Piotr Nowik

Piotr Nowik | 22 stycznia 2021

Ubezpieczenie nowego samochodu. Jakie ubezpieczenie wybrać dla nowego auta z salonu?

scrolldown Młoda para kupuje samochód w salonie

Marka, model, kolor i wyposażenie już wybrane? To świetnie, ale zanim wyjedziemy nowym samochodem z salonu, musimy go jeszcze ubezpieczyć. Jak i gdzie najkorzystniej to zrobić?

Ubezpieczenie nowego samochodu – co warto wiedzieć?

1. Każdy samochód musi posiadać ubezpieczenie OC.
2. W przypadku nowych pojazdów polecane jest również posiadanie Autocasco, a nawet Assistance oraz NNW.
3. Przy zakupie nowych samochodów można skorzystać z ubezpieczenia w ramach tzw. pakietu dealerskiego lub szukać polisy na własną rękę.
4. Na cenę polisy OC i AC wpływ ma zarówno rodzaj samochodu (m.in. marka i pojemność silnika), jak i dane kierowcy (wiek, doświadczenie, historia ubezpieczenia).
5. W przypadku samochodu kupionego w leasingu lub na kredyt, pojazd musi posiadać ubezpieczenie o określonym zakresie.


Głównie z powodu pandemii koronawirusa, w Polsce wyhamowała sprzedaż nowych aut, ale rynek ciągle określany jest jako bardzo perspektywiczny. W 2020 r. prosto z salonów wyjechało ponad 428 tys. samochodów osobowych, ale w 2021 r. producenci liczą na znaczną poprawę tego wyniku.

Ile kosztuje nowy samochód?

Jednej odpowiedzi na to pytanie oczywiście nie ma, ale przyjrzeliśmy się ofertom pojazdów popularnych w Polsce. Ich cena zależy m.in. od wielkości i rodzaju silnika, a także wyposażenia. I tak, np. Renault Clio dostępne „od ręki” jest już za 55 tys., choć w znacznie wyższej wersji kosztuje już 96 tys. zł.

Jeszcze większy rozrzut cenowy zaobserwowaliśmy w przypadku bardzo chętnie kupowanego przez Polaków Volkswagena Passata. Za najtańszego w salonie należy zapłacić 86,5 tys. zł, ale ekskluzywna wersja jest już o ponad 100 tys. zł droższa, bo kosztuje aż 190 tys. zł.

Jeśli chodzi o samochody z najwyższej półki, to ograniczeniem powoli staje się tylko wyobraźnia. Co prawda najtańsze Audi Q5 znaleźliśmy za 153 tys. zł, ale od ręki dostępne są również modele kosztujące 300 tys. zł i więcej.

Jakie są obowiązki nowego właściciela samochodu?

Bez względu na to, jaki samochód i za ile kupimy, to za każdym razem musimy pamiętać o załatwianiu formalności. Gdy już wybierzemy markę, model, kolor i wyposażenie, to czas zająć się zupełnie innymi obowiązkami. Po zakupie nowego samochodu obowiązkowo musisz:

1. Wykupić ubezpieczenie OC. Każdy samochód musi posiadać tę polisę i jej zakup powinien być pierwszą rzeczą, jaką zrobimy po nabyciu samochodu. Co więcej, niektórzy kierowcy jeszcze przed podpisaniem umowy sprawdzają oferty towarzystw ubezpieczeniowych, by zaraz po zakupie być przygotowanym na nabycie odpowiedniej polisy.

2. Zarejestrować pojazd w Wydziale Komunikacji urzędu właściwego dla twojego miejsca zamieszkania. Tylko w taki sposób uda się uzyskać dowód rejestracyjny. By go otrzymać, należy w Wydziale Komunikacji stawić się z następującymi dokumentami:

  • wniosek o rejestrację pojazdu dostępny w urzędzie w formie papierowej bądź jako pdf do wydruku w serwisie internetowym,
  • dowód własności pojazdu (np. umowa-kupna sprzedaży auta lub faktura VAT),
  • karta pojazdu (jeśli została wydana),
  • dokument tożsamości właściciela auta lub odpis KRS, gdy samochód ma zostać zarejestrowany na firmę,
  • deklaracja zgodności WE, czyli potwierdzenie, że parametry techniczne samochodu spełniają normy bezpieczeństwa i ochrony środowiska Unii Europejskiej,
  • potwierdzenie opłat rejestracyjnych,
  • oświadczenie dealera o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów (lub faktura zawierająca takie oświadczenie).

Po złożeniu tych dokumentów, otrzymamy pozwolenie czasowe, które ważne jest przez 30 dni, ale jeszcze przed upływem tego terminu powinniśmy dostać dowód rejestracyjny.

Jakie ubezpieczenie dla nowego samochodu?

