Kupiłeś samochód sprowadzony z Niemiec lub rozważasz taką transakcję, ale obawiasz się mnóstwa formalności? Zupełnie niepotrzebnie. Rejestracja samochodu sprowadzonego z innego kraju wymaga większej liczby spraw do załatwienia, ale nie jest trudna. Przeczytaj artykuł, a dowiesz się, ile kosztuje rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec i jak przebiega.
Transport samochodu z innego kraju można przeprowadzić na dwa sposoby: wjechać nim do Polski „na kółkach” lub wwieźć na lawecie. W pierwszym przypadku auto musi posiadać tymczasowe tablice rejestracyjne i krótkoterminowe ubezpieczenie. Wynika to z przepisów nakazujących ubezpieczenie auta, które jest uczestnikiem ruchu drogowego. Sprawdźmy, jakie jeszcze formalności trzeba dopełnić, aby móc legalnie poruszać się samochodem z Niemiec po polskich ulicach.
Jakie auta sprowadzają Polacy z Niemiec?
Niemcy to kraj, z którego Polacy najczęściej importują samochody. Jak podał Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, zza zachodniej granicy sprowadziliśmy w 2022 r. ponad 415,7 tys. używanych pojazdów, co stanowiło 53% rynku.
W pierwszej piątce, jeśli chodzi o modele, znajdowały się:
- Opel Astra – 21 237 szt.,
- Audi A4 – 21 204 szt.,
- Volkswagen Golf – 20 648 szt.,
- BMW 3 – 15 791 szt.,
- Audi A3 – 14 068 szt.
Choć w bieżącym roku, w ujęciu globalnym, liczba sprowadzonych pojazdów jest mniejsza, to ponownie auta z Niemiec królują na podium. Od stycznia do końca sierpnia 2023 r. na polskich drogach pojawiło się 275,2 tys. niemieckich egzemplarzy. Podobnie jak w 2022 r., największą popularnością cieszą się Audi A4, Ople Astra i Volkswageny Golfy.
Na stronie historiapojazdu.gov.pl można sprawdzić historię samochodu z Niemiec. Choć witryna jest polska, gromadzi dane o autach z kilku krajów europejskich (w tym Niemiec), USA i Kanady. Aby móc sprawdzić, jaką historię ma samochód sprowadzony z innego kraju, należy posiadać profil zaufany.
Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?
Konieczne jest wpisanie danych sprawdzanego auta:
- nr rejestracyjnego,
- nr VIN,
- daty pierwszej rejestracji.
Po wpisaniu żądanych informacji serwis wygeneruje raport, z którego można się dowiedzieć m.in., czy samochód:
- został zgłoszony jako kradziony,
- służył w przeszłości jako taksówka,
- był oddany do złomowania,
- był uszkodzony lub przebieg auta (porównując z danymi z licznika) się nie zgadza.
Sprawdzenie historii pojazdu to dobry sposób, aby upewnić się, czy sprzedawca nie zataja niewygodnych faktów o samochodzie, czy wręcz zuchwale kłamie.
Ile kosztuje rejestracja auta z Niemiec?
Rejestracja samochodu z Niemiec (jak i z każdego innego kraju) kosztuje obecnie 160 zł. W sieci można znaleźć artykuły, z których wynika, że zarejestrowanie auta z zagranicy to koszt około 256 zł. To nieaktualne dane, gdyż w ostatnich miesiącach zrezygnowano z naliczania opłat ewidencyjnych oraz wydawania karty pojazdu i nalepek kontrolnych. Wszystko to przyczyniło się od obniżenia ceny usługi.
Jednak koszt rejestracji samochodu w Wydziale Komunikacji to nie jedyny wydatek, który trzeba ponieść przy sprowadzeniu samochodu. Kierowcę czekają jeszcze opłaty związane z zapłatą podatku akcyzowego, tłumaczeniem dokumentów i za badanie techniczne.
Zapłacenie akcyzy
Stawka podatku akcyzowego zależy od pojemności silnika i rodzaju paliwa. Aktualne wysokości akcyzy określa art. 105 ustawy o podatku akcyzowym:
- 3,1% – w przypadku samochodów z silnikiem benzynowym o pojemności do 2 000 cm3,
- 18,6% – dla aut benzynowych o pojemności silnika większej niż 2 000 cm3,
- 1,55% – dla aut o napędzie hybrydowym do pojemności silnika nieprzekraczającej 2 000 cm3,
- 9,3% – dla samochodów hybrydowych o pojemności silnika od 2 000 do 3 500 cm3.
