Samochód z Niemiec 2024 – jak go sprawdzić, sprowadzić i ubezpieczyć?

Niemcy to główne źródło importu samochodów do Polski. W 2023 r. z tego kraju sprowadzono 422 293 egzemplarze. W imporcie do naszego kraju przodowały takie marki jak: Volkswagen, Ford, Opel i Audi. Najczęściej wwożonym modelem było natomiast Audi A4.

Jeśli sam rozważasz sprowadzenie samochodu z Niemiec lub podjąłeś już taką decyzję, koniecznie zapoznaj się z tym artykułem. Dowiesz się z niego, gdzie szukać niemieckiego auta oraz jak go sprawdzić i zarejestrować w Polsce.

Gdzie szukać ofert samochodów używanych z Niemiec w 2024 roku?

Jeśli interesuje Cię sprowadzenie samochodu z Niemiec, możesz pojechać na jedną z tamtejszych giełd i wybrać samochód na miejscu. W Berlinie, Frankfurcie, Hamburgu jest ich co najmniej kilkanaście. Jeżeli jednak nie przebywasz czasowo lub na stałe w Niemczech, nie organizuj specjalnej wyprawy, tylko poszukaj wymarzonego auta w sieci.

Największe niemieckie portale motoryzacyjne to:

  • https://www.autoscout24.de/
  • https://www.mobile.de/
  • https://www.auto.de/
  • https://www.automarkt.de
  • https://www.webauto.de/
  • https://autobing.de/
  • https://www.autobild.de/
  • https://www.1a-automarkt.de/

Pierwsza z wymienionych stron dostępna jest także po polsku, ale wszystkie obsługuje się na tyle intuicyjnie, że można sobie poradzić bez znajomości języka. Na portalach ogłaszają się zarówno prywatni sprzedawcy, jak i zawodowi handlarze oraz komisy. Ciekawym rozwiązaniem jest też porównywarka na stronie gebrauchtwagen.de, w której porównasz oferty zebrane z wielu stron z ogłoszeniami.

Możesz też skorzystać z pomocy polskiej firmy pośredniczącej w sprowadzaniu samochodów z zagranicy. W takim przypadku podajesz parametry pojazdu którego szukasz i ile pieniędzy możesz na niego przeznaczyć. Pośrednik znajdzie dla Ciebie odpowiedni pojazd i pomoże z załatwieniem formalności. Tylko jest jeden haczyk – koszt usługi może podnieść cenę zakupu do takiego pułapu, że przestanie on być opłacalny.

Jak sprawdzić stan techniczny i historię samochodu z Niemiec?

Średni wiek aut sprowadzonych z zagranicy w 2023 roku wynosi 13 lat (wg. danych SAMAR). Nie są to najmłodsze pojazdy, więc ich stan techniczny może pozostawiać wiele do życzenia.

Pierwsze, czego nie powinieneś robić przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie, to bezkrytycznie wierzyć sprzedawcy co do stanu technicznego samochodu. Niestety, powiedzenie “Niemiec płakał jak sprzedawał”, nie ma pokrycia w rzeczywistości.

Jeszcze przed osobistym obejrzeniem auta poproś o przesłanie dokumentu TUV (niem. Technischer Überwachungsverein). To potwierdzenie przejścia rygorystycznych badań technicznych, którym niemieckie samochody muszą być poddawane co dwa lata.

Historię samochodu sprawdzisz na stronie: https://historiapojazdu.gov.pl/. Mimo że to polska witryna, zawiera ona również informacje dotyczące pojazdów zagranicznych. Żeby przejrzeć dane o samochodach spoza Polski, musisz mieć aktywny Profil Zaufany. Po wpisaniu w wyszukiwarkę numeru rejestracyjnego, numeru VIN, daty pierwszej rejestracji, system poprosi o potwierdzenie tożsamości wspominanym profilem. Po zrobieniu tego dostaniesz dostęp m.in. do:

  • danych technicznych,
  • przebiegu samochodu,
  • historii wypadków,
  • informacji, czy samochód nie figuruje w systemach, że został skradziony.

