Jesteś młodym kierowcą i nie posiadasz jeszcze zniżki OC? Wiek właściciela samochodu może być przeszkodą w zakupie taniego OC, ale można ją przeskoczyć. Jeżeli masz prawo jazdy od niedawna, koniecznie przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się, ile kosztuje ubezpieczenie OC dla osób w Twoim wieku i jak możesz je obniżyć.
Towarzystwa ubezpieczeniowe żądają najwyższych składek od młodych kierowców. Jak wynika z raportu Rankomatu „Rynek i ceny ubezpieczeń komunikacyjnych” 18-latkowie zapłacili w III kwartale 2023 r. za ubezpieczenie średnio 2 034 zł, czyli o ponad 1 500 zł więcej niż przeciętnie (w ujęciu dla wszystkich kierowców, bez względu na wiek). Jednak młodzi kierowcy nie są skazani na wysokie ceny, ponieważ istnieją sposoby, aby kupić tanie OC.
- Kto płaci najwięcej za OC?
- Kim jest młody kierowca w oczach ubezpieczycieli?
- Jak różni się wysokość składki OC dla kierowców w różnym wieku?
- Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu dla młodego kierowcy?
- Dlaczego młodzi kierowcy płacą więcej za polisy OC?
- Które towarzystwa proponują tanie OC młodym kierowcom?
- Jak młody kierowca może obniżyć cenę OC?
- Ile na mniejszej pojemności silnika zaoszczędzi przykładowy kierowca?
Kto płaci najwięcej za OC?
Wysokość składki OC nie jest jednakowa dla wszystkich kierowców. Co więcej – ten sam właściciel samochodu zapłaci za OC auta inną kwotę w zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego. Dlaczego tak jest? Ponieważ firmy mają swobodę w kształtowaniu cen. Nie obowiązują ich żadne narzucone prawnie cenniki czy taryfikatory.
Ponadto każda firma wylicza składkę indywidulanie dla pojedynczego klienta. Czyli jeden kierowca kupuje w firmie X ubezpieczenie pojazdu za 500 zł, a inny w tej samej firmie – za 1 200 zł. Dzieje się tak dlatego, że składka zależy od parametrów dotyczących samochodu i kierowcy.
W przypadku samochodu znaczenie mają m.in.:
- model i marka samochodu,
- rok produkcji,
- pojemność silnika.
W odniesieniu do właściciela ważne są:
- ile ma lat i jak długo posiada prawo jazdy,
- miejsce zamieszkania (a dokładniej: użytkowania pojazdu),
- jaki jest jego stan cywilny,
- czy ma dzieci i w jakim wieku.
Jak widać – wiek kierowcy jest jednym z czynników przesądzających o cenie ubezpieczenia. Firmy ubezpieczeniowe nie podają do publicznej wiadomości, jaką rangę w algorytmie do wyliczania składki ma rok urodzenia kierującego, ale na pewno stoi bardzo wysoko.
Wyraźnie widać to w raportach dotyczących cen ubezpieczenia. Świeżo upieczony posiadacz prawa jazdy płaci za ubezpieczenie nawet kilka razy więcej niż doświadczony kierowca. Najwyższe składki towarzystwa ubezpieczeniowe naliczają dla młodych kierowców z dużych miast, którzy nie uzbierali zniżek na OC oraz kupują polisę dla aut z większym silnikiem.
Kim jest młody kierowca w oczach ubezpieczycieli?
Młody kierowca to pojęcie względne, także dla ubezpieczycieli. Na pewno za takiego uznaje się osobę od 18 lat do…? No właśnie. Firmy nie mają sztywnego limitu wieku, kiedy kierowca przestaje być uważany za „młodego”. Wiele przecież zależy także od doświadczenia.
Np. porównajmy kierowcę 22-letniego i 26-letniego. Możemy się zgodzić, że obaj są młodzi. Ten pierwszy ma prawo jazdy od 3 lat, a drugi – od 2 miesięcy. Który z nich dostanie korzystniejszą ofertę? Młodszy wiekiem, ale bardziej doświadczony za kółkiem, czy nieco starszy, ale praktycznie bez doświadczenia? Nie da się jednoznacznie wskazać, ponieważ przy składce OC liczą się też inne czynniki.
Patrząc jednak na dane pochodzące z kalkulatora OC, AC, Assistance, NNW możemy ostrożnie oszacować, do którego roku życia kierowcy zostaną naliczone zwyżki za wiek.
