Rejestracja samochodu z Niemiec – jakie koszty i formalności?

Kupiłeś samochód sprowadzony z Niemiec lub rozważasz taką transakcję, ale obawiasz się mnóstwa formalności? Zupełnie niepotrzebnie. Rejestracja samochodu sprowadzonego z innego kraju wymaga większej liczby spraw do załatwienia, ale nie jest trudna. Przeczytaj artykuł, a dowiesz się, ile kosztuje rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec i jak przebiega.

Transport samochodu z innego kraju można przeprowadzić na dwa sposoby: wjechać nim do Polski „na kółkach” lub wwieźć na lawecie. W pierwszym przypadku auto musi posiadać tymczasowe tablice rejestracyjne i krótkoterminowe ubezpieczenie. Wynika to z przepisów nakazujących ubezpieczenie auta, które jest uczestnikiem ruchu drogowego. Sprawdźmy, jakie jeszcze formalności trzeba dopełnić, aby móc legalnie poruszać się samochodem z Niemiec po polskich ulicach.

Jakie auta sprowadzają Polacy z Niemiec?

Niemcy to kraj, z którego Polacy najczęściej importują samochody. Jak podał Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, zza zachodniej granicy sprowadziliśmy w 2022 r. ponad 415,7 tys. używanych pojazdów, co stanowiło 53% rynku.

W pierwszej piątce, jeśli chodzi o modele, znajdowały się:

  1. Opel Astra – 21 237 szt.,
  2. Audi A4 – 21 204 szt.,
  3. Volkswagen Golf – 20 648 szt.,
  4. BMW 3 – 15 791 szt.,
  5. Audi A3 – 14 068 szt.

Choć w bieżącym roku, w ujęciu globalnym, liczba sprowadzonych pojazdów jest mniejsza, to ponownie auta z Niemiec królują na podium. Od stycznia do końca sierpnia 2023 r. na polskich drogach pojawiło się 275,2 tys. niemieckich egzemplarzy. Podobnie jak w 2022 r., największą popularnością cieszą się Audi A4, Ople Astra i Volkswageny Golfy.

Na stronie historiapojazdu.gov.pl można sprawdzić historię samochodu z Niemiec. Choć witryna jest polska, gromadzi dane o autach z kilku krajów europejskich (w tym Niemiec), USA i Kanady. Aby móc sprawdzić, jaką historię ma samochód sprowadzony z innego kraju, należy posiadać profil zaufany.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?

Konieczne jest wpisanie danych sprawdzanego auta:

  • nr rejestracyjnego,
  • nr VIN,
  • daty pierwszej rejestracji.

Po wpisaniu żądanych informacji serwis wygeneruje raport, z którego można się dowiedzieć m.in., czy samochód:

  • został zgłoszony jako kradziony,
  • służył w przeszłości jako taksówka,
  • był oddany do złomowania,
  • był uszkodzony lub przebieg auta (porównując z danymi z licznika) się nie zgadza.

Sprawdzenie historii pojazdu to dobry sposób, aby upewnić się, czy sprzedawca nie zataja niewygodnych faktów o samochodzie, czy wręcz zuchwale kłamie.

Ile kosztuje rejestracja auta z Niemiec?

Rejestracja samochodu z Niemiec (jak i z każdego innego kraju) kosztuje obecnie 160 zł. W sieci można znaleźć artykuły, z których wynika, że zarejestrowanie auta z zagranicy to koszt około 256 zł. To nieaktualne dane, gdyż w ostatnich miesiącach zrezygnowano z naliczania opłat ewidencyjnych oraz wydawania karty pojazdu i nalepek kontrolnych. Wszystko to przyczyniło się od obniżenia ceny usługi.

Jednak koszt rejestracji samochodu w Wydziale Komunikacji to nie jedyny wydatek, który trzeba ponieść przy sprowadzeniu samochodu. Kierowcę czekają jeszcze opłaty związane z zapłatą podatku akcyzowego, tłumaczeniem dokumentów i za badanie techniczne.

Zapłacenie akcyzy

Stawka podatku akcyzowego zależy od pojemności silnika i rodzaju paliwa. Aktualne wysokości akcyzy określa art. 105 ustawy o podatku akcyzowym:

  • 3,1% – w przypadku samochodów z silnikiem benzynowym o pojemności do 2 000 cm3,
  • 18,6% – dla aut benzynowych o pojemności silnika większej niż 2 000 cm3,
  • 1,55% – dla aut o napędzie hybrydowym do pojemności silnika nieprzekraczającej 2 000 cm3,
  • 9,3% – dla samochodów hybrydowych o pojemności silnika od 2 000 do 3 500 cm3.

