Samochód z Wielkiej Brytanii – jak sprowadzić i ubezpieczyć anglika?

Samochód z Wielkiej Brytanii po brexicie wydaje się straconą opcją dla osób zainteresowanych zakupem auta z Wysp. Tymczasem stawka cła dla aut importowanych ze Zjednoczonego Królestwa wynosi 0%. Sprawdź, jak sprowadzić i ubezpieczyć anglika.

Brexit sporo zamieszał w kwestii sprowadzania samochodów z Wielkiej Brytanii do Polski i innych krajów wchodzących w skład Unii Europejskiej. Przepisy są o tyle kłopotliwe, że w przypadku wielu z nich samochody zarejestrowane w Anglii przed Brexitem i po nim podlegają innym prawom. Poniżej szczegółowo wyjaśniamy wszystkie kluczowe aspekty, które ułatwią sprowadzenie samochodu z Anglii. Sprawdź, jak krok po kroku sprowadzić samochód z Wielkiej Brytanii po Brexicie.

Jak znaleźć samochód z Wielkiej Brytanii?

Wbrew pozorom, znalezienie dobrego samochodu na sprzedaż z Wielkiej Brytanii nie powinno przysporzyć żadnych trudności. Ofert warto szukać m.in. na takich portalach, jak:

  • https://www.autotrader.co.uk/,
  • https://www.gumtree.com/cars,
  • https://www.motors.co.uk/,
  • https://www.theaa.com/used-cars/,
  • https://www.autovillage.co.uk/used-ca.

Alternatywę dla samodzielnego znalezienia pojazdu stanowi skorzystanie z usług firm, które zajmują się tym profesjonalnie. Trzeba jednak liczyć się z tym, że do wszystkich kosztów związanych z tym procesem zostanie doliczona marża dla pośrednika za samochód z Anglii. W rezultacie import może okazać się mniej opłacalny niż zakup używanego pojazdu w Polsce. Ze względów finansowych bardziej opłaca się zatem sprowadzić auto na własną rękę.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Wielkiej Brytanii?

O ile w Polsce nie jest to jeszcze standardem, o tyle w Wielkiej Brytanii wszystkie ogłoszenia zawierają numer rejestracyjny. To z kolei umożliwia łatwe i szybkie sprawdzenie online, jak wygląda stan techniczny samochodu i jego historia.

W przypadku pojazdów sprowadzanych z zagranicy ma to szczególne znaczenie. W końcu przejechanie kilkuset kilometrów tylko po to, żeby zobaczyć na miejscu powypadkowe auto w niczym nieprzypominające tego ze zdjęć, będzie Cię dużo kosztować – zarówno w kontekście finansów, jak i zmarnowanego czasu oraz nerwów.

Jak sprawdzić  historię sprowadzanego z Wielkiej Brytanii auta na odległość? Zrobisz to z powodzeniem samodzielnie, korzystając z jednego z poniższych serwisów:

  • https://www.check-mot.service.gov.uk/darmowa strona finansowa z funduszy rządowych. Po wpisaniu numeru rejestracyjnego, na stronie głównej pojawi się data przeglądu. Więcej informacji zyskasz, przechodząc do kolejnych zakładek. MOT history przedstawia dane o stanie auta podczas przeglądu, a Oustanding vehicle recalls o wezwaniach producenta samochodu związanych z bezpieczeństwem;
  • https://hpicheck.com/ płatny serwis publiczny. Pozwala sprawdzić, czy samochód brał udział w wypadku. Jeśli nadano mu kategorię N, kupno samochodu może być opłacalne. Oznacza to, że auto brało udział w wypadku, ale ucierpiało w niewielkim stopniu. Ostrożność należy zachować wtedy, gdy masz do czynienia z samochodem kategorii:
    • S (nadaje się do naprawy, ale jej koszt przewyższy wartość pojazdu),
    • B (auto  ma poważne uszkodzenia, ale można je kupić na części),
    • A (samochód absolutnie nie nadaje się do poruszania po drodze).
  • https://vehicleenquiry.service.gov.uk/ serwis umożliwiający sprawdzenie, czy pojazd ma opłacony podatek drogowy. Nieuiszczenie tej opłaty równa się zakazowi użytkowania pojazdu.

