Wyjeżdżasz z garażu, włączasz się do ruchu, ale nie docierasz do pracy, szkoły lub sklepu – po drodze dochodzi do awarii. Masz tak przykre doświadczenia? Z myślą o kierowcach, którzy nie chcą zostawać z problemem sami, powstał pakiet assistance. Dowiedz się o nim więcej.
- Czy assistance jest charakterystyczne dla ubezpieczeń komunikacyjnych?
- Jak działa polisa assistance?
- Czy każdy kierowca powinien zainteresować się polisą assistance?
- Jak może pomóc polisa assistance?
- Assistance komunikacyjne – wersja całoroczna czy wersja krótkoterminowa?
- Jak skorzystać z pomocy w ramach ubezpieczenia assistance?
- Bibliografia:
Assistance wyróżnia się spośród innych dobrowolnych ubezpieczeń komunikacyjnych zakresem dostępnych usług – może być on bardzo obszerny. Z perspektywy kierowców to dobra wiadomość, bo mogą oni otrzymać pomoc w wielu sytuacjach. Ale bądźmy szczerzy – niektóre usługi to jedynie dodatek do naprawdę istotnych świadczeń. I właśnie dlatego trzeba wiedzieć, jak wybrać to ubezpieczenie komunikacyjne.
Czy assistance jest charakterystyczne dla ubezpieczeń komunikacyjnych?
Holowanie samochodu, pojazd zastępczy, pomoc w przypadku zatankowania niewłaściwego paliwa i po rozładowaniu akumulatora czy transport do warsztatu samochodowego – właśnie z takimi świadczeniami ubezpieczenie assistance może kojarzyć się kierowcom, którym w przeszłości zdarzyło się z niego skorzystać. Jednak assistance nie jest – inaczej niż AC – produktem charakterystycznym wyłącznie dla ubezpieczeń komunikacyjnych.
Jeżeli w najbliższym czasie planujesz ubezpieczyć mieszkanie lub dom, to najpewniej otrzymasz ofertę home assistance. Czym jest zatem pakiet assistance?
Można powiedzieć, że ochrona w ramach assistance to pewne świadczenia, z których można skorzystać w sytuacjach losowych. W rezultacie wyróżnić można m.in. assistance komunikacyjny, assistance domowy czy assistance dla firm.
Poniższy artykuł omawia wyłącznie ubezpieczenie assistance, z którego skorzystać mogą kierowcy – zarówno w wersji całorocznej, jak i krótkoterminowej.
Jak działa polisa assistance?
Już wiesz, że mając ubezpieczenie assistance, możesz skorzystać z różnych świadczeń. Za podstawowe świadczenia można uznać trzy – naprawę pojazdu na miejscu zdarzenia, holowanie i pomoc informacyjną. Ale zakres ochrony oferowanej w ramach assistance może być znacznie szerszy. Dobrze widać to na poniższych przykładach.
1. Ubezpieczenie assistance z pojazdem zastępczym
Korzyść dla kierowcy: gdyby doszło do awarii samochodu, ubezpieczyciel udostępni auto zastępcze lub zapłaci za jego wynajem. Przykładowo Compensa proponuje auto zastępcze nawet na 21 dni – ostateczny okres zależy m.in. od rodzaju pojazdu.
2. Ubezpieczenie assistance z zakwaterowaniem
Korzyść dla kierowcy: jeżeli do zdarzenia dojdzie podczas wycieczki i samochodu nie uda się naprawić na miejscu, firma ubezpieczeniowa zapłaci za nocleg. Ale uwaga, tu najczęściej pojawiają się limity. Przykładowo Warta – w zależności od wariantu assistance – zapewnia zakwaterowanie na okres od 2 do 5 dni.
3. Ubezpieczenie assistance z pomocą medyczną
Korzyść dla kierowcy: brak konieczności angażowania najbliższych np. do zrobienia zakupów w aptece. Wystarczy jeden telefon na infolinię firmy ubezpieczeniowej, aby zorganizowała ona wykup recepty. A po wypadku takie wsparcie jest nieocenione.
