Pierwszy samochód dla młodego kierowcy – jaki wybrać?

Dopiero zdałeś prawo jazdy i chcesz kupić swój pierwszy samochód, jednak nie wiesz, jakie auto wybrać? Nic dziwnego. To rozterki prawie każdego świeżo upieczonego kierowcy. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co brać pod uwagę wybierając pierwszy pojazd oraz na jakie koszty się nastawić.

Od stycznia do końca maja 2023 r. zdobyło uprawienia do kierowania pojazdami ponad 133 tys. osób. Nie wszyscy będą od razu myśleli o kupnie własnego auta, ale część z nich na pewno. Zakup samochodu należy poprzedzić analizą swoich potrzeb i możliwości, szczególnie tych finansowych. Wydatki na auto nie kończą się przecież wraz z finalizacją transakcji.

Jaki powinien być pierwszy samochód?

Pierwszy samochód dla młodego kierowcy powinien być przede wszystkim używany i tani w utrzymaniu. Początkujący kierowcy, mimo posiadania uprawnień do kierowania samochodami, nie są z reguły mistrzami jazdy. Częściej niż doświadczonym użytkownikom zdarzają się im drobne wypadki: a to zarysowanie, bo wjazd na posesję był za wąski, a to uszkodzony reflektor, bo na drodze wyrósł słupek itp.

Z tego względu młodzi kierowcy powinni wybrać samochód z drugiej ręki, ponieważ takie są po prostu tańsze. Nowe auto to w ich przypadku utopione pieniądze, gdyż istnieje duże ryzyko, że zaraz po zakupie starci na wartości ze względu na uszkodzenia.

Dodatkowa zaleta auta dla młodego kierowcy to niskie koszty eksploatacji. Mamy tu na myśli niskie spalanie (czyli oszczędność paliwa) i łatwo dostępne części zamienne. Te cechy spełniają przede wszystkim niewielkie miejskie auta popularnych marek.

Szacując koszty utrzymania auta, nie można też zapomnieć o składkach na polisę OC. To obowiązkowe ubezpieczenie trzeba opłacać co roku. Na wysokość składki mają wpływ m.in. parametry samochodu – marka, model, wiek auta, pojemność silnika itp. Młody kierowca może sprawdzić wysokość składek dla siebie za pomocą kalkulatora OC/AC. Pomoże mu to świadomie podjąć decyzję, czy będzie go stać na wybrane auto.

Ile pieniędzy wydać na pierwszy samochód?

Budżet świeżo upieczonego kierowcy jest zazwyczaj skromny, choć zdarzają się i tacy młodzi kierowcy, którzy z pomocą np. rodziców mogą pozwolić sobie na wybór pierwszego samochodu w nieco wyższej cenie. Tak naprawdę nie istnieje jeden przedział cenowy, który można uznać za najlepszy na pierwsze auto.

Rozglądanie się za samochodem warto rozpocząć od egzemplarzy za co najmniej 5 tysięcy złotych. Wynika to z faktu, że od takiej wartości zaczynają się samochody bezpieczne. Wybierając auto tańsze, trzeba się liczyć z tym, że będzie miało słaby stan techniczny co w połączeniu z małym doświadczeniem za kółkiem może skończyć się tragicznie. Ponadto auta w kiepskim stanie, ulegają częściej awarii, co może stresować młodego kierowcę i odebrać chęć do doskonalenia umiejętności w prowadzeniu pojazdów.

Jeśli kierowcę stać na droższe pierwsze auto, może myśleć nad egzemplarzami za 10, a nawet 20 tys. złotych. W tej cenie można kupić naprawdę solidny samochód wyposażony w więcej niż podstawowe systemy bezpieczeństwa.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie pierwszego samochodu?

Świeżo upieczeni kierowcy, kiedy znajdą odpowiedni samochód, powinni zwrócić uwagę przede wszystkim na:

  • ogólny stan techniczny pojazdu,
  • pojemność silnika (im mniejszy, tym mniejsze zużycie paliwa i tańsze ubezpieczenie OC).

