiany filtrów.
  • Instalacja gazu opłaca się kierowcom, którzy jeżdżą dużo i na dłuższych odcinkach. W przypadku przejeżdżania kilku kilometrów dziennie, instalacja LPG może się nie zwrócić.

Już na wstępnie nie mamy dobrych wiadomości dla zwolenników i posiadaczy aut z LPG – w styczniu 2020 r. ubezpieczenie OC było dla nich najdroższe i kosztowało średnio 727 zł. To o 7% więcej niż wynosiła średnia dla właścicieli wszystkich samochodów (678 zł).

Ile kosztuje OC po uwzględnieniu rodzaju paliwa?

Na początku br. najmniej na obowiązkowe ubezpieczenie wydawali kierowcy samochodów elektrycznych. W ich przypadku średnia cena OC była aż o 237 zł niższa niż dla posiadaczy aut z LPG. Na wysokie składki nie mogli także narzekać właściciele aut zasilanych tradycyjnym paliwem oraz z silnikami diesla:

  • elektryczny: 490 zł
  • benzyna: 649 zł
  • diesel: 690 zł
  • benzyna/gaz: 727 zł

Jakie czynniki wpływają na koszt ubezpieczenia auta na gaz?

Posiadając samochód z instalacją LPG, z reguły powinniśmy liczyć się z wyższą składką OC. Pamiętajmy jednak, że jest też szereg innych czynników, które mają wpływ na cenę polisy. Najważniejsze z nich to:

Przyjrzyjmy się, w jaki sposób wybrane czynniki wpływają na wysokość składki OC. Jednym z najważniejszych jest wiek pojazdu. Oto średnie ceny OC dla aut z instalacją LPG według roku produkcji:

  • 2015 r. – 2020 r.: 584 zł
  • 2010 r. – 2014 r.: 644 zł
  • 2000 r. –  2009 r.: 744 zł
  • wyprodukowane przed 2000 r.: 741 zł.

A tak wyglądają średnie ceny OC dla aut na gaz w poszczególnych województwach:

WojewództwoŚrednia cena OC [zł]
podkarpackie580
świętokrzyskie604
opolskie613
małopolskie660
lubelskie661
śląskie677
lubuskie706
podlaskie715
wielkopolskie718
łódzkie725
warmińsko-mazurskie726
kujawsko-pomorskie743
zachodniopomorskie778
mazowieckie788
dolnośląskie825
pomorskie836

I jeszcze pięć najczęściej ubezpieczanych modeli samochodów z instalacją LPG (w kolejności od najczęściej ubezpieczanych) wraz z ceną OC:

  • Opel Astra: 684 zł
  • BMW seria 3: 1091 zł
  • Audi A4: 752 zł
  • Volkswagen Golf: 687 zł
  • Audi A6: 822 zł.

Ile kosztuje ubezpieczenie AC samochodu z instalacją gazową LPG?

Ze sporym wydatkiem muszą liczyć się także właściciele pojazdów z instalacją LPG, którzy chcą zabezpieczyć swój pojazd polisą OC/AC. By sprawdzić ceny, przeprowadziliśmy symulację w naszym kalkulatorze OC AC. Sprawdziliśmy, ile kosztowałoby najtańsze ubezpieczenie 10-letniego Volkswagena Golfa oraz 2-letniego Audi A4. Oba pojazdy mają dwulitrowe silniki oraz instalację gazową. Symulację przeprowadziliśmy dla trzech typów kierowców.

KierowcaCena OC AC na VW Golfa z 2010 r.Cena OC AC na Audi A4 z 2018 r.
wiek: 20 lat, prawo jazdy od 2. lat, nie posiada zniżek w OC i AC3001 zł5307 zł
wiek: 30 lat, prawo jazdy od 10. lat, posiada maksymalne zniżki w OC i AC 890 zł2572 zł
wiek: 50 lat, prawo jazdy od 30. lat, posiada maksymalne zniżki w OC i AC 884 zł2572 zł

Jak obniżyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia auta na gaz?

Jak widać z powyższych przykładów, na największy wydatek związany z ubezpieczeniem AC powinni przygotować się najmłodsi kierowcy, którzy jeszcze nie wypracowali zniżek. Na szczęście i dla nich istnieją sposoby obniżenia ceny polisy samochodu z instalacją gazową LPG.

  • Najskuteczniejszym jest współwłasność samochodu. Dzięki niej można zaoszczędzić nawet tysiąc i więcej złotych. Wystarczy ustanowić współwłasność samochodu z doświadczonym kierowcą, dzięki czemu można korzystać z wypracowanych wcześniej przez niego zniżek.
  • Jesteś jeszcze przed zakupem pojazdu? Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto sprawdzić, na który z wybranych przez Ciebie modeli samochodów ubezpieczenie będzie najtańsze. Pamiętaj również, że im większy silnik auta, tym więcej musisz wyłożyć za polisę.
  • Młodzi kierowcy mogą wypracowywać zniżki nawet nie posiadając samochodu. W jaki sposób? Wystarczy, że będą mieli zarejestrowany wcześniej na siebie skuter lub przyczepę. Zniżki przyznane z tego tytułu będą bardzo cenne po zarejestrowaniu na siebie pierwszego auta.

