AC – kosztorys czy warsztat?

Jeżeli planujesz kupić ubezpieczenie AC, musisz określić, w jaki sposób firma ubezpieczeniowa ma usunąć szkodę. Metody likwidacji szkody są dwie – kosztorysowa i warsztatowa. Czym różnią się te dwie opcje? Która będzie dla Ciebie korzystniejsza? Sprawdź!

O sposobie likwidacji szkody decydujesz Ty – jako właściciel pojazdu. I robisz to już w momencie zakupu ubezpieczenia AC. Decyzji nie należy podejmować pochopnie, ponieważ każdy wariant likwidacji szkody – kosztorysowy i warsztatowy (serwisowy) – ma swoje zalety i wady. W wyborze metody likwidacji szkody pomóc może poniższy przewodnik. Dowiesz się z niego, z czym wiążą się oba te sposoby.

Autocasco kosztorys – co to znaczy?

Kosztorysowa metoda likwidacji szkody to inaczej gotówkowy wariant likwidacji szkody. Autocasco z kosztorysową metodą likwidacji szkody oznacza tyle, że w razie wystąpienia szkody firma ubezpieczeniowa wypłaci odszkodowanie w wysokości ustalonej przez rzeczoznawcę lub w oparciu o system Audatex czy Eurotax. Jeżeli zdecydujesz się na AC z kosztorysem, to po szkodzie otrzymasz na swój rachunek bankowy kwotę, która pozwoli ją usunąć.

Po tym, jak ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie na naprawę samochodu, nie ma prawa kontrolować, w jaki sposób środki te zostały rozdysponowane. Inaczej mówiąc, otrzymane pieniądze możesz wykorzystać na dowolny cel – niekoniecznie na naprawę pojazdu.

W przejrzysty sposób zasady ustalania wysokości odszkodowania z AC opisała firma Link4. W OWU AC Link4 można przeczytać, że ubezpieczyciel ustala wysokość odszkodowania, uwzględniając następujące czynniki:

  • stawka za roboczogodzinę – 60 zł netto;
  • ceny części alternatywnych – gdyby okazało się, że w systemie używanym do kalkulacji kosztów naprawy nie ma takich części, ceny części oryginalnych pomniejsza się o 35 proc.;
  • koszty materiału lakierniczego z systemu używanego do kalkulacji kosztów – cena zostaje pomniejszona o 35 proc.

AC warsztatowe – na czym polega ten sposób likwidacji szkody?

AC warsztatowe bywa przez firmy ubezpieczeniowe określane jako AC serwisowe lub AC bezgotówkowe. Co kryje się pod tą nazwą? Warsztatowa metoda likwidacji szkody polega na naprawie uszkodzonego pojazdu w warsztacie, który następnie rozlicza się bezpośrednio z firmą ubezpieczeniową. W przypadku tej metody klient firmy ubezpieczeniowej nie uczestniczy w kwestiach związanych z rozliczeniem usunięcia szkody.

Najczęściej warsztat, który dokona naprawy szkody, jest wskazywany przez właściciela samochodu. Ale od tej zasady bywają wyjątki. Przykładowo:

  • Warta zgadza się na naprawę w warsztacie spoza sieci rekomendowanych warsztatów po otrzymaniu i zaakceptowaniu kosztorysu naprawy;
  • Link4 zastrzega w OWU AC, że klient nie może wybrać ASO;
  • mtu24.pl pozwala klientowi wybrać między naprawą pojazdu w warsztacie należącym do sieci partnerskiej a metodą kosztorysową.

W przypadku AC warsztatowego występują ograniczenia. Przykładowo firma Balcia proponuje AC w wariancie Serwis jedynie właścicielom pojazdów w wieku do 3 lat. Jeżeli pojazd ma od 4 do 16 lat, jego właściciel może skorzystać z wariantu Serwis, gdy rozszerzy ochronę o zniesienie amortyzacji części i zespołów przeznaczonych do wymiany.

