Assistance w PZU – jaki ma zakres i cenę?

Nie masz żyłki mechanika i obawiasz się, co się stanie w razie wypadku? Możesz oczywiście wezwać pomoc drogową, ale takie usługi nie są tanie, szczególnie gdy kraksa lub awaria przytrafi Ci się za granicą. Sprawdź lepiej zakres usług Assistance w PZU. Jeżeli masz ubezpieczenie OC lub Autocasco w tej firmie, Assistance otrzymałeś w pakiecie.

Jak mówią wyniki XI Ogólnopolskiego Badania Assistance przeprowadzonego na zlecenie Europ Assistance Polska, 93% kierowców w Polsce ma wykupione ubezpieczenie Assistance. 86% z nich uznaje usługę holowania auta za najważniejszą w ofercie polisy, a dla 69% najbardziej istotny jest pojazd zastępczy.

Jakie Assistance oferuje PZU?

Ubezpieczenie Assistance jest nieobowiązkową polisą zapewniającą ochronę w różnych, nieprzewidzianych sytuacjach, które mogą przytrafić się na drodze.

Ubezpieczony kierowca może liczyć na naprawę swojego samochodu na miejscu, holowanie do warsztatu lub pomoc w razie niezamierzonego zdarzenia związanego z pojazdem (np. skończenia się paliwa na trasie).

Usługi Assistance to nie tylko gwarancja pomocy w odniesieniu do samego auta. Kierowca i pasażerowie otrzymują asystę konieczną, aby wyjść obronną ręką z nieplanowanych sytuacji związanych ze zdarzeniem. Chodzi np. o organizację hotelu (gdy samochód ulegnie awarii daleko od domu lub miejsca docelowego) lub zapewnienie opieki nad dziećmi (gdy rodzice są hospitalizowani po wypadku).

Assistance gwarantuje szeroki zakres wsparcia, który można określić jako połączenie usług pomocy drogowej i osobistego asystenta. Ubezpieczenia Assistance mają w ofertach niemal wszystkie towarzystwa. W PZU Assistance handlowo nazywa się Pomoc w drodze.

Co to jest ubezpieczenie PZU Pomoc w Drodze?

Pomoc w Drodze to ubezpieczenie Assistance dostępne dla kierowców, którzy mają w PZU podpisaną umowę o OC albo Autocasco (nie możesz go kupić, jeśli nie posiadasz którejś z wymienionych polis).

Ubezpieczeniem można objąć:

  • samochody osobowe,
  • motocykle,
  • samochody ciężarowe o masie do 3,5 tony,
  • przyczepy o ładowności do 2 ton,
  • kampery (samochody o specjalnym przeznaczeniu kempingowym).

Jakim zakresem ochrony cechuje się assistance w PZU?

Assistance w PZU występuje w dwóch opcjach: Komfort i Super. Komfort otrzymasz gratis, zawierając umowę o OC lub AC. Za wariant Super musisz dopłacić i możesz wybrać, czy chcesz, aby działał wyłącznie na terenie Polski, czy całej Europy.

Pakiet Komfort gwarantuje podstawowe usługi Assistance, a Super poszerzone.

Rozszerzenia wariantu Komfort

Zakres wariantu Komfort różni się nieco, w zależności od tego, czy masz go jako bonus do ubezpieczenia OC, czy AC. Dla kierowców z umową o Autocasco jest znacznie większy.

Główna różnica dotyczy holowania (do 150 km) lub naprawy samochodu na miejscu. Jeżeli Assistance masz wraz z OC, ubezpieczyciel odholuje lub naprawi Twój samochód wyłącznie wtedy, kiedy to Ty będziesz sprawcą kolizji. Przy Assistance dołączonym do AC, nie ma znaczenia, kto spowodował wypadek – obie usługi Ci się należą.

Usługi wspólne dla posiadaczy Assistance dołączonego zarówno OC, jak i AC w PZU to:

  • parking do 3 dni,
  • pomoc informacyjna.

Usługi w ramach Assistance, na które mogą liczyć tylko kierowcy, którzy otrzymali je do AC to:

  • samochód zastępczy (do 3 dni) po wypadku lub kradzieży,
  • nocleg (do 3 dni) albo przewóz kierowcy i pasażerów do domu lub celu podróży,
  • kierowca zastępczy,
  • przewóz kierowcy do warsztatu, do którego odholowano samochód,
  • złomowanie pojazdu.

Rozszerzenia wariantu Super

Podstawowe usługi w opcji Super są tożsame z tymi w wariancie Komfort (holowanie do 150 km lub naprawa na miejscu, nocleg w hotelu do 3 dni).