4. Ubezpieczenie assistance z pomocą tłumacza
Korzyść dla kierowcy: mniej stresu, gdyby spowodował on np. kolizję poza Polską. Tłumacz pomoże porozumieć się z poszkodowanym, a także będzie służył wsparciem, gdy konieczny okaże się kontakt z funkcjonariuszem zagranicznej policji.
5. Ubezpieczenie assistance obejmujące rower
Korzyść dla kierowcy: możliwość skorzystania z pomocy również podczas jazdy rowerem. Pakiet oferujący assistance rowerowy proponuje firma Generali. Jest on dostępny w każdym wariancie ubezpieczenia (Standard, Komfort, Komfort Plus i Lux).
Każde ubezpieczenie assistance przewiduje wyłączenia – sytuacje, w których ubezpieczyciel nie będzie musiał zapewniać świadczeń. Z wyłączenia można zapoznać się w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.
Czy każdy kierowca powinien zainteresować się polisą assistance?
Aby otrzymać dostęp do wielu świadczeń w ramach pakietu assistance, trzeba wykupić ubezpieczenie. To dodatkowy – obok ubezpieczenia OC – wydatek. Czy każdy kierowca powinien go ponieść? To pytanie sprowadza się do innego: komu najbardziej opłaca się kupić assistance. Mówiąc najprościej: każdemu kierowcy. Ale niektórzy właściciele pojazdów powinni traktować to ubezpieczenie jak OC – jako polisę obowiązkową.
Kto szczególnie powinien zainteresować się ubezpieczeniem assistance samochodu – na liście są:
- kierowcy, którzy często korzystają z samochodu;
- kierowcy planujący długie podróże – po kraju lub poza jego granicami;
- kierowcy, którzy chcą czuć się bezpiecznie w trasie.
Jak może pomóc polisa assistance?
Zakres pomocy wynika wprost z wybranego wariantu assistance. Świadczenia mogą być ograniczone do minimum (obejmować jedynie holowanie w razie wypadku w ograniczonym zakresie i pomoc informacyjną). Ale jest też druga opcja – zapewnianych usług może być wiele. Co obejmuje ubezpieczenie assistance w wersji rozszerzonej? Na przykład:
- zapewnienie pojazdu zastępczego,
- wsparcie, gdy dojdzie do rozładowania akumulatora i przy braku paliwa,
- pomoc w razie awarii, po wypadku lub kradzieży pojazdu,
- pomoc medyczną,
- transport kierowcy,
- zakwaterowanie na czas naprawy pojazdu,
- dostarczenie części zamiennych.
Aby zobrazować, jak duże mogą być różnice, warto posłużyć się przykładami.
Przykład: Pan Janusz wraz z rodziną wybrał się na narty do Włoch. Mężczyzna kupił ubezpieczenie podróżne dla rodziny, ale nie zadbał o odpowiedni wariant ochrony – wybrał podstawowy wariant assistance, który został dołączony do OC. W drodze powrotnej z urlopu spowodował kolizję. Firma ubezpieczeniowa zorganizowała holowanie do najbliższego warsztatu. Pozostałe koszty pan Janusz musiał pokryć z własnej kieszeni. Rachunek okazał się wysoki – opiewał na ponad 1000 euro. To dużo więcej niż kosztuje najdroższy krótkoterminowy wariant assistance.
Przykład: Na narty do Włoch pojechała też pani Agata. Singielka miała w przeszłości problemy z samochodem i dlatego zwraca szczególną uwagę na zakres ubezpieczenia assistance. Jej również zdarzyła się chwila nieuwagi, konsekwencją czego była kolizja. Ubezpieczyciel zorganizował holowanie auta, a także opłacił nocleg swojej klientce. Ponieważ poszkodowany wezwał na miejsce zdarzenia policję, ubezpieczyciel zapewnił kobiecie pomoc prawną i pomoc tłumacza. Kilka dni później, po naprawie samochodu, mogła ona wrócić do kraju.
