
Piotr Nowik | 16 czerwca 2021
Czy warto naprawić szkodę komunikacyjną w ASO?


Oddać auto do Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) czy wziąć gotówkę i zająć się naprawą na własną rękę? – przed takim dylematem stanie każdy, którego pojazd będzie poszkodowany w stłuczce lub wypadku. Jak go rozwiązać?
Naprawa samochodu w ASO – co warto wiedzieć? 1. W przypadku likwidacji szkody z OC możemy zdecydować się na wariant kosztorysowy (gotówkowy) lub warsztatowy (bezgotówkowy). 2. W przypadku wariantu warsztatowego może zdecydować się na usługi Autoryzowanej Stacji Obsługi, która specjalizuje się w naprawie samochodów danej marki i dokonuje ich przy użyciu oryginalnych części. 3. W przypadku naprawy w ASO nie bierzemy udziału w rozliczeniu, bo dochodzi do niego pomiędzy ASO a towarzystwem ubezpieczeń. 4. W przypadku likwidacji szkody z AC, pojazd zostanie naprawiony w sposób zapisany w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.
Stało się! Kierowca zagapił się, wyjechał z ulicy podporządkowanej, uderzył w nasz samochód, no i kłopot gotowy. Ale spokojnie – szkoda będzie pokryta z OC sprawcy (przeczytaj: jak sprawdzić OC sprawcy?), a od nas zależy, w jaki sposób będziemy chcieli naprawić swój pojazd. Właśnie, na jaki wariant się zdecydować? Już wyjaśniamy.
Jaki wariant naprawy z OC wybrać?
Poszkodowany w takiej sytuacji ma dwa wyjścia – oddać samochód do naprawy w warsztacie (wariant bezgotówkowy) lub zdecydować się na wariant kosztorysowy (gotówkowy). Decyzja leży po stronie poszkodowanego i wystarczy tylko poinformować o niej towarzystwo, w którym polisę ma sprawca kolizji.
W przypadku wariantu kosztorysowego ubezpieczyciel proponuje nam sumę pieniędzy, na jaką wycenia szkodę. Taki kosztorys przygotowywany jest przez rzeczoznawcę podczas oględzin, ale czasem dokonuje się go na podstawie zdjęć pojazdu. Poszkodowani najczęściej na wariant kosztorysowy decydują się, gdy im się on po prostu opłaca, czyli są w stanie naprawić auto taniej i nadwyżkę od ubezpieczyciela zatrzymać dla siebie.
Jeśli jednak kosztorys ubezpieczyciela nie jest satysfakcjonujący, to pozostaje opcja warsztatowa, która bardzo często sprowadza się do naprawy samochodu w ASO.
Co to jest ASO?
ASO to Autoryzowana Stacja Obsługi, czyli warsztat, który naprawia pojazdy danych marek. Z założenia pracują w nim doświadczeni specjaliści od danej marki samochodu, a naprawy wykonywane są z wykorzystaniem oryginalnych części.
Jak naprawić auto w ASO?
Tu sprawa jest prosta, ponieważ nas interesuje tylko wybranie stacji, a resztą zajmują się pracownicy ASO. Nie dość, że mają naprawić nasz pojazd, to jeszcze rozliczają się bezpośrednio z ubezpieczycielem. My tylko dostarczamy i odbieramy samochód (choć czasem proponowana jest usługa „od drzwi do drzwi”) oraz podpisujemy dokumenty.
Rozliczenie następuje już między ASO a ubezpieczycielem, trzeba jednak dopilnować, by towarzystwo ubezpieczeniowe zatwierdziło kosztorys z warsztatu. Pod względem formalności sprawa jest więc znacznie prostsza niż w przypadku rozliczenia kosztorysowego.
Jakie zalety ma naprawa pojazdu w ASO?
- Pojazdem zajmują się fachowcy, którzy specjalizują się w naprawach danej marki samochodu, choć oczywiście nie da się wykluczyć, że w innych warsztatach naprawa może być wykonana nawet lepiej.
- Pojazd naprawiany jest z użyciem oryginalnych części, co zapewnia wysoką jakość, ale także nie obniża wartości samochodu tak bardzo, jak remontowanie go z użyciem zamienników.
- Nie uczestniczymy w rozliczeniu, bo następuje ono między ASO a ubezpieczycielem.
- Jeśli będziemy korzystali z pojazdu zastępczego, wówczas pewnie otrzymamy samochód tej samej marki lub marek wchodzących w skład danego koncernu.
Jakie są wady naprawy auta w ASO?
- Jeśli warsztat nie jest przez nas sprawdzony, wówczas może okazać się, że auto zostało naprawione nie w taki sposób, jak oczekiwaliśmy. Należy bowiem pamiętać, że nie każde ASO oznacza usługi najwyższej jakości.
- Na naprawie w ASO na pewno nie zarobimy, a w przypadku wariantu kosztorysowego może udać nam się naprawić pojazd taniej niż wycenił to ubezpieczyciel.
Jaki wariant naprawy wybrać w przypadku AC?
Musimy jednak pamiętać, że może dojść do sytuacji, gdy szkodę będziemy musieli zlikwidować ze swojej polisy AC (stanie się tak, gdy swój pojazd uszkodzimy ze swojej winy). Na jaką opcję wtedy się zdecydować? Paradoksalnie, nie będziemy mieli wówczas już dylematu pt. „wariant warsztatowy czy kosztorysowy”, ponieważ decyzję o sposobie likwidacji szkody podejmujemy podczas zawierania polisy.
To podczas podpisywania umowy decydujemy, czy pojazd będzie naprawiany w ASO i czy do tego będą użyte części oryginalne czy zamienniki. Tych wszystkich zapisów należy szukać w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Należy jednak pamiętać, że polisa AC, która daje możliwość naprawy w ASO i z użyciem oryginalnych części będzie droższa niż AC z naprawą w innym warsztacie w oparciu o zamienniki.
Co to jest szkoda całkowita?
Może również dojść do sytuacji, że nasz pojazd po poważniej stłuczce lub wypadku nie będzie naprawiany, a zamiast tego zostanie wypłacone nam odszkodowanie. Kiedy tak się dzieje? W przypadku OC towarzystwa orzekają szkodę całkowitą, gdy koszt naprawy samochodu przekracza jego wartość sprzed wypadku (przeczytaj więcej czym jest szkoda całkowita a szkoda częściowa)
Inaczej sprawa wygląda, gdy szkoda ma być likwidowana z ubezpieczenia AC. Tu wszystko zależne jest od zapisów w OWU, ale najczęściej szkodę całkowitą w AC orzeka się wtedy, gdy koszt naprawy jest wyższy niż 70% wartości rynkowej auta.
A na jakie odszkodowanie można liczyć w przypadku szkody całkowitej? Tu algorytm jest dość prosty i opiera się na tzw. metodzie dyferencyjnej, czyli od wartości pojazdu przed szkodą zostanie odjęta wartość wraku i ta różnica zostanie wypłacona właścicielowi samochodu.