Ubezpieczenie Taxi – ile za OC płacą taksówkarze?

Chcesz zostać taksówkarzem i interesuje Cię, ile kosztuje ubezpieczenie taxi? Niestety, kierowcy, którzy świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, muszą liczyć się z większymi kosztami niż użytkujący auta prywatnie. Przeczytaj artykuł, a dowiesz się, co towarzystwa biorą pod uwagę, kalkulując składkę na ubezpieczenie OC dla tego typu pojazdów.

Jak wynika z danych PAP, liczba taksówek sukcesywnie spada – obecnie po polskich drogach jeździ ok. 51 000 taksówkarzy, czyli aż 5 000 mniej niż przed wybuchem pandemii. Kiepską sytuację taksówkarze tłumaczą m.in. wysokimi kosztami utrzymania pojazdu (ceny paliwa, polis OC i AC). Niemniej ci z nich, którzy pozostali w branży lub dopiero w niej zaczynają, nie mają wyboru – muszą podpisać umowę o OC auta.

Ubezpieczenie OC i AC nie zawsze dla taksówkarzy

Towarzystwa ubezpieczeniowe posiadające w ofercie polisę OC mają obowiązek sprzedać ją każdemu kierowcy, który chce podpisać umowę. Firmy nie mogą odmówić np. ze względu na wiek samochodu czy też dlatego, że jego właściciel utrzymuje się, przewożąc odpłatnie pasażerów. Wynika to z art. 5 ust. 2 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.

To znaczy, że każdy kierowca taksówki ma prawo ubezpieczyć swój pojazd w dowolnej firmie. Tak jest w teorii, ale praktyka pokazuje coś innego. Towarzystwa co prawda nie zabraniają taksówkarzom ubezpieczać u nich samochodów, ale starają się ich do tego zniechęcić. W jaki sposób? Np. w niektórych firmach ubezpieczeniowych taksówkarze nie mogą wykupić polisy online, a w innych są mocno zawyżane ceny OC.

Z autocasco firmy mają jeszcze prościej. Ta dobrowolna polisa nie jest uregulowana przepisami, więc wystarczy, że w regulaminie zrobią zapis, że ubezpieczeniem AC można objąć wyłącznie auta do użytku prywatnego.

Dlaczego taksówkarze płacą więcej za OC?

Przy kalkulacji składki kierowca zaznacza, czy używa samochodu wyłączenia w celach prywatnych, czy w inny sposób. Ten „inny sposób” to korzystanie z pojazdu w związku z działalnością zawodową. Dotyczy to taksówkarzy, przedsiębiorców świadczących usługi kurierskie, przedstawicieli handlowych, instruktorów nauki jazdy i reprezentantów innych zawodów, w których samochód jest narzędziem pracy.

W oczach firm ubezpieczeniowych osoby jeżdżące samochodem „zawodowo” są częściej narażone na spowodowanie wypadku komunikacyjnego, niż użytkujące pojazdy wyłącznie prywatnie. Zresztą łatwo to sobie wyobrazić: przeciętny właściciel taksówki spędza za kółkiem 8-10 godzin dziennie, czyli 4-5 razy więcej niż osoba dojeżdżająca samochodem z i do biura. Dla towarzystw ubezpieczeniowych intensywne korzystanie z pojazdu oznacza wyższe ryzyko ubezpieczeniowe, dlatego ubezpieczenie oc samochodu zarejestrowanego jako taxi jest droższe.

W przypadku ubezpieczenia taksówki czynnikami, które zwiększają ryzyko powstania kolizji, są:

  • pośpiech spowodowany presją, aby dowieźć klienta na czas,
  • zmęczenie związane z kilkugodzinnym prowadzeniem auta,
  • częsta jazda w korkach, kiedy jest większe ryzyko stłuczki,
  • po wypadku: ewentualne roszczenia pasażera dotyczące wypłaty odszkodowania (z polisy taksówki).

Warto w tym miejscu przypomnieć, że przedsiębiorca świadczący usługi przewozu osób musi posiadać licencję na taksówkę. Dla towarzystw ubezpieczeniowych nie ma znaczenia, czy ubezpieczany samochód jest we flocie korporacji taksówkarskiej, czy zamawia się go poprzez aplikację do przewozu pasażerów (typu UBER) – oba traktowane są jako taksówki.