Assistance komunikacyjne – wersja całoroczna czy wersja krótkoterminowa?
Na tle ubezpieczeń komunikacyjnych, assistance wyróżnia się także okresem umowy – może ona zostać zawarta na 12 miesięcy (czyli jak standardowe ubezpieczenie) lub na okres znacznie krótszy, np. 7 dni. Pod względem ceny atrakcyjniejszy jest assistance kupowany na rok (najlepiej w pakiecie OC AC assistance) – stawka za 1 dzień ochrony jest niższa niż w przypadku assistance krótkoterminowego. Z drugiej strony, krótkoterminowe assistance świetnie się sprawdza w niespodziewanych sytuacjach – gdy kierowca musi wybrać się w dłuższą podróż.
Ubezpieczenie assistance na 12 miesięcy
Polisę assistance na 12 miesięcy można zakupić zarówno z ubezpieczeniem OC/AC, jak i osobno. Pierwsze rozwiązanie jest jednak rekomendowane właścicielom samochodów, którzy chcą oszczędzać – tak jest po prostu taniej. Co więcej, zakup warto sfinalizować online, korzystając z kalkulatora ubezpieczeń. To prosty sposób, aby porównać wybrane pakiety assistance pod względem zakresu świadczeń. Kalkulator zamieszczony na naszej stronie daje taką możliwość.
Porównanie najtańszego i najdroższego całorocznego ubezpieczenia assistance + OC dla Toyoty Corolli z rocznika 2017
Zakres świadczeń | Wiener – 642 zł | Benefia – 1268 zł |
---|---|---|
Zdarzenia uprawniające do skorzystania z assistance | ✓Wypadek ✓Kolizja | ✓Wypadek ✓Awaria |
Zakres terytorialny | Polska i Europa | Polska i Europa |
Holowanie pojazdu – zasady | ✓150 km w Polsce ✓75 km w Europie | Do najbliższego ASO |
Naprawa pojazdu na miejscu zdarzenia | ✓ | ✓ |
Samochód zastępczy | do 2 dni | ✗ |
Kalkulacja z dnia 18.03.2024 r. |
Na co zwrócić szczególną uwagę, wybierając assistance na 12 miesięcy? Podstawą jest rodzaj zdarzeń, po których będzie można skorzystać z assistance. Awaria pojazdu jako podstawa do skorzystania ze świadczeń często jest wymieniana jedynie w droższych pakietach, a kolizja czy wypadek w tańszych. Z perspektywy kierowców, którzy często wyjeżdżają za granicę, znaczenie będzie miało to, czy polisa jest aktywna po przekroczeniu granicy z Polską.
Krótkoterminowa polisa assistance
Ubezpieczenie assistance na okres krótszy niż rok można kupić m.in. za pośrednictwem internetowej porównywarki ubezpieczeń Rankomat.pl. Oferowane polisy assistance pochodzą od dwóch firm ubezpieczeniowych – AXA i Europ Assistance. Jak wygląda oferta każdego z tych ubezpieczycieli? Punktem wspólnym jest oferowanie ochrony assistance w kilku różnych wariantach. To sprawia, że każdy kierowca znajdzie polisę dla siebie.