Jakie zalety i wady ma AC kosztorys?

AC kosztorys daje właścicielowi samochodu pełną kontrolę nad likwidacją szkody – wybiera on warsztat, a także ustala zakres prac. Ponieważ towarzystwa ubezpieczeniowe nie mogą rozliczać klientów ze sposobu rozdysponowania środków, możliwe jest przeznaczenie otrzymanej kwoty na zupełnie inny, niezwiązany z pojazdem cel. Formalnie nie ma też przeszkód, aby naprawić auto we własnym zakresie i w ten sposób zaoszczędzić na kosztach robocizny.

Chociaż wariant kosztorysowy ma zalety, to nie można też zapomnieć o jego wadach. Kosztorys naprawy auta, zwłaszcza przygotowany na podstawie cen z programów, może okazać się zaniżony. W takiej sytuacji kierowca może odwołać się od decyzji ubezpieczyciela, ale to zajmuje czas. Właściciel auta musi też zorganizować naprawę, a to niekiedy bywa czasochłonne i kłopotliwe – konieczne jest np. przetransportowanie pojazdu lawetą.

AC kosztorys – zalety:

  • niższa cena AC z kosztorysową metodą likwidacji szkody w porównaniu do AC w wariancie warsztatowym;
  • dostępność dla samochodów w niemal każdym wieku;
  • dowolność w wyborze warsztatu;
  • pełna kontrola nad likwidacją szkody – w tym możliwość samodzielnej naprawy auta;
  • możliwość wydania otrzymanej kwoty na dowolny cel.

AC kosztorys – wady:

  • ryzyko, że kosztorys będzie przewidywać wypłatę kwoty, która nie wystarczy na naprawę auta;
  • konieczność zorganizowania naprawy przez właściciela auta;
  • konieczność wyboru warsztatu – jeżeli kierowca nie ma zaufanego mechanika, może nie być zadowolony z usługi.

Jakie plusy i minusy ma warsztatowa likwidacja szkody?

Likwidacja szkody z AC zwłaszcza w warsztacie partnerskim oznacza niewiele formalności – wystarczy zgłosić szkodę, a resztą (w tym organizacją samochodu zastępczego) zajmie się firma ubezpieczeniowa. Klient nie musi się martwić, czy wysokość odszkodowania została dobrze wyliczona – rozliczenie z warsztatem odbywa się bez jego udziału. Część kierowców uważa też, że metoda warsztatowa oznacza wyższą jakość naprawy.

A co z minusami serwisowej likwidacji szkody z AC? Niekiedy wybór tego wariantu wcale nie oznacza, że pojazd zostanie naprawiony w ASO. Czasem umowa z firmą ubezpieczeniową stawia wymóg uzgodnienia, w którym warsztacie auto zostanie naprawione. W konsekwencji kierowca nie ma pełnej decyzyjności.

AC warsztat – zalety:

  • niewiele formalności – naprawę może zorganizować ubezpieczyciel;
  • możliwość wyboru warsztatu – chyba że umowa przewiduje w tym zakresie ograniczenia;
  • brak problemów z zaniżonym odszkodowaniem;
  • obejmowanie przez kosztorys wykorzystania oryginalnych części;
  • auto zastępcze, które organizuje ubezpieczyciel.

AC warsztat – wady:

  • wyższa cena AC z metodą warsztatową (niż AC w wariancie kosztorys);
  • możliwa niższa jakość naprawy – ślady naprawy mogą być widoczne;
  • brak możliwości naprawy w ASO w niektórych przypadkach.

AC kosztorys a AC warsztat – jaka jest różnica w cenie?

Kosztorysowy wariant AC jest tańszy niż ubezpieczenie AC, które przewiduje likwidację szkody metodą warsztatową. To ogólna zasada – trudno wskazać konkretne kwoty różnicy w wysokości składki, ponieważ firmy ubezpieczeniowe przeprowadzają indywidualne kalkulacje dla każdego klienta. Pomocny może okazać się jednak poniższy przykład.

