Jak wynika z raportu Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR Polacy w 2022 r. sprowadzili z Niemiec 415 784 samochodów. Tylko w styczniu 2023 trafiło do Polski z tego kraju 31 tysięcy aut. Potwierdza to zatem, że kupno używanych aut od naszych zachodnich sąsiadów jest wciąż opłacalne.
Import samochodów z zagranicy wiążę się z koniecznością przeprowadzenia kilku formalności. Nie ma w nich nic trudnego, trzeba tylko wiedzieć, gdzie i co załatwić. Jeśli jesteś zainteresowany sprowadzeniem pojazdu z Niemiec przeczytaj artykuł, a dowiesz się, jak to zrobić, aby wszystko poszło szybko i sprawnie.
- Jakie sprowadzamy samochody z Niemiec?
- Gdzie szukać samochodu używanego w Niemczech?
- Jak sprawdzić stan techniczny samochodu sprowadzanego z Niemiec?
- Jak zweryfikować historię pojazdu z Niemiec w CEPiK?
- Jak zweryfikować historię pojazdu z Niemiec za pomocą numeru VIN?
- Na co zwrócić uwagę, kupując samochód z Niemiec?
- Jak sprawdzić rzeczywisty przebieg pojazdu z Niemiec?
- Jakie dokumenty powinien przekazać sprzedawca samochodu z Niemiec?
- Jak sprowadzić samochód z Niemiec do Polski?
- Jak krótkoterminowo zarejestrować sprowadzone auto w Niemczech?
- Co zrobić po powrocie sprowadzonym samochodem z Niemiec do Polski?
Jakie sprowadzamy samochody z Niemiec?
Niemcy są głównym źródłem, skąd Polacy sprowadzają samochody. W 2022 r. zaimportowano do Polski łącznie ponad 772 000 samochodów, z czego ponad prawie 5 proc stanowiły pojazdy z Niemiec. Polskich kierowców interesują przede wszystkim samochody benzynowe (58,2 proc. sprowadzonych aut), diesle (41,4 proc.), a elektryki to tylko mały ułamek (0,4 proc.).
Sprowadzamy przede wszystkim starsze pojazdy. Średni wiek samochodu to 13,4 roku, a jeśli wyciągnąć z tego wyłącznie silniki benzynowe ten wynik będzie jeszcze wyższy i przekroczy 14 lat. Pierwszą piątką najczęściej kupowanych aut są marki:
- Volkswagen
- Opel
- Ford
- Audi
- BMW
Nie ma zaskoczenia, jeśli spojrzymy na ranking w perspektywie kilku ostatnich lat. Volkswageny od dawna są na podium, a w przypadku pozostałych firm co jakiś czas zdarzają się przesunięcia o oczko w górę lub w dół, ale są to nieznaczące roszady.
Najpopularniejszym samochodem osobowym z importu jest Opel Astra. Jak to się zatem stało, że Volkswagen, a nie Opel, jest liderem, jeśli chodzi o marki? Ponieważ popularne wśród kupców są aż trzy modele VW: Golfy, Passaty i Polo. Łącznie sprowadzono ich więcej niż Opli Astra.
Aby upewnić się, że sprowadza się samochód warty swojej ceny, można sprawdzić VIN z Niemiec za darmo w polskich bazach (głównie w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców). Istnieją również komercyjne serwisy, w których jest dostępna historia pojazdu sprowadzanego z zagranicy. Można tam zweryfikować przebieg pojazdu z Niemiec, dane samochodu dotyczące wypadków i wiele innych ważnych informacji.
Gdzie szukać samochodu używanego w Niemczech?
Aby kupić pojazd z zagranicy, można skorzystać usług z firmy pośredniczącej, która znajdzie używany samochód zgodny z wytycznymi, sprowadzi go i pomoże w rejestracji, ale wiadomo – taka usługa kosztuje. Kierowcy, którzy chcą zaoszczędzić, powinni skorzystać z któregoś z niemieckich portali ogłoszeń motoryzacyjnych, np.:
- https://www.mobile.de/
- https://www.autoscout24.de/
- https://www.auto.de/
- https://www.webauto.de/
- https://www.automarkt.de/
- https://autobing.de/
- https://www.autobild.de/
- https://www.1a-automarkt.de/
Dwa pierwsze portale dostępne są w polskiej wersji językowej. Pozostałe strony są po niemiecku, mimo to obsługuje się je dość łatwo. Wystarczy w intuicyjnej wyszukiwarce wskazać pożądaną markę i model. Można zawęzić wyniki wyszukiwania do samochodów w określonym przedziale cenowym.
