wezwanie do zaplaty oc
[G艂os贸w:75    艢rednia:4.1/5]

Nie zgadzasz si臋 z wysoko艣ci膮 odszkodowania zaproponowan膮 przez PZU? Mo偶esz domaga膰 si臋 wyr贸wnania. Podpowiadamy, jak zwi臋kszy膰 szans臋 na pozytywne rozpatrzenie Twojej reklamacji, a tak偶e wyja艣niamy, jak dochodzi膰 swoich praw po wyp艂aceniu 艣wiadczenia.

Podsumowanie:

  • Odwo艂anie od decyzji PZU mo偶esz z艂o偶y膰 przed up艂ywem 3 lat od wyst膮pienia zdarzenia (lub momentu, w kt贸rym dowiedzia艂e艣 si臋 o szkodzie).
  • Towarzystwo ma 30 dni na rozpatrzenie Twojej reklamacji. W przypadkach skomplikowanych termin ten wyd艂u偶a si臋 maksymalnie do 60 dni.
  • Odwo艂anie mo偶esz z艂o偶y膰 w formie pisemnej, drog膮 elektroniczn膮 lub ustnie.
  • Je艣li PZU nie rozpatrzy reklamacji pozytywnie, mo偶esz poprosi膰 o pomoc Rzecznika Finansowego, skorzysta膰 z mo偶liwo艣ci mediacji, z艂o偶y膰 odwo艂anie do s膮du polubownego lub wyst膮pi膰 z pow贸dztwem do s膮du powszechnego.
Znajd藕 najta艅sz膮 stawk臋 OC w 7 minut

Skradziono Ci samoch贸d i uwa偶asz, 偶e wysoko艣膰 rekompensaty od PZU jest za niska? Zosta艂e艣 poszkodowany w kolizji i zaoferowane przez towarzystwo zado艣膰uczynienie nie pokryje wszystkich szk贸d? A mo偶e na Twoje konto wp艂yn臋艂y ju偶 pieni膮dze z polisy, ale podczas naprawy samochodu wykryto dodatkowe usterki? W ka偶dym z wymienionych przypadk贸w, mo偶esz si臋 odwo艂a膰 od decyzji ubezpieczyciela.

Reklamacj臋 dotycz膮c膮 wysoko艣ci wyp艂aconego odszkodowania z polisy ubezpieczeniowej mo偶e z艂o偶y膰 ka偶dy, bo 鈥 podobnie jak w sklepie z butami czy telewizorami 鈥 nikt nie mo偶e odebra膰 nam do niej prawa. Jednak to, czy zostanie ona rozpatrzona pozytywnie, to ju偶 inna kwestia.

Kiedy i jak zg艂osi膰 odwo艂anie do PZU?

Tak naprawd臋 ogranicza nas tylko jedna rzecz, czyli ramy czasowe. Nie s膮 one jednak bardzo ma艂e, bo na napisanie odwo艂ania od decyzji PZU mamy trzy lata od dnia wyst膮pienia szkody (lub momentu, w kt贸rym dowiedzia艂e艣 si臋 o szkodzie).

banner najtaniej

Reklamacj臋 mo偶na zg艂asza膰:

Internetowo:

  • wype艂niaj膮c formularz internetowy (https://www.pzu.pl/kontakt-i-pomoc/skargi-reklamacje/zglos-skarge-reklamacje), kt贸ry zostanie przes艂any do PZU;
  • mo偶na r贸wnie偶 wys艂a膰 wiadomo艣膰 email z opisem problemu na adres kontakt@pzu.pl, a w tytule koniecznie zawrze膰 numer szkody.

Na t膮 drug膮 mo偶liwo艣膰 powinni艣my si臋 zdecydowa膰, gdy zale偶y nam na czasie.

Je艣li wype艂nimy formularz internetowy, w贸wczas sprawa trafi do jednego 鈥瀢orka鈥 z wieloma innymi, a przekierowanie jej do odpowiedniej osoby mo偶e zaj膮膰 troch臋 czasu. Z kolei mail z podanym numerem szkody, od razu powinien znale藕膰 si臋 w odpowiednich r臋kach 鈥 us艂yszeli艣my na infolinii PZU.

Poczt膮:

Nale偶y wydrukowa膰 gotowy formularz reklamacji (https://www.pzu.pl/_fileserver/item/1513133), wype艂ni膰 go i wys艂a膰 na adres:

PZU, ul. Post臋pu 18 a, 02-676 Warszawa.

Osobi艣cie:

Nale偶y odwiedzi膰 jeden z oddzia艂贸w PZU (spis znajduje si臋 tutaj https://www.pzu.pl/kontakt-i-pomoc/znajdz-oddzial-lub-agenta)

Telefonicznie:

Nale偶y zadzwoni膰 pod numer telefonu 801 102 102. W tym wypadku jednak warto poprosi膰 o potwierdzenie z艂o偶enia reklamacji.