Jak sprowadzić anglika do Polski?

Załóżmy, że udało Ci się znaleźć idealny samochód. Co dalej? Przeprowadź dokładny research online, aby ustalić, czy:

  • samochód nie jest powypadkowy i ma aktualne badania techniczne,
  • ubezpieczenie online jest ważne,
  • został opłacony podatek drogowy.

Sprawdzenie pojazdu online nie przyniosło żadnych niepokojących wniosków? Możesz śmiało przystąpić do dopełniania formalności importowych. Gdy dojdziesz do porozumienia ze sprzedającym, otrzymasz dokument potwierdzający przeniesienie prawa własności. W zależności od tego, czy kupujesz auto jako osoba prywatna czy fizyczna, będzie to albo umowa kupna-sprzedaży, albo faktura.

Kolejnym krokiem powinno być wypełnienie sekcji 4 w certyfikacie rejestracyjnym (Registration Certificate), który stanowi odpowiednik polskiego dowodu rejestracyjnego. Po wpisaniu do niego daty, w której pojazd opuszcza teren Wielkiej Brytanii, dokument ten należy odesłać do DVLA na adres Swansea SA99 1BD.

Jeśli auto jest ubezpieczone i ma opłacony podatek oraz ważny przegląd, możesz wyjechać nim z kraju “na kołach”. Jeśli nie, pozostaje Ci jedynie import na lawecie.

Jak zarejestrować anglika w Polsce?

Niezależnie od tego, w jaki sposób auto trafi do Polski, musi zostać zarejestrowane w Polsce. Przed przystąpieniem do procesu zarejestrowania samochodu należy dopełnić pewnych formalności. Na rejestrację pojazdu masz 30 dni. Jeśli nie zdążysz, grozi Ci mandat w wysokości od 200 do nawet 1000 zł.

Opłaty importowe

Import samochodu z Wielkiej Brytanii wiąże się z koniecznością uregulowania pewnych opłat. Poniżej wyjaśniamy, które z nich są obowiązkowe i w jakim przypadku.

Akcyza

Jedyną opłatą importową, która nie budzi żadnych wątpliwości, jest akcyza. Do 14 dni od sprowadzenia samochodu do Polski musisz złożyć wniosek AKC-U/S w urzędzie skarbowym lub za pośrednictwem Internetu (puesc.gov.pl). Do 30 dni od importu należy natomiast opłacić akcyzę w odpowiedniej wysokości, która wynosi:

  • 18,6% – auta o pojemności silnika powyżej 2000 cm³,
  • 3,1%– auta o pojemności silnika do 2000 cm³,
  • 9,3% – hybrydy plug-in, HEV i MHEV z silnikiem spalinowym o pojemności od 2000 do 3500 cm³,
  • 1,55% – hybrydy HEV i MHEV z silnikiem spalinowym o pojemności do 2000 cm³.

Akcyza nie obowiązuje w przypadku hybryd plug-in o pojemności silnika do 2000 cm³ oraz samochodów elektrycznych o zwiększonym zasięgu (REX).

VAT

Po Brexicie podatek VAT stał się obowiązkowy przy imporcie samochodów z Wielkiej Brytanii. Co istotne, jest on wymagany w kraju, w którym auto zostało wprowadzone na terytorium Unii Europejskiej. Przykładowo, jeśli sprowadzasz auto drogą morską i zjeżdżasz z promu w niemieckim lub holenderskim porcie, zapłacisz odpowiednio niemiecki (19%) lub holenderski (21%) VAT. Dla przykładu, w Polsce podatek ten wynosi 23%.

Cło

Kwestia zapłaty cła budzi sporo wątpliwości. Teoretycznie, Wielka Brytania nie należy do Unii Europejskiej, ale łączy je obustronna umowa o handlu i współpracy. Zgodnie z tym dokumentem import pojazdów jest zwolniony z cła.

Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że umowa jest obwarowana pewnymi ograniczeniami. Najważniejsze z nich dotyczy pochodzenia. Jeśli 45% wartości samochodu pochodzi z Wielkiej Brytanii lub Unii Europejskiej, nie ma konieczności płacenia cła. Jeśli udział zagranicznych części jest większy, powstaje obowiązek poniesienia opłaty celnej.