Jak sprawdzić stan techniczny samochodu sprowadzanego z Niemiec?
Niestety właściciel auta nie zawsze zaprezentuje Ci rzeczywistą historię używanego samochodu. Zdarzają się przypadki, że przebieg auta jest inny niż deklarowany. Nie brakuje również sytuacji, w których powypadkowy samochód używany jest oferowany jako „niebity„. Dlatego zawsze warto na własną rękę sprawdzić historię pojazdu.
Nie można oczywiście zakładać, że każdy sprzedawca jest nieuczciwy. Z drugiej strony jednak nie ma również powodu, aby wierzyć wszystkim na słowo. Niestety przypadki „przekręconego licznika” czy ukrytych wad auta nie są incydentami, a zdarzają się stosunkowo często. Sprawdzona historia pojazdu z Niemiec zmniejszy ryzyko, że sprowadzenie samochodu będzie nietrafioną inwestycją. Uchroni Cię to również przed zakupem samochodu kosztownego w naprawie.
Jak sprawdzić historię auta z Niemiec i zrobić to tanio i skutecznie?
Niemieckie samochody muszą przechodzić przegląd techniczny co dwa lata. Przed podjęciem decyzji o zakupie warto poprosić sprzedawcę o wgląd do ostatniego badania – nazywa się ono TUV (z niem. Technischer Überwachungsverein). Dla pewności można potwierdzić stan auta w którymś z lokalnych warsztatów.
Historię pojazdu z Niemiec można również sprawdzić w ASO (Autoryzowanej Stacji Obsługi). Trzeba jednak mieć świadomość, że znajduje się tam tylko baza samochodów, które były serwisowane w autoryzowanych salonach. Taką historię ASO wystawia się wyłącznie na żądanie właściciela samochodu. Jeśli chcesz uzyskać te informacje, musisz poprosić go, aby wystąpił dla Ciebie o taki dokument. Za udostępnienie takiej historii będzie trzeba zapłacić, możesz więc narazić się na koszty. Czy warto je ponieść?
Bardzo często jest to uzasadnione. Sprawdzenie historii pojazdu z Niemiec pomoże Ci uniknąć zbędnych wydatków w przyszłości oraz wprowadzenia w błąd przez właściciela auta.
Możliwe jest też przejrzenie historii pojazdu na stronie: https://historiapojazdu.gov.pl/ Kiedyś zawierała ona wyłącznie dane o samochodach polskich, ale obecnie poszerzono ją o te zarejestrowane za granicą. Aby poznać historię samochodu niemieckiego, trzeba wpisać jego nr rejestracyjny, VIN i datę pierwszej rejestracji, a następnie zalogować się Profilem Zaufanym. Pokażą się dane o:
- przebiegu samochodu,
- informacjach technicznych,
- historii wypadków,
- tym, czy pojazd nie jest oznaczony obecnie w bazie jako kradziony.
W dowodzie rejestracyjnym nie znajdziesz takich danych. Nie zawsze również możesz omówić je z właścicielem pojazdu. Musisz zatem poszukać ważnych danych samodzielnie. Zobacz, które nich są najistotniejsze podczas zakupu samochodu.
Jak zweryfikować historię pojazdu z Niemiec w CEPiK?
Korzystając z elektronicznej usługi Historia Pojazdu w systemie CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców), możesz sprawdzić historię pojazdów z Niemiec. Usługa historia pojazdu jest ogólnodostępna. Aby z niej skorzystać, postępuj zgodnie z poniższymi krokami:
-
Przejdź na stronę internetową https://historiapojazdu.gov.pl/.
-
Podaj dane pojazdu, który chcesz sprawdzić, takie jak numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji.
-
Zapoznaj się z raportem, zwłaszcza z sekcją „Dane zagraniczne”.
Jeśli interesuje Cię historia samochodu z Niemiec, która nie jest dostępny w bazie CEPiK, będziesz musiał skorzystać z profilu zaufanego, aby potwierdzić swoją tożsamość. Zarówno utworzenie, jak i korzystanie z profilu zaufanego są bezpłatne.
Czego możesz dowiedzieć się z raportu? Baza zawiera wiele informacji, które mogą być pomocne w procesie podejmowania decyzji o zakupie pojazdu. Raport może udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące tego czy:
-
samochód był zgłoszony jako skradziony?