Co powinno zawiera膰 odwo艂anie?

Na pewno musz膮 si臋 w nim znale藕膰 podstawowe dane, czyli:

  • imi臋 i nazwisko reklamuj膮cego lub firmy,
  • pesel lub regon,
  • adres zamieszkania lub adres siedziby firmy,
  • nr polisy/ nr szkody/ nr RIN/ nr CBUZ,
  • nr telefonu/ adres e-mail,
  • opis przedmiotu reklamacji.

Zatrzymajmy si臋 na chwil臋 przy tej ostatniej kwestii. PZU lubi pracowa膰 na konkretach, wi臋c je艣li uwa偶amy, 偶e np. za 1000 z艂 nie da si臋 naprawi膰 szkody, bo sama cz臋艣膰 kosztuje 1200 z艂, w贸wczas warto np. poda膰 link do sklepu z cen膮 tej cz臋艣ci lub zdj臋cie z faktury jej zakupu.

To samo dotyczy naprawy samochodu. Je艣li otrzymali艣my od PZU 1000 z艂, a ca艂a naprawa kosztowa艂a 1500 z艂, to nale偶y do艂膮czy膰 t臋 faktur臋 do reklamacji.

Sprawdzimy, ile taka us艂uga kosztowa艂aby w warsztatach, z kt贸rymi wsp贸艂pracujemy. Je艣li np. klient ubiega si臋 o dodatkowe 500 z艂, ale w 鈥瀗aszych鈥 warsztatach us艂uga by艂a do wykonania za 1300 z艂, to klient otrzyma 300 z艂 鈥 wyja艣nia przedstawiciel PZU.

I tu bardzo wa偶na rzecz – nawet je艣li ju偶 przyj膮艂e艣 1000 z艂 od PZU, ale naprawa kosztowa艂a 1500 z艂, to dalej masz prawo domaga膰 si臋 wyp艂acenia dodatkowej kwoty, bo wcze艣niejsze przyj臋cie pieni臋dzy nie ma tu nic do rzeczy. Jedyne co Ci臋 ogranicza, to czas. Nie mo偶na zg艂asza膰 reklamacji p贸藕niej ni偶 3 lata po zg艂oszeniu szkody.

Ile czekamy na odpowied藕?

Po otrzymaniu reklamacji PZU ma 30 dni na jej rozpatrzenie. W wyj膮tkowych przypadkach mo偶e to potrwa膰 d艂u偶ej, ale w贸wczas ubezpieczyciel ma obowi膮zek powiadomi膰 nas o tym oraz poda膰 przyczyn臋. Ostateczny termin nie mo偶e jednak przekroczy膰 60 dni od daty z艂o偶enia odwo艂ania.

Po dok艂adnym zbadaniu sprawy i sprawdzeniu zastrze偶e艅, otrzymujemy od PZU odpowied藕. Nawet je艣li b臋dzie ona dla nas niekorzystna, to ubezpieczyciel nie mo偶e nas zby膰 has艂em: 鈥濺eklamacja rozpatrzona negatywnie鈥, tylko musi poda膰 uzasadnienia i podstaw臋 prawn膮 oraz wyczerpuj膮c膮 informacj臋 na temat zg艂oszonego problemu (opart膮 na fragmentach umowy). Towarzystwo powinno tak偶e zamie艣ci膰 w tre艣ci odpowiedzi imi臋, nazwisko i stanowisko osoby, kt贸ra rozpatrywa艂a spraw臋.

Co je艣li si臋 nie zgadzamy z decyzj膮 PZU?

Negatywna odpowied藕 nie zamyka nam drogi do walki o zmian臋 decyzji, a tak naprawd臋 jest dopiero pierwszy krokiem. Je艣li bowiem dalej nie zgadzamy si臋 z decyzj膮 towarzystwa, to mo偶emy:

  • wyst膮pi膰 z pow贸dztwem do s膮du powszechnego;
  • wyst膮pi膰 w wnioskiem o rozpatrzenie sprawy do Rzecznika Finansowego (tylko w przypadku os贸b fizycznych),
  • z艂o偶y膰 odwo艂anie do S膮du Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego,
  • wyst膮pi膰 z wnioskiem o pozas膮dowe rozstrzygni臋cie sporu przed Rzecznikiem Finansowym (tylko osoby fizyczne).

W przypadku umowy zawieranej za po艣rednictwem Internetu mo偶na r贸wnie偶 skorzysta膰 z pozas膮dowego sposobu rozstrzygania spor贸w i z艂o偶y膰 skarg臋 za po艣rednictwem platformy internetowego systemu rozstrzygania spor贸w (Platforma ODR), kt贸ra znajduje si臋 pod adresem http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Stefania Stuglik

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Oblicz sk艂adki przez internet lub zadzwo艅 do mnie!

(22) 270 00 00