Pozostałe wsparcie obejmuje:

  • samochód zastępczy do 15 dni po wypadku lub kradzieży (do 10 dni po awarii auta),
  • dowóz paliwa (jeżeli skończy się ono dalej niż 20 km od domu),
  • otwarcie samochodu po zatrzaśnięciu kluczyków,
  • wymianę koła lub żarówki,
  • uruchomienie akumulatora,
  • transport medyczny do szpitala,
  • opiekę nad dziećmi do lat 18,
  • transport zwierzęcia do weterynarza lub hotelu dla zwierząt,
  • pomoc tłumacza lub prawnika i przesłanie części zamiennych potrzebnych do naprawy pojazdu za granicą (w opcji Super PL + EU).

Jakie są ograniczenia ochrony assistance w PZU?

Jak przy niemal każdym rodzaju polisy, tak samo i przy Assistance w PZU, występują różnego rodzaju ograniczenia. Warto dokładnie przeczytać OWU, aby się z nimi zapoznać i wiedzieć, co tak naprawdę kupujemy.

Poniżej najważniejsze limity i inne ograniczenia usług Assistance:

  • pomoc polegająca na dowiezieniu paliwa lub wymianie koła dotyczy samych usług dostarczenia benzyny i zmiany ogumienia (za paliwo i koło kierowca musi zapłacić),
  • w przypadku awarii, przepalenia żarówki lub rozładowania akumulatora ubezpieczony ma prawo skorzystać pomocy najwyżej dwa razy w trakcie trwania umowy,
  • noclegi organizowane są w hotelach dwu- lub trzygwiazdkowych i nie obejmują kosztów wyżywienia,
  • firma nie gwarantuje, że samochód zastępczy będzie tak samo wyposażony jak ubezpieczone auto,
  • w przypadku korzystania z pomocy tłumacza lub prawnika PZU pokryje ich wynagrodzenie do równowartości 1 000 euro.

Ile kosztuje assistance w PZU?

Wariant Pomoc w drodze Komfort otrzymasz bezpłatnie przy zakupie polisy OC lub AC. Za opcję rozszerzoną (Super PL lub Super PL + EU) musisz dopłacić. Cenę ubezpieczyciel wylicza indywidualnie dla wszystkich klientów.

Koszt polisy nie jest duży (zazwyczaj jest to kilkadziesiąt złotych) i zwraca się już po jednokrotnym wykorzystaniu przysługującej ochrony.

Na jakim obszarze obowiązuje assistance PZU Pomoc w Drodze?

Obszar obowiązywania PZU Pomoc w Drodze zależy od wariantu polisy. Opcje PZU w Drodze Komfort i Super PL działają tylko na terenie Polski.

Natomiast wariant Super PL + EU ma zasięg w całej Europie (z wyłączeniem Mołdawii i Rosji) i dodatkowo w Algierii, Maroko, Izraelu i Tunezji.

Czym jest PZU GO i jak działa?

PZU GO to rozwiązanie informatyczne wzywające pomoc w razie wypadku lub awarii. Kierowca, który wykupi w PZU Assistance z wariantem PZU GO, otrzymuje specjalne urządzenie przypominające naklejkę. Musi zamocować je na szybie samochodu i połączyć ze swoim smartfonem, aby zadziałało.

Poniżej instrukcja podłączenia.

  • Pobierz na smartfona aplikację PZU GO (ze sklepu sklepu Google Play lub App Store).
  • Uruchom aplikację i uzupełnij wymagane dane.
  • Obierz kod, który przyjdzie Ci w wiadomości SMS i wprowadź do aplikacji.
  • Przyklej naklejkę PPZU GO na przednią szybę samochodu i wciśnij znajdujący się na niej przycisk.

To wszystko. Urządzenie działa i jest gotowe, aby wezwać pomoc w razie niebezpieczeństwa.

Zamontowany w naklejce zestaw czujników wykryje sytuacje alarmowe i wyśle sygnał do PZU. Kiedy tak się zdarzy, niezwłocznie zadzwoni do Ciebie konsultant, aby potwierdzić zdarzenie, a jeśli nie odbierzesz – wezwie służby ratunkowe. Dzięki czujnikowi lokalizacyjnemu, PZU będzie wiedziało, gdzie się znajdujesz.

Ochrona zniżek w PZU – jak działa?

Ochrona zniżek w PZU to dodatkowe ubezpieczenia zabezpieczające przed utratą zgromadzonych rabatów na OC lub AC. Ochrona zniżek obowiązuje tylko w stosunku do pierwszego zdarzenia powodującego stratę zniżek.

Jeżeli zatem wykupisz ochronę zniżek ubezpieczenia OC i będziesz sprawcą wypadku jeden raz (w czasie trwania umowy), to nie stracisz zniżek. Ale gdy spowodujesz szkodę po raz kolejny, PZU unieważni Twoje zniżki na zasadach zgodnych z regulaminem.

OC PZU – czy warto?

OC to ubezpieczenie obowiązkowe, którego zakres uregulowany jest prawnie. We wszystkich towarzystwach kierowca otrzymuje identyczną ochronę. Biorąc pod uwagę fakt, że OC i tak trzeba mieć, to Assistance Komfort, które PZU dodaje w gratisie, wydaje się korzystnym pakietem.

