Justyna Czerwińska

Justyna Czerwińska | 24 maja 2023

Samochód z Niemiec 2023 – jak go sprawdzić, sprowadzić i ubezpieczyć?

scrolldown Auto z Niemiec

Niemcy to główne źródło importu samochodów do Polski. W 2022 r. sprowadzono ich 415 784 egzemplarzy. Przodują marki takie jak: Volkswagen, Opel i Ford natomiast najczęściej wwożonym modelem jest Opel Astra. Jeśli sam rozważasz sprowadzenie samochodu z Niemiec lub podjąłeś taką decyzję, koniecznie zapoznaj się z tym artykułem. Dowiesz się z niego, gdzie szukać niemieckiego auta, jak je sprawdzić i zarejestrować w Polsce.

Samochód z Niemiec 2023 – co warto wiedzieć?

  1. Krajem, z którego Polscy najczęściej sprowadzają samochody są Niemcy. Strony, na których można znaleźć oferty sprzedaży niemieckich samochodów to m.in. autoscout24.de i mobile.de.
  2. Przed podjęciem decyzji o zakupie auta warto sprawdzić dokument TUV (odpowiednik polskiego przeglądu technicznego) i prześwietlić je na stronie: historiapojazdu.gov.pl. Można z niej uzyskać informacje o wypadkach, w których brał udział pojazd, jaki był jego ostatni zarejestrowany przebieg oraz czy nikt nie zgłosił jego kradzieży.
  3. Samochód, który został wyrejestrowany w Niemczech, ale nie zarejestrowany jeszcze w Polsce, nie może jeździć po drodze. Można go wwieźć do kraju np. na lawecie. Kierowcy z niemieckim meldunkiem mogą wykupić tablice wywozowe i na ich podstawie przekroczyć granicę “na kółkach”. Niestety, bez zaświadczenia o zameldowaniu, nie można ich wyrobić.
  4. Po sprowadzeniu samochodu do Polski należy opłacić za niego podatek akcyzowy, przeprowadzić badanie techniczne (jeśli jest konieczne) i zarejestrować w Wydziale Komunikacji. Koszt rejestracji to 161,50 zł.
  5. Fakt, że samochód został sprowadzony z Niemiec nie ma znaczeniu przy wyliaczaniu składki. Towarzystwa co prawda pytają o kraj pierwszej rejestracji, ale z innych powodów.

Gdzie szukać ofert samochodów używanych z Niemiec w 2023 roku?

Jeśli interesuje Cię sprowadzenie samochodu z Niemiec możesz pojechać na którąś z tamtejszych giełd i wybrać samochód na miejscu. W Berlinie, Frankfurcie, Hamburgu jest ich co najmniej kilkanaście. Jeżeli jednak nie przebywasz czasowo lub na stałe w Niemczech, nie organizuj specjalnej wyprawy, tylko poszukaj wymarzonego auta w sieci.  

Największe niemieckie portale motoryzacyjne to:

  • https://www.autoscout24.de/
  • https://www.mobile.de/
  • https://www.auto.de/
  • https://www.automarkt.de
  • https://www.webauto.de/
  • https://autobing.de/
  • https://www.autobild.de/
  • https://www.1a-automarkt.de/

Pierwsza z wymienionych stron dostępna jest także po polsku, ale wszystkie obsługuje się na tyle intuicyjnie, że można sobie poradzić bez znajomości języka. Na portalach ogłaszają się zarówno prywatni sprzedawcy, jak i zawodowi handlarze oraz komisy. Ciekawym rozwiązaniem jest też porównywarka na stronie gebrauchtwagen.de, w której porównasz oferty zebrane z wielu stron z ogłoszeniami.

Możesz też skorzystać z pomocy polskiej firmy pośredniczącej w sprowadzaniu samochodów z zagranicy. Podajesz jej parametry pojazdu, którego szukasz i ile pieniędzy możesz na niego przeznaczyć. Firmę znajdzie dla Ciebie odpowiedni pojazd i pomoże z załatwieniem formalności. Tylko jest jeden haczyk – koszt usługi może podnieść cenę zakupu do takiego pułapu, że przestanie on być opłacalny.