Od czego zależy cena OC taxi?

Przeznaczenie samochodu jako taxi to główny wyznacznik ceny OC, ale nie jedyny. Firmy kalkulują składkę na ubezpieczenie OC taksówki w oparciu o takie same dane jak ubezpieczenie prywatnego auta.

Tym samym zwracają uwagę na:

Powyższe czynniki stanowią wypadkową do wyliczenia ceny za OC taksówki.

Dlaczego ubezpieczenie taxi jest często droższe niż prywatnego samochodu?

Firmy ubezpieczeniowe wyliczając wysokość składki OC, biorą pod uwagę ryzyko związane z ochroną danego pojazdu. Jeśli jest ono wyższe, to znaczy prawdopodobieństwo spowodowania wypadku jest większe niż przeciętne, odzwierciedlają je w cenie polisy.

Tak się dzieje w przypadku obowiązkowego ubezpieczenia taxi. Statystycznie właściciele taksówek są częściej sprawcami kolizji niż użytkownicy prywatni samochodów.

Ponadto, dochodzi jeszcze jeden argument uzasadniający wysokość składki ubezpieczeniowej. Taksówki są narzędziami pracy. Ich użytkownicy nie mogą (przynajmniej nie zawsze) zrezygnować z auta ze względu na zbyt wysokie koszty utrzymania. O ile osoba prywatna może przerzucić się z samochodu na komunikację miejską, to takiego komfortu nie mają taksówkarze.

Ubezpieczyciele zdają sobie z tego sprawę i windują cenę ubezpieczenia, ponieważ wiedzą, że taksówkarz zapłaci, choćby miał np. zaciągnąć kredyt na składkę.

Gdzie ubezpieczyć taxi?

Najkorzystniej jest wykupić OC tam, gdzie jest najtaniej. Wynika to z faktu, że zakres ubezpieczenia regulują przepisy prawa i jest on taki sam w każdej firmie. Oznacza to, że każda złotówka więcej niż u konkurencji to bezsensowna nadpłata, która nic nie daje.

O ile użytkownicy samochodów prywatnych najtańsze OC znajdą w kalkulatorze OC/AC, to kierowcy taksówek będą mieli z tym problem. Większość ubezpieczycieli nie umieszcza ofert na OC taxi w kalkulatorze. Po zaznaczeniu, że samochód użytkowany jest jako taxi, wyświetli się komunikat, aby skontaktować się z firmą, która przedstawi indywidualną ofertę. Niestety nie da się tego obejść, ale można to uprościć.

Wystarczy zadzwonić na nr tel. 22 270 00 00 lub skontaktować się z nami mailowo pomoc@rankomat.pl. Konsultant znajdzie najtańszą ofertę ubezpieczenia i udzieli wsparcia przy podpisaniu umowy. To szybsze rozwiązanie niż obdzwanianie kolejno kilku firm i podawanie tych samych informacji po wiele razy.

Ile zapłacę za ubezpieczenie samochodu taxi?

Ubezpieczenie taksówki jest droższe niż wykupienie polisy dla prywatnego pojazdu – to już wiemy. Ale jak przedstawiają się konkretne ceny? Okazuje się, że mogą być one nawet dwa, trzy razy wyższe.

Na wysokość składki OC ma wpływ nie tylko przeznaczenie samochodu, ale i inne czynniki, takie jak, np. jak długo kierowca posiada prawo jazdy. Wyobraźmy sobie taką sytuację: jest dwóch taksówkarzy i obaj poruszają się tym samym modelem Skody Fabii z tego samego rocznika.

Jeden taksówkarz to 22-letni Michał posiadający uprawnienia do kierowania pojazdami od 2 lat, a drugi 54-letni Dariusz, który jeździ już ponad 30 lat. Choć obaj mają takie samo auto, identyczne warunki pracy, to mimo to OC taksówki Michała będzie o wiele droższe niż Darka.