Najdroższe polisy OC są dla 18- i 19-latków (nieco powyżej 2 000 zł). Składka co roku (wraz z wiekiem kierowcy) będzie spadać, ale do pułapu poniżej 1 000 zł dojdzie dopiero po ukończeniu przez właściciela pojazdu 25 roku życia. Na cenę OC w okolicach średniej (wynoszącej w III kwartale br. 532 zł), kierowca może liczyć po 30/32 urodzinach. Z kolei najtańsze oferty (za około 450 zł) otrzymują 60-latkowie, co jest związane z faktem, że zazwyczaj mają uzbierane solidne zniżki za bezszkodową jazdę.
Podsumowując – za młodego kierowcę firmy uważają osobę od ukończenia 18 do 30/32 lat. Szczególnie znaczący jest okres pomiędzy osiągnięciem pełnoletności a 25. urodzinami – cena ubezpieczenia dla kierowców w tym wieku jest znacząco wyższa.
Część ubezpieczycieli stosuje zwyżki OC (czyli podwyższanie wysokości składki) także dla kierowców w każdym wieku, którzy niedawno zdobyli uprawnienia do kierowania samochodami (np. do 2 lat).
Jak różni się wysokość składki OC dla kierowców w różnym wieku?
Dla sprawdzenia, jak ważny jest wiek kierowcy przy ubezpieczeniu OC, porównaliśmy składki dla trójki właścicieli samochodów. Każdy z kierowców reprezentuje inne pokolenie – mamy tutaj 20+, 40+ i 60+. Zobaczmy, ile muszą wyłożyć z portfela przy zakupie polisy.
Pierwszym kierowcą jest 22-letnia Monika z Ostrowi Mazowieckiej, poszukująca ubezpieczenia dla Fiata 500 0.9 (z 2017 r.) Najtańszą polisę OC Monika kupi już za 716 zł. Nie jest to „gołe” OC, ale cały pakiet. Wliczają się do niego Assistance i NNW, należące do dobrowolnych ubezpieczeń komunikacyjnych.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | ||
OC | AC | Assistance | NNW | 716,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 807,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 846,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 912,00 zł* | |
716,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
807,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
846,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
912,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
* Kalkulacja z dnia 13.12.2023 dla Moniki ze Ostrowi Mazowieckiej, 22 lata, samochód: Fiat 500 0.9, 2017 r.
Cena 716 zł to około połowa kosztu, który średnio muszą ponieść rówieśnicy Moniki (22-latkowie) za samo obowiązkowe ubezpieczenie OC. Uwagę zwraca też oferta towarzystwa ubezpieczeniowego You Can Drive – proponuje ono zakup polisy OC za 912 zł. Nie byłoby w tym nic dziwnego, jako że firmy mają prawo ustalać własne ceny, gdyby nie to, że wspomniana firma kreuje się na zorientowaną na młodych kierowców. Wydawać by się zatem mogło, że świeżo upieczony posiadacz uprawnień do prowadzenia samochodów, kupi tam najtańsze OC. Jak widać – to nieprawda.
Następny właściciel samochodu to 41-letni Łukasz z Głogowa (pojazd: Citroen Picasso C3 1.2, 2015 r.). Łukasz może ubezpieczyć go już za 436 zł. Jednak kolejne oferty interesują go bardziej, ponieważ dotyczą pakietu OC + Assistance. W jednej firmie kosztuje on 484 zł a w drugiej – 527 zł.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | ||
OC | AC | Assistance | NNW | 436,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 484,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 527,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 559,00 zł* | |
436,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
484,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
527,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
559,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
* Kalkulacja z dnia 13.12.2023 dla Łukasza z Głogowa, 41 lat, samochód Citroen Picasso C3 1.2, 2015 r.
Porównajmy je zatem i sprawdźmy, czy różnica w cenie wynosząca 43 zł przekłada się na zakres ochrony. W tańszej opcji (od Link4) polisa zadziała po wypadku i kradzieży. Ubezpieczyciel gwarantuje holowanie (do 100 km), naprawę na miejscu lub samochód zastępczy (do 3 dni). W droższym wariancie Łukasz może liczyć wyłącznie na pomoc po kolizji w formie holowania do warsztatu lub naprawy na miejscu. Ubezpieczenie nie obejmuje już np. pojazdu zastępczego.
Wniosek? W przypadku polis innych niż OC wyższa cena nie jest gwarantem szerszej ochrony. Opłaca się porównywać oferty od kilku różnych ubezpieczycieli i dokładnie zapoznawać z zakresem zdarzeń objętych ochroną.