Całkowicie zwolnione z akcyzy są samochody do 2 000 cm3 silnika z napędem elektrycznym o rozszerzonym zasięgu (REX) oraz hybrydy plug-in.

Podatek akcyzowy należy zapłacić w ciągu 30 dni od sprowadzeniu samochodu z Niemiec. Wcześniej (w terminie do 14 dni) trzeba złożyć w urzędzie skarbowym deklarację AKC-U/S.

Aby zarejestrować samochód sprowadzony z zagranicy, należy w Wydziale Komunikacji przedstawić dowód opłacenia akcyzy lub dokument potwierdzający zwolnienie z podatku. Trzeba zatem pamiętać o kolejności: najpierw podatek akcyzowy a dopiero później rejestracja samochodu. Bez opłaconej akcyzy kierowca zostanie odesłany urzędu z kwitkiem.

Tłumaczenie dokumentów

W Wydziale Komunikacji trzeba przedłożyć umowę kupna sprzedaży w języku polskim, dlatego warto zadbać o nią jeszcze przed finalizacją transakcji. Kierowca, który nie dysponuje polską umową, musi przetłumaczyć posiadaną wersję. Ale – uwaga – honorowane są wyłącznie tłumaczenia wykonane przez tłumacza przysięgłego.

Stawki za tłumaczenie z języka niemieckiego wynoszą około 40 zł za stronę. Za tłumaczenie ekspresowe lub umowy napisanej odręcznie trzeba z reguły zapłacić podwójną kwotę.

Wykonanie badania technicznego

Temat badań technicznych dla samochodów używanych sprowadzonych z zagranicy jest dość zawiły. Polskie przepisy są niejasne i nie wiadomo, czy badanie wykonane w innym kraju jest ważne, czy nie. Ostateczną decyzję podejmuje Wydział Komunikacji, w którym dokonywana jest rejestracja samochodu.

Kierowca, który posiada zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym pojazdu wykonanym w Niemczech, powinien skontaktować się ze swoim urzędem i dopytać o tę kwestię.

Jeżeli urzędnik uzna, że polskie badanie techniczne jest konieczne, trzeba je wykonać w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Cena jest taka sama we wszystkich stacjach i wynosi 99 zł.

Opłaty w wydziale komunikacji

Samochód z Niemiec rejestruje się w Wydziale Komunikacji właściwym ze względu na miejsce zamieszkania kierowcy. Standardowy koszt rejestracji auta to, jak zostało wspomniane, 160 zł. Cena może jednak wzrosnąć o:

  • 17 zł – jeśli właściciel upoważni pełnomocnika do rejestracji samochodu w jego imieniu (opłata nie jest pobierana, jeżeli pełnomocnikiem jest osoba z najbliższej rodziny kierowcy),
  • 1 000 zł – jeśli kierowca złoży wniosek o indywidualne tablice rejestracyjne.

Opłatę można wnieść na rachunek bankowy urzędu (należy mieć potwierdzenie wpłaty) lub bezpośrednio w kasie wydziału.

Jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji auta z Niemiec?

Przy rejestracji samochodu z Niemiec należy przedstawić komplet dokumentów. Jest ich więcej niż przy rejestracji pojazdu polskiego, dlatego przed wizytą w urzędzie warto się upewnić czy wszystkie mamy.

Dokumenty potrzebne do rejestracji auta z zagranicy to:

  • wypełniony wniosek o rejestrację samochodu (można go pobrać z internetu lub dostać w urzędzie),
  • dowód osobisty lub paszport,
  • dowód rejestracyjny samochodu,
  • karta pojazdu (jeśli została wydana),
  • umowa kupna sprzedaży przetłumaczona przez tłumacza przysięgłego,
  • badanie techniczne (jeśli jest potrzebne),
  • potwierdzenia opłacania podatku akcyzowego (lub zaświadczenie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego o zwolnieniu z akcyzy),
  • potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu w Niemczech,
  • potwierdzenie wykupienia ubezpieczenia OC,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne (lub oświadczenie o ich nieposiadaniu).

Na podstawie powyższych dokumentów urzędnik dokona czasowej rejestracji samochodu i wyda pozwolenie czasowe (zwane potocznie miękkim dowodem). W terminie 30 dni urząd ma obowiązek zarejestrować samochód na czas nieokreślony i wyrobić stały dowód rejestracyjny. Termin ten można jednorazowo wydłużyć o kolejne 14 dni.

Status dowodu rejestracyjnego, czyli to, czy jest już gotowy do odbioru, można sprawdzić na stronie https://info-car.pl/new/rejestracja-pojazdu/sprawdz-status-dowodu-rejestracyjnego lub dzwoniąc do urzędu.