Jeśli dokument TUV i historia samochodu wydają się w porządku, możesz wybrać się do Niemiec, aby osobiście sprawdzić pojazd. Nie znasz się na motoryzacji? Zabierz ze sobą zaufanego kolegę lub wyszukaj w sieci warsztat znajdujący się niedaleko miejsca zakupu samochodu. Zbada on pojazd i potwierdzi, czy jest w takim stanie, jak wynika to z dokumentacji. Uwaga! Nie zgadzaj się na skorzystanie z mechanika poleconego przez sprzedawcę, ponieważ mogą być w zmowie i celowo zataić poważne usterki pojazdu.

Jakie dokumenty pojazdu odebrać od sprzedawcy w Niemczech?

Oprócz typowych dokumentów “od samochodu” musisz zadbać o spisanie umowy kupna-sprzedaży auta. Umowa powinna być sporządzona w dwóch egzemplarzach. Najlepiej po niemiecku i polsku, ponieważ polska wersja będzie potrzebna do rejestracji auta w naszym kraju. Wraz z umową sprzedawca powinien Ci przekazać:

  • kartę pojazdu – Fahrzeugbrief (tzw. duży brief),
  • dowód rejestracyjny – Fahrzeugschein (tzw. mały brief).

Jeśli na tych dokumentach jest pieczątka „abmeldung”, to oznacza, że samochód został wyrejestrowany w Niemczech. Gdy takiego stempla nie ma, poproś sprzedawcę dodatkowo o:

  • potwierdzenie badania technicznego – HU-Hauptuntersuchung,
  • analizę składu spalin pojazdu – AU-Abgasuntersuchung,
  • książkę serwisową.

Ze wszystkimi dokumentami udaj się do lokalnego wydziału komunikacji (po niemiecku KFZ-Zulassungsstelle) i sam wyrejestruj auto.

Przed podpisaniem umowy, upewnij się, że sprzedawca nie wpisał Cię tam jako przedsiębiorcę działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Twoje podejrzenia powinny wzbudzić zawarte w umowie słowa Händlerkauf lub Händlergeschäft. Występowanie w umowie jako przedsiębiorca pozbawi Cię prawa do rękojmi – wyjaśnia Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w najtaniejuagenta.pl.

Jak sprowadzić auto z Niemiec do Polski w 2024 roku?

Samochód, który został wyrejestrowany w Niemczech, ale nie zarejestrowano go jeszcze w Polsce, nie ma prawa poruszać się po drodze. Oznacza to, że jedynym legalnym sposobem na sprowadzenie go do kraju jest wynajęcie lawety. Niestety, to nie jest tanie przedsięwzięcie.

Alternatywnie można wyrobić czasowe tablice rejestracyjne (zwane wywozowymi), ale potrzebne jest do tego zaświadczenie o zameldowaniu na terenie Niemiec.

Jakie formalności po sprowadzeniu auta z Niemiec do Polski?

Po sprowadzeniu samochodu należy:

  • Opłacić akcyzę.
  • Zrobić badanie techniczne.
  • Wykupić polisę OC.
  • Zarejestrować auto.

Akcyza na samochód z Niemiec

Podatek akcyzowy należy opłacić w ciągu 30 dni od przekroczenia granicy. Jednak wcześniej (do 14 dni) złóż druk AKC-US, czyli deklarację uproszczoną w sprawie podatku akcyzowego.

Wysokość akcyzy wyliczana jest od wartości auta i wynosi:

  • 3,1 proc. – za pojazdy z silnikami spalinowymi o pojemności do 2000 cm3,
  • 18,6 proc. – przy pojemności silnika powyżej 2000 cm3.

W 2024 r. stosowane są również preferencyjne stawki podatku akcyzowego na auta elektryczne, wodorowe i hybrydy:

  • 9,3% dla samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2000 cm3, ale nie wyższej niż 3500 cm3;
  • 9,3% w przypadku hybryd plug-in (PHEV – z możliwością ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu), wyposażonych w silnik spalinowy powyżej 2000 cm3, ale nie wyższy niż 3500 cm3;
  • 1,55% dla samochodu osobowego o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego równej 2000 cm3 lub niższej;
  • 3,1% dla pozostałych samochodów osobowych.