Reprezentantem pokolenia 60+ jest 62-letni Romek z Tczewa poszukujący ubezpieczenia dla Renaulta Clio 1.4 (z 2006 r.). Roman kupuje polisy OC od ponad 40 lat i zgromadził maksymalne zniżki. Dzięki nim za najtańsze OC zapłaci tylko 454 zł.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | ||
OC | AC | Assistance | NNW | 454,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 483,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 581,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 620,00 zł* | |
454,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
483,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
581,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
620,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
* Kalkulacja z dnia 13.12.2023 dla Romana z Tczewa, 62 lata, samochód Renault Clio 1.4 2006 r.
Ale ponieważ Roman pożycza czasami auto wnukowi, który jest młodym kierowcą, niepewnym swoich umiejętności, samo OC to dla niego za mało. Z tego względu Roman zdecydował się na kompleksową gwarancję bezpieczeństwa zapewnianą przez pakiet OC + AC + Assistance + NNW za 620 zł. Dopłacił niecałe 170 zł, ale zyskał wszechstronną ochronę przed niemal wszystkimi zdarzeniami, które mogą się przytrafić na drodze jemu lub jego wnukowi.
Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu dla młodego kierowcy?
Młodzi kierowcy płacą za ubezpieczenie samochodu nawet kilka razy więcej niż ich rodzice czy dziadkowie. Ze względu ma mnogość czynników uwzględnianych przy wyliczaniu składki, nie można jednoznacznie stwierdzić, czy te różnice wynoszą 500 zł, czy 2 000 zł. To zależy.
W tym artykule posługujemy się danymi pochodzącymi z porównywarki ubezpieczeń. Podane ceny to mediany – czyli tyle samo kierowców zapłaciło poniżej wskazanej ceny, co powyżej tej ceny. Czyli nie każdy 18-latek kupuje OC za ponad 2 000 zł – część kupuje je taniej, a część znacznie drożej. Tak samo jest z 60-latkami – nie wszystkim firmy ubezpieczeniowe proponują polisy za 450 zł.
Dla zobrazowania różnic sprawdziliśmy, ile kosztuje OC dla kierowcy w wieku 21 lat, a ile za ubezpieczenie dokładnie tego samego pojazdu zapłacić 38-latek mieszkający w tej samej miejscowości.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | ||
OC | AC | Assistance | NNW | 610,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 820,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 939,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 1019,00 zł* | |
610,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
820,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
939,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
1019,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
* Kalkulacja z dnia 13.12.2023 dla Dominika z Sieradza, 21 lat, Volkswagen Passat 1.4 2011 r.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | ||
OC | AC | Assistance | NNW | 393,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 464,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 555,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 574,00 zł* | |
393,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
464,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
555,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
574,00 zł* | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
* Kalkulacja z dnia 13.12.2023 dla Rafała z Sieradza, 38 lat, Volkswagen Passat 1.4 2011 r.
Jak widać, różnica w dwóch najtańszych ofertach dla obu kierowców wynosi 217 zł. Drugi kierowca (starszy wiekiem i bardziej doświadczony) zapłaci mniej zapewne dlatego, że:
- uzbierał zniżki OC za bezszkodową jazdę,
- towarzystwo ubezpieczeniowe nie doliczyło w jego przypadku zwyżek za wiek.
Warto także spojrzeć na ofertę od Mtu24 dla kierowcy 21-letniego. Gdyby młody kierowca podpisał tam umowę o ubezpieczenie, zapłaciłby ponad 500 zł więcej niż w towarzystwie z najtańszą propozycją. Po raz kolejny potwierdza się teza, że aby zaoszczędzić na zakupie polisy, należy porównywać ceny w naszym kalkulatorze OC.
Dlaczego młodzi kierowcy płacą więcej za polisy OC?
Każde towarzystwo ubezpieczeniowe przy wyliczaniu składki bierze pod uwagę ryzyko ubezpieczeniowe. Jest to prawdopodobieństwo z jakim z polisy będzie likwidowana szkoda. Im wyższe ryzyko (czyli większa potencjalność spowodowania kraksy) tym wyższa składka na ubezpieczenie.
Młodzi kierowcy mają większą skłonność do bycia sprawcami wypadków (w porównaniu do bardziej doświadczonych). To niestety nie jest krzywdzący stereotyp, ale twarde dane pochodzące ze statystyk policyjnych. W 2022 r. najwyższy wskaźnik liczby wypadków dotyczył właśnie młodych osób za kierownicą.
