Kontrolki w samochodzie – do czego służą i jak z nich korzystać?

Każdy kierowca uruchamiając silnik samochodu, patrzy na deskę rozdzielczą, na której znajdują się różne kontrolki. W nowszych modelach jest ich coraz więcej i dotyczą różnych elementów. Sprawdzimy, jak odczytywać najpopularniejsze oraz jak uchronić się przed awarią.

Poziom zaawansowania problemu kontrolki w samochodzie pokazują przez kolor. I tak, jak w sygnalizacji świetlnej żółty kolor ostrzega, a czerwony świadczy o poważniejszej awarii. Czasem jednak chwilowe zapalenie się kontrolki nie musi oznaczać dużych kłopotów.

Jakie można wymienić rodzaje kontrolek na desce rozdzielczej?

Na desce rozdzielczej można znaleźć różne kontrolki. Dzielą się one na 3 rodzaje:

  • kontrolki informacyjne, które maja kolor niebieski lub zielony,
  • kontrolki informacyjno-ostrzegawcze, które mają kolor żółty lub pomarańczowy,
  • kontrolki ostrzegawcze, które mają kolor czerwony.

Co oznaczają zielone lub niebieskie kontrolki?

Gdy pojawią się zielone lub niebieskie kontrolki, nie ma powodów do obaw, a wręcz przeciwnie – samochód informuje, że wszystko działa poprawnie. Dotyczą one zazwyczaj oświetlenia zewnętrznego samochodu. Podczas korzystania z samochodu oznaczają także włączony tempomat, system wspomagania parkowania, asystent pokonywania wzniesień, a także sprawne poduszki powietrzne. Kontrolki informacyjne, które oznaczają aktywne funkcje w samochodzie:

  • światła mijania (krótkie),
  • przednie światła przeciwmgielne,
  • kierunkowskaz,
  • tempomat,
  • światła pozycyjne,
  • sprawny system poduszek powietrznych,
  • system wspomagania parkowania,
  • asystent pokonywania wzniesień,
  • światła drogowe (długie),
  • tylne światła przeciwmgielne.

Czy żółte i pomarańczowe kontrolki oznaczają poważną awarię?

Żółty i pomarańczowy kolor kontrolek na desce rozdzielczej powinien zainteresować kierowcę, aby sprawdzić czy nie trzeba podjąć jakichś kroków, które mogą uchronić od poważniejszej awarii. Kontrolki nie zawsze jednak muszą oznaczać coś bardzo poważnego.

Warto pamiętać, że żółte i pomarańczowe kontrolki mają ostrzec kierowcę o niewłaściwym działaniu lub braku działania podzespołów bądź o kończących się płynach eksploatacyjnych np. olej lub paliwo. Dzięki temu we właściwym czasie kierowca może zareagować i kontynuować jazdę – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w najtaniejuagenta.pl.

Kiedy zapalają się kontrolki ostrzegawcze?

  • Kończące się paliwo – kontrolka, którą znają wszyscy kierowcy. Gdy się zapali masz jeszcze około 5-10 litrów paliwa, a zdążyć dojechać do stacji benzynowej,
  • Źle zamknięty wlew paliwa – warto zdecydować się na krótki postój, aby sprawdzić czy korek wlewu jest dokręcony oraz czy klapa wlewu jest właściwie zamknięta,
  • Oblodzona nawierzchnia drogi – kontrolka zapala się w niskich temperaturach i ostrzega o trudniejszych warunkach na drodze, warto być czujnym podczas jazdy i zachować bezpieczeństwo,
  • Niskie ciśnienie w oponach lub zepsuta żarówka – po zapaleniu się kontrolki trzeba sprawdzić stan opon oraz żarówek, w miarę swoich możliwości trzeba dopompować koła lub wymienić żarówkę, w innym przypadku trzeba wezwać pomoc.

Jak się zachować po zapaleniu się pomarańczowej kontrolki?

Pomarańczowa kontrolkaZalecane postępowanie
Awaria świateł zewnętrznychKonieczne jest sprawdzenie stanu żarówek lub wizyta w serwisie
Awaria systemu wtryskuNiezbędna jest wizyta w serwisie
Niski poziom ciśnienia w oponachNa najbliższej stacji paliw można uzupełnić ciśnienie
Oblodzona nawierzchnia drogiZachowaj czujność podczas jazdy
Rezerwa paliwaKonieczne jest zatankowanie samochodu na najbliższej stacji
Awaria systemu stabilizacji toru jazdy ESPNiezbędna jest wizyta w serwisie
Awaria świec żarowych silnikaNiezbędna jest wizyta w serwisie
Uszkodzenie skrzyni biegówNiezbędna jest wizyta w serwisie
Wyłączona poduszka po stronie pasażeraWłącz poduszkę, jeżeli nie możesz tego zrobić konieczna będzie wizyta w serwisie

Na pomarańczowo świecą się także kontrolki ogrzewania tylnej szyby lub włączonych świateł przeciwmgielnych, więc pełnią tylko funkcję informacyjną.

