Jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z zagranicy?

W 2022 r. Polacy sprowadzili z zagranicy 772 tys. samochodów. Świadczy to o tym, że kupno pojazdu z innego kraju wciąż się opłaci. Za granicą, podobnie zresztą jak na polskim rynku, czyhają na kupców pułapki. Sprzedający reklamują jako bezwypadkowe auta, które uczestniczyły w mniejszych i większych kolizjach, przekręcają liczniki czy trudnią się paserstwem. Aby nie dać się nabić w przysłowiową butelkę, warto sprawdzić historię samochodu przed zakupem. W artykule opisujemy, gdzie zweryfikować przeszłość pojazdu i czego właściwie można dowiedzieć się z portali oferujących taką usługę.

Jak sprawdzić przeszłość samochodu sprowadzonego z zagranicy w usłudze HistoriaPojazdu.gov.pl?

HistoriaPojazdu.gov.pl jest usługą Ministerstwa Cyfryzacji dla wszystkich, którzy planują zakup używanego samochodu. Na początku działania portalu w bazie przechowywano wyłącznie dane o pojazdach zarejestrowanych w Polsce, ale z biegiem czasu poszerzono je o auta zagraniczne. 

Jakie informacje o samochodach są prezentowane?

  • dane techniczne, takie jak pojemność i moc silnika czy rodzaj paliwa,
  • czy samochód ma aktualne badanie techniczne oraz terminy wcześniejszych przeglądów,
  • ostatni odczyt z licznika kilometrów,
  • historię wypadków,
  • czy samochód był używany jako taksówka lub przeszedł złomowanie,
  • czy pojazd nie został zgłoszony jako kradziony.

Aby sprawdzić samochód należy wejść na stronę: https://historiapojazdu.gov.pl/ wpisać nr rejestracyjny, nr VIN i datę pierwszej rejestracji pojazdu. Jeśli system nie wyszuka auta w polskiej części bazy (a zapewne tak będzie, jeśli samochód został sprowadzony z zagranicy i nie został jeszcze zarejestrowany w Polsce), wyświetli się komunikat, że system może przeszukać zagraniczny rejestr. Wtedy trzeba potwierdzić akceptację działania za pomocą Profilu Zaufanego.

Uwaga – wpisanie daty pierwszej rejestracji jest obowiązkowe, ale można podać dowolną (nieprawdziwą) datę – jeśli numer VIN i rejestracyjny będą zgodne, system i tak wyświetli dane o samochodzie.

Jak sprawdzić historię pojazdu sprowadzonego z zagranicy w innych bezpłatnych internetowych bazach danych?

Historię sprowadzonego auta można także przejrzeć na innych darmowych portalach, dedykowanym samochodom z poszczególnych państw. W większości miejsc pokazują się dane techniczne samochodu, ostatni stan licznika oraz czy pojazd nie został zgłoszony jako kradziony.

Jak sprawdzić historię auta w Wielkiej Brytanii?

Historię angielskiego samochodu można sprawdzić na stronie https://www.check-mot.service.gov.uk/, która jest odpowiednikiem polskiej historiapojazdu.gov.pl. Wystarczy wpisać nr rejestracji pojazdu, a pokażą się dane takie jak:

  • marka i model, a nawet kolor samochodu i typ używanego paliwa,
  • data ważności badań technicznych (i historia wcześniejszych przeglądów),
  • data rejestracji,
  • czy samochód był wycofany kiedyś z ruchu.

Jak sprawdzić historię auta w Holandii?

Do sprawdzania historii holenderskich samochodów służy portal: https://ovi.rdw.nl/. Po wpisaniu numeru rejestracyjnego auta można poznać:

  • specyfikację techniczną pojazdu,
  • datę pierwszej rejestracji,
  • czy ma ważne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Belgii?

Samochód sprowadzony z Belgii można zweryfikować na stronie: Car-pass.be/en. Trzeba zejść rolką niżej, aż w połowie strony pojawi się okno podpisane Test Authenticity. Należy tam wpisać nie numer rejestracji samochodu, ale numer Car-Pass, który jest dodatkowym obowiązkowym dokumentem dla belgijskich aut. Portal dostarczy informacji o:

  • marce, modelu samochodu,
  • odczycie z licznika,
  • dacie pierwszej rejestracji w Belgii.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Czech?