Oczywiście nie należy bezwzględnie wierzyć w zapewnienia sprzedawcy, że auto jest w idealnym stanie. Niektórzy handlarze zdają sobie sprawę, że młodych kierowców można łatwo oszukać, więc zatajają usterki i inne niedociągnięcia. W związku z tym warto skorzystać ze wsparcia bardziej doświadczonych kierowców (rodziców, dziadków) przy oglądaniu pojazdu.

Samochód warto też sprawdzić na stronie historiapojazdu.gov.pl. To rządowa witryna na której można zweryfikować oficjalne dane o pojeździe i skonfrontować z tym, co przedstawia handlarz. Po wpisaniu nr VIN, nr rejestracyjnego i daty pierwszej rejestracji system wyświetli m.in.:

  • model, markę, rok produkcji samochodu,
  • pojemność silnika i rodzaj paliwa,
  • status ubezpieczenia OC i badań technicznych,
  • ostatni odczyt drogomierza,
  • czy auto nie zostało zgłoszone jako kradzione.

Upewnienie się, że samochód nie pochodzi z kradzieży, jest bardzo ważne dla każdego potencjalnego kupującego. Jeśli osoba, nawet niezamierzenie, nabędzie skradzione auto, podlega karze za paserstwo nieumyślne, zagrożone więzieniem do 2 lat (art. 292 kodeksu karnego). A pojazd wróci oczywiście do prawowitego właściciela – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w najtaniejuagenta.pl.

Ostatni etap na utwierdzenie się, że samochód spełnia wymagania młodego kierowcy to jazda próbna. Nie można z niej rezygnować, choćby pojazd wydawał się idealny.

Jaki pierwszy samochód dla nastolatka wybrać?

Samochód dla młodego kierowcy to najlepiej auto miejskie. Ze względu na kompaktowy rozmiar takim pojazdem łatwo manewruje się po zatłoczonych ulicach i nietrudno nim znaleźć wolne miejsce na parkingu. Poruszanie się takim samochodem nauczy młodych kierowców podstaw bezpiecznej jazdy. Kiedy ją opanują, mogą spokojnie przesiąść się do aut wymagających większego doświadczenia.

Fiat Punto II (1998-2008) 

Fiat Punto drugiej generacji to dobry wybór dla młodych kierowców z mniejszym budżetem. Kosztuje do 5 tys. zł i uważany jest za jeden z bezpieczniejszych w tej cenie. Fiat Punto II nie jest bezawaryjny, ale ewentualne naprawy są niedrogie. Typowymi usterkami dla tego modelu są awarie zawieszenia i dysfunkcja elektroniki sterującej wspomaganiem kierownicy. Szczególnie warto rozważyć silnik 1.2 8V, którego osiągi dostosowane są do efektywnej jazdy miejskiej.

Opel Corsa C 1.4 16V (2000-2006) 

Opel Corsa C to samochód dla młodego kierowcy, który ma już trochę doświadczenia. Silnik 1.4 gwarantuje dobrą dynamikę jazdy i rozpędzenie do setki w 11 s. Estetyka pojazdu zdradza, że to auto z początku XXI wieku, wiec nie każdemu przypadnie do gustu. To samochód fabrycznie przystosowany do przewozu 5 osób, ale niektórzy narzekają, że komfortowo mieści się w nim co najwyżej 4.

Skoda Fabia I (1999-2007)  

Skoda Fabia I to jeden z najpopularniejszych modeli z tej półki cenowej. Występuje w wielu wariantach silników. Auto cechuje trwała i pancerna karoseria, więc to dobry wybór na pierwszy samochód dla młodego kierowcy, który wątpi w swoje umiejętności. Drobna stłuczka przy rozważnej prędkości nie powinna skończyć się bardzo źle. Auto ma na wyposażeniu regulowane lusterka i elektrycznie sterowane szyby.

Renault Clio II (1998-2010) 

Renault Clio to auto, które przypadnie do gustu młodym kierowcom. Cechuje je prosty, estetyczny wygląd i duży wybór silników. Najsłabszy 1.2 8V generuje 58 KM, a jego odmiana 16-zaworowa – 75 KM. Dalej mamy 1.4 rozwijający 75 KM (8V) lub 98 KM (16V). Ta druga wersja zasługuje na uznanie pod względem osiągów, a jej zużycie paliwa jest niewielkie. Auto występuje w opcji 3- lub 5-drzwiowej, bagażnik o pojemności 255 l pomieści wszystko, czego potrzebują w trasie młodzi kierowcy.

