Assistance za granicą to ubezpieczenie szczególnie popularne wśród kierowców planujących wyjazd za granicę samochodem. Polisa może zapewniać pomoc po wystąpieniu różnych zdarzeń – awarii, kolizji i wypadku. Dowiedz się, jak wybrać ubezpieczenie assistance, aby w podróży czuć się bezpiecznie.
Holowanie auta, wynajem auta zastępczego czy zorganizowanie noclegu w hotelu do czasu naprawy samochodu – oto przykłady usług, których może potrzebować każdy kierowca w wyniku przykrego zdarzenia w trasie. Dobra wiadomość jest następująca – pomóc może firma ubezpieczeniowa. I zrobi to właśnie w ramach assistance za granicą.
Co to jest ubezpieczenie assistance za granicą?
Assistance to dobrowolne ubezpieczenie, z którego kierowca może skorzystać, gdy dojdzie do niespodziewanej sytuacji na drodze. Assistance w wersji zagranicznej oznacza tyle, że ubezpieczyciel zorganizuje pomoc również poza granicami kraju. Ze wsparcia kierowca może skorzystać np. po awarii. Większość polis ma tak dobrany wachlarz świadczeń, aby kierowca i podróżujący z nim pasażerowie byli wspierani również w sprawach, które mogą mieć związek z awarią pojazdu w podróży. Przykłady?
Ubezpieczyciel może zobowiązać się do organizacji noclegu czy zapewnić opiekę nad dziećmi i zwierzętami po awarii auta. Assistance za granicą może też zapewnić wsparcie prawne i medyczne po wypadku. To właśnie wszechstronna pomoc oferowana przez ubezpieczyciela sprawia, że assistance za granicą jest tak popularne wśród kierowców.
Jaki jest zakres terytorialny assistance?
Najczęściej ubezpieczyciele proponują assistance w 2-3 wariantach, przy czym w zależności od firmy opcje te mają inne nazwy. Im wyższy pakiet, tym bogatsza ochrona, również gdy chodzi o zakres terytorialny. Aby jednak poznać szczegóły, należy zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia (OWU).
W jakich krajach można skorzystać z assistance za granicą? Każdy ubezpieczyciel proponuje ochronę na terenie państw tworzących Unię Europejską. Inaczej jest w przypadku krajów Europy Wschodniej – assistance może nie zapewniać wsparcia na terenie Ukrainy, Rosji i Białorusi. To właśnie te trzy państwa wymieniane są w OWU najczęściej.
Gdzie można skorzystać ze świadczeń oferowanych w ramach assistance za granicą? Oto kilka przykładów:
- Benefia – Polska i pozostałe kraje należące do Unii Europejskiej, a także m.in. Albania, Andora, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Norwegia i europejska część Rosji
- Beesafe – Polska i europejskie części krajów należących do Unii Europejskiej, a także m.in. Szwajcaria, Wielka Brytania i europejska część Rosji
- Compensa – Polska i europejskie części państw należących do Unii Europejskiej, a także m.in. Szwajcaria, Wielka Brytania i europejska część Rosji
- Generali – kraje europejskie, np. Chorwacja, Czarnogóra, Malta, Ukraina (bez Krymu i pozostałych obszarów okupowanych przez Rosję)
- HDI (warianty Złoty, Złoty+ i Podróżnik 15) – Polska, pozostałe kraje europejskie (z wyłączeniem Gruzji), europejskie części terytoriów Rosji i Turcji, a także Maroko, Tunezja i Izrael
- Link4 – Polska i Europa z wyłączeniem m.in. Albanii, Białorusi, Malty, Mołdawii, Rosji i Ukrainy Ergo Hestia – Polska i Europa
- Proama – Polska i kraje ościenne
- Uniqa (warianty Premium i Prestiż) – Polska i pozostałe kraje europejskie, z wyłączeniem Białorusi, Mołdawii i Ukrainy
- Warta (warianty Złoty, Złoty+ i Podróżnik 15) – Polska, pozostałe kraje europejskie (z wyłączeniem Gruzji), europejskie części terytoriów Rosji i Turcji, a także Maroko, Tunezja i Izrael
- Wiener (Auto Assistance Plus) – kraje europejskie, ale w przypadku terytorium Chorwacji, Grecji, Hiszpanii i Portugalii z wyjątkiem ich wysp, z kolei w przypadku Francji bez terytoriów zamorskich i wysp, a w przypadku Rosji i Turcji wyłącznie na ich części europejskiej
- PZU – Polska i Europa (z wyłączeniem Mołdawii i Rosji), a także Algieria, Maroko, Izrael i Tunezja
Jaki zakres ochrony ma assistance za granicą?
