Piotr Nowik

Piotr Nowik | 30 listopada 2019

Ubezpieczanie samochodu po tuningu. Musisz o tym wiedzieć!

scrolldown Samochód po tuningu a ubezpieczenie OC

Z lepszymi osiągami, sportowym zacięciem, przykuwający uwagę – zmiany samochodu potrafią sprawić, że zwykły pojazd zamienia się w jeżdżący unikat. Tuning należy jednak przeprowadzać z głową, a także pamiętać o obowiązkach względem towarzystwa ubezpieczeniowego. Jakich? Już wyjaśniamy.

To warto wiedzieć:

  • Tuning należy przeprowadzać zgodnie z przepisami i z użyciem części posiadających homologację. W innym wypadku mogą pojawić się problemy z ubezpieczeniem.
  • W przypadku polisy AC towarzystwu ubezpieczeniowemu należy zgłaszać każdy tuning, a w przypadku OC – tuning mechaniczny i elektroniczny.
  • Tuning pojazdu należy zgłaszać także w trakcie trwania umowy ubezpieczenia.
  • Tuning na ogół podnosi składkę AC (wiąże się to z podniesieniem wartości auta), ale OC już niekoniecznie.
  • Zbieranie rachunków za przeprowadzenie tuningu może być przydatne w przypadku walki o wyższe odszkodowanie, gdy będziemy poszkodowanymi.

Jakie są rodzaje tuningu?

Tuning samochodu dzieli się na optyczny, mechaniczny, a także elektroniczny. Optyczny należy do mniej skomplikowanych, ponieważ zmienia tylko wygląd pojazdu. Może być to przyciemnienie szyb, zamontowanie spojlera czy montaż alufelg.

Z kolei tuning mechaniczny polega na modyfikowaniu silnika, nadwozia czy układu paliwowego. Cel? Poprawienie mocy, prędkości oraz właściwości jezdnych pojazdu tak, by auto jak najbardziej przypominało samochód wyścigowy, a nie zwykły pojazd jeżdżący po drogach. Możliwości tuningu mechanicznego jest wiele: od wymiany elementów silnika, przez ingerencję w skrzynię biegów, po zmianę elementów zawieszenia.

Najnowszym, ale też coraz częstszym sposobem tuningowania auta jest tuning elektroniczny (potocznie zwany „chipowaniem”). Najczęściej opiera się on na zmianie oprogramowania elektronicznego, które odpowiedzialne jest za sterowanie silnikiem. Dzięki temu samochód ma większą moc i osiąga większą prędkość, więc jest to tuning podobny do mechanicznego.

Czy tuning samochodu ma wpływ na cenę OC?

Żaden z rodzajów tuningów nie powinien mieć wielkiego wpływu na cenę obowiązkowej polisy OC, choć należy pamiętać, że tę kwestię każde towarzystwo ubezpieczeniowe traktuje indywidualnie.

Niektóre w ogóle nie zwrócą na to uwagi, inne jednak podniosą składkę dla tuningowanego auta, ale raczej tylko w przypadku, gdy właścicielem będzie niedoświadczony kierowca, czyli z tzw. grupy wysokiego ryzyka lub zostaną przeprowadzone duże zmiany dotyczące silnika (np. zwiększona moc).

Podczas zakupu polisy OC należy zgłosić ubezpieczycielowi, że nasz samochód przeszedł tuning mechaniczny lub elektroniczny.

Jednak przede wszystkim należy zbierać wszystkie paragony i faktury, które udowodnią, ile zapłaciliśmy za tuning. Powód? Nie przydadzą się nam one, jeśli spowodujemy szkodę, ale jeśli będziemy poszkodowanymi w wypadku, to ubezpieczyciel sprawcy podczas wyceny weźmie pod uwagę wersję bazową naszego pojazdu i dopiero przedstawione przez nas rachunki za tuning podniosą wysokość wyceny.

Przykład:

Honda pana Bartka w wypadku została całkowicie skasowana. Samochód był wart ok. 30 tys., ale w jego tuning pan Bartek włożył dodatkowych 20 tys. zł. Dzięki temu, że posiada na to rachunki, będzie mógł domagać się od ubezpieczyciela odszkodowania w okolicach 50 tys. zł, a nie 30 tys. zł.

Jeśli ubezpieczyciel będzie próbował upierać się przy niższej kwocie, to pan Bartek może skierować sprawę do sądu, a rachunki za tuning będą bardzo mocnymi dowodami. Jeśli jednak nie będzie ich posiadał, to wprawdzie nie stoi na przegranej pozycji, ale będzie musiał poprosić o pomoc i opłacić rzeczoznawcę.

Jakie znaczenie w AC ma tuning auta?

Zupełnie inaczej wygląda sprawa w przypadku polisy AC. Pomysłów na tuningowanie pojazdów jest wiele, a każdy z nich może być bardzo kosztowny, więc ingerencja w samochód może być warta nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. A skoro po tuningu wartość pojazdu idzie w górę, to droższa musi być też polisa AC.

Dlatego w przypadku AC należy zgłaszać każdy tuning (również optyczny) i to także wtedy, gdy przeróbki zostały wprowadzone w trakcie trwania polisy. Jeśli tego nie zrobimy, to w przypadku np. kradzieży nie będziemy mogli ubiegać się o zwrot wartości auta po tuningu, ponieważ polisa nie będzie obejmowała przeróbek.

Niestety, trzeba liczyć się z tym, że po zgłoszeniu tuningu, nasza składka zostanie przekalkulowana i zapewne podniesiona, ponieważ wyższa będzie też wartość pojazdu.

Należy również pamiętać, że nie u każdego ubezpieczyciela dodatkowe wyposażenie będzie podlegać ubezpieczeniu.

Czy ubezpieczyciel może odmówić wypłaty z powodu tuningu pojazdu?

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że wszelkich przeróbek należy dokonywać zgodnie z polskimi przepisami, a także z użyciem części, które posiadają homologację. Jeśli stanie się inaczej, to towarzystwo ubezpieczeniowe może próbować udowodnić, że to właśnie nieprawidłowy tuning miał wpływ na spowodowanie przez nas kolizji czy wypadku, a to z kolei będzie oznaczało, że ubezpieczyciel może próbować przerzucić na nas część lub całość kosztów naprawy pojazdu.

Przykład:

Pan Michał w swoim samochodzie zmienił zawieszenie, ale zrobił to niezgodnie przepisami i na częściach, które nie posiadały homologacji. Podczas jazdy wypadł z trasy, zjechał na przeciwległy pas i uderzył w auto pana Marka. Pan Marek otrzymał pieniądze z polisy OC pana Michała, ale sprawca wypadku może nie uzyskać odszkodowania ze swojej polisy AC.

Ubezpieczyciel stara się udowodnić, że do wypadku doszło z powodu przeróbek, które zostały przeprowadzone nieprzepisowo i z użyciem nieodpowiednich części.

Podobnie sprawa wyglądałaby, gdy pan Michał wypadł z trasy, uderzył w drzewo i chciał odzyskać pieniądze z polisy AC. Wówczas ubezpieczyciel też może próbować zmniejszyć lub nie wypłacić odszkodowania, zrzucając winę na nieprawidłowo przeprowadzony tuning.

Piotr Nowik
[Głosów: 1 Średnia: 5]