Toyota Yaris I (1999-2005) 

Toyota Yaris pierwszej generacji to atrakcyjna propozycja jako pierwszy samochód dla młodego kierowcy. Najwięcej ofert sprzedaży na rynku wtórnym dotyczy silnika 1.0, ale warto poszukać rzadziej spotykanego 1.3. Zużycie paliwa w tym wariancie jest tylko nieco wyższe, a dynamika jazdy bije na głowę 1.0. Wyposażony jest w poduszki powietrzne czołowe i boczne dla kierowcy i pasażera. Toyota Yaris I to obiektywnie bardzo dobre auto, o czym świadczy tytuł Samochodu Roku, który zdobył w 2000.

Jaki samochód dla początkującego kierowcy?

Nie każdy młody kierowca to kierowca młody wiekiem. Zdarza się, że prawo jazdy robią osoby 30+,40+ a nawet starsze i też są uważane za początkujących kierowców. Jednak ich potrzeby różnią się od potrzeb młodych kierowców w wieku licealnym i studenckim.

Często kierowcy nieco starsi (od tych najmłodszych) mają już rodziny i oczekują auta, którym zmieszczą się w 4 lub 5 osób i komfortowo dojadą setki kilometrów np. na wakacje. W ich przypadku, zamiast typowych aut do jazdy miejskiej, warto rozważyć samochód kompaktowy. Taki pojazd jest większy, bardziej bezpieczny, ale trochę droższy niż miejski.

W rankingu poniżej wymieniliśmy warte uwagi jako pierwszy samochód egzemplarze za około 10 tysięcy złotych.

Volkswagen Golf IV (1997-2006) 

Volkswagen Golf IV to samochód wręcz kultowy na polskich drogach. Przyczyną tego jest fakt, że jest to auto niedrogie (do 10 tys. zł) i niemal bezawaryjne. Kiedy już jakaś awaria się przytrafi, każdy mechanik naprawi ją za małe pieniądze. Samochód cechuje solidne zawieszenie, jakby stworzone na nasze ulice. Przy złożonych siedzeniach zyskuje bardzo obszerny bagażnik, dlatego można go wykorzystywać nie tylko w celach czysto prywatnych, ale i w niewielkiej działalności.

Peugeot 307 (2001-2008) 

Peugeot 307 wyprodukowany został w nadwoziu sedan, wersji hatchback, kombi i kabriolet, zatem każdy kierowca znajdzie model dla siebie. Dla większych rodzin wyjątkowo funkcjonalna będzie wersja kombi z trzema fotelami w drugim rzędzie i opcjonalnymi, dwoma dodatkowymi miejscami w bagażniku. Warto zdecydować się na egzemplarz wyprodukowany po 2005 r., ponieważ te wcześniejsze naszpikowane były (zawodną) elektroniką.

Skoda Octavia I (1996-2010) 

Skoda Octavia I to dobry wybór na pierwszy samochód dla kierowcy, któremu zależy przede wszystkim na niezawodności. Auto zostało oparte na rozwiązaniach znanych z Volkswagena, więc w razie awarii nie ma problemu z dostępem do części zamiennych. Kierowcy cenią sobie szczególnie silniki 1.4 i 1.9 TDI za niskie zużycie paliwa. Najstarsze egzemplarze przekroczyły już ćwierćwiecze, więc przed zakupem warto dogłębnie sprawdzić ich stan techniczny.

Toyota Corolla E12 (2001-2007) 

Wersje Toyoty Corolli E12 zaspokoją potrzeby amatorów benzyniaków i diesli. Silniki tego modelu występują bowiem aż w 12 opcjach o różnej pojemności i mocy. Niestety, nie jest to dobre pierwsze auto (ani kolejne) dla kierowców, którym zależy na przestronnym bagażniku. Jak na gabaryty całego pojazdu, nie pomieści on wiele. Na popularnym serwisie z ogłoszeniami motoryzacyjnymi jest mnóstwo ofert sprzedaży tego modelu w cenie od 5 do kilku tysięcy złotych.

