Ubezpieczenie ADAC

Żółte samochody poruszające się po drogach tylko po to, by nieść pomoc kierowcom, którzy potrzebują wsparcia? To nie fikcja, tylko rozwiązanie dostępne w Niemczech, które w dodatku funkcjonuje tam już od kilkudziesięciu lat. Być może niedługo pojawi się ono także w Polsce pod nazwą ubezpieczenia ADAC. Dowiedz się, czym ono jest.

ADAC – czym jest?

ADAC nie oznacza nazwy polisy ubezpieczeniowej, choć często mówi się o nim właśnie w takim kontekście. W praktyce ADAC, czyli Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, to niemiecka organizacja motoryzacyjna znana kierowcom na terenie całej Europy. Działa już od 1903 roku i to na bardzo szeroką skalę. Zakres zainteresowań członków ADAC obecnie obejmuje nie tylko pomoc na drodze, ale także testy opon i fotelików dziecięcych, crash-testy (testy zderzeniowe pojazdów), rankingi bezpieczeństwa samochodów i inne działania.

Historia ADAC

Historia ADAC sięga początków XX wieku. Najciekawsza jest od 1954 roku, kiedy to na niemieckich drogach pojawili się motocykliści zapewniający pomoc potrzebującym kierowcom. W bocznych wózkach swoich pojazdów wozili narzędzia niezbędne do przeprowadzenia podstawowych napraw. Wówczas zaczęto ich nazywać „Żółtymi Aniołami” – ze względu na kolor pojazdów, którymi się poruszali, i charakter ich działania.

W 1962 roku motocyklistów ADAC zaczęli pomału zastępować kierowcy żółtych Volkswagenów Garbusów. Organizacja, której główna siedziba znajduje się w Monachium, niezwykle szybko zyskiwała nowych członków. Pod koniec 2019 roku było ich już ponad 21 milionów.

Jaki jest cel ADAC? Jest nim ogólnie pojęte promowanie bezpieczeństwa na drogach, które w praktyce przejawia się we wspieraniu członków organizacji. Ponadto grupa ta przygotowuje testy samochodów, opon i innych elementów wyposażenia, które są szczegółowo badane pod kątem zapewnianej ochrony.

ADAC – jak działa w Niemczech?

U naszych sąsiadów działanie ADAC przejawia się przede wszystkim w formie systemu mobilnej pomocy technicznej. Jest ona doskonale zorganizowana – z „niemiecką precyzją”. Wyróżnikiem są żółte samochody z dużym napisem ADAC. Są widoczne już z daleka widoczne i rozpoznawalne na drodze (podobnie jak w Polsce samochody pomocy drogowej). Takie patrole aktywnie czuwają nad bezpieczeństwem na drodze.

Czy każdy może zostać członkiem ADAC?

W praktyce dołączyć może każdy kierowca. Warunkiem jest wpłata 54 euro rocznie (w najniższym pakiecie). Wówczas otrzymuje się kartę członkowską. Taka ochrona zapewnia praktyczną i zwykle bardzo przydatną pomoc w najtrudniejszych sytuacjach.

Każdy członek ADAC ma prawo wezwać żółty samochód, a dodatkowo może to zrobić, nawet jeśli usterka jest niewielka. Nie trzeba się obawiać, że patrol odmówi wsparcia, ponieważ awaria jest błaha. Można poprosić o pomoc w dowiezieniu paliwa, wymianie koła lub innych problemach podczas jazdy.

Co ciekawe, w ponad 80% przypadków samochód udaje się naprawić na miejscu. Jeśli jest to niemożliwe, zostanie on bezpłatnie odholowany do warsztatu.

Czy ADAC działa w Polsce?

W naszym kraju już teraz działa organizacja ADAC, choć jeszcze nie oferuje pomocy kierowcom na warunkach podobnych jak w Niemczech. Są jednak plany, aby żółte samochody poruszały się również po polskich drogach. Z pewnością nie stanie się to w najbliższym czasie, ponieważ taka działalność musi zostać dostosowana do polskich przepisów i ogólnych realiów.

Do tej pory ADAC Polska świadczył pomoc głównie na rzecz klientów instytucjonalnych. Niedługo z pomocy będzie mogła skorzystać także reszta kierowców – tych, którzy zdecydują się na wykupienie pakietu ubezpieczeniowego.

Warto jednak wiedzieć, że już dziś polscy kierowcy mogą skorzystać z ADAC. Nie mogą jednak tego zrobić na terenie Polski, ale podróżując po Europie (ADAC działa także poza Niemcami). Polisa nieco przypomina popularną usługę assistance, choć jest pomiędzy nimi kilka różnic, o których przeczytasz poniżej.

Jaką pomoc zapewnia ADAC?

Ubezpieczenie ADAC zapewnia kompleksową pomoc na drodze. Co to oznacza? Jej cechą charakterystyczną jest to, że specjaliści starają się usunąć usterkę już na miejscu zdarzenia. To zdecydowanie odróżnia tę polisę od assistance. W jego przypadku zwykle niemal od razu auto jest wciągane na lawetę i odwożone do warsztatu. Diagnostykę przeprowadza się dopiero tam.