Całkowicie zwolnione z akcyzy są samochody do 2 000 cm3 silnika z napędem elektrycznym o rozszerzonym zasięgu (REX) oraz hybrydy plug-in.
Podatek akcyzowy należy zapłacić w ciągu 30 dni od sprowadzeniu samochodu z Niemiec. Wcześniej (w terminie do 14 dni) trzeba złożyć w urzędzie skarbowym deklarację AKC-U/S.
Aby zarejestrować samochód sprowadzony z zagranicy, należy w Wydziale Komunikacji przedstawić dowód opłacenia akcyzy lub dokument potwierdzający zwolnienie z podatku. Trzeba zatem pamiętać o kolejności: najpierw podatek akcyzowy a dopiero później rejestracja samochodu. Bez opłaconej akcyzy kierowca zostanie odesłany urzędu z kwitkiem.
Tłumaczenie dokumentów
W Wydziale Komunikacji trzeba przedłożyć umowę kupna sprzedaży w języku polskim, dlatego warto zadbać o nią jeszcze przed finalizacją transakcji. Kierowca, który nie dysponuje polską umową, musi przetłumaczyć posiadaną wersję. Ale – uwaga – honorowane są wyłącznie tłumaczenia wykonane przez tłumacza przysięgłego.
Stawki za tłumaczenie z języka niemieckiego wynoszą około 40 zł za stronę. Za tłumaczenie ekspresowe lub umowy napisanej odręcznie trzeba z reguły zapłacić podwójną kwotę.
Wykonanie badania technicznego
Temat badań technicznych dla samochodów używanych sprowadzonych z zagranicy jest dość zawiły. Polskie przepisy są niejasne i nie wiadomo, czy badanie wykonane w innym kraju jest ważne, czy nie. Ostateczną decyzję podejmuje Wydział Komunikacji, w którym dokonywana jest rejestracja samochodu.
Kierowca, który posiada zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym pojazdu wykonanym w Niemczech, powinien skontaktować się ze swoim urzędem i dopytać o tę kwestię.
Jeżeli urzędnik uzna, że polskie badanie techniczne jest konieczne, trzeba je wykonać w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Cena jest taka sama we wszystkich stacjach i wynosi 99 zł.
Opłaty w wydziale komunikacji
Samochód z Niemiec rejestruje się w Wydziale Komunikacji właściwym ze względu na miejsce zamieszkania kierowcy. Standardowy koszt rejestracji auta to, jak zostało wspomniane, 160 zł. Cena może jednak wzrosnąć o:
- 17 zł – jeśli właściciel upoważni pełnomocnika do rejestracji samochodu w jego imieniu (opłata nie jest pobierana, jeżeli pełnomocnikiem jest osoba z najbliższej rodziny kierowcy),
- 1 000 zł – jeśli kierowca złoży wniosek o indywidualne tablice rejestracyjne.
Opłatę można wnieść na rachunek bankowy urzędu (należy mieć potwierdzenie wpłaty) lub bezpośrednio w kasie wydziału.
Jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji auta z Niemiec?
Przy rejestracji samochodu z Niemiec należy przedstawić komplet dokumentów. Jest ich więcej niż przy rejestracji pojazdu polskiego, dlatego przed wizytą w urzędzie warto się upewnić czy wszystkie mamy.
Dokumenty potrzebne do rejestracji auta z zagranicy to:
- wypełniony wniosek o rejestrację samochodu (można go pobrać z internetu lub dostać w urzędzie),
- dowód osobisty lub paszport,
- dowód rejestracyjny samochodu,
- karta pojazdu (jeśli została wydana),
- umowa kupna sprzedaży przetłumaczona przez tłumacza przysięgłego,
- badanie techniczne (jeśli jest potrzebne),
- potwierdzenia opłacania podatku akcyzowego (lub zaświadczenie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego o zwolnieniu z akcyzy),
- potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu w Niemczech,
- potwierdzenie wykupienia ubezpieczenia OC,
- zagraniczne tablice rejestracyjne (lub oświadczenie o ich nieposiadaniu).
Na podstawie powyższych dokumentów urzędnik dokona czasowej rejestracji samochodu i wyda pozwolenie czasowe (zwane potocznie miękkim dowodem). W terminie 30 dni urząd ma obowiązek zarejestrować samochód na czas nieokreślony i wyrobić stały dowód rejestracyjny. Termin ten można jednorazowo wydłużyć o kolejne 14 dni.
Status dowodu rejestracyjnego, czyli to, czy jest już gotowy do odbioru, można sprawdzić na stronie https://info-car.pl/new/rejestracja-pojazdu/sprawdz-status-dowodu-rejestracyjnego lub dzwoniąc do urzędu.
