Ubezpieczenie OC pojazdu historycznego

Każdy zarejestrowany w Polsce samochód musi mieć ważne ubezpieczenie OC, także pojazd historyczny. Warto pamiętać, że pojazd historyczny to nie zawsze pojazd zabytkowy, dlatego musi mieć ciągłość OC. Sprawdzimy, na czym polegają różnice oraz jakie polisy muszą kupić właściciele starszych aut.

Pojazdy zabytkowe nie muszą mieć ciągłości ubezpieczenia OC. Jest to przywilej dla właścicieli takich aut. Polisa jest obowiązkowa, tylko wtedy, gdy samochód wyjeżdża na drogę. W Polsce jest około 55 tys. zabytkowych aut. Najstarszy pojazd pochodzi z 1909 roku.

Co to jest pojazd historyczny?

To, jaki samochód można zarejestrować jako historyczny określa konserwator zabytków, a nie prawo o ruchu drogowym. Aby pojazd został uznany za historyczny musi spełniać następujące warunki:

  • jest to zabytek wpisany do Rejestru Zabytków, Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków lub inwentarza muzealiów,
  • jego wiek to co najmniej 40 lat,
  • jego wiek to co najmniej 25 lat, zakładając, że 75% części jest oryginalnych, a produkcja tych modeli zakończyła się co najmniej 15 lat temu,
  • pojazd musi zostać uznany przez uprawnionego rzeczoznawcę samochodowego za unikat lub ma szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

Pojazd historyczny i pojazd zabytkowy – czym się różnią?

Wiele osób wciąż myli pojęcia samochodu historycznego i samochodu zabytkowego. Sprawdźmy dokładnie, jak wyglądają ich definicje:

Pojazd zabytkowy

Aby pojazd został uznany jako zabytkowy musi spełniać warunki, które określa ustawa Prawo o ruchu drogowym. Konieczne jest uzyskanie wpisu do rejestru zabytków bądź do inwentarza muzealiów.

Pojazd historyczny

Aby pojazd został uznany za historyczny musi mieć więcej niż 40 lat lub więcej niż 25 lat, jeżeli rzeczoznawca określi go jako unikatowy w historii motoryzacji.

Warto pamiętać, że nie każdy pojazd historyczny jest zabytkowy, ale każdy zabytkowy jest historyczny. Najlepiej zobrazować to na przykładzie. Egzemplarze Fiata 126p przekroczyły już 40 lat, jednak nie są uznane za unikat, ponieważ produkcja tych modeli była masowa – informuje ekspert ubezpieczeń.

Jest jeszcze możliwość uznania samochodu poniżej 25 lat za zabytkowy, jednak trzeba wykazać, że jest to unikat, czyli samochód posiadały osoby o wysokiej randze społecznej lub posiada nietypową konstrukcję albo rozwiązanie techniczne. Samochód można uznać za zabytkowy także w sytuacji, gdy jego produkcja była niskowolumenowa.

Czy pojazd historyczny musi mieć wykupione ubezpieczenie OC?

Zgodnie z ustawą z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych każdy zarejestrowany samochód musi mieć ważną polisę OC. Ubezpieczenie pojazdu historycznego jest więc obowiązkowe. Dopiero w momencie, gdy zostałoby zarejestrowane jako auto zabytkowe wykupienie polisy OC będzie obowiązkowe tylko przy poruszaniu się autem po drogach publicznych. Jeżeli posiadasz np. Malucha, który wprawdzie skończył już 25 lat, ale nie spełnił wymogów rejestracji jako zabytek czyli nie był prototypem, nie należał do znanej osobistości i rzeczoznawca samochodowy nie uzna go za unikat, to będziesz musiał zachować ciągłość ubezpieczenia OC.

Nie warto dopuścić do przerwy w ubezpieczeniach obowiązkowych, ponieważ Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może nałożyć karę za brak polisy. Wysokość kary zależy od minimalnego wynagrodzenia w danym roku, długości przerwy i rodzaju nieubezpieczonego pojazdu. Sprawdźmy, jak to wygląda w 2023 roku.

kara za brak OC

Przykład:

Pan Mariusz kupił starszy pojazd, jednak nie był on zabytkowy i obowiązkiem było wykupienie OC. Niestety pan Mariusz zapomniał o wykupieniu polisy. OC po zbywcy skończyło się, polisa się nie odnowiła i pan Mariusz został bez ubezpieczenia. Przypomniało mu się dopiero miesiąc później. Niestety kara była wysoka, 7200 zł za brak ubezpieczenia samochodu osobowego przez ponad 14 dni.