Kontrolki ostrzegawcze, które nakazują zachować ostrożność lub rozwiązać problem:

  • niski poziom ciśnienia w oponach,
  • awaria świateł zewnętrznych,
  • awaria systemu wtrysku,
  • oblodzona nawierzchnia drogi,
  • awaria systemu stabilizacji toru jazdy ESP,
  • rezerwa paliwa,
  • wyłączona poduszka po stronie pasażera,
  • awaria świec żarowych silnika,
  • źle zamknięty wlew paliwa,
  • uszkodzenia skrzyni biegów,
  • włączone ogrzewanie tylnej szyby,
  • włączony nawiew na przednią szybę.

Co oznacza kontrolka z symbolem żółtego silnika?

Gdy kontrolka ostrzegawcza dotyczy silnika nie należy jej ignorować. Kontrolna „check-engine”, bo tak się nazywa informuje o awarii systemu wtrysku lub awarii w układzie elektronicznym sterowania silnika. Po pojawieniu się jej na desce rozdzielczej samochód może przejść w tryb awaryjny, a więc może stracić część mocy i jego prędkość maksymalna będzie niższa.

Co zrobić z „check-engine”?

Gdy kontrolka „check-engine” pojawi się na desce rozdzielczej twojego samochodu nie możesz jej lekceważyć. Najlepiej udać się do serwisu, aby specjaliści sprawdzili co jest przyczyną jej wyświetlenia. Czasem po odłączeniu akumulatora kontrolka sama zniknie. Niektórzy mechanicy kasują błąd i radzą jeździć dalej. Jednak nie jest to dobre rozwiązanie, które może przyczynić się do poważniejszej awarii, a w konsekwencji nawet do uszkodzenia silnika, co przełoży się na duże koszty finansowe.

Kontrolka „check-engine” może pojawić się także z powodu awarii filtra cząstek stałych lub świec żarowych. Zarówno jedna usterka, jak i druga muszą zostać naprawione w serwisie.

Nie można lekceważyć kontrolki, która dotyczy wyłączonej poduszki powietrznej. Często po przewożeniu dziecka kierowca wyłącza poduszkę powietrzną, a potem zapomina jej włączyć. Gdy na pierwszym siedzeniu podróżuje dorosły pasażer, trzeba włączyć poduszkę powietrzną dla bezpieczeństwa.

Co oznaczają czerwone kontrolki w samochodzie?

Czerwony kolor zawsze kojarzy się z zagrożeniem. Nie inaczej jest w przypadku kontrolek na desce rozdzielczej. Po pojawieniu się czerwonej kontrolki zazwyczaj należy się niezwłocznie zatrzymać. Jednak nie zawsze czerwona kontrolka zwiastuje awarię np. niedomknięte drzwi – dzięki szybkiej reakcji kierowcy kontrolka zniknie i można kontynuować jazdę.

Kontrolki alarmowe, przez które kontynuowanie jazdy jest zabronione:

  • awaria układu elektroniki,
  • niski poziom oleju,
  • wysoka temperatura płynu chłodniczego,
  • słaby akumulator,
  • otwarte drzwi lub klapa bagażnika,
  • minimalny poziom oleju silnikowego,
  • awaria poduszki powietrznej,
  • niezapięte pasy bezpieczeństwa,
  • awaria układu wspomagania kierownicy,
  • awaria czujnika lub brak płynu hamulcowego,
  • awaria systemu ABS,
  • zużycie klocków hamulcowych,
  • sygnalizator ogólny,
  • włączone światła awaryjne,
  • zaciągnięty hamulec ręczny,
  • awaria systemu hamulcowego lub zaciągnięty hamulec ręczny.