Obowiązkiem ustawowym jest zakupienie tylko polisy OC, ale – szczególnie w przypadku nowego pojazdu – warto rozważyć dodatkowe zabezpieczenia samochodu. O ile bowiem stłuczka czy zarysowanie w przypadku starszego auta nie jest tak bardzo bolesne i kosztowne, to jednak warto być zabezpieczonym na wypadek uszkodzenia czy kradzieży nowego samochodu. W tej sytuacji należy rozważyć zakup pakietu OC+AC lub nawet OC + AC + Assistance + NNW.

Kupując nowe auto, mamy dwa rozwiązania: albo zdecydujemy się na tzw. pakiet dealerski, albo poszukamy polisy na własną rękę.

  • Pakiet dealerski zostanie nam zaproponowany przez sprzedawcę w salonie. Jest to na pewno rozwiązanie wygodniejsze i mniej czasochłonne, ale wcale nie musi być najlepsze. Dealer przedstawi nam bowiem propozycję towarzystwa ubezpieczeniowego, z którym współpracuje. Oczywiście może być ona korzystna zarówno pod względem zakresu, jak i ceny, ale nie przekonamy się o tym, dopóki nie sprawdzimy innych polis na własną rękę.
  • Samodzielne poszukiwanie ubezpieczenia dziś jest jednak dużo łatwiejsze niż jeszcze kilka lat temu. Nie trzeba tracić energii i czasu na wizyty w siedzibach towarzystwach ubezpieczeniowych, tylko wystarczy wprowadzić dane pojazdu oraz jego właściciela do kalkulatora ubezpieczeniowego i po kilku sekundach otrzymamy co najmniej kilkanaście propozycji. Wówczas można je szybko porównać zarówno pod kątem ceny, jak i zakresu ubezpieczenia.

Ile kosztuje OC i AC nowego samochodu w 2021 roku?

Sprawdziliśmy, na jaki wydatek musi być przygotowana osoba, która kupuje samochód prosto z salonu. Wzięliśmy pod uwagę 40-letniego pana Krzysztofa, który prawo jazdy ma od 20 lat i od kilku nie spowodował żadnej kolizji, więc ma maksymalną ilość zniżek. Pan Krzysztof na co dzień mieszka w Krakowie, jest żonaty i ma dwoje dzieci.

Oto najtańsze oferty OC oraz pakietu OC+AC, gdyby pan Krzysztof zdecydował się kupić jeden z poniższych samochodów:

SamochódNajtańsza oferta OCNajtańsza oferta OC AC
Renault Clio, 1.0 benzyna380 zł w Benefia1878 zł w Link4
Opel Astra 1.5 diesel496 zł w Link42480 zł w Link4
Skoda Octavia 1.6 diesel530 zł w Benefia2733 zł w Allianz
Volkswagen Passat, 2.0 benzyna544 zł w Link44028 zł w Link4
Audi Q5, 2.0 benzyna591 zł w Link45181 zł w Link4
Kalkulacja z 18.01.2021 r. na stronie Najtaniej u Agenta dla 40-letniego kierowcy z Krakowa

Jak widać, ceny ubezpieczenia nowych pojazdów znacznie się różnią, szczególnie jeśli chodzi o pakiety OC+AC. W tym przypadku można jednak przyjąć prostą zasadę – im droższy samochód i pojemniejszy silnik, tym za polisę trzeba zapłacić więcej.

Auto na kredyt lub w leasingu. Co z ubezpieczeniem?

Samochód na kredyt lub w leasingu obowiązkowo musi mieć nie tylko polisę OC, ale także Autocasco, a często również NNW oraz Assistance. I na ogół nie mogą być to najtańsze z możliwych polis, tylko ubezpieczenie na określonych warunkach, jak np. stała suma ubezpieczenia, warsztatowa metoda naprawy pojazdu, brak udziału własnego w szkodzie itd.

Posiadacze aut w leasingu często mają też mniejsze pole manewru z wyborem ubezpieczenia. Co prawda zakup polisy spoczywa na leasingobiorcy, ale firma leasingowa ma duży wpływ nie tylko na zakres polisy, ale często też nawet wybór ubezpieczyciela.

Firmy leasingowe działają jak dealerzy – również posiadają umowy z poszczególnymi towarzystwami ubezpieczeniowymi i właśnie ich usługi proponują. Leasingobiorca nie musi oczywiście godzić się na danego ubezpieczyciela, ale wcześniej należy sprawdzić, czy np. z racji wybrania towarzystwa spoza listy proponowanych przez firmę leasingową, nie będziemy musieli zapłacić za skorzystanie z tzw. „ubezpieczenia obcego”. Na ogół jest to kilkaset złotych, co może skutecznie zniechęcić do poszukiwania ubezpieczyciela na własną rękę.

Przed podpisaniem umowy leasingowej lub kredytowej warto sprawdzić warunki ubezpieczenia. Niektóre towarzystwa mogą np. z każdym kolejnym rokiem podnosić składkę. W takim wypadku, brak możliwości zmiany ubezpieczyciela byłby dla nas bardzo niekorzystny finansowo.

Piotr Nowik
[Głosów: 1 Średnia: 5]