Jak sprawdzić, czy musisz zapłacić cło? Nie pozostaje Ci nic innego, jak skontaktować się z urzędem celno-skarbowym i zapytać, jak wygląda sytuacja dla tego konkretnego pojazdu, który sprowadzasz do Polski.

Stanowi to problem chociażby w odniesieniu do pojazdów elektrycznych. W ich przypadku duży udział w wartości ogólnej ma bateria litowo-jonowa, która zasila układ napędowy. Zdecydowana większość akumulatorów do aut elektrycznych jest produkowana w Chinach – a to może przesądzić o tym, że samochód będzie wymagać oclenia – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w najtaniejuagenta.pl.

Tłumaczenie dokumentów

Aby umowa kupna-sprzedaży została uznana podczas rejestracji w urzędzie, powinna zostać przetłumaczona na j. polski. Możesz też sporządzić ją w dwóch wersjach językowych od razu podczas zakupu pojazdu.

Co z dowodem rejestracyjnym? Jeśli auto zostało po raz pierwszy zarejestrowane w Wielkiej Brytanii do 31 grudnia 2020 r., nie musisz go tłumaczyć. W przypadku aut zarejestrowanych w Anglii po Brexicie jest już to obowiązkowe.

Badanie techniczne

Aby samochód uzyskał pozytywną ocenę podczas przeglądu i został dopuszczony do użytkowania w Polsce, musi zostać dostosowany do ruchu prawostronnego, który obowiązuje w naszym kraju. Chociaż największym problemem wydaje się kierownica znajdująca się po prawej stronie, w rzeczywistości zależy to od okoliczności.

Jeśli samochód został po raz pierwszy zarejestrowany w Wielkiej Brytanii przed do 31 grudnia 2020 r., nie musisz przekładać kierownicy na lewą stronę. W przypadku aut zarejestrowanych po Brexicie (po od 1 stycznia 2021 r.) przekładka jest już niezbędna dla uzyskania pozytywnego wyniku badania technicznego.

Dodatkowo, należy wprowadzić w samochodzie poniższe zmiany:

  • ustawienie przednich lamp w sposób nieoślepiający innych kierowców,
  • zamontowanie światła przeciwmgielnego po lewej stronie,
  • dostosowanie lusterek zewnętrznych do ruchu prawostronnego,
  • zmiana prędkościomierza na wyskalowany w kilometrach na godzinę.

Jeśli nie wykonasz powyższych poprawek, samochód nie przejdzie badań technicznych, a co za tym idzie – jego rejestracja w Polsce nie będzie możliwa. Za przegląd zapłacisz 99 zł.

Rejestracja w wydziale komunikacji

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, na rejestrację pojazdu sprowadzonego z Wielkiej Brytanii masz 30 dni. Do wypełnionego wniosku o rejestrację należy dołączyć:

  • dokument potwierdzający prawo własności (np. umowa kupna-sprzedaży, faktura VAT),
  • zaświadczenie o pozytywnym przejściu badania technicznego,
  • dowód rejestracyjny,
  • potwierdzenie opłacenia akcyzy i VAT-u,
  • dowód odprawy celnej,
  • obecne tablice rejestracyjne,
  • potwierdzenie uiszczenia opłat rejestracyjnych.

Ile będzie Cię kosztować rejestracja samochodu z Wielkiej Brytanii? Obecnie opłata za to wynosi 161,50 zł i składają się na nią:

  • opłata za dowód rejestracyjny: 54 zł,
  • opłata za nalepkę legalizacyjną: 12,5 zł,
  • opłata za pozwolenie czasowe: 13,5 zł,
  • opłaty ewidencyjne: 1,5 zł,
  • opłata za tablice rejestracyjne: 80 zł.

Jeśli zdecydujesz się na indywidualne tablice rejestracyjne, zapłacisz za nie 1000 zł.

Jak ubezpieczyć auto z Wielkiej Brytanii?

Przed zarejestrowaniem samochodu w Polsce musisz go jeszcze ubezpieczyć. Termin na to upływa w dniu rejestracji – nie uda się doprowadzić jej do skutku, jeśli nie okażesz ważnej polisy.