Jak sprawdzić stan techniczny i historię samochodu z Niemiec?

Średni wiek aut sprowadzonych z zagranicy wynosi 13,4 roku (dane za 2022 r). Nie są to najmłodsze pojazdy, więc ich stan techniczny może pozostawiać wiele do życzenia. 

Pierwsze, czego nie powinieneś robić przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie, to bezkrytycznie wierzyć sprzedawcy co do stanu samochodu. Nie zawsze powiedzenie “Niemiec płakał jak sprzedawał” ma pokrycie w rzeczywistości. 

Jeszcze przed osobistym oglądaniem auta poproś o przesłanie dokumentu TUV (niem. Technischer Überwachungsverein). To potwierdzenie przejścia rygorystycznych badań technicznych, którym niemieckie samochody muszą być poddawane co dwa lata. 

Historię samochodu sprawdzisz na stronie: https://historiapojazdu.gov.pl/. Mimo że to polska witryna, zawiera też informacje dotyczące pojazdów zagranicznych. Żeby przejrzeć dane o samochodach spoza Polski, musisz mieć aktywny Profil Zaufany. Po wpisaniu w wyszukiwarkę numeru rejestracyjnego, numeru VIN, daty pierwszej rejestracji system poprosi o potwierdzenie tożsamości wspominanym profilem. Po zrobieniu tego dostaniesz dostęp m.in. do:

  • danych technicznych,
  • przebiegu samochodu,
  • historii wypadków,
  • informacji, czy samochód nie figuruje w systemach, że został skradziony.

Jeśli dokument TUV i historia samochodu wydają się w porządku, możesz wybrać się do Niemiec, aby osobiście sprawdzić pojazd. Nie znasz się na motoryzacji? Zabierz ze sobą zaufanego kolegę lub wyszukaj w sieci warsztat znajdujący się niedaleko miejsca oglądania samochodu. Zbada on pojazd i potwierdzi, czy jest w takim stanie, jak wynika to z dokumentacji. Nie zgadzaj się na skorzystanie z mechanika poleconego przez sprzedawcę, ponieważ mogą być w zmowie.

Jakie dokumenty pojazdu odebrać od sprzedawcy w Niemczech?

Oprócz typowych dokumentów “od samochodu” musisz zadbać o spisanie umowy kupna-sprzedaży auta. Umowa powinna być sporządzona w dwóch egzemplarzach. Najlepiej po niemiecku i polsku, ponieważ polska wersja będzie potrzebna do rejestracji auta w naszym kraju. 

Wraz z umową sprzedawca powinien Ci przekazać:

  • kartę pojazdu – Fahrzeugbrief (tzw. duży brief),
  • dowód rejestracyjny – Fahrzeugschein (tzw. mały brief).

Jeśli na tych dokumentach jest pieczątka „abmeldung”, to oznacza, że samochód został wyrejestrowany w Niemczech. Gdy takiego stempla nie ma, poproś sprzedawcę dodatkowo o: 

  • potwierdzenie badania technicznego – HU-Hauptuntersuchung,
  • analizę składu spalin pojazdu – AU-Abgasuntersuchung,
  • książkę serwisową.

Ze wszystkimi dokumentami udaj się do lokalnego wydziału komunikacji (po niemiecku KFZ-Zulassungsstelle) i sam wyrejestruj auto.

Przed podpisaniem umowy, upewnij się, że sprzedawca nie wpisał Cię tam jako przedsiębiorcę działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Twoje zaniepokojenie i przyjrzenie się umowie powinny zwrócić słowa Händlerkauf lub Händlergeschäft. Występowanie w umowie jako przedsiębiorca pozbawi Cię prawa do rękojmi –  wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w najtaniejuagenta.pl.

Jak sprowadzić auto z Niemiec do Polski w 2023 roku?