Przykład: Pan Radosław planuje kupić pakiet OC i AC dla posiadanego Volkswagena T-Cross z rocznika 2022 r. (benzyna, poj. silnika 1498 cm3). Najtańszy pakiet z kosztorysową metodą likwidacji szkód kosztuje 1200 zł. Gdyby mężczyzna był zainteresowany AC zapewniającym bezgotówkową naprawę auta po szkodzie, musiałby dopłacić 179 zł.

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
1200,00 zł rata od 440,50zł
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna   Kradzież   Kosztorys   UW: 1000 zł   Awaria   Holowanie do 75 km  
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
1379,00 zł rata od 506zł
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna   Kradzież   Warsztat   UW: 500 zł   Awaria   Holowanie do 75 km  
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
1541,00 zł
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna   Kradzież   Kosztorys   UW: 0 zł   Awaria   Holowanie do 200 km  
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
1654,00 zł
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna   Kradzież   Warsztat   UW: 0 zł   Awaria   Holowanie do 200 km  
Uniqa
1200,00 zł rata od 440.50
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna Kradzież Kosztorys UW: 1000 zł Awaria Holowanie do 75 km
Uniqa
1379,00 zł rata od 506.00
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna Kradzież Warsztat UW: 500 zł Awaria Holowanie do 75 km
Trasti
1541,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna Kradzież Kosztorys UW: 0 zł Awaria Holowanie do 200 km
Trasti
1654,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna Kradzież Warsztat UW: 0 zł Awaria Holowanie do 200 km

Jakie AC jest lepsze – kosztorys czy warsztat?

Wypłata odszkodowania z AC na podstawie kosztorysu to rozwiązanie chętnie wybierane przez właścicieli starszych pojazdów. Z kolei na likwidację szkody metodą warsztatową decydują się kierowcy ceniący sobie wygodę. Który z tych dwóch wariantów likwidacji szkody sprawdzi się lepiej w Twoim przypadku?

Jeżeli nie znasz się na naprawach auta i chcesz, aby w razie szkody formalnościami zajęła się firma ubezpieczeniowa, wariant warsztatowy będzie optymalnym rozwiązaniem. I odwrotnie – gdy masz doświadczenie w naprawie pojazdów, znajomego mechanika lub możliwości, aby załatwić tańsze zamienniki, to na wariancie kosztorysowym możesz sporo zaoszczędzić.

Szukasz dobrego AC? Chcesz sprawdzić, ile zapłacisz za różne warianty likwidacji szkody? Skorzystaj z naszego kalkulatora OC/AC – w jednym miejscu możesz porównać nawet kilkanaście propozycji od różnych firm ubezpieczeniowych.

Źródła

  • OWU AC Balcia, OWU AC Link4, OWU AC mtu24.pl
  • Wyrok Sądu Rejonowego w Gliwicach z dnia 21 października 2015 r., sygn. akt IC 161/14

Kosztorysowa i warsztatowa likwidacja szkód z AC – co warto wiedzieć?

  1. Warianty likwidacji szkody z ubezpieczenia AC są dwa. Pierwszy to kosztorys (metoda gotówkowa), a drugi to warsztat (metoda serwisowa).
  2. AC kosztorys polega na wypłacie odszkodowania, którego wysokość została ustalona przez rzeczoznawcę lub z pomocą dedykowanego programu do wyceny.
  3. Metoda warsztatowa przewiduje likwidację szkody z AC w warsztacie, który rozlicza się bezpośrednio z firmą ubezpieczeniową.
  4. Kosztorysowy sposób likwidacji szkody z AC doceniają zwłaszcza właściciele starszych pojazdów – AC kosztorys jest tańsze niż AC warsztat.
  5. Wariant serwisowy jest wygodny, ale droższy. W jego przypadku nie ma mowy o zaniżeniu kwoty odszkodowania w kosztorysie.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o kosztorys i warsztat w AC