Kierowcy w wieku od 18 do 24 lat spowodowali 3 059 wypadków (15,8% wszystkich wypadków powstałych z winy kierujących), w których zginęło 281 osób, a 3 910 zostało rannych.
Inne powody, dla których firmy szacują wyższe ryzyko w odniesienie do młodych kierowców to:
- niedostateczne umiejętności w prowadzeniu pojazdów spowodowane małym doświadczeniem,
- brawura i chęć popisania się przed rówieśnikami,
- chęć przetestowania możliwości (osiągów) samochodu,
- niskie dochody, przez które młode osoby wybierają pojazdy tanie (często stare i wyeksploatowane) oraz oszczędzają na naprawach.
Które towarzystwa proponują tanie OC młodym kierowcom?
Każde towarzystwo ubezpieczeniowe ma obowiązek sprzedać polisę OC każdemu kierowcy, który chce podpisać umowę. Nie może odmówić ze względu na wiek kierowcy (lub samochodu) czy za niedostatecznie długą historię ubezpieczeniową. Mówią o tym przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych i Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Fakt, że ubezpieczenie samochodu młody kierowca kupi w każdej firmie, nie oznacza, że cena polisy będzie taka sama. Towarzystwa mają różne ceny wyjściowe składek i w różny sposób je wyliczają. Czyli np. OC dla młodego kierowcy w jednej firmie będzie kosztowało 500 zł, a w innej – 1 000 zł.
Najtańsze OC dla młodego kierowcy kupi się w firmie, która wyliczy najniższą składkę. Brzmi banalnie, lecz to prawda. Nie istnieją towarzystwa ubezpieczeniowe ze specjalnymi, niższymi polisami dla osób z prawem jazdy od niedawna.
Nawet You Can Drive, które ofertę kieruje do młodych kierowców, nie zawsze ma dla nich najkorzystniejszą cenowo ofertę. Potwierdza to jedna z wcześniej przeprowadzonych kalkulacji.
Jak młody kierowca może obniżyć cenę OC?
Młodzi kierowcy statystycznie płacą najwyższe składki za OC, ale wcale nie znaczy, że tak musi być. Istnieje co najmniej kilka sposobów, aby zapłacić nieco mniej. Po pierwsze – rodzic (lub inna bliska osoba) młodego człowieka może obniżyć wysokość składki OC dla dziecka, jeszcze zanim zrobi ono prawo jazdy. W jaki sposób? Dopisując je jako współwłaściciela pojazdu.
Z prawnego punktu widzenia nie ma żadnych przeszkód, aby współwłaściciel samochodu był osobą niepełnoletnią lub nieposiadającą uprawnień do kierowania pojazdami. W ten sposób zniżki za bezszkodową jazdę (które w rzeczywistości będzie zbierał główny kierowca pojazdu) naliczą się także na konto współwłaściciela i młody kierowca, kiedy po raz pierwszy będzie ubezpieczał własne auto, skorzysta z rabatów zgromadzonych przez rodzica.
Drugim sposób, aby obniżyć składkę OC to dopisanie do współwłasności samochodu doświadczonego kierowcy. Może być nim któryś z rodziców, dziadków lub inna niespokrewniona osoba. Ważne, aby miała uzbierane zniżki OC, które obniżą cenę polisy.
Obie metody sprowadzają się do jednego – uwzględnienia rabatów za bezszkodową jazdę na konto wszystkich współwłaścicieli auta. Nie ma znaczenia, który kierowca faktycznie wykazał umiejętność przepisowej jazdy – zniżki naliczają się na konto wszystkich.
Należy jednak wiedzieć, że naliczane zniżki na konto wszystkich współwłaścicieli to miecz obosieczny. Jeśli któryś ze współwłaścicieli samochodu spowoduje szkodę, uzbierane rabaty stracą wszystkie osoby zgłoszone do umowy o ubezpieczenie jako kierowcy.
Przy okazji przestrzegamy przed celowym pomijaniem młodych kierowców w umowach polisy. Wpisać do umowy doświadczonego kierowcę, zapłacić niskie OC a samochód dać w użytkowanie niedoświadczonemu synowi lub córce – wydaje się, że to sprytny sposób na zaoszczędzenie? Niestety, tak nie jest.