Firmy ubezpieczeniowe zdają sobie sprawę, że kierowcy podczas zagranicznych podróży mają zróżnicowane potrzeby. To zrozumienie różnych wymagań klientów ma odzwierciedlenie w zakresie ochrony – dostępne na rynku produkty różnią się zapewnianymi świadczeniami. Dotyczy to przy tym nie tylko tych mniej popularnych, ale również najpopularniejszych świadczeń.
Większość ubezpieczeń assistance, które zapewniają dostęp do pomocy również za granicą, gwarantuje kierowcy następujące świadczenia:
- Naprawa samochodu na miejscu zdarzenia. Dotyczy to choćby awarii silnika czy wymiany opony.
- Holowanie auta. Może pojawić się limit kilometrów holowania lub dodatkowe wymagania, np. do awarii musi dojść co najmniej 200 km od domu.
- Transport kierowcy. W konsekwencji nie musi on na miejsce zdarzenia wzywać taksówki – zostanie odwieziony do warsztatu lub hotelu.
- Samochód zastępczy. Gdy naprawa ubezpieczonego pojazdu potrwa dłużej, firma ubezpieczeniowa udostępnia auto zastępcze na kilka lub kilkanaście dni.
- Dostawa paliwa. Jeżeli w trasie kierowcy skończy się paliwo, to firma ubezpieczeniowa zleci jego dostarczenie. Za paliwo kierowca będzie musiał jednak zapłacić.
- Pomoc prawna, informacyjna i tłumacza. To popularne świadczenia w assistance za granicą.
- Zorganizowanie noclegu w hotelu. Assistance w podróży może zapewniać organizację noclegu, gdyby naprawa po awarii się przedłużała.
Jaki zakres ma ubezpieczenie assistance krótkoterminowe?
Krótkoterminowe assistance za granicą to ubezpieczenie, które właściciel samochodu kupuje na okres krótszy niż 12 miesięcy. W zależności od oferty ochrona może być zapewniana przez 7, 15 lub 30 dni.
Zakres krótkoterminowego assistance za granicą nie różni się od zakresu standardowego assistance – różnicą jest okres obowiązywania polisy. Przykładowo: krótkoterminowe assistance od firmy Warta (Podróżnik 15) zapewnia naprawę samochodu na miejscu lub holowanie do 400 km, samochód zastępczy (np. na okres 10 dni po kradzieży auta), zakwaterowanie do 2 dni i pomoc tłumacza.
Co oczywiste – krótkoterminowe assistance jest tańsze niż jego całoroczny odpowiednik.
Należy mieć na uwadze, że niektórzy ubezpieczyciele nie sprzedają assistance krótkoterminowego dla samochodów powyżej pewnego wieku, np. 15 lat. Posiadacze starszych aut powinni o tym pamiętać, zapoznając się z ofertami – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w najtaniejuagenta.pl.
Jaki zakres ma assistance podstawowe jako dodatek do OC?
Firmy ubezpieczeniowe często oferują assistance jako bonus do ubezpieczenia OC. Taka polisa nie zapewnia jednak wystarczającej ochrony, gdy w planach jest podróż samochodem za granicę – sprawdza się ona jedynie na terenie Polski. Dlaczego?
Po pierwsze, wiele takich polis działa wyłącznie w Polsce. Po drugie, nawet jeżeli zdarzy się, że z polisy można skorzystać poza Polską, to lista świadczeń jest bardzo uboga. W konsekwencji takie ubezpieczenie nie zapewnia poczucia bezpieczeństwa – w razie problemów kierowca będzie zdany na siebie. A trzeba pamiętać, że usługi pomocy drogowej w Niemczech, Holandii czy Francji są kosztowne.
Jaki zakres ma ubezpieczenie assistance maksymalne?