Z obowiązku zapłaty akcyzy (w rozumieniu ustawy ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych) są natomiast zwolnieni właściciele pojazdów:

  • elektrycznych i napędzanych wodorem,
  • hybrydowych z silnikiem o pojemności równej 2000 cm3 lub niższej (plug-in PHEV) – w okresie do 31 grudnia 2029 r.

Uwaga! Jeśli jesteś zwolniony z płatności za akcyzę, to i tak powinieneś wypełnić deklarację AKC-US, aby dostać potwierdzenie. Będzie ono potrzebne podczas rejestracji.

Po zapłaceniu podatku również wydrukuj potwierdzenie przelewu – musisz okazać je w wydziale komunikacji.

Badania techniczne samochodu z Niemiec

Okazuje się, że polskie badanie techniczne nie zawsze jest potrzebne, jeśli Twój samochód ma ważny niemiecki przegląd. Wynika to z dość niejasnych przepisów, które pozwalają wydziałom komunikacji honorować bądź nie honorować zagranicznych przeglądów – zależy to od ich oceny. Krótko mówiąc – najlepiej skontaktuj się ze swoim urzędem i dowiedz się, jakie zasady u nich obowiązują.

Jeśli przegląd będzie konieczny, wydasz na niego 98 zł (chyba że samochód ma instalację LPG, wtedy to będzie 161 zł).

Jak zarejestrować samochód sprowadzony z Niemiec w 2024 r.?

Samochód zarejestrujesz w wydziale komunikacji właściwym ze względu na Twoje miejsce zamieszkania. Do tego potrzebne Ci będą:

  • wypełniony wniosek o rejestrację samochodu (możesz go pobrać ze strony www urzędu, z Internetu lub otrzymać na miejscu),
  • dowód osobisty lub inny dokument tożsamości,
  • umowa sprzedaży (jeśli nie masz egzemplarza po polsku, niemiecką wersję musisz przetłumaczyć u tłumacza przysięgłego – “zwykłe” tłumaczenie nie zostanie przyjęte),
  • niemiecki dowód rejestracyjny,
  • potwierdzenie zapłacenia akcyzy lub zaświadczenie o zwolnieniu z podatku,
  • ważne badanie techniczne,
  • niemieckie tablice rejestracyjne (lub oświadczenie, że ich nie posiadasz),
  • polisa OC.

Urzędnik wyda Ci tzw. miękki dowód rejestracyjny ważny przez 30 dni. Przez ten czas urząd wystawi stały dowód.

Cena za rejestrację to 160 zł za zwykłe tablice rejestracyjne lub 1 080 zł, jeżeli złożysz wniosek o tablice indywidualne.

Uwaga! Na stronach internetowych możesz spotkać się z informacją, że koszt rejestracji samochodu wynosi 256 zł. To już nieaktualne – w 2022 r. zniesiono obowiązek wydawania karty pojazdu i nalepki kontrolnej, a w 2023 r. opłatę ewidencyjną. Obniżyło to koszt rejestracji o niecałe 100 zł.

Jak ubezpieczyć auto z Niemiec?

Każdy samochód zarejestrowany w Polsce musi mieć aktualne ubezpieczenie OC. Zastanawiasz się, ile kosztuje polisa OC na auto z Niemiec? Wysokość składki kalkulowana jest na podstawie danych pojazdu (m.in. takich jak marka, model, wiek, pojemność silnika) i kierowcy (wiek, jak długo posiada prawo jazdy, czy ma zniżki na ubezpieczenie itp.).

Zasadniczo, nie ma znaczenia czy samochód został sprowadzony z Niemiec, innego państwa czy może wyprodukowano go w Polsce. Ubezpieczyciele pytają o kraj pierwszej rejestracji, ale bardziej w celu ustalenia cech pojazdu specyficznych dla danego regionu (np. kierownica po prawej stronie w angielskich wozach).