Uwaga! Niektóre towarzystwa nie biorą pod uwagę zniżek z OC motocykla czy skutera. Zapytaj więc w wybranej przez Ciebie firmie, czy daje ona taką możliwość.

  • Kolejnym sposobem na znalezienie najtańszego ubezpieczenia (gdy już posiadasz samochód z LPG) jest skorzystanie z porównywarki cen OC.
  • Pamiętaj również, że ubezpieczenie będzie tańsze, jeśli zapłacisz za nie jednorazowo, a nie w ratach.

Jakie są dodatkowe koszty użytkowania samochodu z instalacją LPG?

Kierowców do zainstalowania LPG kuszą niskie ceny gazu, ale musimy pamiętać, że instalacja LPG oznacza również dodatkowe koszty. Oto one:

  • droższe badania techniczne – przegląd auta na benzynę czy olej napędowy kosztuje łącznie 99 zł, tymczasem sprawdzenie instalacji gazowej zalicza się do badań specjalistycznych i kosztuje dodatkowe 63 zł, czyli łącznie co roku za przegląd pojazdu z instalacją LPG płacimy 162 zł;
  • częstsze badani techniczne – dotyczy to głównie nowych pojazdów, ponieważ auto z instalacją gazową w stacji kontroli musi obowiązkowo stawić się każdego roku, tymczasem nowy samochód bez LPG pierwszy przegląd przechodzi dopiero po trzech latach, a drugi po pięciu. Reasumując – w pięciu pierwszych latach auto z LPG musi przejść pięć badań technicznych, a pozostałe pojazdy – dwa;
  • homologacje i wymiany zbiornika – w Polsce każda butla legalizowana jest na 10 lat, po czym musi przejść ponowną homologację. Jeśli ekspert nie będzie miał zastrzeżeń (tzn. tabliczka znamionowa jest czytelna, powłoka zewnętrzna i wnętrze zbiornika nie budzą zastrzeżeń, a zbiornik przejdzie badanie wytrzymałości ciśnieniowej), wówczas butla otrzyma homologację na kolejne lata, a my zapłacimy za to ok. 300 zł. Znacznie głębiej będziemy musieli sięgnąć do kieszeni, gdy butla będzie budziła wątpliwości, bo wówczas trzeba ją wymieniać, a to wraz z montażem kosztuje ok. 600 zł.
    Co więcej, homologacji zbiornika należy dokonać także m.in. po sprowadzeniu używanego pojazdu z LPG z zagranicy czy po kolizji, wskutek której zatrzymano dowód rejestracyjny.

Uwaga! Każdy zbiornik należy obowiązkowo wymienić po 20 latach, licząc od daty jego produkcji.

  • naprawy i konserwacja – LPG to dodatkowa instalacja w naszym samochodzie i jak każda instalacja może ulec awarii, szczególnie jeśli nie była najwyższej jakości. W takiej sytuacji musimy być przygotowani na wydatek co najmniej kilkuset złotych. Do tego trzeba przygotować się na wymianę filtrów (fazy lotnej i fazy ciekłej). Szkoły są różne, ale można uznać, że należy zrobić to raz na rok, a koszt to ok. 100 zł.

Sprawdź ile kosztuje ubezpieczenie samochodu w 2021 roku.

Czy montaż LPG się opłaca?

Jak widać, pojazdy z instalacją gazową generują znaczne koszty, ale cena samego gazu dalej jest ponad dwa razy niższa niż cena benzyny czy oleju napędowego. Za litr gazu płacimy ok. 2,30 zł, tymczasem za benzynę 95 średnio 4,90 zł, a za olej napędowy ok. 0,20 zł więcej.

Komu więc opłaca się montaż LPG? Należy pamiętać, że samochód z LPG pali ok. 20 proc. więcej gazu niż benzyny. Jeśli więc wcześniej zużywał 10 litrów benzyny na 100 km, to teraz auto weźmie 12 litrów gazu, co jednak dalej pozwala zaoszczędzić ok. 20 zł na każdych 100 km.

Warto również wziąć pod uwagę fakt, że nie da się jeździć tylko na gazie, ponieważ każdy samochód z instalacją LPG rozpoczyna rozruch na benzynie i dopiero po zagrzaniu silnika przełącza się na gaz. I właśnie ten fakt wydaje się kluczowy w rozważaniach dotyczących opłacalności LPG, ponieważ montaż instalacji raczej nie opłaci się osobie, która codziennie dojeżdża do pracy po dwa kilometry (zimą taki odcinek może nie wystarczyć nawet na to, by benzyna przełączyła się na gaz), ale będzie już korzystny dla kierowcy, który codziennie przemierza np. po 50 km, a do tego dorzuca jeszcze 200 km na weekendowe wyjazdy.

Stefania Stuglik
[Głosów: 1 Średnia: 5]