Wiele firm ubezpieczeniowych proponuje kierowcom ubezpieczenie samochodu assistance o bardzo szerokim zakresie świadczeń. W przypadku zagranicznego assistance maksymalnego pojawiają się rzadziej spotykane usługi.
Assistance w najszerszej wersji może zapewniać dostęp m.in. do następujących świadczeń:
- Opieka nad dziećmi i zwierzętami na czas załatwiania spraw przez opiekunów lub ich pobytu w szpitalu.
- Kierowca zastępczy. Z tej usługi będzie można skorzystać, gdyby po wypadku kierowca nie mógł prowadzić auta, a żaden z pasażerów nie miał prawa jazdy.
- Samochód zastępczy na dłuższy czas. Wynajem samochodu zastępczego może trwać np. dwa tygodnie.
- Odstawienie samochodu po naprawie pod zagraniczny adres wskazany przez ubezpieczonego.
- Wypłata gotówki po kradzieży lub nieoprocentowana pożyczka. Maksymalna kwota wskazana jest w ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.
Przykład: Krystian został okradziony na zagranicznych wakacjach z rodziną. Dzięki maksymalnie rozszerzonemu assistance otrzymał od ubezpieczyciela 500 euro – musiał tylko przesłać dokumentację otrzymaną na posterunku policji. Dodatkowo ubezpieczyciel zaproponował mu 1000 euro w formie pożyczki. Jeżeli Krystian się na nią zdecyduje, spłaci ją po powrocie do Polski.
Ile kosztuje assistance za granicą?
Assistance za granicą można kupić wraz z ubezpieczeniem OC na 12 miesięcy lub tuż przed wyjazdem. W drugim przypadku ubezpieczyciel będzie zapewniał ochronę przez okres np. 7 lub 30 dni. Ile kosztuje assistance za granicą? Cena jest uzależniona zarówno od zakresu ochrony, jak i długości trwania polisy.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | ||
OC | AC | Assistance | NNW | 786,45 zł* rata od 258,21zł | |
Dodatkowo: Opony RankoPomoc Prawna Awaria Holowanie do 500 km | |||||
786,45 zł* rata od 258.21 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: Opony RankoPomoc Prawna Awaria Holowanie do 500 km | |||
* Kalkulacja z maja 2024 r.
Ile kosztuje całoroczne ubezpieczenie assistance za granicą?
Całoroczne ubezpieczenie assistance za granicą często opłaca się dużo bardziej niż krótkoterminowe assistance – cena za 1 dzień ochrony jest niższa niż w przypadku produktów na 7, 14 czy 30 dni. Polisę na 12 miesięcy można kupić, korzystając z kalkulatora OC.
Przykład: Marta to 42-latka z Opola, która planuje w tym roku urlop we Włoszech. Z myślą o wakacjach chce kupić polisę assistance wraz z ubezpieczeniem OC. Do ubezpieczenia zgłasza Citroena C5 z rocznika 2018 (diesel, poj. silnika 1997 cm3). Za pakiet polis z holowaniem do 500 km zarówno w Polsce, jak i pozostałych krajach europejskich, kobieta zapłaci 786,45 zł. Gdyby poszukiwała jedynie polisy OC, zapłaciłaby 535 zł.
Ile kosztuje krótkoterminowe assistance za granicą?
Assistance za granicę można kupić też w wersji na kilka czy kilkanaście dni. Ile kosztuje takie ubezpieczenie auta? Z pomocą w oszacowaniu wydatku przychodzi internetowa porównywarka Rankomat.pl. Z przeprowadzonej z jej użyciem kalkulacji wynika, że kierowca z powyższego przykładu za 9-dniową ochronę ubezpieczeniową zapłaciłby od 100,10 zł do 266,20 zł.
Jak wybrać zagraniczne assistance?
Ubezpieczenie assistance nie jest uregulowane ustawą czy rozporządzeniem – firmy ubezpieczeniowe mają pełną dowolność w kształtowaniu oferty. W konsekwencji w ramach ubezpieczenia assistance w Polsce czy za granicą mogą być oferowane różne świadczenia. To z kolei powoduje, że przed podpisaniem umowy należy dokładnie zapoznać się z OWU i sprawdzić, co obejmuje polisa.