Samochód, który został wyrejestrowany w Niemczech, ale nie zarejestrowano go jeszcze w Polsce, nie ma prawa poruszać się po drogach na kółkach. Oznacza to, że jedynym legalnym sposobem na sprowadzenie go do kraju jest wynajęcie lawety. Niestety, to nie tanie przedsięwzięcie. 

Alternatywnie można wyrobić czasowe tablice rejestracyjne (zwane wywozowymi), ale potrzebne jest do tego zaświadczenie o zameldowaniu na terenie Niemiec.

Jakie formalności po sprowadzeniu auta z Niemiec do Polski?

Po sprowadzeniu samochodu należy:

  1. Opłacić akcyzę.
  2. Zrobić badanie techniczne.
  3. Wykupić polisę OC.
  4. Zarejestrować auto.

Podatek akcyzowy trzeba opłacić w ciągu 30 dni od przekroczenia granicy. Jednak wcześniej (do 14 dni) należy złożyć druk AKC-US, czyli deklarację uproszczoną w sprawie podatku akcyzowego. 

Wysokość akcyzy wyliczana jest od wartości auta i wynosi:

  • 3,1 proc. – za silniki o pojemności do 2000 cm3,
  • 18,6 proc. – pojemność silnika powyżej 2000 cm3,
  • 1,55 proc. – hybrydy z silnikiem spalinowym do 2000 cm3.
  • 9,3 proc. – hybrydy silnikiem spalinowym o pojemności od 2001 do 3500 cm3,
  • 9,3 proc. – hybrydy plug-in z silnikiem spalinowym od 2001 do 3500 cm3.
  • auta ładowane z gniazdka (PHEV) do 2000 cm3 pojemności są całkowicie zwolnione z akcyzy (uwaga – jeśli masz taki samochód i tak musisz wypełnić deklarację AKC-US, aby dostać potwierdzenie zwolnienia z akcyzy, które z kolei będzie potrzebne przy rejestracji).

Po zapłaceniu podatku wydrukuj potwierdzenie przelewu, ponieważ będziesz musiał okazać je w Wydziale Komunikacji.

Badania techniczne nie zawsze są potrzebne, jeśli Twój samochód ma ważny niemiecki przegląd. Wynika to z dość mętnych przepisów, które pozwalają Wydziałom Komunikacji honorować bądź nie honorować zagranicznych przeglądów, zależy od ich oceny. Krótko mówiąc – najlepiej skontaktuj się ze swoim urzędem i dowiedz, jakie zasady u nich panują. Jeśli przegląd będzie konieczny, poniesiesz za niego koszt w wysokości 99 zł (chyba że samochód ma instalację LPG, wtedy to będzie 162 zł).

Przed zarejestrowaniem (najpóźniej tego samego dnia) wykup OC dla samochodu sprowadzonego z Niemiec.

Jak zarejestrować samochód sprowadzony z Niemiec?

Samochód zarejestrujesz w Wydziale Komunikacji właściwym ze względu na miejsce zamieszkania. Potrzebne Ci będą:

  • wypełniony wniosek o rejestrację samochodu (możesz go pobrać ze strony www urzędu lub otrzymać na miejscu),
  • dowód osobisty lub inny dokument tożsamości,
  • umowa sprzedaży (jeśli nie masz egzemplarza po polsku, niemiecką wersję musisz przetłumaczyć u tłumacza przysięgłego – “zwykłe” tłumaczenie nie zostanie przyjęte),
  • niemiecki dowód rejestracyjny i karta pojazdu,
  • potwierdzenie zapłacenia akcyzy lub zaświadczenie o zwolnieniu z podatku,
  • badanie techniczne,
  • niemieckie tablice rejestracyjne (lub oświadczenie, że ich nie posiadasz),
  • polisa OC.

Urzędnik od razu zarejestruje samochód i wyda Ci tzw. miękki dowód rejestracyjny ważny przez 30 dni. Przez ten czas urząd wyrobi stały dowód. Cena za rejestrację to 161,50 za zwykłe tablice rejestracyjne lub 1 081,50 zł, jeżeli złożysz wniosek o indywidualne.