-
w przeszłości był wykorzystywany jako taksówka?
-
kiedykolwiek został przekazany do złomowania?
-
był uszkodzony lub czy stwierdzono różnice we wskazaniach licznika kilometrów?
Sprowadzenie pojazdu zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. Korzystając z darmowej bazy, możesz je zminimalizować.
Jak zweryfikować historię pojazdu z Niemiec za pomocą numeru VIN?
Częste pytanie kupujących dotyczy tego, jak sprawdzić historię samochodu z Niemiec za pomocą numeru rejestracyjnego lub numeru VIN. Choć bezpłatna usługa Historia Pojazdu jest jednym z rozwiązań, istnieje także możliwość skorzystania z płatnych dostawców informacji o historii pojazdów, zwłaszcza gdy dysponujesz tylko numerem VIN. Oto kilka popularnych firm:
-
autoDNA: jedna z największych baz danych o używanych pojazdach, współpracująca z firmami specjalizującymi się w weryfikacji aut używanych.
-
autobaza.pl oprócz historii auta z Niemiec, firma ta oferuje również sprawdzanie używanych pojazdów z innych krajów, takich jak Holandia czy Belgia. Na tej stronie znajdziesz również wskazówki dotyczące czytania raportów.</autobaza.pl:<>
Te bazy pozyskują informacje o pojazdach z różnych źródeł, takich jak firmy ubezpieczeniowe, stacje kontroli pojazdów czy organy ścigania. Raporty komercyjne zawierają informacje o zgłoszonych szkodach, kradzieżach czy przebiegu pojazdu, podobnie jak w przypadku bezpłatnej usługi Historia Pojazdu. Bywają jednak znacznie obszerniejsze i bardziej precyzyjne.
Na co zwrócić uwagę, kupując samochód z Niemiec?
Planujesz sprowadzić auto z Niemiec? Z pewnością nasuwa Ci się wiele pytań i wątpliwości. Jeśli jednak odpowiednio przygotujesz się do takiej transakcji, możesz uniknąć ryzyka popełnienia powszechnych błędów. Pamiętaj, że historia pojazdu to bardzo cenna wiedza i jej zweryfikowanie powinno byc dobrą praktyka każdego kupującego używany samochód (nie tylko z Niemiec).
Co warto mieć na uwadze? Oto pięć kluczowych elementów, które trzeba sprawdzić przed zakupem.
-
Stan licznika – statystyki nie są optymistyczne. Nawet co ósmy samochód w Polsce ma cofnięty licznik. Manipulacje drogomierzem często mają miejsce jeszcze przed przekroczeniem granicy, na etapie przygotowań do sprzedaży. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jak sprawdzić przebieg auta, aby upewnić się, że auto z Niemiec nie ma przekręconego licznika.
-
Historia szkodowości – zdarza się, że pojazd po kolizji lub nawet poważnym wypadku jest oferowany jako bezwypadkowy. Sprawdzenie historii szkód jest jednak stosunkowo proste – wystarczy miernik grubości lakieru i dokładne oględziny pojazdu.
-
Historia napraw – samochód z niskim przebiegiem powinien być szczególnie dobrze utrzymany i serwisowany w autoryzowanym serwisie. Jeśli nie spełnia tych kryteriów, może budzić wątpliwości i sugerować możliwe oszustwa.
-
Wyposażenie – wnętrze pojazdu mówi sporo o jego stanie. Niestandardowe wyposażenie może wskazywać na naprawy powypadkowe, ślady wilgoci mogą świadczyć o zalaniu, a mocno zużyte elementy przy niskim przebiegu mogą sugerować manipulację licznikiem.
-
Przeznaczenie pojazdu – niektóre auta są eksploatowane intensywniej niż inne, np. taksówki, które pokonują znacznie większy przebieg rocznie niż samochody osobowe. Warto być świadomym tego aspektu i unikać pojazdów, które mogą mieć taką przeszłość
Historia pojazdu z Niemiec pozwoli Ci ocenić, czy dany samochód jest warty Twojej uwagi, czy może lepiej od razu „odpuścić sobie” ryzykowny zakup.
Jak sprawdzić rzeczywisty przebieg pojazdu z Niemiec?