Warunki i zakres krótkoterminowego pakietu assistance Europ Assistance [Polska]
Zakres świadczeń | Wariant Mini* | Wariant Komfort* |
---|---|---|
Usprawnienie pojazdu na miejscu | 500 zł | 500 zł |
Holowanie z miejsca zdarzenia | 20 km** | 350 zł** |
Transport dla podróżnych | 500 zł | 500 zł |
Nocleg dla podróżnych | 2 dni | 2 dni |
Wynajęcie samochodu zastępczego | 2 dni | 2 dni |
Parking strzeżony | 3 doby – maksymalnie 300 zł | 3 doby – maksymalnie 300 zł |
Dostarczenie paliwa | 500 zł | 500 zł |
Wymiana koła | 500 zł | 500 zł |
Kalkulacja z dnia 18.03.2024 r. *Limit na jedno zdarzenie **Obowiązuje limit 20 km od miejsca zamieszkania |
Powyższa tabela prezentuje jedynie zakres świadczeń, jakie kierowca może uzyskać w Polsce. Aby ocenić, który wariant ubezpieczenia będzie zapewniał najlepszą ochronę, najprościej będzie skorzystać właśnie z porównywarki Rankomat.pl.
Jak skorzystać z pomocy w ramach ubezpieczenia assistance?
Chcesz się czuć bezpiecznie na drodze, więc chcesz objąć ubezpieczeniem assistance swój samochód Czy wiesz jednak, jak się zachować, gdy dojdzie np. do awarii? Dla wielu kierowców niespodziewana sytuacja na drodze jest źródłem stresu. Stąd też wybór assistance to pierwszy krok – trzeba jeszcze wiedzieć, jak zgłosić zdarzenie, aby szybko uzyskać pomoc.
Jak skontaktować się z firmą ubezpieczeniową?
Telefonicznie lub online. Standardem jest, że firmy sprzedające assistance pojazdu utrzymują całodobową infolinię. Wystarczy zatem zadzwonić pod wskazany przez ubezpieczyciela numer telefonu i poinformować konsultanta o zdarzeniu. W pierwszej kolejności sprawdzi on, czy dzwoniący zakupił assistance, a następnie wyśle wsparcie. Numery telefonów do centrum alarmowego assistance różnych firm ubezpieczeniowych znajdziesz poniżej.
Ubezpieczyciel | Numer telefonu | Możliwość wezwania pomocy online |
---|---|---|
Allianz | +48 224 224 224 | ✓ |
Benefia | +48 22 639 20 10 | ✗ |
Compensa | +48 22 639 20 11 | ✗ – wyjątkiem jest home assistance |
Ergo Hestia | +48 801 107 107 lub +48 58 555 55 55 | ✓ |
Generali | +48 913 913 913 | ✓ – przez aplikację “GENERALI ASSISTANCE” |
HDI | +48 22 449 99 99 | ✗ |
InterRisk | +48 22 575 25 25 | ✗ |
Link4 | +48 22 444 44 44 | ✗ |
PZU | +48 801 102 102, SMS o treści „POMOC” na nr 4102 | ✓ – przez aplikację „PZU POMOC” |
TUZ TUW | Numer telefonu wskazany w polisie | ✗ |
Uniqa | +48 22 599 95 22 | ✗ |
Warta | +48 502 308 308 | ✗ |
Wiener | +48 22 501 33 33 | ✗ |
Ile kosztuje połączenie z centrum alarmowym assistance?
Połączenia z centrum alarmowym assistance nie są bezpłatne – najczęściej konto dzwoniącego jest obciążone opłatą zgodnie z taryfą operatora. Czy można uniknąć tego wydatku? Owszem, ale nie zawsze – warto sprawdzić, czy firma ubezpieczeniowa dopuszcza możliwość zgłoszenia szkody online. Jeżeli tak, pobierz aplikację lub przejdź na stronę internetową ubezpieczyciela, a następnie postępuj zgodnie ze wskazówkami.
Jak przygotować się do rozmowy z pracownikiem centrum alarmowego assistance?
Czy wiesz, że kierowca zgłaszający zdarzenie ma wpływ na to, jak szybko zostanie udzielona pomoc? Jeżeli chcesz zminimalizować czas oczekiwania na pomoc drogową, to:
- Zabezpiecz miejsce zdarzenia. Jeżeli do awarii doszło na drodze i nie masz możliwości przestawienia auta, to w pierwszej kolejności poinformuj o tym innych uczestników ruchu – ustaw znak ostrzegawczy i włącz światła awaryjne.