Gdzie kupić OC na pojazd historyczny?

Jeżeli chcesz zawrzeć umowę ubezpieczenia warto skorzystać z porównywarki ubezpieczeń. Zakres obowiązkowego ubezpieczenia jest taki sam w każdym towarzystwie ubezpieczeniowym, dlatego można kierować się wysokością składki. Wystarczy, że właściciel samochodu wpisze do kalkulatora dane swojego samochodu oraz swoje i otrzyma kilkanaście ofert, tak jak zrobił to pan Przemysław. Pan Przemysław ma 39 lat, ubezpiecza pojazdy od 15 lat i nie miał nigdy żadnej szkody. Otrzymał od swojego dziadka Mercedesa W 123 z 1982 roku. Sprawdził oferty w porównywarce i mógł zaoszczędzić ponad 500 zł!

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
Ile kosztuje OC dla 39-latka z Raciborza?
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
327,00 zł*
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
353,00 zł*
TUZ TUW
OC
AC
Assistance
NNW
398,00 zł*
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
400,00 zł*
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
539,00 zł*
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
831,00 zł*
Ile kosztuje OC dla 39-latka z Raciborza?
Wiener
327,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
353,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ TUW
398,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
400,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
539,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
831,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW

* Kalkulacja z 15.08.2023 r., Mercedes W 123 z 1982 roku

Choć różnica między najdroższą, a najtańszą składką jest wysoka, to widać, że ubezpieczenie OC starszych pojazdów nie kosztuje dużo. W kilku towarzystwach składki obowiązkowego ubezpieczenia wynosiły około 400 zł.

Jak uzyskać wpis do rejestru zabytków?

Jeżeli masz w garażu samochód, który może zostać pojazdem zabytkowym, musisz dopełnić kilku formalności i cieszyć się żółtymi tablicami swojego auta zabytkowego. Sprawdzimy, co należy zrobić krok po kroku:

  1. Uzyskanie pozytywnej opinii specjalisty do spraw techniki samochodowej. Rzeczoznawcę samochodowego można znaleźć na stronie wojewódzkiego konserwatora zabytków.
  2. Zdobycie tzw. białej karty. Jest to karta ewidencji pojazdu.
  3. Konserwator zabytków musi ocenić stan pojazdu. Jeżeli jego opinia będzie pozytywna, samochód może zostać wpisany do rejestru zabytków.
  4. Specjalne zaświadczenie od konserwatora należy złożyć w okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Aby samochód zabytkowy mógł zostać dopuszczony do ruchu trzeba przeprowadzić badanie techniczne. Przegląd można wykonać w każdej okręgowej stacji kontroli pojazdów oraz w Instytucie Transportu Drogowego w Warszawie. Właściciele pojazdów zabytkowych będą jednak musieli złożyć specjalny wniosek, aby można było przeprowadzić badanie techniczne. Wniosek powinien wypełnić rzeczoznawca. Jeżeli auto zabytkowe przejdzie badanie techniczne, będzie można go zarejestrować.

Jak zarejestrować samochód zabytkowy w wydziale komunikacji?

Pojazd zabytkowy należy zarejestrować w Wydziale Komunikacji właściwym miejscu zamieszkania właściciela. Dokumenty, jakie trzeba ze sobą zabrać to:

  • wniosek o rejestrację samochodu – możesz pobrać go ze strony urzędu lub wypełnić na miejscu,
  • dowód własności pojazdu zabytkowego – np. umowa kupna – sprzedaży auta lub faktura zakupu,
  • ubezpieczenie OC – dokument wystawiony przez towarzystwo ubezpieczeniowe, który potwierdza zawartą umowę ubezpieczenia samochodu zabytkowego,
  • dokument potwierdzający tożsamość – np. dowód osobisty, paszport lub odpis z KRS,
  • dokumenty rejestracyjny – jeżeli auto było już zarejestrowane,
  • opinia rzeczoznawcy – dokument wystawiony przez rzeczoznawcę.

Gdy właściciele aut zabytkowych nie mogą udać się osobiście do urzędu mogą ustalić pełnomocnika. Jeżeli pełnomocnikiem będzie osoba obca opłata wyniesie 17 zł, jeżeli będzie to osoba z najbliższej rodziny nie będzie trzeba dopłacać.