Niestety, żadna metoda nie da 100% pewności, ponieważ kreatywność oszustów potrafi zaskoczyć. Niemniej jednak, istnieje kilka skutecznych kroków, które pozwolą minimalizować ryzyko zakupu samochodu z cofniętym licznikiem. Oto kilka sposobów.
-
Sprawdzenie dokumentów z Niemiec: w tym kraju, podobnie jak w Polsce, stan licznika jest rejestrowany podczas badania technicznego. Poproś więc sprzedawcę o przedstawienie odpowiedniego dokumentu. Jeśli napotkasz niechęć do pokazania dokumentacji lub niejasne tłumaczenia, powinno to stanowić sygnał ostrzegawczy, sugerujący poszukiwanie innego egzemplarza.
-
Raporty pojazdowe: skorzystaj z płatnych raportów pojazdowych, które zawierają informacje o historii pojazdu, w tym o ewentualnych cofnięciach licznika. Takie raporty dostępne są u wielu dostawców i mogą stanowić cenne źródło danych przy podejmowaniu decyzji zakupowej.
-
Oględziny pojazdu: starannie obejrzyj samochód, zwracając uwagę na wszelkie nieścisłości lub ślady ingerencji. Cofanie licznika często wiąże się z niewłaściwym stanem niektórych elementów, co może być zauważalne podczas dokładnej inspekcji.
-
Pytania do sprzedawcy: zadawaj sprzedawcy pytania dotyczące historii pojazdu, szczególnie tych dotyczących przebiegu. Odpowiedzi, zwłaszcza nieścisłe lub unikające konkretów, mogą wskazywać na potencjalne ryzyko.
Kombinacja tych metod może znacząco zwiększyć pewność co do rzeczywistego przebiegu pojazdu i minimalizować ryzyko niespodzianek po zakupie.
Jakie dokumenty powinien przekazać sprzedawca samochodu z Niemiec?
Jeśli decyzja o zakupie zapadanie, niezbędna jest umowa kupna sprzedaży samochodu. Warto ją spisać od razu w dwóch egzemplarzach: po polsku i niemiecku, ponieważ polska wersja będzie potrzebna do zarejestrowania samochodu.
Wraz z umową, sprzedawca powinien przekazać:
- dowód rejestracyjny samochodu – tzw.mały brief,
- kartę pojazdu – tzw. duży brief.
Na obu dokumentach powinien być stempel „abmeldung”, który oznacza, że samochód jest wyrejestrowany. Jeśli takiego stempla nie ma, oprócz briefów sprzedawca musi wydać:
- książkę serwisową,
- potwierdzenie badania technicznego,
- analizę składu spalin.
Kupujący powinien wziąć wszystkie dokumenty, udać się do niemieckiego urzędu komunikacji i samemu wyrejestrować samochód.
Jak sprowadzić samochód z Niemiec do Polski?
Samochód, który został wyrejestrowany w Niemczech, ale nie został jeszcze zarejestrowany w Polsce, nie ma prawa poruszać się po drodze. Oznacza to, że jedynym legalnym sposobem przewiezienia jest wynajęcie lawety. Jednak to dość drogie przedsięwzięcie, które często jest nieopłacalne.
Alternatywą jest krótkoterminowe zarejestrowanie pojazdu w Niemczech. Niestety, ma to jedną wadę, której niektórzy kierowcy nie przeskoczą – trzeba mieć meldunek w Niemczech.
Jak krótkoterminowo zarejestrować sprowadzone auto w Niemczech?
Krótkoterminową rejestrację samochodu przeprowadza się, podobnie jak w Polsce, w niemieckim wydziale komunikacji (Zulassungstelle). W urzędzie trzeba przedstawić:
- umowę kupna sprzedaży samochodu,
- zaświadczenie o meldunku na terenie Niemiec,
- kartę pojazdu i dowód rejestracyjny (czyli duży i mały brief),
- potwierdzenie zakupu krótkoterminowej polisy OC.
Później należy wykupić wywozowe tablice rejestracyjne, które upoważniają do przejazdu przez granicę samochodem “na kółkach”. Kosztują one około 150-180 euro.
Co zrobić po powrocie sprowadzonym samochodem z Niemiec do Polski?
Jeśli samochód jest już w Polsce, kierowca powinien dopełnić formalności:
- Kupić ubezpieczenie krótkoterminowe ważne 30 dni (jeśli termin ważności niemieckiego OC upłynął).
- Zapłacić akcyzę.
- Przeprowadzić badanie techniczne.