Warto wiedzieć, że posiadając OC w PZU można wnioskować o tzw. Bezpośrednią Likwidację Szkody (BSL). Polega ona na tym, że gdy kierowca ma stłuczkę nie ze swojej winy i likwiduje ją z OC sprawcy, ma prawo do zlikwidowania jej w PZU. Tzn. kontaktuje się ze swoim ubezpieczycielem (PZU), ten wypłaca odszkodowanie ze swoich środków, a następnie rozlicza się z firmą winowajcy.

BSL skraca i ułatwia drogę do uzyskania środków z polisy.

Czy opłaca się kupić ubezpieczenie assistance w pakiecie z OC?

Opcję Komfort PZU dołącza w gratisie do OC. Jeżeli zakres ochrony w ramach tego wariantu zadowala kierowcę, to dylemat się sam rozwiązuje. Jeśli natomiast ochrona jest zbyt mała (np. kierowca często podróżuje po Europie, a ta polisa działa tylko w Polsce) powinien rozważyć poszerzenie jej do wariantu Super PL + EU.

Ubezpieczenie AC w PZU – czy to się opłaca?

PZU Auto AC to ubezpieczenie Autocasco, czyli chroniące od szkód wyrządzonych przez nieznanych sprawców lub ubezpieczonego (kiedy właściciel pojazdu jest sprawcą zdarzenia i uszkadza własny pojazd).

Zasadniczo Autocasco jest bardzo przydatne, a już na pewno dla właścicieli nowych samochodów. Utrata nowego pojazdu (np. w wyniku kradzieży) lub naprawienie go mocno bije po kieszeni, więc warto mieć zabezpieczenie w postaci polisy, która pokryje koszty.

Przed podjęciem decyzji o zakupie AC w PZU należy porównać oferty od innych ubezpieczycieli. Może się zdarzyć, że zaoferują oni szerszą ochronę za niższą składkę.

PZU assistance – kontakt

W razie wypadku, awarii lub konieczności skorzystania z Assistance z innego powodu, możesz kontaktować się z ubezpieczycielem 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Konsultanci firmy non stop przyjmują zgłoszenia i reagują na nie.

Istnieją trzy sposoby, aby poinformować ubezpieczyciela o zdarzeniu:

  • zadzwoń pod numer 801 102 102,
  • wyślij SMS o treści POMOC na numer 4102, a konsultant oddzwoni do Ciebie,
  • skorzystaj z aplikacji PZU GO klikając Wezwij pomoc (kiedyś używało się aplikacji PZU Pomoc, która już nie istnieje, ale wciąż możesz spotkać w sieci nieaktualne artykuły odsyłające do tej aplikacji).
  1. Assistance w PZU występuje w dwóch opcjach: Pomoc w drodze Komfort (standardowe usługi Assistance) i Pomoc w drodze Super (usługi poszerzone).
  2. Wariant Komfort klienci otrzymują bezpłatnie za zakup ubezpieczenia OC lub AC.
  3. Ochrona zniżek w PZU to dodatkowa polisa, która gwarantuje, że kierowca nie straci zgromadzonych zniżek na OC lub Autocasco.
  4. PZU GO jest aplikacją, która wzywa pomoc, kiedy auto ulegnie wypadkowi lub awarii. Poprzez aplikację można też zgłosić szkodę z Assistance.
  5. Konieczność skorzystania z ochrony w ramach Assistance można zgłaszać 24 h na dobę 7 dni w tygodniu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Na czym polega ubezpieczenie Assistance?

    Assistance to polisa łącząca usługi pomocy drogowej i osobistego asystenta. Gwarantuje ona pomoc z samochodem (po awarii, wypadku), jak i zapewnia wsparcie pokrzywdzonemu kierowcy i pasażerów.
  2. Co obejmuje Assistance w PZU?

    W ramach usług Assistance Pomoc z Drodze kierowca może liczyć na holowanie samochodu, naprawę na miejscu, organizację noclegu lub powrotu do domu (jeżeli awaria lub wypadek przytrafi się na trasie).
  3. Jak wezwać Assistance PZU?

    Możesz zadzwonić na numer 801 102 102, wysłać SMS o treści pomoc pod nr 4102 lub skorzystać z aplikacji PZU GO.
  4. Ile kosztuje assistance na cały rok?

    Wariant Komfort jest darmowo dołączany do OC i AC. Za poszerzony pakiet Super należy dopłacić, a cena wyliczana jest indywidualnie (zazwyczaj to koszt kilkudziesięciu złotych).
  5. Jak sprawdzić, czy mam assistance PZU?

    Assistance PZU w Drodze w wariancie Komfort (czyli tym podstawowym) dodawane jest bezpłatnie do OC i AC. Jeśli zatem masz podpisaną umowę o którąś z tych polis, automatycznie jesteś też posiadaczem Assistance.
Justyna Czerwińska
[Głosów: 1 Średnia: 5]