Czeskie Ministerstwo Transportu udostępnia stronę: https://www.kontrolatachometru.cz/, gdzie po podaniu nr VIN wyświetli się aktualny stan licznika sprowadzonego samochodu. Niestety, usługa nie pozwala na dokładniejszą weryfikację historii pojazdu.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Danii?

Auto sprowadzone z Danii można prześwietlić przez stronę: selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/sider/soegning.aspx. Należy wpisać nr rejestracyjny (Indtast registreringsnummer) lub VIN (Indtast stelnummer). Wyświetlą się dane techniczne samochodu i daty przeglądów technicznych (wraz ze stanami licznika).

Jak i kiedy sprawdzić historię pojazdu sprowadzonego z zagranicy w serwisach komercyjnych?

Zakup samochodu to nie lada wydatek. Aby nie wyrzucić pieniędzy w błoto lub wręcz nie narazić się na problemy prawne (jeśli okaże się, np. że auto było kradzione) zawsze warto weryfikować, czy to, co mówi sprzedawca, jest prawdą.

Problem (już nie nagminny ze względu na surowe kary, ale wciąż występujący) to cofanie liczników. Zdarzają się sprzedawcy zaniżający przebieg samochodu, aby zwiększyć jego wartość rynkową. 

Cofanie licznika to działanie mające na celu wprowadzenie w błąd klienta. Od 2019 r. kodeks karny (art. 306a § 1) przewiduje za nie karę więzienia od 3 miesięcy do 5 lat. Taka sama kara grozi kierowcy, który zleca zaniżenie przebiegu innej osobie – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w najtaniejuagenta.pl

Elementem walki z tym procederem jest obowiązek odczytu licznika przez drogówkę podczas kontroli i diagnosty w trakcie badania technicznego. Wyniki są przesyłane do bazy CEPiK i stąd służby dowiadują się o manipulacjach przy drogomierzu.

Odczyt z licznika (ten oficjalny, który jest w bazie CEPiK) to tylko jedna z danych, której można się dowiedzieć z komercyjnych baz. Poza tym wyświetlają informacje o kolizjach i wypadkach, w których uczestniczył samochód i – co ważne – czy nie został on zgłoszony jako kradziony. 

Wartymi uwagi serwisami do sprawdzania samochodów są AutoDNA i Carfax. W bezpłatnej wersji pokazują tylko podstawowe informacje o samochodzie, a po uiszczeniu opłaty dają dostęp do pełnego raportu (cena raportu wynosi 70-80 zł za każdy sprawdzany pojazd).

Jak sprawdzić historię pojazdu sprowadzonego z zagranicy poprzez ASO i TÜV?

Kupujący, który nie ufa internetowym serwisom lub po prostu nie chce z nich korzystać, może sprawdzić samochód w ASO, czyli w Autoryzowanej Stacji Obsługi. Taka usługa kosztuje około 300-400 zł. Stacje dysponują wyspecjalizowanym sprzętem i fabrycznym komputerem diagnostycznym, umożliwiającym pełny wgląd w elektronikę auta. Dzięki historii serwisowej potwierdzony zostanie przebieg auta oraz wykazane zostaną naprawy. 

W przypadku samochodu sprowadzonego z Niemiec można pobrać raport z przeglądu technicznego (zwanego TUV). Niemieckie auta muszą przechodzić badanie co dwa lata (a te używane jako taksówki co rok), a po każdym przeglądzie sporządzany jest raport z przebiegiem i wykrytymi usterkami.

O czym trzeba pamiętać po sprowadzeniu samochodu z zagranicy?

Do samochodu, który znajdzie się po polskiej stronie, nie można po prostu wsiąść i odjechać. Aby legalnie poruszać się nim po drodze, trzeba dochować kilku formalności. Po pierwsze – należy wykupić polisę OC roczną lub ubezpieczenie krótkoterminowe. OC roczne sprzedawane jest tylko dla zarejestrowanych samochodów, więc jeśli nasz pojazd jeszcze nie ma polskich tablic, pozostaje zakup OC na 30 dni. 