- Zarejestrować auto w wydziale komunikacji.
Jak zapłacić akcyzę za samochód sprowadzony z Niemiec?
Stawka podatku akcyzowego zależy od silnika samochodu:
- 3,1 proc. – pojemność silnika do 2000 cm3,
- 18,6 proc. – pojemność silnika powyżej 2000 cm3,
- 1,55 proc. – hybrydy wyposażone w silnik spalinowy do 2000 cm3.
- 9,3 proc. – hybrydy wyposażone w silnik spalinowy o pojemności od 2001 do 3500 cm3,
- 9,3 proc. – hybrydy plug-in wyposażone w silnik spalinowy od 2001 do 3500 cm3.
Samochody ładowane z gniazdka (PHEV) do 2000 cm3 pojemności są całkowicie zwolnione z akcyzy. Zwolnienie miało obowiązywać do 31 grudnia 2023 r., ale nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym wydłużyła ulgę do końca 2029 r. (art. 163a ust. 1 ustawy) – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w najtaniejuagenta.pl.
Na opłacenie akcyzy jest 30 dni od chwili wjazdu samochodem do Polski, ale wcześniej (w ciągu 14 dni) trzeba złożyć formularz AKC-US. Deklarację można złożyć osobiście lub internetowo (https://puesc.gov.pl/uslugi/zloz-deklaracje-akcyzowa-od-samochodu-i-uzyskaj-potwierdzenie-zaplaty).
Wysokość akcyzy do zapłacenia będzie znana po wypełnieniu deklaracji. Podatek należy przelać na konto: 84 1010 1270 0008 2422 2400 0000 (Urząd Skarbowy w Nowym Targu, ul. Parkowa 13, 34-400 Nowy Targ).
W tytule trzeba wpisać nr PESEL i datę, kiedy samochód przekroczył polską granicę.
Warto od razu pobrać potwierdzenie przelewu, ponieważ będzie potrzebne w wydziale komunikacji do rejestracji.
Jakie dokumenty trzeba przetłumaczyć po sprowadzeniu samochodu z Niemiec?
Nie trzeba tłumaczyć umowy kupna sprzedaży samochodu, o ile jeden egzemplarz został sporządzony w polskiej wersji. Jeśli takiej wersji nie ma, tłumaczenie musi przeprowadzić tłumacz przysięgły (nie można tego dokonać “zwykły” tłumacz, ani żadna inna osoba, która po prostu zna język). Koszt tłumaczenia to około 100-200 zł.
Ile kosztuje badanie techniczne samochodu sprowadzonego z Niemiec?
Cena przeglądu samochodu z zagranicy jest taka sama jak polskiego, nie ma oddzielnego cennika dla pojazdów sprowadzonych. Koszt badania to 99 zł. Nieco więcej trzeba zapłacić za kontrolę pojazdu z instalacją LPG/CNG. W takim przypadku cena badania wyniesie 162 zł.
Jak zarejestrować samochód sprowadzony z Niemiec w 2023 roku?
Czas na rejestrację samochodu w polskim wydziale komunikacji wynosi 30 dni od przekroczenia granicy. W urzędzie należy przedstawić:
- wypełniony wniosek o rejestrację samochodu (formularz będzie dostępny na miejscu lub można go wcześniej pobrać z internetu),
- umowę kupna sprzedaży (w polskiej wersji lub przetłumaczona),
- zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym pojazdu i potwierdzenie opłacenia akcyzy,
- potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu w Niemczech,
- zagraniczne tablice rejestracyjne (jeśli są),
- ubezpieczenie OC samochodu.
Koszt rejestracji samochodu sprowadzonego z Niemiec to 161,50 zł. W internecie można znaleźć informacje, że jest on wyższy i wynosi 256 zł. To nieaktualne dane. Od września 2022 nie wydaje się już karty pojazdu i nalepki kontrolnej, co obniżyło cenę zarejestrowania. Uwaga – jeśli kierowca zamiast tradycyjnych tablic wybierze indywidualne, koszt rejestracji wzrośnie ze 161,50 zł do 1 081,50 zł.
Jak ubezpieczyć samochód sprowadzony z Niemiec?
Ubezpieczenie OC to polisa obowiązkowa i trzeba mieć ją wykupioną najpóźniej w dniu rejestracji samochodu (potwierdzenie polisy należy przedstawić przy składaniu dokumentów o rejestrację). Ceny OC dla samochodów sprowadzanych z zagranicy są takie same jak dla polskich, a dokładniej: ubezpieczyciele nie biorą pod uwagę kraju pochodzenia pojazdu.