Przykład:

Pani Agata jeździ do pracy codziennie po 40 km. Gdy wyszła z pracy i uruchomiła silnik, aby wrócić do domu zaświeciła jej się czerwona kontrolka z wykrzyknikiem. Pani Agata od razu zwolniła hamulec ręczny, nie raz zdarzało jej się zapomnieć, a czerwona kontrolka jej o tym przypominała. Jednak tym razem było inaczej i po zwolnionym ręcznym kontrolka dalej się świeciła. Pani Agata zaniepokoiła się, ponieważ ma to prawdopodobnie związek z awarią układu hamulcowego. Nie chciała ryzykować podróżą i udała się do najbliższego mechanika.

Gdy pojawią się kontrolki o zbyt niskim ciśnieniu oleju silnikowego lub zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodzącego należy zatrzymać samochód natychmiast. Są jednak kierowcy, którzy kontynuują jazdę, jednak robią to na własne ryzyko.

Dlaczego nie można lekceważyć czerwonej kontrolki?

Dzięki czerwonym kontrolkom kierowca ma szansę na naprawę samochodu we właściwym czasie. Zignorowanie sygnałów, które daje auto może przysporzyć wielu problemów. Gdy kontrolki dotyczą zużycia klocków hamulcowych, awarii poduszki powietrznej, systemu ABS czy układu elektroniki nie można zwlekać z reakcją. Zbyt wysoka temperatura płynu chłodzącego może spowodować przegrzanie silnika, a brak właściwej ilości oleju jego zatarcie. Warto więc wykorzystać ostrzeżenie, które pojawia się na desce rozdzielczej.

Kontrolki w samochodzie – co warto wiedzieć?

  1. Na desce rozdzielczej samochodu pojawiają się kontrolki, które informują kierowcę o stanie samochodu.
  2. Kontrolki dzielą się na 3 rodzaje: informacyjne, informacyjno-ostrzegawcze oraz ostrzegawcze.
  3. Czerwona kontrolka zazwyczaj oznacza konieczność przerwania jazdy.
  4. Ignorowanie kontrolek może zakończyć się poważnym uszkodzeniem silnika.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o kontrolki w samochodzie

  1. Jak długo można jeździć z palącym się „check-engine”?

    Ta kontrolka oznacza problem z silnikiem. Nie zawsze musi oznaczać poważną awarię, ale wizyta w serwisie jest wskazana, aby nie doszło do poważniejszej usterki.
  2. Czy jazda z zapaloną kontrolką „rezerwy” może być szkodliwa dla samochodu?

    Gdy pojawia się kontrolka przypominająca o kończącym się paliwie, warto jechać do najbliższej stacji i zatankować. Jeżeli samochód będzie poruszał się na „rezerwie” może dojść do uszkodzenia podzespołów silnika np. do zatarcia pompy paliwowej, korozji przewodów paliwowych, poważnego zanieczyszczenia filtra paliwa.
  3. Czy świecąca się kontrolka awarii poduszki powietrznej może być przeszkodą w przejściu przeglądu?

    Każda czerwona kontrolka może spowodować brak możliwości przejścia badania technicznego. Święcąca się kontrolka awarii poduszki powietrznej uniemożliwia diagnoście wpisanie pozytywnego badania technicznego. Samochód stwarza zagrożenie dla pasażerów i kierowcy, dlatego przed dopuszczeniem go do ruchu, należy naprawić awarię.
  4. Czy w przypadku świecącej się kontrolki ładowania należy zatrzymać pojazd?

    Kontrolka z ikoną akumulatora, która świeci się na czerwono oznacza zbyt niski poziom ładowania i utratę napięcia. Samochód może wykorzystać energię zgromadzona w akumulatorze, jednak w każdej chwili auto może być unieruchomione. Wyczerpanie akumulatora może prowadzić do poważnej awarii układów elektronicznych samochodu.
  5. Czy można jeździć z kontrolką o niezapiętych pasach bezpieczeństwa?

    Kontrolka o niezapiętych pasach bezpieczeństwa będzie świeciła się dopóki kierowca lub pasażer nie zapną pasów. Jazda bez pasów jest zabroniona. Dodatkowo w niektórych modelach oprócz kontrolki samochód wydaje także znaki dźwiękowe, które przypominają o zapięciu pasów.
  6. Czy skasowanie błędu rozwiąże problem świecących się kontrolek?

    Skasowanie błędu jest rozwiązaniem, które jest chwilowe i nie rozwiązuje problemu u źródła.. Mechanik skasuje świecącą się kontrolkę, a usterka w samochodzie pozostanie. Jeżeli samochód sygnalizuje jakiś problem, warto dokładnie sprawdzić, gdzie leży przyczyna i ją rozwiązać.
Ilona Walczak
[Głosów: 1 Średnia: 5]