Opel Astra G (1998-2009)  

Opel Astra G jest ceniony za niskie koszty eksploatacji, klasyczne wnętrze i bezawaryjność. Tylne zawieszenie Astry jest bardzo wytrzymałe, w sam raz na polskie drogi. Kierowcy narzekają jednak, że auto nie jest odporne na korozję, co można uznać za jego główną wadę.

Jak młody kierowca może tanio ubezpieczyć pierwszy samochód?

Przepisy nie znają definicji młodego kierowcy. Intuicyjnie uważa się za niego młodego kierowcę (np. do 25 lat), który dopiero zdał prawo jazdy. Jednak niektóre firmy uznają, że są to wszyscy świeżo upieczeni kierowcy (bez względu na wiek metrykalny). Niezależnie od punktu widzenia, młodzi kierowcy płacą za OC bardzo dużo. W I półroczu 2023 r. polisa OC dla kierowcy w wieku 18 lat kosztowała 1 935 zł. To 900 zł więcej niż 26-latka i około 1 400 zł więcej niż 32-latka.

Wysoka cena OC często odstrasza młodych kierowców. Nawet jeśli uzbierają na swoje pierwsze auto, wstrzymują się z zakupem z obawy, że nie będą w stanie go utrzymać. Zupełnie niepotrzebnie! O ile kwestii takich jak koszt zużycia paliwa nie da się przeskoczyć, to wysokość składki można obniżyć legalnym sposobem.

Jaka to metoda? Dopisanie jako właściciela samochodu doświadczonego kierowcę – może to być któryś z rodziców lub całkiem obca (ale zaufana) osoba. Firmy ubezpieczeniowe przy wyliczaniu składki wezmą pod uwagę dane młodego kierowcy i tego bardziej doświadczonego (lub wyłącznie tego drugiego – to zależy od towarzystwa) i na tej podstawie wyliczą składkę.

Inna metoda na niższą składkę to wybór auta, za które z zasady naliczane jest małe OC. Do takich pojazdów należą auta z małym silnikiem (nie rozwijają one dużej prędkości, więc ryzyko wypadków jest mniejsze).

Młodzi kierowcy powinni się także wystrzegać, wybierając auto, BMW, Volkswagenów i Audi, gdyż za te samochody są najwyższe polisy. Nie dlatego, że firmy ubezpieczeniowe mają jakiś prywatny uraz do tych producentów, tylko z tego względu, że są to maszyny szybkie i dynamiczne. A jak wiadomo, młode osoby lubią zaszaleć za kierownicą, więc ryzyko spowodowania wypadku prowadząc któryś ze wspomnianych egzemplarzy, jest większe.

Sprawdźmy w kalkulatorze OC/AC ile zapłacą za polisę świeżo upieczeni kierowcy – 19-letni Robert i 44-letnia Karolina, która dopiero w tym roku zdała egzamin na prawo jazdy.

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
Ile kosztuje OC dla nastolatka?
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
769,00 zł* rata od 0 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
1081,00 zł* rata od 0 zł
You Can Drive
OC
AC
Assistance
NNW
1308,00 zł* rata od 0 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
1394,00 zł* rata od 0 zł
Ile kosztuje OC dla nastolatka?
Trasti
769,00 zł* rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
1081,00 zł* rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
You Can Drive
1308,00 zł* rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
1394,00 zł* rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW

* Opel Corsa 1.4 z 2005 r., kierowca: Robert, 19 lat, Nysa

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
Ile kosztuje OC dla początkującego kierowcy?
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
450,00 zł* rata od 0 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
498,00 zł* rata od 0 zł
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
513,00 zł* rata od 0 zł
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
759,00 zł* rata od 0 zł
Ile kosztuje OC dla początkującego kierowcy?
Trasti
450,00 zł* rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
498,00 zł* rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
513,00 zł* rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
759,00 zł* rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW

* Peugeot 307 z 2008 r., kierowca: Karolina, 44 lata (prawo jazdy od stycznia 2023), Czyżew (woj. podlaskie)

Źródła:

CEPiK: http://www.cepik.gov.pl/statystyki

Jakie pierwszy samochód wybrać dla młodego kierowcy – co warto wiedzieć?

