Osoby, które po wielu latach decydują się na stały powrót do Polski zastanawiają się, czy mogą zachować wypracowane zniżki OC z zagranicy. Część z nich na emigracji spędziła kilka lat i normalnie tam żyła – kupowała i rejestrowała samochody, a więc także opłacała obowiązkowe OC. Co mogą zrobić, jeśli uzbierali zniżki na polisę?
Z danych GUS wynika, że poza Polską mieszka ponad 2 mln naszych rodaków. Ta liczba jest z roku na rok coraz mniejsza – w 2019 r. ponad 2,5 mln Polaków przebywało za granicą, a w 2020 r. już prawie 180 tys. mniej. Jedno jest pewne – Polacy wracają do kraju. Czy muszą się pogodzić z tym, że wypracowanie zniżki OC przepadną, czy polskie towarzystwa je uwzględnią? W artykule wskazujemy, które towarzystwa akceptują zagraniczne zniżki OC i jakie dokumenty należy przedstawić, aby dopełnić formalności.
Jakie towarzystwa w Polsce uznają zniżki OC za bezszkodową jazdę z zagranicy?
Zniżki z tytułu bezszkodowej jazdy to karta przetargowa w walce o klienta. Dzięki zebranym upustom kierowcy, którzy nie powodują wypadków, płacą mniej. Firmy ubezpieczeniowe stosują różne przeliczniki, ale uśredniając, można powiedzieć, że każdy rok bezszkodowej jazdy to 10% mniej na składce OC.
Uzbieranie maksymalnych zniżek u danego ubezpieczyciela nie gwarantuje, że kierowca kupi u niego najtańsze ubezpieczenie OC. Firmy ubezpieczeniowe mają różne ceny wyjściowe składek i nieraz upust rzędu 60% w jednym towarzystwie jest kwotowo mniejszy niż 20% u drugiego ubezpieczyciela. W związku z tym zawsze warto porównywać oferty i patrzeć na ostateczną cenę składki – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w najtaniejuagenta.pl.
Prawo w żaden sposób nie ingeruje w system zniżek – towarzystwa mogą je stosować wg własnych reguł i honorować lub nie zniżki OC AC od innych ubezpieczycieli, w tym zagranicznych.
Polskie towarzystwa, które uwzględniają zniżki na ubezpieczenie OC uzbierane za granicą to:
Jak zdobyć zaświadczenie o przebiegu ubezpieczenia za granicą?
Zasady akceptacji zniżek od zagranicznych ubezpieczycieli zależą od indywidualnej decyzji danego towarzystwa ubezpieczeniowego w Polsce, dlatego każde towarzystwo może wymagać innych dokumentów. Najważniejsze są oryginały polisy OC. Kierowca powinien zebrać wszystkie polisy (nie tylko ostatnią), które poświadczają, że ubezpieczał pojazd.
Drugi dokument, który się przyda to zaświadczenie o przebiegu ubezpieczenia wydane przez zagranicznego ubezpieczyciela, które potwierdza uzbieranie w innych krajach zniżek. Należy zwrócić się o wydanie go do firmy ubezpieczeniowej. Być może dysponuje ona własnym wzorem, ale jeśli nie, warto poprosić, aby umieściła w nim następujące informacje:
- przedmiot ubezpieczenia (tj. dokładne dane samochodu: model, marka, nr rejestracyjny i VIN),
- dane ubezpieczającego (imię i nazwisko, PESEL lub inny numer identyfikacji używany w danym kraju),
- daty początku i końca okresu ubezpieczenia,
- liczba i charakter spowodowanych szkód (jeśli żadnych szkód nie było, należy wyraźnie umieścić tę informację w zaświadczeniu).
Towarzystwo ubezpieczeniowe może zaakceptować zaświadczenie w języku obcym, a inny ubezpieczyciel będzie wymagał skorzystania z usług tłumacza przysięgłego, który przetłumaczy dokumenty o przebiegu ubezpieczenia komunikacyjnego na język polski. Decyzja o honorowaniu (bądź nie) zaświadczenia zależy od zakładu ubezpieczeń, dlatego dobrze jest się z nim skontaktować i dopytać, czego dokładnie potrzebuje.
Czy historia ubezpieczenia jest ważna?
Historia ubezpieczenia to jeden z czynników, który ma wpływ na wysokość składki. Im kierowca dłużej ubezpiecza samochód, tym składka jest niższa. I na odwrót – im krótszy okres ubezpieczenia, tym ubezpieczenie OC jest wyższe.
Oczywiście, oprócz przebiegu ubezpieczenia wydanego przez zagraniczne towarzystwa ubezpieczeniowe, firmy biorą pod uwagę też wiele innych okoliczności, więc nie można jednoznacznie napisać, że każdy kierowca, który od wielu lat ubezpiecza pojazd, płaci niską składkę, ponieważ to nieprawda. Niemniej uzbieranie w innych krajach zniżek jest istotne. Liczy się zarówno czas , jak i długość przebiegu ubezpieczenia, czyli liczba spowodowanych szkód.
Towarzystwa ubezpieczeniowe stosują często system bonus-malus, tj. naliczają zniżkę i zwyżkę (podwyższają składkę), w zależności od zaistnienia czynników mających wpływ na ryzyko ubezpieczeniowe.