Zakres usługi ADAC jest bardzo szeroki, więc pomoc można wezwać do nawet małej usterki w pojeździe. To może być zatrzaśnięty kluczyk, przebita opona, niepokojące dźwięki spod maski. Jeśli awaria jest poważniejsza, pomoc techniczna wykorzystuje komputer diagnostyczny, który ma zawsze na stanie. Dzięki temu może szybko ustalić źródło problemu – bez konieczności wizyty w serwisie.

Jeśli usterka jest znaczna, służba ADAC bezpłatnie odholowuje pojazd do warsztatu. Kierowca niekiedy otrzymuje samochód zastępczy – w zależności od wykupionego pakietu.

Ważne! Usługa ADAC zapewnia nieodpłatny transport do kraju pasażerów i samego pojazdu.

Jak wygląda zgłoszenie awarii?

Kierowcy będący członkami ADAC mogą w każdej chwili wezwać pomoc na drodze. Procedura wygląda następująco:

  • wezwanie pomocy za pomocą aplikacji na smartfonie lub telefonu alarmowego na autostradzie,
  • informacja zostaje przekazana do jednego z pięciu ośrodków pomocy,
  • najbliższy patrol drogowy zostaje poinformowany o zdarzeniu,
  • pomoc pojawia się na miejscu, o czym kierowca zostaje poinformowany z wyprzedzeniem.

Na terenie Niemiec działają też lotnicze usługi medyczne realizowane przez ADAC. 55 śmigłowców ratunkowych znajduje się w stacjach na całym terytorium tego kraju.

Tak wygląda pomoc ADAC dzisiaj, choć oczywiście nie zawsze tak było. Jak wspomniano, stowarzyszenie ma bardzo długą tradycję w niesieniu wsparcia na drogach. W latach, gdy nikomu „nie śniło się” o aplikacjach mobilnych, ani nawet o telefonach komórkowych, przedstawiciele ADAC po prostu przemierzali drogi, będąc gotowymi na zaoferowanie pomocy potrzebującym kierowcom.

Co obejmują pakiety ADAC?

Pakiet ADAC podstawowy za 54 euro na rok zawiera:

  • pomoc w awariach i wypadkach w Niemczech,
  • bezpłatną pierwszą poradę prawną,
  • odholowanie na terenie Niemiec,
  • całodobową infolinię wypadkową,
  • techniczne i turystyczne porady eksperta ADAC.

Pakiet ADAC plus za 94 euro na rok obejmuje wszystkie powyższe usługi na terytorium całej Europy plus:

  • transport powrotny w sytuacji choroby – w całym świecie,
  • transport powrotny samochodu na terenie całej Europy,
  • pokrycie kosztów wysyłki części zamiennych,
  • pomoc prawna zagraniczna w sprawie wypadków.

Pakiet Premium w cenie 139 euro na rok obejmuje z kolei wszystkie te usługi i ma zwiększony limit kilometrów w razie potrzeby holowania pojazdu.

Ważne! ADAC wykupuje się na osobę, nie na samochód, więc dla członków rodziny bądź innych kierowców Twojego samochodu należy wykupić osobne karty ADAC.

ADAC w Polsce – ile to kosztuje?

Również w Polsce można wykupić polisę ADAC. Ceny wyglądają następująco:

  • pakiet podstawowy dla głównego członka ubezpieczenia – 94 euro
  • pakiet podstawowy dla partnera głównego członka – 35 euro
  • pakiet podstawowy z ulgą dla osób niepełnosprawnych oraz młodocianych – 80 euro
  • pakiet premium – 139 euro
  • pakiet premium z ulgą – 125 euro.

Jedną z pierwszych firm na terenie Polski, która działa pod patronatem niemieckiego ADAC jest poznańska firma Starter. Dysponuje ona flotą żółtych samochodów pomocniczych, która stale się powiększa.

Czy ADAC jest obowiązkowy za granicą? Czy będzie taki w Polsce?

 Polisa ADAC nie jest i z pewnością nigdy nie będzie obowiązkowa. Za jej brak ani w Niemczech, ani w innych krajach nie są przewidziane żadne konsekwencje, podobnie jak za niewykupienie assistance w Polsce. W związku z tym taka polisa nie ulega też automatycznemu wznowieniu – o czym warto pamiętać, szczególnie przed wyjazdem za granicę.  Trzeba zadbać o to, by każdorazowo ją odnawiać.

Jak wezwać pomoc w ramach ADAC?

Jeśli jesteś za granicą, masz ubezpieczenie ADAC i chcesz zgłosić awarię, wszystkie potrzebne numery telefonów znajdziesz na karcie członkowskiej:

  • pomoc drogowa ADAC w Niemczech – 089 20 20 40 00
  • pomoc drogowa ADAC online: adac.de/hilfe
  • pomoc za granicą: +49 89 22 22 22
  • infolinia ADAC (de): 0800 5 10 11 12 (czynna od poniedziałku do soboty w godzinach 8:00-20:00).