Poza tym należy opłacić akcyzę. Jej wysokość zależy od typu i pojemności silnika.  Mając umowę o ubezpieczenie i potwierdzenie zapłaty podatku, można iść do Wydziału Komunikacji i zarejestrować samochód. Koszt rejestracji samochodu z zagranicy to 161,50 zł, chyba że właściciel zdecyduje się na indywidualne tablice – czeka go wtedy wydatek 1 081,50 zł.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC auta sprowadzonego z zagranicy?

Polisa OC dla samochodu zagranicznego kosztuje tyle samo, co dla auta polskiego. Tzn. ubezpieczyciele biorą pod uwagę te same parametry przy ustalaniu składki. Firmy interesuje zarówno wiek, miejsce zamieszkania, historię szkodowości czy okres posiadania prawa jazdy przez właściciela, jak i marka, model, rocznik lub pojemność silnika auta. Towarzystwa opierają się na własnych algorytmach, dlatego ceny składek są różne dla tego samego kierowcy za ubezpieczenie tego samego samochodu.

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
Ile kosztuje OC samochodu z zagranicy?
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
358,00 zł*
TUZ TUW
OC
AC
Assistance
NNW
383,00 zł*
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
410,00 zł*
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
445,00 zł*
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
471,00 zł*
Ile kosztuje OC samochodu z zagranicy?
Balcia Insurance
358,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ TUW
383,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
410,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
445,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
471,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW

* Opel Corsa 1.3 z 2010 r., Robert, 33-latek z Chojnic w woj. pomorskim

W przypadku polisy OC najkorzystniej jest kupić tę najtańszą. To dlatego, że zakres ochrony i sumy gwarantowane ustalane są prawnie. Firmy nie mogą nic uszczuplać ani dodawać, aby zyskać na konkurencyjności. Jednym słowem – wszystkie polisy OC są takie same bez względu na swoją cenę.

Historia samochodu z zagranicy – co warto wiedzieć?

  1. Historiapojazdu.gov.pl to strona intererowa na której można sprawdzić historię samochodu. Po wpisaniu numerów VIN i rejestracyjnego pokażą się podstawowe informacje o aucie (marka, mode, dane techniczne) i uzupełniające: odczyt z licznika, historia wypadków i napraw, czy nie jest aktualnie zgłoszone jako kradzione itp.
  2. W innych krajach istnieją analogiczne do polskiej historiapojazdu.gov.pl strony. Brytyjski samochód można sprawdzić na https://www.check-mot.service.gov.uk/, holenderski https://ovi.rdw.nl/. Oprócz darmowych portali warto wiedzieć o istnieniu AutoDNA i Carfax. w tych komercyjnych serwisach za opłatą można pobrać obszerny raport o samochodzie.
  3. Historię samochodu warto sprawdzić, aby upewnić się, że sprzedawca nie zataił napraw, nie przekręcił licznika lub auto nie zostało zgłoszone jako kradzione.
  4. Cena OC dla samochodu sprowadzonego jest taka sama jak dla auta wyprodukowanego w Polsce. Firmy ubezpieczeniowe nie biorą pod uwagę w kalkulacji składki faktu, że auto zostało sprowadzone, ponieważ nie ma to wpływu na ryzyko ubezpieczeniowe.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o historię samochodu z zagranicy

  1. Gdzie jest nr VIN, który trzeba wpisać, aby sprawdzić samochód?

    Nr VIN wpisany jest do dowodu rejestracyjnego (w większości państw w części E). Można też go znaleźć bezpośrednio na pojeździe: jest umieszczony na tabliczkach znamionowych i stałych elementach karoserii.
  2. Jak wjechać do Polski niezarejestrowanym samochodem?

    Jeśli auto zostało wyrejestrowane w kraju zbycia, a nie zarejestrowano go jeszcze w Polsce, nie można się poruszać po drodze. Można je przywieźć lawetą, co jest sporym kosztem przy dużej odległości. Alternatywą jest kupno tzw. tablic wywozowych, które pozwalają legalnie przekroczyć granicę i podróżować samochodem przez określoną liczbę dni.
  3. Czy trzeba zapłacić podatek PCC od auta sprowadzonego z zagranicy?

    Nie ma takiego obowiązku. PCC płaci się wyłącznie od.czynności cywilnoprawnych, których przedmiot (w tym przypadku samochód) w chwili zawarcia umowy znajduje się na terytorium Polski.
Piotr Nowik
[Głosów: 2 Średnia: 5]