Gdzie kupić ubezpieczenie samochodu dla anglika? Sytuacja wygląda dokładnie tak, jak w przypadku każdego innego samochodu. Ubezpieczenie OC kupisz w dowolnym towarzystwie – żaden nie może odmówić Ci jego sprzedaży. Możesz też kupić je przez Internet, wyszukując najkorzystniejszą ofertę w kalkulatorze OC i AC.

Dlaczego warto skorzystać z porównywarki najtaniejuagenta.pl? Chociażby dlatego, że niestandardowa konstrukcja anglików, a dokładnie kierownica po prawej stronie, to jeden z czynników mogących wpłynąć na wysokość składki. Poszukiwaniu dobrej oferty trzeba więc poświęcić trochę czasu.

Przykład: 45-letnia pani Elżbieta z Grodziska Mazowieckiego sprowadziła do Polski samochód z Anglii – Skodę Octavię z 2018 roku. Nie zdecydowała się na wykonanie przekładki dla anglika, dlatego szukała OC dla samochodu z kierownicą po prawej stronie. W kalkulatorze najtaniejuagenta.pl zobaczyła następujące oferty.

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
Ile kosztuje OC z kierownicą po prawej stronie?
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
749,00 zł*
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
819,00 zł*
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
961,00 zł*
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
1944,00 zł*
Ile kosztuje OC z kierownicą po prawej stronie?
Trasti
749,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
819,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
961,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Wiener
1944,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW

* Kalkulacja z 4.10.2023 r.

Cena samego OC dla takiego pojazdu wydaje się całkiem przystępna. Więcej trzeba zapłacić, gdy interesuje Cię pakiet OC+Assistance lub OC+AC+Assistance+NNW. Najtańsze ubezpieczenie samochodu kupisz w Trasti, UNIQA i Benefia.

W poniższym przykładzie różnica między najtańszą a najdroższą ofertą ubezpieczenia dla samochodu z Wielkiej Brytanii wyniosła 1 668 zł. Decyzja o skorzystaniu z kalkulatora online zapewniła właścicielowi pojazdu dużą oszczędność. Samochód z Anglii okazał się zatem dobrą inwestycją.

Jak wyglądałaby cena dla tego samego samochodu, gdyby jego kierownica znajdowała się po lewej stronie? Zobaczmy.

Przykład: 45-letnia pani Elżbieta z Grodziska Mazowieckiego sprowadziła samochód z Anglii – Skodę Octavię z 2018 roku. Chociaż nie było to wymagane, zdecydowała się na przełożenie kierownicy na lewą stronę. Otrzymała następujące oferty ubezpieczenia OC.

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
Ile kosztuje OC z kierownica po lewej stronie?
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
431,00 zł*
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
473,00 zł*
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
480,00 zł*
TUZ TUW
OC
AC
Assistance
NNW
523,00 zł*
Ile kosztuje OC z kierownica po lewej stronie?
Uniqa
431,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
473,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
480,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ TUW
523,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW

* Kalkulacja z 4.10.2023 r.

Najniższa okazała się oferta od UNIQA, a najdroższa TUZ Ubezpieczenia.

Jak widać, składki są sporo wyższe, jeśli w grę wchodzi samochód z Anglii z kierownicą znajdująca się po prawej stronie. Wykonanie przekładki może sporo kosztować, ale w dłuższej perspektywie pozwala zaoszczędzić na składce OC w kolejnych latach użytkowania po zakupie samochodu z Wielkiej Brytanii.

Źródła:

  1. Import w grudniu 2022 roku – import spada, wiek śrubuje rekord, nowy lider: https://www.samar.pl/__/3/3.a/116481/Import-w-grudniu-2022-roku—import-spada–wiek–rubuje-rekord–nowy-lider.html?12p.s=-802861946.6&12p.a=116481&locale=pl_PL

Samochód z Wielkiej Brytanii – co warto wiedzieć?