Awarię możesz również zgłosić za pomocą aplikacji.

Czy ubezpieczenie ADAC wystarczy?

Dla polskich kierowców ubezpieczenie ADAC to zdecydowanie za mało, ponieważ ten system pomocy działa w naszym kraju dopiero szczątkowo. Jednak nawet jeśli wybierasz się do Niemiec, również nie powinieneś liczyć wyłącznie na pomoc żółtych samochodów. Jakie polisy warto mieć w Polsce i za granicą?

OC

To absolutna podstawa, ponieważ tą polisą musi zostać objęty każdy pojazd. Nie ma znaczenia, czy wykupisz dodatkowe ubezpieczenie, czy nie. OC jest obowiązkowe dla każdego właściciela pojazdu, ponieważ działa w momencie, kiedy to jego samochód wyrządzi szkodę innym osobom lub ich mieniu. Możesz mieć nawet najlepsze AC, assistance, NNW i ADAC. Jeśli jednak zapomnisz o OC, narażasz się na surową karę finansową. Dodatkowo w razie stłuczki z Twojej winy czekają Cię poważne kłopoty.

AC

Autocasco jest polisą dobrowolną, która zabezpiecza Twój pojazd przed skutkami różnych szkód. To może być uszkodzenie w wyniku kolizji, do której Ty doprowadziłeś, ale także:

  • kradzież (utrata samochodu),
  • uszkodzenie samochodu wyniku wjechania w koleiny na drodze,
  • zniszczenia wywołane uderzeniem w dzikie zwierzę,
  • wandalizm – np. porysowana karoseria, urwane lusterko,
  • stłuczka parkingowa, której sprawca uciekł,
  • pożar, zalanie, grad, upadek drzewa i inne szkody wywołane działaniem natury.

AC warto wykupić szczególnie, jeśli masz wartościowe auto.

Assistance

To polisa, która może zapewniać bardzo szeroki zakres pomocy. Obejmuje przede wszystkim odholowanie zepsutego samochodu do warsztatu, ale także pomoc prawną, logistyczną, medyczną czy nawet usługi tłumacza. Jest bardzo przydatna zwłaszcza za granicą, gdzie bariera językowa może utrudniać poradzenie sobie w trudnej sytuacji na drodze.

Jakie ubezpieczenie wybrać? Jeśli zależy Ci na bardzo szerokiej ochronie, możesz kupić każde z nich – zwykle pakiety polis mają atrakcyjne ceny. Jeśli nie chcesz wydawać aż tyle, zastanów się, jaka ochrona jest Ci najbardziej potrzebna. Jeśli wybierasz się za granicę, zwracaj uwagę, czy wybrana polisa obowiązuje także poza Polską – nie jest to regułą.

Oczywiście musisz pamiętać, że zawsze obowiązuje Cię ubezpieczenie OC. Od wymogu jego zakupu istnieją jedynie bardzo małe wyjątki, a kary za jego brak są bardzo wysokie.

Źródła

  • adac.de
  • • infolinia.info.pl/infolinia-adac
  • Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Co warto wiedzieć:

  • ADAC to niemiecka organizacja, która zajmuje się udzielaniem pomocy na drogach.
  • Aby stać się jej członkiem, należy wykupić pakiet ubezpieczeniowy. Uprawnia on do całodobowego zgłaszania awarii i otrzymania pomocy w miejscu zdarzenia.
  • ADAC na razie nie działa w Polsce na większą skalę, choć istnieją plany, aby go wprowadzić.
  • Polski kierowca może skorzystać z pomocy ADAC podczas pobytu za granicą.
  • Pakiet ADAC jest przypisany do kierowcy, a nie do samochodu (w przeciwieństwie do OC, AC i innych ubezpieczeń komunikacyjnych).

FAQ - najwczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie ADAC

  1. Czy ADAC jest tym samym co assistance?

    Jest sporo podobieństw, ale są to dwie różne usługi. Przede wszystkim ADAC to konkretna organizacja, a polisę assistance oferuje wielu różnych ubezpieczycieli. Po drugie głównym celem ADAC jest udzielenie pomocy w miejscu zdarzenia, a wsparcie w ramach assistance niemal zawsze polega na odholowaniu pojazdu do warsztatu – bez względu na usterkę.
  2. Kiedy ADAC będzie w Polsce?

    Na razie organizacja ADAC stawia w Polsce pierwsze kroki. Cały czas trwają pracę nad rozszerzeniem jej działalności, więc można się tego spodziewać w najbliższych latach. W niewielkim zakresie pomoc w ramach ADAC świadczy poznańska firma Starter. Już teraz można natomiast w pełni korzystać z członkostwa, podróżując po Europie.
Katarzyna Wadowska
[Głosów: 0 Średnia: 0]