Ale to nie koniec. Koszt ubezpieczenia taksówki zależy też od miejscowości, w której będzie świadczyła usługi przewozowe. W aglomeracjach (np. na terenie Warszawy, Krakowa, Wrocławia) jest bardzo duże natężenie ruchu i częściej zdarzają się drobne kolizje i poważne stłuczki w porównaniu do mniejszych miejscowości. Z tego powodu taksówkarze np. z Gdańska płacą za OC więcej niż ich koledzy po fachu z Zambrowa w woj. podlaskim.

Ubezpieczenie taksówki – dodatkowa ochrona

OC to obowiązkowe ubezpieczenie taxi – kierowca musi je mieć i dbać, aby nie doszło do przerwy w ochronie. Już jeden dzień bez polisy OC grozi mandatem w wysokości 1 440 zł (od 1.01.2024 r. będzie to 1 700 zł).

Jednak warto objąć taksówkę kompleksową ochroną ubezpieczeniową i dokupić dobrowolne polisy. Dlaczego? Już wyjaśniam. Polisa OC ma zastosowanie, kiedy taksówkarz powoduje wypadek i wyrządza szkody osobom trzecim. Pieniądze z ubezpieczenia wypłacane są pokrzywdzonym, sprawca nie dostaje nic. To znaczy, że kierowca nie otrzyma żadnych środków na naprawę własnej taksówki. Jeżeli jego auto wymaga droższej naprawy, a on nie ma oszczędności, robi się naprawdę nieciekawie.

W związku z tym warto dokupić nieobowiązkowe ubezpieczenie autocasco, którego głównym zadaniem jest ochrona własnego pojazdu. Na wypłatę z AC można liczyć w razie:

  • kradzieży samochodu,
  • uszkodzenia taksówki podczas wypadku (gdy kierowca jest jego sprawcą),
  • uszkodzenia pojazdu w wyniku nieostrożnych manewrów typu wjechanie na słup,
  • uszkodzenia przez wandali, nieznanych sprawców.

Przy wyborze AC należy zwrócić uwagę, czy suma ubezpieczenia jest adekwatnie wysoka do wartości pojazdu i w razie uszkodzenia (bądź kradzieży) zrekompensuje szkodę. Alternatywą dla standardowego autocasco jest AC Mini. To okrojona wersja polisy chroniącą przed określonymi zdarzeniami (np. tylko uszkodzeniami powypadkowymi albo tylko kradzieżą), która jest o wiele tańsza.

Ubezpieczenie NNW taksówkarza od następstw nieszczęśliwych wypadków

Ubezpieczenie NNW, czyli następstw nieszczęśliwych wypadków ochroni zdrowie i życie taksówkarza, tj. gwarantuje pomoc finansową, jeżeli ucierpi osobiście kierowca pojazdu. Co ważne, NNW nie działa tylko wtedy, kiedy samochód się porusza, ale we wszystkich sytuacjach związanych z jego użytkowaniem, np. przy:

  • wsiadaniu lub wysiadaniu z taksówki,
  • tankowaniu,
  • załadunku i rozładunku.

Nietrudno sobie wyobrazić taki przypadek, że taksówkarz wkłada ciężką walizkę pasażera do bagażnika i uszkadza sobie kręgosłup. Wtedy może liczyć na rekompensatę z NNW: towarzystwo ubezpieczeniowe zapłaci za leczenie, a jeśli stan zdrowia nie pozwoli powrócić do zawodu taksówkarza, pokryje koszty przekwalifikowania zawodowego.

Ubezpieczenie taxi – jakie dodatkowe polisy warto kupić?

Opcjonalne ubezpieczenia dodatkowe, które są przydatne to assistance i ubezpieczenia opon oraz szyb.

Ochronę w ramach assistance można porównać do usług pomocy drogowej. Obejmuje:

  • naprawę samochodu na miejscu lub holowanie do warsztatu,
  • pomoc z wymianą koła,
  • uruchomienie akumulatora itd.

Ceny assistance są na tyle przystępne, że składka zwróci się już po pierwszej interwencji.