Jak ubezpieczyć auto z Niemiec?

Przed rejestracją samochodu w Wydziale Komunikacji należy wykupić polisę OC, która należy do obowiązkowych ubezpieczeń. OC chroni przed szkodami wyrządzonymi ma mieniu lub życiu osób trzecich.

Krótko mówiąc – jeśli kierowca spowoduje wypadek, w którym zostanie uszkodzony inny pojazd lub ucierpią ludzie, odszkodowanie będzie wypłacone z jego polisy.

Ubezpieczenie samochodu sprowadzonego z Niemiec kosztuje podobnie jak polskiego. Towarzystwa co prawda pytają o kraj pierwszej rejestracji, ale nie ma on znaczenia dla wyliczenia wysokości składki.

Dla potwierdzenia powyższego przeprowadziłam przykładową kalkulację dla Pawła, 36-latka z Knyszyna (woj. podlaskie). Paweł poszukuje taniego OC dla Volkswagena Golfa 1.2 l, którego przed kilkoma dniami sprowadził z Niemiec.

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
Ile kosztuje OC dla auta z Niemiec?
TUZ TUW
OC
AC
Assistance
NNW
333,00 zł*
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
374,00 zł*
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
410,00 zł*
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
437,00 zł*
Ile kosztuje OC dla auta z Niemiec?
TUZ TUW
333,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
374,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
410,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
437,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW

* Kalkulacja z 27.09.2023 r.

Jak widać, najtańszą polisę Paweł może wykupić już za 333 zł. Jeżeli dołoży niecałe 80 zł, dostanie pakiet polis OC + Assistance + NNW. Taki zestaw ubezpieczeń komunikacyjnych zapewni mu ochronę w razie różnych sytuacji, które przytrafiają się kierowcom na drodze.

A co grozi za brak OC? Po pierwsze – mandat z UFG.

Kary dla samochodu osobowego zdrożały od 1 lipca 2023 r. i wynoszą obecnie:

kara za brak OC

Jednak grzywna z UFG to tylko kropla w morzu w porównaniu do tego, co spotka kierowcę – sprawcę wypadku nieubezpieczonym autem. Będzie on musiał z własnej kieszeni wypłacić odszkodowanie. A te, w zależności o rozmiaru szkód, mogą wynosić od symbolicznych kilkuset złotych po kilka milionów.

Rejestracja samochodu z Niemiec – co warto wiedzieć?

  1. Sprowadzanie samochodów używanych z Niemiec to częsta praktyka wśród Polaków chcących zaoszczędzić. W 2022 r. sprowadzono do kraju ponad 415,7 tys. egzemplarzy takich aut.
  2. Dokumenty potrzebne do rejestracji auta sprowadzonego z Niemiec to m.in. umowa kupna sprzedaży, dotychczasowy dowód rejestracyjny i stare tablice rejestracyjne.
  3. Przed zrejestrowaniem samochodu należy opłacić podatek akcyzowy i podpisać umowę o OC.
  4. Koszty rejestracji samochodu ponoszone w Wydziale Komunikacji to 160 zł. Cena wzrośnie do 1 080 zł, jeśli kierowca ubiega się o wydanie własnych tablic rejestracyjnych.
  5. Od razu po rejestracji samochodu z Niemiec urzędnik wydaje pozwolenie czasowe, a w ciągu 30 dni – stały dowód rejestracyjny.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o rejestrację samochodu z Niemiec

  1. Ile jest czasu na przerejestrowanie samochodu sprowadzonego z Niemiec?

    Rejestracji auta należy dokonać w ciągu 30 dni od dnia sprowadzenia samochodu do Polski. Za przekroczenie terminu grozi mandat od 200 do 1 000 zł.
  2. Ile kosztuje sprowadzenie auta z Niemiec?

    Nie da się tego jednoznacznie określić. Stałe koszty rejestracji auta to tylko część wydatków - trzeba do nich doliczyć akcyzę czy koszt lawety, a te są różne w zależności od sytuacji.
  3. Jak wygląda rejestracja samochodu z Niemiec?

    Sama procedura rejestracji przebiega tak samo, jak przy krajowych autach. Należy tylko przedstawić nieco więcej dokumentów i przed wizytą w urzędzie opłacić podatek akcyzowy.
  4. Czy zakup auta z Niemiec wiąże się z koniecznością zapłaty podatku PCC?

    Nie. PCC nie trzeba płacić za samochód sprowadzony zza granicy, ponieważ z przepisów wynika, że podatek dotyczy przedmiotów (w tym przypadku pojazdu), które w chwili zawarcia umowy znajdują się w Polsce.
Justyna Czerwińska
[Głosów: 1 Średnia: 5]