  • Samochody zarejestrowane w Anglii przed i po Brexicie podlegają innym zasadom, chociażby w kontekście konieczności opłacenia cła i VAT-u.
  • Aby samochód z Wielkiej Brytanii pozytywnie przeszedł badania techniczne, trzeba w nim dokonać pewnych zmian.
  • Koszt zarejestrowania anglika w Polsce to 161,50 zł.
  • Ubezpieczenie anglika może kosztować więcej niż w przypadku samochodu kupionego w Polsce.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochód z WIelkiej Brytanii

  1. Czy trzeba przekładać kierownicę w samochodach sprowadzanych z Anglii?

    To zależy. Jeśli data pierwszej rejestracji auta w Wielkiej Brytanii wypada przed 31 grudnia 2020 r., nie jest to konieczne. W przypadku samochodów zarejestrowanych po tej dacie jest to już obowiązkowe.
  2. Jak ubezpieczyć auto z Wielkiej Brytanii?

    Polisę kupisz u dowolnego ubezpieczyciela. Trzeba to zrobić maksymalnie w dniu rejestracji pojazdu w Polsce. Możesz kupić samo OC albo np. pakiet OC+AC+Assistance+NNW.
  3. Jakie zmiany należy wprowadzić w samochodzie z Wielkiej Brytanii?

    Zakup samochodu z Wielkiej Brytanii wiąże się z obowiązkiem dostosowania go do ruchu prawostronnego. Konieczne jest zatem ustawienie przednich lamp w sposób nieoślepiający innych kierowców, zamontowanie świateł przeciwmgielnych po lewej stronie, dostosowanie lusterek zewnętrznych i zmiana prędkościomierza. Niekiedy konieczne jest tzw. wykonanie przekładki kierownicy na drugą stronę.
  4. Ile kosztuje rejestracja anglika w Polsce?

    Rejestracja pojazdu sprowadzonego z Wielkiej Brytanii kosztuje 161,50 zł. Przy rejestracji samochodu z indywidualnymi tablicami musisz liczyć się z wydatkiem rzędu 1 081,5 zł.
  5. Czy samochód z Anglii wymaga zapłacenia akcyzy?

    Tak. Jej wysokość zależy jednak od tego, jakie auto sprowadzasz do Polski. Może to być 18,6% (auta o pojemności silnika powyżej 2000 cm³), 3,1% (auta o pojemności silnika do 2000 cm³), 9,3% (hybrydy plug-in, HEV i MHEV z silnikiem spalinowym o pojemności od 2000 do 3500 cm³) lub 1,55% (hybrydy HEV i MHEV z silnikiem spalinowym o pojemności do 2000 cm³). Akcyzy nie zapłacisz za hybrydę plug-in o pojemności silnika do 2000 cm³ oraz samochód elektryczny o zwiększonym zasięgu (REX).
  6. Jak sprawdzić online samochód z Anglii?

    Wystarczy skorzystać z m.in. z takich serwisów, jak https://www.check-mot.service.gov.uk/, https://hpicheck.com/ czy https://vehicleenquiry.service.gov.uk/.
  7. Dlaczego OC dla auta sprowadzonego z Anglii kosztuje więcej?

    Kierownica znajdująca się po prawej stronie zmniejsza pole widzenia kierowcy, a tym samym zwiększa ryzyko wystąpienia niebezpiecznego zdarzenia. Więcej zapłacisz też, jeśli interesuje Cię pakiet OC+AC+Assistance+NNW.
  8. Co się zmieniło w imporcie aut z Wielkiej Brytanii po Brexicie?

    Po Brexicie nowi właściciele muszą liczyć się z koniecznością zapłacenia VAT-u, a w niektórych sytuacjach także cła. Jeśli sprowadzasz samochód, który został po raz pierwszy zarejestrowany w Anglii po 31 grudnia 2020 r., musisz też wykonać przekładkę kierownicy, żeby auto przeszło badania techniczne. To z kolei przesądza o możliwości rejestracji pojazdu w Polsce.
  9. Czy trzeba zapłacić cło za samochód z Anglii?

    Jeśli 45% wartości samochodu stanowią części wyprodukowane w Wielkiej Brytanii lub Unii Europejskiej, to nie. Jeśli udział części spoza krajów wchodzących w skład tego porozumienia, zapłata cła jest wymagana.
  10. W jakim urzędzie skarbowym opłaca się akcyzę za samochód?

    W Urzędzie Skarbowym w Nowym Targu. Opłata powinna trafić na konto o numerze 84 1010 1270 0008 2422 2400 0000. Potwierdzenie jej uiszczenia będzie wymagane przy rejestracji samochodu.
Ilona Walczak
[Głosów: 1 Średnia: 5]