Jeżeli młody kierowca (który nie został wpisany do umowy polisy jako dodatkowy kierowca) spowoduje wypadek, firma ubezpieczeniowa ma prawo dokonać rekalkulacji składki, czyli przeliczenia jej wg danych sprawcy kolizji. W większości przypadków będzie oznaczało to konieczność dopłaty do składki.
Ile na mniejszej pojemności silnika zaoszczędzi przykładowy kierowca?
Dla towarzystwa ubezpieczeniowego ważna jest także pojemność silnika samochodu, ponieważ wpływa ona na wysokość składki. Samochody z mniejszym silnikiem nie osiągają zawrotnych prędkości i w razie niebezpieczeństwa na drodze łatwiej nimi np. wyhamować i ominąć przeszkodę.
Ponadto, nawet kiedy zdarzy się wypadek takim pojazdem, nie wyrządzi on ogromnych zniszczeń. W ten sposób firmy szacują niskie ryzyko ubezpieczeniowe oraz niski koszt likwidacji ewentualnej szkody, co przekłada się na tańsze ubezpieczenie OC.
Wiek kierowcy a cena OC – co warto wiedzieć?
- Przy wyliczaniu ceny składki znaczenie mają m.in. wiek kierowcy, miejsce zamieszkania i liczba lat posiadania prawa jazdy, marka i model samochodu, a także pojemność silnika.
- Towarzystwa ubezpieczeniowe żądają najdroższych polis od kierowców w wieku 18 lat.
- Z każdym rokiem (kolejnymi urodzinami kierowcy) cena OC spada, ale dopiero po ukończeniu przez właściciela pojazdu 30/32 lat wyniesie ona tyle, ile średnio płacą wszyscy kierowcy (bez rozróżniania na wiek).
- Z każdym rokiem bezszkodowej jazdy kierowca zbiera zniżki OC, które obniżający cenę polisy na przyszły rok.
- Zgromadzenie maksymalnych zniżek w danej firmie nie gwarantuje najtańszego OC na całym rynku ubezpieczeniowym. Dlatego zawsze przed podpisaniem kolejnej umowy o OC warto porównać oferty od innych ubezpieczycieli.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wiek kierowcy i cenę OC
-
Czy muszę mieć prawo jazdy, żeby płacić OC?
Osoba, która nie posiada prawa jazdy, może być właścicielem lub współwłaścicielem samochodu. Tym samym będzie zobowiązana do odprowadzania składek na polisę OC. Samodzielnie (jeżeli jest jedynym właścicielem auta) lub solidarnie z innymi współwłaścicielami (jeśli samochód jest współwłasnością kilku osób). -
Czy marka pojazdu również decyduje o cenie OC dla młodego kierowcy?
Tak, marka samochodu ma znaczenie przy składce OC. Najwięcej płacą właściciele Peugeotów, Audi i BMW, najmniej - Fiatów, Skody i Nissanów. -
Dlaczego zwyżka dla młodych kierowców jest taka wysoka?
Zwyżki za wiek (tak samo jak zniżki za bezszkodową jazdę) firmy ubezpieczeniowe naliczają wg własnych regulaminów. Prawo zezwala im na dowolność w kwestii wolumenu tych zniżek. A sam fakt, że młodym kierowcom doliczane są zwyżki, wynika z większego ryzyka ubezpieczeniowego. Niedoświadczeni kierowcy powodują więcej wypadków drogowych, więc są potencjalnie większym kosztem dla ubezpieczycieli. -
Zniżki OC dla młodego kierowcy - od ilu lat?
Zniżki OC naliczane są zazwyczaj od pierwszego roku bezszkodowej jazdy. Wynoszą one najczęściej 10% za każdy rok bez spowodowania kraksy, zatem przez pierwsze dwa, trzy lata upusty nie są znaczące. Warto wiedzieć, że uzbieranie maksymalnych zniżek w jednym towarzystwie nie oznacza, że kierowca kupi tam najtańsze OC. Być może w innej firmie bez rabatów uzyska korzystniejszą ofertę, dlatego przed podpisaniem umowy o ubezpieczenie OC, zawsze warto sprawdzić propozycje od kilku firm. -
Ile procent zwyżki za wiek?
Ubezpieczyciele nie podają do publicznej wiadomości, jakiego rzędu zwyżki za wiek stosują. Droższa polisa (względem cen dla bardziej doświadczonych kierowców) nie jest wynikiem wyłącznie młodego wieku kierowcy, ale i innych czynników (np. stanu cywilnego - panny i kawalerowie płacą wyższe składki od zamężnych i żonatych).