Piotr Nowik

Piotr Nowik | 5 lutego 2021

Ubezpieczenie od awarii samochodu – kiedy powinieneś je kupić?

scrolldown Mechanik zastanawia się nad kosztami naprawy auta po awarii

Kosztowna naprawa samochodu to najczęstsza obawa kierowców podczas zakupu używanego samochodu. Z pomocą przychodzą im sami sprzedawcy, którzy oferują ubezpieczenie od awarii auta, mające zapewniać spokój. Ale czy tak rzeczywiście jest?

Co warto wiedzieć o ubezpieczeniu od awarii samochodu?

1. Ubezpieczenie od awarii samochodu, w przypadku zepsucia się pojazdu, pokrywa koszty naprawy w zakresie, jaki dane ubezpieczenie obejmuje.
2. Ubezpieczenie od awarii pojazdu na ogół oferują komisy i sprzedawcy, którzy współpracują z firmami specjalizującymi się w tym zakresie.
3. Przed zakupem tego ubezpieczenia należy przeczytać Ogólne Warunki Ubezpieczenia i szczególną uwagę zwrócić na zakres świadczeń, sumę ubezpieczenia i zakres terytorialny.
4. Ubezpieczenia od awarii samochodu kosztuje od ok. 500 zł (podstawowy pakiet na 3 miesiące) do ponad tysiąca złotych (ochrona na 12 miesięcy).
5. Ubezpieczenia od awarii samochodu nie należy mylić z assistance.

Ubezpieczenie od awarii samochodu (nazywane też czasem motogwarancją lub gwarancją na używane auto) nie należy do najpopularniejszych ubezpieczeń. Powód jest prosty – nie jest przeznaczone do sprzedaży przez indywidualnego kierowcę, bo oferują je tylko komisy i handlarze, którzy współpracują z firmami specjalizującymi się w tym zakresie. Dlatego istnieje duże prawdopodobieństwo, że właśnie przy zakupie w komisie używanego pojazdu taka opcja zabezpieczenia zostanie nam zaoferowana. Na czym ona polega i czy jest opłacalna? Już wyjaśniamy.

Co to jest ubezpieczenie od awarii pojazdu?

Kupowanie używanego samochodu jest jak stąpanie po polu minowym. Staramy się robić wszystko, by być ostrożnym, ale i tak nigdy nie mamy pewności, że niedługo po zakupie nie spotka nas niemiła niespodzianka w postaci awarii.

Lekiem na takie obawy ma być właśnie ubezpieczenie od awarii samochodu, które w przypadku zepsucia się pojazdu pokryje koszty naprawy w zakresie, jaki dane ubezpieczenie oferuje. Należy jednak pamiętać, że w tej sytuacji kluczowe będzie wybranie odpowiedniego ubezpieczenia. Najważniejsze kwestie to zakres świadczeń, suma ubezpieczenia i zakres terytorialny.

Te oraz wiele innych ważnych kwestii znajdziesz w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia, z którymi należy się zapoznać przed ewentualnym zakupem motogwarancji.

Jakie auta mogą zostać objęte ubezpieczeniem od awarii?

Ubezpieczenie od awarii pojazdów można zakupić zarówno dla nowych, jak i używanych aut, choć ta druga opcja jest znacznie popularniejsza, ponieważ właściciele nowych pojazdów liczą na naprawę ewentualnych awarii w ramach gwarancji.

Jednak nie każde auto używane można wyposażyć w motogwarancję, ponieważ każdy z ubezpieczycieli wprowadza limity wieku oraz przebiegu pojazdu, powyżej którego pojazdów już nie ubezpiecza.

Kto i jak ubezpiecza od awarii samochodu?

Na polskim rynku działa kilka firm, które zajmują się ubezpieczaniem od awarii samochodu. Ich oferta różni się właśnie limitami, zakresem ochrony, a także ceną. Poniżej kilka ofert, jakie możecie otrzymać podczas zakupu samochodu.

Ubezpieczenie od awarii Autoprotect

Autoprotect proponuje pięć wariantów ubezpieczenia do wyboru. W I wariancie, czyli najuboższym, nie ma limitu przebiegu kilometrów, a limit wieku pojazdu to 12 lat. Suma ubezpieczenia wynosi 2 tys. zł, ale ochroną objęty jest tylko silnik.

W wariancie II można ubezpieczyć samochód do 12 lat, w III do 8 lat, a w IV do 4 lat. W każdym z tych czterech wariantów limit kilometrów wynosi 200 tys., a suma ubezpieczenia od 4 do 12 tys. zł. Poszczególne warianty obejmują ochronę:

  • I wariant: silnik
  • II wariant: silnik, skrzynia biegów – mechaniczna, skrzynia biegów – automatyczna, skrzynia biegów – bezstopniowa, mechanizm różnicowy, przekładnia hydrokinetyczna.
  • III wariant: II wariant + napęd tylny, koła napędowe – przednie, układ chłodzenia silnika, układ hamulcowy, wał napędowy, zawieszenie, układ elektryczny, układ kierowniczy.
  • IV wariant: III wariant + sprzęgło, układ paliwowy, turbosprężarka, paski napędu rozrządu.
  • Najszerszą ochronę daje wariant V, który obejmuje – jak podaje firma – „wszystkie elementy pojazdu z wyłączeniem elementów wymienionych w warunkach ubezpieczenia”. W tym wariancie suma ubezpieczenia to 10 tys. zł na szkodę lub wartość rynkowa. By skorzystać z tego pakietu samochód może mieć co najwyżej 5 lat i przejechane nie więcej niż 150 tys. km.