- Przygotuj numer polisy. Jeżeli nie masz go przy sobie, to konsultant firmy ubezpieczeniowej w inny sposób zweryfikuje, czy możesz skorzystać ze świadczenia oferowanego w ramach pakietu assistance.
- Opisz dokładnie zdarzenie. Szczegóły mają znaczenie – nie zapomnij wspomnieć, gdzie doszło do zdarzenia i czy ma ono związek z kolizją lub wypadkiem. Udziel też precyzyjnych odpowiedzi na pytania konsultanta.
Jak długo trzeba czekać na pomoc drogową?
Po zgłoszeniu zdarzenia ubezpieczycielowi wsparcie jest wysyłane natychmiast. Najczęściej na przybycie pomocy drogowej trzeba czekać 15-20 minut, ale czas ten może się wydłużyć, gdy do zdarzenia doszło np. na drodze międzymiastowej. Pracownik firmy ubezpieczeniowej powinien podać przybliżony czas, w jakim przybędzie pomoc.
Bibliografia:
- OWU Assistance Benefia
- OWU Assistance Generali
- OWU Assistance Warta
- OWU Assistance Wiener
Podsumowanie
- Pakiet assistance to różne świadczenia, które są udzielane ubezpieczonemu, gdy dojdzie do sytuacji losowej.
- W ramach ubezpieczenia assistance kierowca może liczyć m.in. na holowanie, auto zastępcze, pomoc informacyjną i pomoc tłumacza.
- Ubezpieczenie assistance jest dostępne dla każdego kierowcy, również dla tych, którzy użytkują starsze samochody (powyżej 15 lat).
- Umowa z ubezpieczycielem na świadczenie usług w ramach assistance może być podpisana na 12 miesięcy lub kilka czy kilkanaście dni.
- Aby otrzymać pomoc, należy skontaktować się z firmą ubezpieczeniową. Można to zrobić telefonicznie lub przez internet.
FAQ - najczęściej zadawane pytania, co daje assistance samochodu
-
Czy w ramach zakupu assistance można liczyć na holowanie na autostradzie?
Usługi holowania na autostradzie świadczą jedynie specjalne służby drogowe. Jeżeli jednak do unieruchomienia auta dojdzie na autostradzie, to nie warto rezygnować ze zgłoszenia zdarzenia firmie ubezpieczeniowej – zwróci ona kwotę widniejącą na rachunku za holowanie samochodu. -
Czy można kupić assistance samochodu ciężarowego?
Tak, niektórzy ubezpieczyciele mają w ofercie assistance podstawowy lub rozszerzony dla pojazdów ciężarowych, przy czym jest to produkt niszowy. Aby kupić taką polisę, trzeba skontaktować się bezpośrednio z firmą ubezpieczeniową. Umowa najczęściej jest podpisywana na okres 12 miesięcy – rzadko kiedy jest to polisa krótkoterminowa. -
Ile razy można skorzystać ze świadczeń oferowanych w ramach zawarcia umowy ubezpieczenia assistance?
Najczęściej wielokrotnie. Wiele firm ubezpieczeniowych wprowadza limity, np. z pomocy prawnej kierowca może skorzystać 2 razy w okresie ubezpieczenia. Na limity warto zwrócić szczególną uwagę podczas zakupu pakietu assistance – im będzie ich więcej, tym mniej przydatne może okazać się ubezpieczenie. -
Co to znaczy, że ubezpieczenie assistance działa w Polsce i Europie?
Takie sformułowanie w OWU oznacza, że ubezpieczyciel zapewni pomoc zarówno w Polsce, jak i w niektórych krajach europejskich. Najczęściej mowa o wszystkich krajach Unii Europejskiej. Do wyjątków należą z kolei Ukraina i Białoruś – tam polisy assistance często są nieaktywne.