Dla potwierdzenia, że ubezpieczenie niemieckiego samochodu wcale nie kosztuje mniej lub więcej niż polskiego, zrobiliśmy kalkulację w porównywarce OC. Kierowca: Martyna, 43-latka z Opola, sprowadziła z Niemiec Forda Ka 1.2 z 2010 r. dla którego szuka najkorzystniejszej polisy OC. Oto, co proponują jej ubezpieczyciele:

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
Najtańsze OC na samochód z Niemiec dla 43-latki z Opola
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
423,00 zł*
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
475,00 zł* rata od 153,50zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
605,00 zł* rata od 196zł
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
746,32 zł* rata od 266,22zł
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
764,00 zł* rata od 442zł
Najtańsze OC na samochód z Niemiec dla 43-latki z Opola
Trasti
423,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
475,00 zł* rata od 153.50
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
605,00 zł* rata od 196.00
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
746,32 zł* rata od 266.22
OC
AC
Assistance
NNW
Wiener
764,00 zł* rata od 442.00
OC
AC
Assistance
NNW

* Kalkulacja z 20.02.2024 r. dla kierowcy: kobieta, 43 lata, zam. Opole, maksymalne zniżki w OC. Samochód: Ford Ka z 2010 r., benzyna, poj. silnika 2,2 l

Samochód z Niemiec 2024 – co warto wiedzieć?

  1. Krajem, z którego Polscy najczęściej sprowadzają samochody, są Niemcy. Strony, na których można znaleźć oferty sprzedaży niemieckich samochodów, to m.in. autoscout24.de i mobile.de.
  2. Przed podjęciem decyzji o zakupie auta warto sprawdzić dokument TUV (odpowiednik polskiego przeglądu technicznego) i prześwietlić je na stronie historiapojazdu.gov.pl. Można z niej uzyskać informacje o wypadkach, w których brał udział pojazd, jaki był jego ostatni zarejestrowany przebieg oraz czy nikt nie zgłosił jego kradzieży.
  3. Samochód, który został wyrejestrowany w Niemczech, ale nie zarejestrowany jeszcze w Polsce, nie może jeździć po drodze. Można go wwieźć do kraju na lawecie. Kierowcy z niemieckim meldunkiem mogą natomiast wykupić tablice wywozowe i na ich podstawie przekroczyć granicę “na kółkach”.
  4. Po sprowadzeniu samochodu do Polski należy opłacić za niego podatek akcyzowy, przeprowadzić badanie techniczne (jeśli jest konieczne) i zarejestrować w wydziale komunikacji. Koszt standardowej rejestracji to 160 zł.
  5. Fakt, że samochód został sprowadzony z Niemiec, nie ma z reguły znaczeniu przy wyliczaniu składki OC.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochód z Niemiec 2024

  1. Czy samochód sprowadzony z Niemiec musi zarejestrować właściciel?

    Nie. W jego imieniu może wystąpić pełnomocnik, który załatwi formalności w wydziale komunikacji. Pełnomocnikiem może być każda pełnoletnia osoba, niekoniecznie spokrewniona z właścicielem. Koszt pełnomocnictwa to 17 zł, ale zwolniona z opłaty jest najbliższa rodzina.
  2. Jaka kara grozi za niezarejestrowanie samochodu w 2024 r.?

    Na rejestrację samochodu jest 30 dni lub 90 dni (przedsiębiorcy) od dnia sprowadzenia auta do Polski. Za niewywiązanie się z tego obowiązku grozi mandat od 500 do 2000 zł - w zależności od tego, czy właścicielem jest osoba fizyczna czy też przedsiębiorca zajmujący się handlem pojazdami oraz od czasu jaki upłynął od dnia, w którym nie został spełniony obowiązek rejestracji pojazdu.
  3. Czy rejestracja samochodu i zgłoszenie nabycia samochodu to to samo?

    Nie. To dwie różne czynności, które mógł przeprowadzić nowy właściciel pojazdu w 2023 r. Zgłoszenie nabycia samochodu dotyczyło jednak tylko takiego samochodu, który był już zarejestrowany w Polsce. W przypadku auta sprowadzonego z jednego z państw należących do UE (czyli także z Niemiec), nabywca pojazdu był zobowiązany do jego rejestracji. W 2024 r. nie można już zgłosić nabycia auta - każdy nowy właściciel pojazdu jest zobowiązany do przerejestrowania / rejestracji samochodu w ustawowym terminie.
Justyna Czerwińska
[Głosów: 1 Średnia: 5]