Uwaga – na stronach internetowych możesz spotkać się z informacją, że koszt rejestracji samochodu wynosi około 256 zł. To już nieaktualne – w 2022 r. zniesiono wydanie karty pojazdu i nalepki kontrolnej, co obniżyło koszt usługi.

Jak ubezpieczyć auto z Niemiec?

Każdy samochód zarejestrowany w Wydziale Komunikacji musi mieć obowiązkowe ubezpieczenie OC. Wysokość składki kalkulowana jest na podstawie danych pojazdu (takich jak marka, model, wiek, pojemność silnika) i kierowcy (wiek, jak długo posiada prawo jazdy, czy ma  zniżki na ubezpieczenie itp.). 

Zasadniczo nie ma znaczenia, czy samochód został sprowadzony z Niemiec, innego państwa czy może wyprodukowano go w Polsce. Ubezpieczyciele pytają o kraj pierwszej rejestracji, ale bardziej w celu ustalenia cech pojazdu specyficznych dla danego regionu (np. kierownica po prawej stronie w angielskich wozach). Dla potwierdzenia, że ubezpieczenie niemieckiego samochodu wcale nie kosztuje mniej lub więcej niż polskiego, zrobiliśmy kalkulację w porównywarce OC.

Kierowca: Martyna, 43-latka z Opola sprowadziła z Niemiec Forda Ka 1.2 z 2010 r. dla którego szuka najkorzystniejszej polisy OC. Oto, co proponują jej ubezpieczyciele:

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
Ile kosztuje OC dla 43-latki z Opola?
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
434,00 zł* rata od 0 zł
TUZ TUW
OC
AC
Assistance
NNW
467,00 zł* rata od 0 zł
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
490,00 zł* rata od 0 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
502,00 zł* rata od 0 zł
Ile kosztuje OC dla 43-latki z Opola?
Trasti
434,00 zł* rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ TUW
467,00 zł* rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
490,00 zł* rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
502,00 zł* rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW

* Kalkulacja z 24.05.2023 r., Ford Ka 1.2 z 2010 r.

Najtańsza oferta zaproponowana Martynie opiewa na kwotę 434 zł. Co więcej – w tej cenie znajduje się nie tylko obowiązkowe OC, ale i NNW. Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków gwarantuje wypłatę do 50 000 zł odszkodowania w razie wypadku, w którym ucierpi Martyna lub któryś z jej pasażerów.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochód z Niemiec 2023

  1. Czy samochód sprowadzony z Niemiec musi zarejestrować właściciel?

    Nie. W jego imieniu może wystąpić pełnomocnik, który załatwi formalności w Wydziale Komunikacji. Pełnomocnikiem może być każda pełnoletnia osoba - nie musi być spokrewniona z właścicielem. Koszt pełnomocnictwa to 17 zł, ale zwolnieni jest z niego najbliższa rodzina właściciela.
  2. Jaka kara grozi za niezarejestrowanie samochodu?

    Na rejestrację samochodu jest 30 dni od dnia przekroczenia granicy. Za niewywiązanie się z obowiązku grozi mandat od 200 do 1000zł.
  3. Czy rejestracja samochodu i zgłoszenie nabycia samochodu to to samo?

    Nie. To dwie różne czynności, do których zobowiązany jest nowy właściciel pojazdu. Nabycie każdego samochodu można zgłosić przez internet, a zarejestrować go trzeba w Wydziale Komunikacji. Większość wydziałów nie prowadzi rejestracji internetowej, wyjątkiem są urzędy korzystające z Elektronicznej Skrzynki Podawczej Pojazd i Kierowca (ESP PiK). Listę urzędów można sprawdzić pod adresem: www.esp.pwpw.pl. Niestety, trzeba się najpierw zarejestrować.
Justyna Czerwińska
[Głosów: 1 Średnia: 5]