Piotr Nowik

Piotr Nowik | 24 sierpnia 2020

Przebieg samochodu a cena OC. Kto płaci najwięcej?

scrolldown Samochody na ulicy dużego miasta

Samochód w Polsce średnio ma przejechanych 150 – 200 tys. km, tymczasem stan licznika wpływa nie tylko na koszt eksploatacji, ale również na cenę obowiązkowego ubezpieczenia. Kto za OC płaci najwięcej, a kto najmniej?

To warto wiedzieć:

  • Średnio najwięcej za OC płacą właściciele pojazdów z największym przebiegiem, a najmniej – z najmniejszym.
  • Statystycznie w największych polskich miastach samochody mają 150 – 200 tys. km przebiegu.
  • Najmniejszy przebieg pojazdu deklarują mieszkańcy Warszawy, Krakowa i Poznania, a największy Gorzowa Wlkp., Lublina i Olsztyna.
  • Od stycznia cofanie licznika jest przestępstwem, za które grozi od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności.

Cena ubezpieczenia zależy od wielu czynników, dotyczących zarówno kierowcy (m.in. jego wiek, doświadczenie, liczba zniżek), jak i pojazdu (marka, pojemność silnika, rok produkcji itp.). Jeśli jednak chodzi o zależność ceny OC od przejechanych kilometrów, to statystycznie jest ona prosta – im większy przebieg samochodu, tym więcej jego właściciel może zapłacić za polisę.

Jak zmieniają się średnie ceny OC wraz z przebiegiem samochodu?

Na początku 2020 r. (styczeń i luty) to właśnie posiadacze samochodów z największym przebiegiem (powyżej 250 tys.km) płacili najwięcej za OC. W ich przypadku koszt obowiązkowego ubezpieczenia był wyższy aż o 26% niż dla aut z 60 tys. lub mniej przejechanymi kilometrami.

Poniżej prezentujemy średnie ceny OC wyliczone na podstawie kalkulacji użytkowników naszej porównywarki:

  • do 60 tys. km – 589 zł;
  • 61-150 tys. km – 647 zł;
  • 151-200 tys. km – 703 zł;
  • 201-250 tys. km – 719 zł;
  • powyżej 250 tys. km – 745 zł.

Gdzie w Polsce jest najniższy i najwyższy przebieg pojazdu?

Ze zgromadzonych przez nas danych wynika, że średni przebieg aut zarejestrowanych w miastach wojewódzkich wynosi od 154,9 do 201 tys. km. Najniższy przebieg pojazdu deklarują mieszkańcy Warszawy, Krakowa i Poznania, a najwyższy: Gorzowa Wlkp., Lublina i Olsztyna.

Tak prezentują się średnie liczniki w poszczególnych miastach:

Miasto wojewódzkieŚredni przebieg pojazdu
Warszawa154,9 tys. km
Kraków161,1 tys. km
Poznań165,3 tys. km
Katowice165,9 tys. km
Wrocław169,4 tys. km
Gdańsk173,9 tys. km
Szczecin175,2 tys. km
Łódź176,8 tys. km
Rzeszów177,2 tys. km
Bydgoszcz180,4 tys. km
Białystok182,5 tys. km
Opole182,8 tys. km
Kielce182,9 tys. km
Olsztyn183,7 tys. km
Lublin186,7 tys. km
Gorzów Wielkopolski201 tys. km
* dane za styczeń i luty 2020 r. pochodzą z kalkulacji użytkowników porównywarki najtaniejuagenta.pl

Dlaczego OC na auto z dużym przebiegiem jest droższe?

Niektórzy ubezpieczyciele wychodzą z założenia, że im większy przebieg pojazdu, tym bardziej awaryjne jest auto. To z kolei zwiększa ryzyko wystąpienia kolizji lub wypadku. Auta z większym przebiegiem są zdecydowanie mocniej wyeksploatowane. W zupełnie innym stanie technicznym będzie bowiem 10-letni samochód na co dzień używany przez przedstawiciela handlowego (czyli nabijający tysiące kilometrów miesięcznie), a w innym pojazd w takim samym wieku, ale należący do niedzielnego kierowcy, który garaż opuszcza 1-2 razy w tygodniu i to tylko na krótką przejażdżkę.

Z przebiegiem samochodu zazwyczaj wiąże się także jego wiek auta (im większy przebieg tym starszy pojazd). Może to być kolejny powód podwyższenia obowiązkowej składki.

Starsze auta mają bowiem w większości modeli gorsze wyposażenie niż w tych wyprodukowanych niedawno. Nie posiadają np. systemów skracających drogę hamowania, układów elektronicznych stabilizujących tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, czy czujników parkowania. Ich brak, połączony z większym prawdopodobieństwem awarii sprawia, że właściciel takiego auta jest bardziej narażony na spowodowania kolizji, a co za tym idzie – musi więcej zapłacić za OC.

W maju br. średnie ceny OC ze względu na wiek samochodu kształtowały się następująco:

Rok produkcji samochoduCena OC
przed 2000683 zł
2000 - 2009711 zł
2010 - 2020636 zł
*mediana najtańszych cen z maja 2020 r według kalkulacji użytkowników porównywarki najtaniejuagenta

Sprawdziliśmy, ile zapłaci za najtańszą polisę OC 30-letni kierowca (trzy lata bezszkodowej jazdy, 30% zniżki w OC, zam. Kraków), właściciel takiego samego modelu samochodu, jednak w innym wieku i z różnym przebiegiem. Okazuje się, że ceny najtańszych zaproponowanych mu polis różniły się nawet o ok. 700 złotych

Model samochoduNajtańsze OC auto 3-letnie/ przebieg 15 tys. kmNajtańsze OC auto 17-letnie/ przebieg 200 tys. km
Audi A4, poj. silnika 2.0 l 773 zł (AXA)1482 zł (AXA)
Fiat Panda, poj. silnika 1,2 l641 zł (AXA)1013 zł (Uniqa)
Opel Astra, poj. silnika 2,0 l832 zł (AXA)1195 zł (mtu24.pl)
Renault Clio, poj. silnika 1,6 l688 zł (AXA)1121 zł (mtu24.pl)
VW Golf, poj. silnika 2,0 l739 zł (AXA)1414 zł (mtu24.pl)
* wyniki kalkulacji z 22.06.2020 r.

Oszuści słono płacą

Kupując używany samochód, na pewno zwrócimy uwagę na jego stan licznika. Podczas jego sprawdzania należy jednak być bardzo czujnym, ponieważ w każdym aucie licznik mógł zostać cofnięty. Co prawda od stycznia jest to przestępstwo (grozi za to od 3 miesięcy do 5 lata pozbawienia wolności), ale nawet to nie odstrasza niektórych nieuczciwych sprzedawców od majstrowania przy licznikach.

Piotr Nowik
[Głosów: 1 Średnia: 5]