
Piotr Nowik | 24 sierpnia 2020
Przebieg samochodu a cena OC. Kto płaci najwięcej?


Samochód w Polsce średnio ma przejechanych 150 – 200 tys. km, tymczasem stan licznika wpływa nie tylko na koszt eksploatacji, ale również na cenę obowiązkowego ubezpieczenia. Kto za OC płaci najwięcej, a kto najmniej?
To warto wiedzieć:
- Średnio najwięcej za OC płacą właściciele pojazdów z największym przebiegiem, a najmniej – z najmniejszym.
- Statystycznie w największych polskich miastach samochody mają 150 – 200 tys. km przebiegu.
- Najmniejszy przebieg pojazdu deklarują mieszkańcy Warszawy, Krakowa i Poznania, a największy Gorzowa Wlkp., Lublina i Olsztyna.
- Od stycznia cofanie licznika jest przestępstwem, za które grozi od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności.
Cena ubezpieczenia zależy od wielu czynników, dotyczących zarówno kierowcy (m.in. jego wiek, doświadczenie, liczba zniżek), jak i pojazdu (marka, pojemność silnika, rok produkcji itp.). Jeśli jednak chodzi o zależność ceny OC od przejechanych kilometrów, to statystycznie jest ona prosta – im większy przebieg samochodu, tym więcej jego właściciel może zapłacić za polisę.
Jak zmieniają się średnie ceny OC wraz z przebiegiem samochodu?
Na początku 2020 r. (styczeń i luty) to właśnie posiadacze samochodów z największym przebiegiem (powyżej 250 tys.km) płacili najwięcej za OC. W ich przypadku koszt obowiązkowego ubezpieczenia był wyższy aż o 26% niż dla aut z 60 tys. lub mniej przejechanymi kilometrami.
Poniżej prezentujemy średnie ceny OC wyliczone na podstawie kalkulacji użytkowników naszej porównywarki:
- do 60 tys. km – 589 zł;
- 61-150 tys. km – 647 zł;
- 151-200 tys. km – 703 zł;
- 201-250 tys. km – 719 zł;
- powyżej 250 tys. km – 745 zł.
Gdzie w Polsce jest najniższy i najwyższy przebieg pojazdu?
Ze zgromadzonych przez nas danych wynika, że średni przebieg aut zarejestrowanych w miastach wojewódzkich wynosi od 154,9 do 201 tys. km. Najniższy przebieg pojazdu deklarują mieszkańcy Warszawy, Krakowa i Poznania, a najwyższy: Gorzowa Wlkp., Lublina i Olsztyna.
Tak prezentują się średnie liczniki w poszczególnych miastach:
Miasto wojewódzkie | Średni przebieg pojazdu |
---|---|
Warszawa | 154,9 tys. km |
Kraków | 161,1 tys. km |
Poznań | 165,3 tys. km |
Katowice | 165,9 tys. km |
Wrocław | 169,4 tys. km |
Gdańsk | 173,9 tys. km |
Szczecin | 175,2 tys. km |
Łódź | 176,8 tys. km |
Rzeszów | 177,2 tys. km |
Bydgoszcz | 180,4 tys. km |
Białystok | 182,5 tys. km |
Opole | 182,8 tys. km |
Kielce | 182,9 tys. km |
Olsztyn | 183,7 tys. km |
Lublin | 186,7 tys. km |
Gorzów Wielkopolski | 201 tys. km |
* dane za styczeń i luty 2020 r. pochodzą z kalkulacji użytkowników porównywarki najtaniejuagenta.pl |
Dlaczego OC na auto z dużym przebiegiem jest droższe?
Niektórzy ubezpieczyciele wychodzą z założenia, że im większy przebieg pojazdu, tym bardziej awaryjne jest auto. To z kolei zwiększa ryzyko wystąpienia kolizji lub wypadku. Auta z większym przebiegiem są zdecydowanie mocniej wyeksploatowane. W zupełnie innym stanie technicznym będzie bowiem 10-letni samochód na co dzień używany przez przedstawiciela handlowego (czyli nabijający tysiące kilometrów miesięcznie), a w innym pojazd w takim samym wieku, ale należący do niedzielnego kierowcy, który garaż opuszcza 1-2 razy w tygodniu i to tylko na krótką przejażdżkę.
Z przebiegiem samochodu zazwyczaj wiąże się także jego wiek auta (im większy przebieg tym starszy pojazd). Może to być kolejny powód podwyższenia obowiązkowej składki.
Starsze auta mają bowiem w większości modeli gorsze wyposażenie niż w tych wyprodukowanych niedawno. Nie posiadają np. systemów skracających drogę hamowania, układów elektronicznych stabilizujących tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, czy czujników parkowania. Ich brak, połączony z większym prawdopodobieństwem awarii sprawia, że właściciel takiego auta jest bardziej narażony na spowodowania kolizji, a co za tym idzie – musi więcej zapłacić za OC.
W maju br. średnie ceny OC ze względu na wiek samochodu kształtowały się następująco:
Rok produkcji samochodu | Cena OC |
---|---|
przed 2000 | 683 zł |
2000 - 2009 | 711 zł |
2010 - 2020 | 636 zł |
*mediana najtańszych cen z maja 2020 r według kalkulacji użytkowników porównywarki najtaniejuagenta |
Sprawdziliśmy, ile zapłaci za najtańszą polisę OC 30-letni kierowca (trzy lata bezszkodowej jazdy, 30% zniżki w OC, zam. Kraków), właściciel takiego samego modelu samochodu, jednak w innym wieku i z różnym przebiegiem. Okazuje się, że ceny najtańszych zaproponowanych mu polis różniły się nawet o ok. 700 złotych
Model samochodu | Najtańsze OC auto 3-letnie/ przebieg 15 tys. km | Najtańsze OC auto 17-letnie/ przebieg 200 tys. km |
---|---|---|
Audi A4, poj. silnika 2.0 l | 773 zł (AXA) | 1482 zł (AXA) |
Fiat Panda, poj. silnika 1,2 l | 641 zł (AXA) | 1013 zł (Uniqa) |
Opel Astra, poj. silnika 2,0 l | 832 zł (AXA) | 1195 zł (mtu24.pl) |
Renault Clio, poj. silnika 1,6 l | 688 zł (AXA) | 1121 zł (mtu24.pl) |
VW Golf, poj. silnika 2,0 l | 739 zł (AXA) | 1414 zł (mtu24.pl) |
* wyniki kalkulacji z 22.06.2020 r. |
Oszuści słono płacą
Kupując używany samochód, na pewno zwrócimy uwagę na jego stan licznika. Podczas jego sprawdzania należy jednak być bardzo czujnym, ponieważ w każdym aucie licznik mógł zostać cofnięty. Co prawda od stycznia jest to przestępstwo (grozi za to od 3 miesięcy do 5 lata pozbawienia wolności), ale nawet to nie odstrasza niektórych nieuczciwych sprzedawców od majstrowania przy licznikach.