  1. Czy w trakcie umowy ubezpieczenia AC można zmienić metodę likwidacji szkody?

    Sposób naprawy pojazdu z ubezpieczenia AC kierowca określa przy zakupie polisy. Później najczęściej nie ma możliwości wprowadzenia zmian w tym zakresie. Najczęściej, ponieważ niektóre firmy ubezpieczeniowe mogą wykazać się elastycznym podejściem do potrzeb klienta. Właśnie dlatego najlepiej skontaktować się z ubezpieczycielem.
  2. Czy likwidując szkodę z OC sprawcy, poszkodowany również może wybrać wariant serwisowy?

    Tak. W takim scenariuszu poszkodowany kierowca ma możliwość wskazania, w jaki sposób ma zostać zlikwidowana szkoda. Niekiedy jednak, ze względu na wartość szkody, wybór metody serwisowej nie będzie możliwy – mowa o szkodzie całkowitej, czyli sytuacji, gdy nie opłaca się naprawić uszkodzonego samochodu.
  3. Zaniżony kosztorys – jak postępować, gdy wysokość odszkodowania nie wystarcza na naprawę auta?

    Pozostaje się odwołać. W piśmie skierowanym do firmy ubezpieczeniowej należy wskazać, dlaczego zaproponowana kwota odszkodowania jest zbyt niska i przytoczyć np. koszt roboczogodziny mechanika samochodowego na lokalnym rynku. Gdyby ubezpieczyciel obstawał przy swoim stanowisku, jest jeszcze inna droga – odszkodowania można dochodzić w sądzie.
  4. Jak krok po kroku przebiega likwidacja szkody z ubezpieczenia AC w wariancie kosztorysowym?

    Po zgłoszeniu szkody należy poczekać na wycenę naprawy. Może ona zostać przeprowadzona przez rzeczoznawcę (wówczas należy udostępnić mu samochód) lub w sposób uproszczony – kierowca wykonuje zdjęcia, na podstawie których zostanie ustalona wysokość odszkodowania. Kolejnym krokiem jest wypłata odszkodowania na konto bankowe właściciela auta.
  5. Gdzie szukać informacji o tym, ile czasu kierowca ma na zgłoszenie szkody z ubezpieczenia AC?

    W Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. To właśnie w tym dokumencie ubezpieczyciel wskazuje, w jakim terminie należy zgłosić szkodę. Często można spotkać się ze sformułowaniem „niezwłocznie po zajściu zdarzenia”. Przykładowo Generali wymaga zgłoszenia „niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od daty powstania szkody”.
  6. Do szkody doszło na terenie innego kraju – czy ubezpieczyciel pokryje koszt naprawy auta za granicą?

    To zależy od postanowień, jakie znajdują się w OWU. Przykładowo firma Link4 umieściła w OWU AC następujący zapis: „W wariantach Warsztat i ASO, gdy szkoda wystąpi za granicą, pojazd powinien zostać naprawiony w Polsce”. Jednocześnie ta firma ubezpieczeniowa zgadza się na usprawnienie pojazdu, przy czym przed podjęciem działań należy się z nią skontaktować.
  7. Czy wysokość odszkodowania ustalona metodą kosztorysową powinna uwzględniać podatek VAT?

    Tak. Zdarzało się, że kierowcy otrzymywali odszkodowania, które nie uwzględniały podatku VAT. W wyroku Sądu Rejonowego w Gliwicach z dnia 21 października 2015 r. można przeczytać: „Zdaniem sądu to uregulowanie dotyczące wypłaty odszkodowania bez podatku VAT jest niedozwolonym postanowieniem umownym (...) nieuzgodnionym indywidualnie z powodem jako konsumentem, rażąco naruszającym jego interesy”.
Michalina Miotk
[Głosów: 1 Średnia: 5]