W kalkulatorach co prawda zdarzają się pytania o kraj pierwszej rejestracji, ale wynikają ze specyficznych cech technicznych samochodu obowiązujących w danym kraju (np. kierownice po prawej stronie w angielskich autach). Jeśli chodzi o samochód sprowadzony z Niemiec, to fakt, że pojazd jest importowany, nie ma znaczenia dla ceny polisy OC.
Aby potwierdzić powyższe sprawdziliśmy, ile za OC zapłaci Krystian, 38-latek z Kluczborka, który sprowadził z Niemiec 13-letniego Volkswagena Golfa 1.2
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | ||
Ile kosztuje OC samochodu z Niemiec? | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | 334,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 381,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 418,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 467,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 494,00 zł* | |
Ile kosztuje OC samochodu z Niemiec? | |||||
334,00 zł* | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | ||
381,00 zł* | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | ||
418,00 zł* | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | ||
467,00 zł* | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | ||
494,00 zł* | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | ||
* Kalkulacja z 23.02.2023 r., 38-latek z Kluczborka, który sprowadził z Niemiec 13-letniego Volkswagena Golfa 1.2
Źródła:
- Historia Pojazdu: https://historiapojazdu.gov.pl/
- Jak sprawdzić historię pojazdu? https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-historie-pojazdu
- CEPiK dla obywateli i przedsiębiorców: https://www.cepik.gov.pl/dla-obywateli
Samochód z Niemiec – co warto wiedzieć?
- Polacy, którzy decydują się sprowadzić samochód z zagranicy, najczęściej wybierają Niemcy. Stamtąd pochodzi ponad połowa importowanych do Polski aut. Najliczniej sprowadzaną marką pojazdów są Volkswageny.
- Oferty sprzedaży samochodów dostępne są na licznych portalach ogłoszeniowych. Można także skorzystać z usług firmy pośredniczącej, która załatwi wszystko – od znalezienia auta po pomoc w zarejestrowaniu go w Polsce.
- Aby czasowo zarejestrować samochód w Niemczech, wymagane jest posiadanie tamtejszego meldunku.
- Na opłacenie akcyzy i zarejestrowanie samochodu w Polsce jest 30 dni od momentu wjechania do kraju. Wysokość akcyzy to cena samochodu pomnożona przez stawkę podatku (stawka zależy od rodzaju i pojemności silnika).
- W chwili rejestracji samochód musi mieć ważne OC. Ceny polis dla aut sprowadzanych z Niemiec (i innych krajów) są takie jak dla polskich.
- Sprawdzenie przebiegu auta i jego innych parametrów może uchronić Cię przed zakupem używanego samochodu, który będzie awaryjny i nie jest warty swojej ceny.
- Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców to podstawowe miejsce, w którym możesz sprawdzić historię auta.
- Numer VIN to najważniejsza rzecz, która pozwala sprawdzić historię pojazdu z Niemiec (i nie tylko).
FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochód z Niemiec
-
Czy można kupić polisę OC dla samochodu, który nie jest jeszcze zarejestrowany?
Tak. Do dokumentów polisy podaje się wtedy nr VIN zamiast rejestracyjnego. A po zarejestrowaniu samochodu, uzupełnia się numer. -
Co grozi za brak ważnego OC?
Za niewykupienie polisy dla samochodu grożą wysokie mandaty. W 1 stycznia 2023 do końca czerwca wynoszą one dla samochodu osobowego: 1 400 zł (brak OC do 3 dni), 3 490 zł (od 4 do 14 dni), 6 980 zł (powyżej 14 dni). Od 1 lipca 2023 nastąpi podwyżka i grzywny wzrosną odpowiednio do 1 440 zł, 3 600 zł i 7 200 zł. -
Co grozi za niezarejestrowanie samochodu w ciągu 30 dni?
Od 1 stycznia 2020 r. zostały wprowadzone kary za przekroczenie obowiązkowego terminu 30 dni na przerejestrowanie samochodu. Kary wynoszą od 200 do 1 000 zł. -
Czym różnią się niemieckie tablice zjazdowe żółte od czerwonych?
Terminem ważności. Tablice żółte są ważne przez 5 dni i są najtańsze. Czerwone tablice wydawane są na okres od 15 dni do 12 miesięcy.