Jak ubezpieczyć auto z Niemiec?
Przed rejestracją samochodu w Wydziale Komunikacji należy wykupić polisę OC, która należy do obowiązkowych ubezpieczeń. OC chroni przed szkodami wyrządzonymi ma mieniu lub życiu osób trzecich.
Krótko mówiąc – jeśli kierowca spowoduje wypadek, w którym zostanie uszkodzony inny pojazd lub ucierpią ludzie, odszkodowanie będzie wypłacone z jego polisy.
Ubezpieczenie samochodu sprowadzonego z Niemiec kosztuje podobnie jak polskiego. Towarzystwa co prawda pytają o kraj pierwszej rejestracji, ale nie ma on znaczenia dla wyliczenia wysokości składki.
Dla potwierdzenia powyższego przeprowadziłam przykładową kalkulację dla Pawła, 36-latka z Knyszyna (woj. podlaskie). Paweł poszukuje taniego OC dla Volkswagena Golfa 1.2 l, którego przed kilkoma dniami sprowadził z Niemiec.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | ||
Ile kosztuje OC dla auta z Niemiec? | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | 333,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 374,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 410,00 zł* | |
OC | AC | Assistance | NNW | 437,00 zł* | |
Ile kosztuje OC dla auta z Niemiec? | |||||
333,00 zł* | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | ||
374,00 zł* | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | ||
410,00 zł* | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | ||
437,00 zł* | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | ||
* Kalkulacja z 27.09.2023 r.
Jak widać, najtańszą polisę Paweł może wykupić już za 333 zł. Jeżeli dołoży niecałe 80 zł, dostanie pakiet polis OC + Assistance + NNW. Taki zestaw ubezpieczeń komunikacyjnych zapewni mu ochronę w razie różnych sytuacji, które przytrafiają się kierowcom na drodze.
A co grozi za brak OC? Po pierwsze – mandat z UFG.
Kary dla samochodu osobowego zdrożały od 1 lipca 2023 r. i wynoszą obecnie:
Jednak grzywna z UFG to tylko kropla w morzu w porównaniu do tego, co spotka kierowcę – sprawcę wypadku nieubezpieczonym autem. Będzie on musiał z własnej kieszeni wypłacić odszkodowanie. A te, w zależności o rozmiaru szkód, mogą wynosić od symbolicznych kilkuset złotych po kilka milionów.
Rejestracja samochodu z Niemiec – co warto wiedzieć?
- Sprowadzanie samochodów używanych z Niemiec to częsta praktyka wśród Polaków chcących zaoszczędzić. W 2022 r. sprowadzono do kraju ponad 415,7 tys. egzemplarzy takich aut.
- Dokumenty potrzebne do rejestracji auta sprowadzonego z Niemiec to m.in. umowa kupna sprzedaży, dotychczasowy dowód rejestracyjny i stare tablice rejestracyjne.
- Przed zrejestrowaniem samochodu należy opłacić podatek akcyzowy i podpisać umowę o OC.
- Koszty rejestracji samochodu ponoszone w Wydziale Komunikacji to 160 zł. Cena wzrośnie do 1 080 zł, jeśli kierowca ubiega się o wydanie własnych tablic rejestracyjnych.
- Od razu po rejestracji samochodu z Niemiec urzędnik wydaje pozwolenie czasowe, a w ciągu 30 dni – stały dowód rejestracyjny.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o rejestrację samochodu z Niemiec
-
Ile jest czasu na przerejestrowanie samochodu sprowadzonego z Niemiec?
Rejestracji auta należy dokonać w ciągu 30 dni od dnia sprowadzenia samochodu do Polski. Za przekroczenie terminu grozi mandat od 200 do 1 000 zł. -
Ile kosztuje sprowadzenie auta z Niemiec?
Nie da się tego jednoznacznie określić. Stałe koszty rejestracji auta to tylko część wydatków - trzeba do nich doliczyć akcyzę czy koszt lawety, a te są różne w zależności od sytuacji. -
Jak wygląda rejestracja samochodu z Niemiec?
Sama procedura rejestracji przebiega tak samo, jak przy krajowych autach. Należy tylko przedstawić nieco więcej dokumentów i przed wizytą w urzędzie opłacić podatek akcyzowy. -
Czy zakup auta z Niemiec wiąże się z koniecznością zapłaty podatku PCC?
Nie. PCC nie trzeba płacić za samochód sprowadzony zza granicy, ponieważ z przepisów wynika, że podatek dotyczy przedmiotów (w tym przypadku pojazdu), które w chwili zawarcia umowy znajdują się w Polsce.