  1. Pierwszy samochód dla młodego kierowcy powinien być używany (ponieważ taki jest tańszy) i niedrogi w eksploatacji. Przed zakupem warto sprawdzić jego zużycie paliwa, orientacyjne koszty napraw i polisy OC.
  2. Idealne auto dla młodego kierowcy to samochód miejski. Ze względu na swój kompaktowy rozmiar nie będzie problemu, aby nim zaparkować, czy poruszać się po zatłoczonych ulicach.
  3. Kierowca trochę starszy wiekiem, ale początkujący za kółkiem, może zdecydować się na samochód z segmentu C. Te nieco większe od miejskich pojazdy zdadzą egzamin, jeśli kierowca potrzebuje auta dla rodziny 2+2 lub 2+3.
  4. Młodzi kierowcy płacą najwyższe składki na OC – średnio 1 935 zł (w przypadku kierowców 18-letnich). Aby je obniżyć, warto kupić samochód z mniejszym silnikiem lub dopisać jako współwłaściciela drugiego, bardziej doświadczonego, kierowcę.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o wybór pierwszego samochodu dla młodego kierowcy

  1. Jakie auta kupują najczęściej młodzi kierowcy (w wieku od 18 do 25 lat)?

    Jak wynika z danych Rankomat.pl pierwszy samochód dla młodego kierowcy to najczęściej BMW serii 3 z 2007 r., Volkswagen Golf z 1999 r. i Audi A4 z 2008 r. Ubezpieczenie BMW jest najdroższe (średnio 1 470 zł), a Audi A4 najtańsze (ok. 1 200 zł).
  2. Jakie parametry bierze ubezpieczyciel pod uwagę, wyliczając składkę dla młodego kierowcy?

    Liczą się dane samochodu (marka, model, rok produkcji, przebieg, rodzaj paliwa) i dane właściciela. Wśród nich największe znaczenia ma wiek, czas od otrzymania prawa jazdy i miejsce zamieszkania. Towarzystwa chcą też znać stan cywilny ubezpieczającego i wiek jego dzieci (statystki mówią, że osoby podróżujące z małymi dziećmi jeżdżą bezpieczniej, co wpływa na ocenę ryzyka wypadku).
  3. Czy fakt, że samochód został sprowadzony z zagranicy, ma wpływ na cenę OC?

    Firmy ubezpieczeniowe pytają o kraj pierwszej rejestracji pojazdu, ale ma to znaczenie tylko pod kątem technicznych uwarunkowań niektórych samochodów. Np. auta zarejestrowane w Anglii mogą mieć kierownicę z prawej strony, co ma znaczenie przy szacowaniu ryzyka wypadkowego. Sam fakt, czy auto jest sprowadzane (i z jakiego kraju przyjechało), nie wpływa na składkę OC.
  4. Jaki samochód kupić dla świeżo upieczonego kierowcy w wieku 18 lat, a jaki dla 60-latka, który dopiero zdał prawo jazdy?

    Jeśli mówimy o przedziale cenowym, to jest on indywidualny. Może się przecież zdarzyć, że 18-latek jest zamożny, a starszy kierowca dysponuje skromnym budżetem. Jako kryterium wyboru warto ustalić swoje potrzeby - czy auto ma być duże, czy będzie wykorzystywane na dłuższych trasach, czy na krótkich odcinkach w mieście itd.
  5. Który samochód kupić, aby był jak najtańszy w serwisowaniu?

    Warto zwracać uwagę na auta popularnych marek i modeli. Zaliczają się do nich np. Ford Fiesta czy Volkswagen Polo. Części zamienne do nich są tanie, łatwo dostępne i bez problemu naprawi je każdy (nawet przeciętny) mechanik, co sprawia, że ich serwis jest niedrogi.
  6. Jakie dodatkowe wyposażenie przyda się do pierwszego samochodu dla młodego kierowcy?

    Do pojazdu warto dokupić czujniki parkowania, kamerę cofania i inne systemy ułatwiające poruszanie się samochodem po drodze.
Justyna Czerwińska
[Głosów: 2 Średnia: 5]