Koszt rejestracji auta zabytkowego jest nieco wyższy niż rejestracja zwykłych pojazdów. Jednak ta opłata jest ponoszona tylko raz. Aby zarejestrować pojazd unikatowy trzeba przeznaczyć około 700 zł. Na opłatę składa się:

  • wydanie białej karty – 250 zł,
  • badanie techniczne samochodu – 250 zł,
  • wydanie żółtych tablic rejestracyjnych – 100 zł,
  • inne opłaty – około 100 zł.

Czy samochód zabytkowy musi mieć wykupione ubezpieczenie OC?

Pojazdy zabytkowe nie muszą mieć ciągłości w OC. Ubezpieczenie samochodu zabytkowego jest konieczne tylko w sytuacji, gdy pojazd zabytkowy wyjedzie na drogę. Właściciele aut zabytkowych mogą wykupić ubezpieczenie krótkoterminowe na 30 dni. Jeżeli nie używają często pojazdu zabytkowego, będzie to dla nich dobre rozwiązanie. Krótkoterminowe ubezpieczenie może kosztować około 100 zł. Jednak, gdy auto zabytkowe będzie używane częściej, warto zastanowić się nad wykupieniem polisy całorocznej. Oferty OC dla pojazdów zabytkowych są korzystne finansowo. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowego oferują duże zniżki na OC pojazdów zabytkowych.

Bibliografia:

  1. Ustawa z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20031241152/U/D20031152Lj.pdf
  2. Ustawa Prawo o ruchu drogowym: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf

Pojazd historyczny a OC – co warto wiedzieć?

  1. Nie każdy pojazd historyczny jest zabytkowy, ale każdy zabytkowy jest historyczny.
  2. Auto może zostać uznane za zabytkowe, jeżeli spełni określone warunki ustalone przez konserwatora zabytków np. będzie to pojazd mający szczególne znaczenie dla motoryzacji.
  3. Auta zabytkowe nie muszą mieć ciągłości ubezpieczenia OC. Jednak każde auto zabytkowe musi mieć ważne OC, gdy wyrusza na drogę publiczną.
  4. Pojazdy zabytkowe po zarejestrowaniu otrzymują żółte tablice i jest to ich znak charakterystyczny.

FAQ - najczęściej zadawane pytania o pojazd historyczny a ubezpieczenie OC:

  1. Czy towarzystwo ubezpieczeniowe może odmówić ubezpieczenia OC samochodu zabytkowego?

    Nie. Każdy ubezpieczyciel, który zajmuje się sprzedażą ubezpieczeń obowiązkowych musi przedstawić ofertę ubezpieczenia. Jeżeli ubezpieczyciel uznaje duże ryzyko ubezpieczeniowe, może zaoferować wysoką stawkę, jednak ofertę musi przedstawić. Z reguły jednak stawki za OC pojazdów zabytkowych są niskie.
  2. Czy inne pojazdy niż samochody osobowe mogą być uznane za zabytkowe?

    Nie tylko samochody osobowe mogą być uznane za zabytkowe. Faktycznie auta osobowe stanowią 50% zabytków, lecz do rejestru zabytków wpisane są też motocykle, a nawet ciężarówki, pojazdy specjalne, autobusy i przyczepy.Czy samochód zabytkowy jest zobowiązany przechodzić regularne przeglądy techniczne?
  3. Czy samochód zabytkowy jest zobowiązany przechodzić regularne przeglądy techniczne?

    Nie. Gdy samochód wpisany do rejestru zabytków pozytywnie przejdzie badanie techniczne, nie musi przechodzić go co rok. Wyjątkiem jest pojazd wpisany do rejestru zabytków, który służy do zarobkowego transportu drogowego.
  4. Jakie pojazdy zabytkowe najczęściej występują w Polsce?

    Wśród aut zabytkowych znajduje się najczęściej Mercedes. Inne marki to Fiat, Volkswagen, BMW. Większość zabytkowych aut pochodzi z lat osiemdziesiątych.
  5. Czy do rejestracji samochodu zabytkowego sprowadzonego z zagranicy jest potrzebne tłumaczenie dowodu rejestracyjnego?

    Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 1 lutego 2011 roku nie trzeba tłumaczyć dowodów pojazdów sprowadzonych z krajów Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Jednak niektóre urzędy mogą wymagać tłumaczenia np. ze względu na indywidualne oznaczenia i dopiski.
Patrycja Purzycka
[Głosów: 1 Średnia: 5]