Piotr Nowik

Piotr Nowik | 6 marca 2019

Naprawa samochodu z AC – koniecznie sprawdź OWU!

scrolldown

Zakup autocasco daje poczucie bezpieczeństwa. Ale tylko odpowiednio wybrane sprawi, że w sytuacji wypadku lub kolizji nie będą czekały nas niemiłe niespodzianki. Na co zwrócić szczególną uwagę podczas zakupu AC i jak wygląda naprawa pojazdu z autocasco? Już wyjaśniamy!

Co warto wiedzieć?

  • AC to ubezpieczenie dobrowolne, który pokrywa skutki kradzieży, działania żywiołów, a także kolizji lub wypadku, który został spowodowany z naszej winy.
  • Zakres poszczególnych AC różni się i jest zapisany w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.
  • Jednym z najważniejszych zapisów jest ten dotyczący sposobu naprawy pojazdu.
  • Istnieje kilka sytuacji, których odszkodowanie z AC nie obejmuje – znajdziesz je w OWU wybranej firmy ubezpieczeniowej.

Autocasco to dobrowolne ubezpieczenie samochodu oraz wyszczególnionego w umowie wyposażenia dodatkowego. Ta polisa chroni przez kradzieżą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, nawet jeśli doszło do niego z naszej winy. Zakres AC może być bardzo różny i jest zapisany w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU).

Za co przysługuje odszkodowanie?

Najczęściej ubezpieczenie AC obejmuje szkody związane z:

  • wypadkiem lub kolizją z innymi pojazdami, osobami, zwierzętami lub przedmiotami znajdującymi się poza pojazdem (np. drzewo, znak drogowy),
  • szkodą całkowitą,
  • aktami wandalizmu lub szkodami wyrządzonymi przez zwierzęta,
  • kradzieżą lub usiłowaniem kradzieży pojazdu,
  • pożarem lub wybuchem,
  • działaniem sił natury (np. powódź, gradobicie, huragan).

Ważne zapisy w polisie AC

To jednak nie są jedyne rzeczy, na które należy zwrócić uwagę. W skład autocasco wchodzi bowiem także kilka elementów, które mają wpływ na sposób i koszty likwidacji szkody. Oto one:

  • udział własny, czyli procentowy lub kwotowy udział posiadacza pojazdu w likwidacji szkody,
  • sposób likwidacji szkody, czyli: serwisowy, warsztatowy lub kosztorysowy,
  • amortyzacja części, czyli procentowe pomniejszenie wartości części przeznaczonych do wymiany, zależne od wieku pojazdu,
  • suma ubezpieczenia, czyli kwota, na jaką wyceniony jest pojazd.

W teorii, zakres ubezpieczenia powinien zależeć od ceny (im droższa polisa, tym szerszy zakres i korzystniejszy sposób naprawy). W praktyce może to jednak wyglądać zupełnie inaczej, dlatego warto dokładnie przyjrzeć się OWU i w razie zastrzeżeń „skomponować” polisę według własnych potrzeb.

Jak wygląda naprawa pojazdu z AC?

Wybrany zakres AC to tylko zapis na papierze, ale podczas wypadku lub kolizji staje się sprawą kluczową. To właśnie w OWU będzie określone, w jaki sposób możemy naprawić szkodę. Ale po kolei.

  • Po wypadku lub kolizji, należy powiadomić ubezpieczyciela (jeśli szkodę zamierzamy naprawiać z autocasco). Można to zrobić telefonicznie lub za pośrednictwem formularza internetowego.
  • Następnie skontaktuje się z nami przedstawiciel towarzystwa ubezpieczeniowego i albo poprosi o zdjęcia szkód, albo przyśle na oględziny rzeczoznawcę.
  • Po tym prawdopodobnie zostanie zaoferowane gotówkowe lub bezgotówkowe rozliczenie naprawy. W skrócie – albo zgadzasz się na zaoferowaną przez towarzystwo ubezpieczeniowe kwotę i naprawiasz pojazd na własną rękę (licząc, że coś z zaproponowanej kwoty jeszcze zostanie), albo oddajesz auto do naprawy i odbierasz gotowe, a kwestie rozliczeń załatwia już ubezpieczyciel.

Jednak to, w jaki sposób zostanie przeprowadzona naprawa (lub skalkulowane rozliczenie gotówkowe) zależy od zakresu umowy AC, jaką posiadasz. Możesz bowiem posiadać serwisowy/warsztatowy (droższy) lub kosztorysowy (tańszy) sposób naprawy szkody. Co je charakteryzuje?

  • Serwisowy – opiera się na wymianie części na oryginalne oraz naprawie w Autoryzowanej Stacji Obsługi,
  • Warsztatowy – samochód oddajesz do warsztatu współpracującego (zaproponowanego przez towarzystwo lub wybierasz go sam), a naprawa odbywa się z użyciem oryginałów lub zamienników (w zależności od zapisów umowy),
  • Kosztorysowy – otrzymujesz kosztorys wymiany części pojazdu oraz robocizny i jeśli go akceptujesz, pieniądze trafiają na Twoje konto – naprawę organizujesz samodzielnie.

Pierwsza opcja jest lepsza szczególnie dlatego, że opiera się na naprawie na częściach oryginalnych. Z kolei w przypadku drugiej i trzeciej, zazwyczaj są używane (lub brane pod uwagę podczas sporządzania kosztorysu) tzw. zamienniki. Należy jednak pamiętać, że zaproponowaną przez towarzystwo ubezpieczeniowe kwotę zawsze można negocjować.

Może się także okazać, że szkody w naszym samochodzie są tak duże, że ubezpieczyciel orzeknie szkodę całkowitą. Wówczas wypłaci nam równowartość pojazdu z dnia zdarzenia, pomniejszone o wartość wraku. Szkoda całkowita na ogół uznawana jest, gdy koszt naprawy przekracza 70 proc. wartości auta.

Kiedy polisa AC nie ma zastosowania?

Posiadanie autocasco nie oznacza jednak, że każda spowodowana przez nas szkoda zostanie z tej polisy pokryta. Istnieją bowiem przypadki, których AC nie obejmuje. Są one również zapisane w OWU, a najpopularniejsze z nich to szkody, które powstały:

  • podczas prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu lub środków odurzających,
  • podczas prowadzenia pojazdu przez osobę, która nie ma do tego uprawnień,
  • umyślnie lub wynikają z rażącego niedbalstwa,
  • w momencie, gdy pojazd nie miał ważnego badania technicznego,
  • podczas kradzieży pojazdu, spowodowanej lekkomyślnym postępowaniem kierowcy, np. pozostawienie kluczyków w stacyjce.

Wybór autocasco warto przemyśleć

Decyzję o zakupie autocasco powinniśmy odpowiednio przeanalizować, bo to, na jaki zakres się zdecydujemy, będzie miało kluczowe znaczenie podczas naprawy szkody. Gdy bowiem dojdzie do wypadku lub kolizji, to nieważne będą nasze oczekiwania, ale tylko i wyłącznie zapisy, które znajdują się w OWU.

Piotr Nowik
[Głosów: 1 Średnia: 5]