Ubezpieczenie od awarii Moto Gwarancja

Z kolei ubezpieczenie od awarii samochodu w Moto Gwarancja sprzedawane jest w trzech pakietach:

  • Pakiet Standard dla pojazdów do 16 lat oraz przebiegu do 300 000 km
  • Pakiet Premium A + dla pojazdów do 16 lat oraz przebiegu do 300 000 km
  • Pakiet Premium B + dla pojazdów do 7 lat oraz przebiegu do 220 000 km

Firma chwali się możliwością usunięcia awarii w 25 podzespołach, nieograniczoną liczbą napraw w czasie trwania gwarancji, a także naprawami w warsztatach ogólnopolskiej sieci.

Ubezpieczenie od awarii Gethelp

Gethelp podkreśla, że jest największą firmą gwarancyjną w Polsce. Podaje, że obsługuje 10 tys. awarii rocznie i holuje 200 aut miesięcznie. Gethelp pokrywa naprawy do 15 tys. zł w wybranym warsztacie, a ubezpieczenie od awarii samochodu sprzedaje w czterech opcjach, które zawierają:

  • Classic: całodobowy assistance, naprawy na drodze, naprawy warsztatowe, silnik, manualna skrzynia biegów.
  • Premium: Classic + automatyczna skrzynia biegów, komputer główny silnika, układ hamulcowy, układ chłodzenia, koło dwumasowe, wał napędowy, dyferencjał, sprzęt silnika + samochód zastępczy.
  • Grand: Premium + układ paliwowy, układ wydechowy, układ kierowniczy
  • Master: Grand + klimatyzacja, układ elektryczny, systemy komfortowe, multimedia i nawigacja.

Jaka jest różnica między ubezpieczeniem od awarii a assistance?

Zdarza się jednak, że część kierowców ubezpieczenie od awarii myli z assistance, a to duży błąd! Co prawda motogwarancja może zawierać elementy oferty assistance (często otrzymujemy je za dopłatą), ale jej głównym zadaniem jest naprawa pojazdu.

Z kolei assistance nie ma nic wspólnego z naprawą elementów pojazdu, może co najwyżej zawierać pomoc doraźną, jak np. wymiana koła lub odpalenie pojazdu. Główne zalety assistance to odholowanie samochodu (na parking lub do warsztatu, ale tam właściciel pojazdu musi już sam ustalić i pokryć koszty naprawy), dowiezienie paliwa, a w bogatszych wersjach zorganizowanie noclegu, czy podstawienie samochodu zastępczego.

Ile kosztuje ubezpieczenie od awarii?

Jak to w przypadku ubezpieczeń – ceny są różne i zależą m.in. od zakresu ochrony, długości jej trwania, wartości pojazdu, czy sumy ubezpieczenia. Oferta ubezpieczyciela często też przygotowywana jest indywidulanie dla każdego klienta.

Vipgwarant podaje, że dla aut o rynkowej wartości do 50 tys. zł, za podstawowy pakiet na trzy miesiące trzeba zapłacić co najmniej 500 zł. Jeśli jednak chcemy zdecydować się na dłuższy wariant, to za rok ochrony takiego samego pojazdu będziemy musieli zapłacić dwa razy więcej.

Z kolei firma Wagas oferuje następujące ceny:

  • dla polis na 6 miesięcy: basic od 580 zł, camfort od 690 zł, premium od 730 zł
  • dla polis na 12 miesięcy: basic od 690 zł, premium od 800 zł

Co z rękojmią, jeśli wykupimy ubezpieczenie od awarii?

Część sprzedawców pojazdów ma nadzieję, że jeśli ich klient wykupi ubezpieczenie od awarii, wówczas nie będzie domagał się swoich praw w ramach tzw. rękojmi. Tymczasem motogwarancja w ogóle rękojmi nie wyklucza!

Przypomnijmy, że rękojmia to odpowiedzialność za ukryte wady sprzedanego samochodu. Można więc powołać się na nią, jeśli w ciągu dwóch lat od zakupu odkryjemy w pojeździe feler, o którym sprzedawca nas nie poinformował (np. fakt, że pojazd jest „powypadkowy” lub ma cofnięty licznik). Wówczas – bez względu czy posiadamy ubezpieczenie od awarii czy nie – możemy wnioskować o odstąpienie od zawartej umowy zakupu, zażądać zwrotu części pieniędzy lub też naprawy.

Piotr Nowik
[Głosów: 1 Średnia: 5]