Zniżki naliczane są za:
- bezszkodową jazdę (np. za każdy rok bezszkodowej jazdy nalicza się rabat 10%),
- okres bezszkodowy (np. jeśli nie spowodował szkody ciągiem przez X lat, to dostaje dodatkową zniżkę, niezależną od zniżek za bezszkodową jazdę).
Zwyżkę OC można otrzymać za:
- spowodowanie szkody (liczą się szkody wyrządzone ubezpieczonym autem; oznacza to, że jeśli kierowca, który podpisał umowę o ubezpieczenie OC, pożyczy auto koledze i ten kolega doprowadzi do kraksy, to zwyżka pójdzie na konto właściciela samochodu, a nie faktycznego sprawcy kolizji),
- brak ubezpieczenia OC przez określony czas.
Warto wiedzieć, że zniżki na OC za ubezpieczenie samochodu przechodzą na współmałżonków, o ile nie mają oni odrębności majątkowej. I to nawet w sytuacji, kiedy mąż lub żona nie posiadają historii ubezpieczenia. Zwykle towarzystwo ubezpieczeniowe zaakceptuje tylko napisanie oświadczenia przez małżonków, że nie mają rozdzielności majątkowej.
Przykład:
Marcin wypracował 30% zniżek za bezszkodową jazdę u swojego ubezpieczyciela. Jednocześnie jego żona, Anna, zrobiła prawo jazdy i kupiła swój pierwszy samochód. Małżeństwo przedstawiło w firmie, w której Marcin ma wykupione ubezpieczenie samochodu, oświadczenie o braku rozdzielności majątkowej i dzięki temu Anna na start kupiła polisę z 30% zniżką, mimo że nigdy wcześniej nie miała OC.
Polski system ubezpieczeń opiera się na UFG (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny). Każda zawarta polisa i każda szkoda zgłaszana jest do UFG, a firmy ubezpieczeniowe mają dostęp do tych raportów. UFG nie gromadzi danych na temat zagranicznych polis OC, więc firma, która chce rozpocząć akceptację zniżek z tytułu bezszkodowej jazdy od ubezpieczycieli z innych krajów, musi sama wypracować sposób na weryfikację zasadności przyznawania zniżki na OC AC.
Czy najtaniejuagenta.pl uznaje zniżki OC AC z zagranicy?
Porównywarka najtaniejuagenta.pl to kalkulator polis OC, a nie firma ubezpieczeniowa. Poprzez stronę można porównać ceny OC, dokonać naszej kalkulacji składki i kupić ubezpieczenie samochodu, ale stroną umowy jest zakład ubezpieczeń. W porównywarce jest część formularza, w której trzeba wybrać:
- od ilu lat kierowca kupuje polisy OC,
- czy z OC były wypłacane odszkodowania,
- czy były przerwy w polisach dłuższe niż 2 miesiące lub polisy OC trwające mniej niż 10 miesięcy,
- w jakim towarzystwie zawarto ostatnią polisę.
Dane z formularza oraz imię, nazwisko i nr PESEL (jeśli kierowca poda te informacje, ponieważ są one dobrowolne) przekazywane są do firm ubezpieczeniowych, które mają podpisane umowy z kalkulatorem. Na tej podstawie towarzystwa ubezpieczeń wyliczają wysokość składki. Towarzystwa mają także dostęp do bazy UFG, w której przechowywana jest historia ubezpieczeniowa kierowców i jeśli okaże się, że jest ona niezgodna z tym, co kierowca wpisał do formularza, mogą jeszcze raz dokonać kalkulacji składki, czyli ponownie przeliczyć jej wysokość.
Co warto wiedzieć? – Zniżki OC z zagranicy
- Towarzystwa ubezpieczeniowe nie mają obowiązku akceptacji zagranicznych zniżek wypracowanych w ubezpieczeniu OC. Polskie firmy, które honorują takie zniżki wypracowane za granicą to Generali i Proama.
- Dokumenty, które należy przedstawić, aby towarzystwo uwzględniło zniżkę to: oryginały polis i zaświadczenie o przebiegu ubezpieczenia wydane przez zagranicznego ubezpieczyciela.
- Umowy z polskimi towarzystwami (i każda szkoda) raportowane są do UFG. Firmy ubezpieczeniowe mają dostęp do tych danych.
- W przypadku niezgodności pomiędzy informacjami wpisanymi do kalkulatora OC/AC a tym, co wynika z raportu UFG, towarzystwo może jeszcze raz dokonać kalkulacji składki, czyli ponownie przeliczyć jej wysokość.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zniżki OC z zagranicy
-
Co zrobić w odwrotnej sytuacji: kiedy kierowca uzbierał zniżki w Polsce, a teraz przeprowadza się do innego kraju i chce tam zarejestrować samochód?
Kierowca może wystąpić o wydanie historii ubezpieczenia do swojego zakładu lub do UFG (taką historię można zamówić online na stronie UFG) i z tym dokumentem poszukać w docelowym państwie firmy, która przeniesie jego zniżki. -
W jakim czasie uzyska się maksymalne zniżki, zakładając, że jeździ się bezszkodowo?
To zależy od firmy - w jednej będzie to już po 3 latach, w innej może trwać nawet 10 lat -
Czy zniżki uzbierane na OC można przenieść przy kupnie AC?
Niektóre firmy daje taką możliwość, ale stawiają warunek, że oba ubezpieczenia trzeba wykupić u nich.