Ubezpieczenie opon i szyb pokrywa koszty związane z wymianą tych elementów w taksówce. Po co je nabywać, jeśli usługa wymiany koła jest w np. w assistance? I tu jest haczyk. Assistance gwarantuje pomoc z mechanika z wymianą koła, ale koszt koła kierowca będzie musiał pokryć z własnej kieszeni. Ten koszt nie będzie go dotyczył, o ile wykupi dodatkowe ubezpieczenie opon.

W którym towarzystwie taksówkarze mogą kupić tanie OC?

Wszystkie firmy ubezpieczeniowe mają obowiązek sprzedać polisę OC kierowcy taksówek, zainteresowanego podpisaniem umowy. Każde towarzystwo ma też oddzielny cennik dla taksówkarzy, niekorzystny względem użytkowników pojazdów do celów prywatnych. Mówiąc krócej – ubezpieczenie samochodu taxi jest dużo droższe. Czasem cena, jaką będzie musiał zapłacić kierowca taksówki, jest nawet 3-krotnie wyższa w porównaniu do prywatnych pojazdów.

Firmy ubezpieczeniowe nie posiadają sztywnego taryfikatora OC i AC dla taksówkarzy. Oprócz faktu, że pojazd jest taksówką, na cenę polisy składają się inne czynniki. W związku z tym nie da się wymienić towarzystw, w których koszt ubezpieczenia taxi jest niski. Jeden taksówkarz zapłaci mało w danej firmie, a drugiemu to samo towarzystwo wyliczy wysoką składkę.

Ubezpieczenie floty pojazdów – czy można tak ubezpieczyć taxi?

Przedsiębiorcy oferujący usługi kurierskie lub taksówkarze często mają po kilka samochodów do pracy. Mogą oni skorzystać z ubezpieczenia flotowego, czyli zbiorczej polisy dla wszystkich swoich aut.

Ubezpieczenie floty pojazdów wychodzi dużo taniej niż umowy podpisywane oddzielnie. O polisę dla floty warto dowiadywać się w firmach: Allianz, PZU, AXA i Warta, które oferują pełne pakiety ubezpieczeń taksówek.

Ubezpieczenie taksówki – najważniejsze informacje:

  • Cena OC samochodu zarejestrowanego jako taksówka jest wyższa niż pojazdu użytkowanego prywatnie.
  • Towarzystwa ubezpieczeniowe przy wyliczaniu składki biorą pod uwagę dane taksówki (model, marka) i taksówkarza (wiek, od ilu lat ma prawo jazdy, gdzie mieszka, jaka jest jego historia ubezpieczenia).
  • Warto wykupić kompleksowe ubezpieczenie samochodu służącego do odpłatnego przewozu osób.
  • Pakiet ubezpieczeniowy (np. OC i AC) wychodzi dużo taniej niż oddzielny zakup tych polis.
  • Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe mają w ofertach ubezpieczenia flotowe.

FAQ - najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie taksówki

  1. Czy odpłatne przewożenie osób autem zawsze upoważnia do wypłaty odszkodowania?

    Tak, regulują to przepisy. Jeśli taksówkarz spowoduje wypadek, w którym ucierpi jego pasażer, to otrzyma on odszkodowanie z OC samochodu sprawcy, czyli taksówkarza, który go przewoził.
  2. Ile kosztuje ubezpieczenie na taksówkę?

    Nie da się odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie, ponieważ jest zbyt wiele czynników decydujących o cenie polisy OC. Można tylko stwierdzić, że jest ona wyższa niż dla aut prywatnych.
  3. Jakie ubezpieczenie musi mieć taxi?

    Istnieją dwie kategorie ubezpieczeń: obowiązkowe ubezpieczenie (tutaj znajduje się wyłącznie OC) i nieobowiązkowe (dodatkowe polisy chroniące pojazd, np. AC, assistance).
  4. Gdzie ubezpieczyć taksówkę?

    Można to zrobić w każdej firmie, ale najkorzystniejszy jest wybór towarzystwa ubezpieczeniowego z najniższą ceną.
  5. Czego nie obejmuje ubezpieczenie samochodu?

    OC taxi nie obejmuje szkód powstałych na ubezpieczonej taksówce, jeśli ich sprawcą jest taksówkarz.
Justyna Czerwińska
[Głosów: 2 Średnia: 5]