Na co należy zwrócić uwagę, wybierając assistance? Oto kluczowe kwestie:
- Ograniczenia w dostępie do świadczeń. Należy sprawdzić, ile razy można skorzystać z pomocy w ramach polisy. Zdarza się, że polisa assistance zapewnia dostęp do holowania, ale tylko raz przez cały okres umowy.
- Zakres terytorialny. Kierowca powinien się upewnić, że polisa zadziała w kraju docelowym i w państwach, przez które wiedzie trasa. Inaczej w razie awarii samochodu czy kradzieży pojazdu nie będzie można skorzystać z pomocy.
- Odpłatność za hotele. Niektóre firmy ubezpieczeniowe opłacają hotel, podczas gdy inne jedynie organizują nocleg (znajdują, rezerwują, zawożą na miejsce), ale kierowca musi sam za niego zapłacić.
Oprócz tego należy pamiętać o standardowych wyłączeniach związanych np. z wiekiem auta (niekiedy ochrona nie działa, gdy samochód ma powyżej 15 lat) i o klauzuli alkoholowej (firma wyłącza swoją odpowiedzialność, gdy kierowca w chwili zdarzenia był pod wpływem alkoholu).
Źródła
- Oferty opublikowane na stronach internetowych ubezpieczycieli oraz OWU dla assistance następujących firm ubezpieczeniowych: Benefia, Beesafe, Compensa, Ergo Hestia, Generali, HDI, Link4, Proama, Uniqa, Warta, Wiener, PZU
Assistance za granicą – co warto wiedzieć?
- Assistance za granicą to ubezpieczenie, z którego można skorzystać w razie nieprzewidzianych zdarzeń na drodze.
- Większość ubezpieczycieli ma w ofercie po 2-3 opcje assistance. Rozszerzone warianty obowiązują w całej Europie (z wyjątkami).
- Wiele dostępnych wariantów ubezpieczenia assistance sprawia, że każdy kierowca znajdzie produkt spełniający jego oczekiwania.
- Assistance samochodu otrzymane jako dodatek do OC nie sprawdzi się w roli assistance za granicą.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o assistance za granicą
-
Czy „darmowe” assistance otrzymane przy zakupie OC/AC wystarczy podczas zagranicznej podróży?
Zdecydowanie nie, a to z uwagi na ubogi zakres świadczeń. Najczęściej takie assistance zapewnia holowanie, ale na krótki dystans (np. 70 czy 100 km) i jedynie po wypadku. -
Jaki limit holowania będzie wystarczający w przypadku assistance za granicę?
Wszystko zależy od docelowego miejsca podróży. Przed zakupem assistance należy sprawdzić odległość na mapie i dodać do niej pewien zapas – na wypadek nieprzewidzianych sytuacji. -
Ile trzeba zapłacić za assistance obowiązujące za granicą?
Ceny wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Ostateczny koszt jest uzależniony od długości obowiązywania i zakresu ochrony ubezpieczeniowej. -
Czy można wykupić assistance i OC u różnych ubezpieczycieli?
Wszystko zależy od konkretnej oferty. Niektóre towarzystwa traktują assistance jako osobny produkt. Inne natomiast oferują je jedynie jako dodatek do podstawowego ubezpieczenia. -
Którą opcję assistance wybrać?
To zależy od potrzeb kierowcy. Gdy często jeździ on za granicę, przyda się rozbudowany wariant, który zapewni wsparcie w wielu sytuacjach. -
Czy zakres ochrony assistance jest zawsze taki sam?
Nie. Standardem w assistance jest gwarancja naprawy na miejscu i holowania, ale pozostałe składniki polisy zależą od firmy ubezpieczeniowej. -
Czy warto kupić assistance za granicę?
Tak. Posiadacz polisy zapewnia sobie całodobową pomoc techniczną, medyczną, prawną, informacyjną. -
Jakie produkty mogą być sprzedawane wraz z assistance?
Popularny jest pakiet OC i assistance. Inny wariant polisy to OC, AC, assistance. Spotkać można się też z opcjami, w skład których wchodzi dodatkowo ubezpieczenie NNW. -
Czy z assistance za granicą można korzystać przez całą dobę?
Tak. Pomoc w ramach assistance działa 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Infolinię obsługują polskojęzyczni konsultanci – po przyjęciu zgłoszenia sami powiadamiają oni np. lokalną pomoc drogową, z którą ubezpieczyciel ma podpisaną umowę.