Jak sprawdzić kod lakieru po numerze VIN?

W 2022 r. kierowcy najczęściej kupowali samochody w kolorze białym. Aż 34 proc. nabywców zdecydowało się na tę barwę. Jednak biały białemu nierówny – 20 proc. zakupionych samochodów było jednolicie białych a 14 proc. – perłowo. Wśród nich znajdują się jeszcze odcienie bardziej białe i mniej białe.

Kto orientuje się w paletach barw wie, że ten sam kolor nie wygląda zawsze tak samo. To ważne przy naprawach lakierniczych, aby stosować dokładnie ten sam kolor i jego odcień. Chcesz wiedzieć, jakim dokładnie lakierem został pokryty Twój samochód? Możesz to sprawdzić np. po numerze VIN. W tym artykule wyjaśnię, jak to zrobić.

Czym jest numer VIN?

Numer VIN (z ang. Vehicle Identification Number) to unikalny identyfikator przypisany do danego samochodu.

Składa się on z 17 znaków, które identyfikują:

  • nazwę producenta samochodu,
  • region, w którym został wyprodukowany,
  • kod fabryki,
  • rok produkcji,
  • dane o konstrukcji samochodu (rodzaju nadwozia).

Ostatnie pięć znaków to numer egzemplarza, dlatego nr VIN jest tak samo unikatowy jak nr rejestracyjny. Nie ma na świecie dwóch samochodów z takimi samymi numerami VIN.

Przykład: nr VIN W0LZ18JDTYREH5132 oznacza, że mamy do czynienia z samochodem wyprodukowanym w Niemczech (mówi o tym litera W na początku) marki Opel (oznaczenie 0L). Kolejne pięć znaków (Z18JD) opisuje rodzaj nadwozia, płyty podłogowej lub silnika, szósty znak to cyfra kontrolna, Y mówi, że auto wyjechało z fabryki w 2000 r., R to kod zakładu, a ostatnie sześć znaków jest numerem egzemplarza.
Numer VIN umieszczony jest na takich elementach samochodu, że trudno go usunąć, dlatego jest wykorzystywany do identyfikacji samochodu np. po kradzieży. Używają go także warsztaty, gdyż pozwala mechanikom na szybkie rozpoznanie specyfikacji technicznej pojazdu i zamówienie odpowiednich części.

Nr VIN składa się z cyfr oraz liter, jednak nie używa się w nim liter O, I i Q. Dlaczego?

Aby nie doszło do pomyłki, ponieważ te litery za bardzo przypominają cyfry 0, 1 i 9. Jeśli kierowca sprawdza np. historię pojazdu po numerze VIN, a wyszukiwarka nie znajduje samochodu, powinien się upewnić, czy nie wpisuje którejś ze wspomnianych liter zamiast cyfry – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w porównywarce najtaniejuagenta.pl.

Gdzie znaleźć numer VIN?

Nie istnieją przepisy, które nakazują wybijanie czy mocowanie nr VIN w konkretnych miejscach. Producenci umieszczają go na co najmniej kilku elementach pojazdu i to takich, z których trudno się go celowo pozbyć lub narazić na uszkodzenie np. w trakcie pożaru.

Najczęściej nr VIN można znaleźć na:

  • obudowie deski rozdzielczej po stronie kierowcy,
  • słupku bocznym po lewej stronie,
  • podłodze bagażnika lub pomiędzy siedzeniami,
  • podłużnicy prawej za przednim lub tylnym kołem.

Nr VIN znajduje się także w dowodzie rejestracyjnym w części E. Kupując samochód, zawsze należy porównać nr znaleziony w samochodzie z tym, który jest wpisany do dowodu.

Jak odczytać kolor lakieru z numeru VIN?

Nie każdy o tym wie, ale z nr VIN można odczytać kolor fabryczny samochodu. Kierowcy, którzy nie mieli jeszcze okazji być u lakiernika, może nawet nie zdają sobie sprawy z mnogości kolorów karoserii. Czerwony lakier ma mnóstwo odcieni, podobnie jest np. z pozornie neutralnym białym czy czarnym. Dobór odpowiedniego koloru jest niezmiernie ważny przy naprawach. Naprawy lakiernicze powinny być przede wszystkim niewidoczne, a już lekka zmiana odcienia sprawi, że na karoserii pojawią się plamy.

Nr koloru lakieru jest zaszyty w nr VIN, w części identyfikującej nadwozie. Zła wiadomość jest taka, że przeciętnemu kierowcy nic on nie powie. Co prawda w sieci znajdują się dekalkulatory kolorów lakieru np. numerze VIN, ale są one zawodne. Najlepiej spisać VIN i skontaktować się kontakt z autoryzowanym serwisem, gdzie pracownicy mają dostęp do specjalnych programów.

Do czego przydatny jest numer lakieru?

Nr lakieru przydaje się do napraw blacharsko-lakierniczych lub do pomalowania elementów pojazdu na taki dokładnie taki sam kolor jak karoseria. Mimo że kolor jest kwestią czysto estetyczną, wpływa np. na wartość pojazdu. Jestem pewna, że kupiec będzie próbował negocjować cenę, jeśli zobaczy, że auto pokryte jest ‘łatami” w innym odcieniu.

Dobór prawidłowego koloru jest kluczową sprawą dla osób, dla których samochód to źródło zarobku, np. właścicieli limuzyn, samochodów zabytkowych wypożyczanych na ślub itp. W ich przypadku detale samochodu mają większe znaczenie niż dla zwykłych kierowców.

Warto wiedzieć, że profesjonalni lakiernicy nie sugerują się tylko kodem koloru, ponieważ kolor się zużywa – z czasem blaknie, płowieje itd. Lakiernicy posiadają specjalne wzorniki, które pokazują, w jaki sposób dany kolor się starzeje. Niektórzy używają spektrofotometrów, czyli specjalnych urządzeń do pomiaru kolorów, działających w oparciu o promieniowanie UV.

Co to jest tabliczka znamionowa i jak odczytać z niej numer lakieru?

W sytuacji, kiedy odczytanie koloru z nr VIN jest niemożliwe, kierowca może go znaleźć także na tabliczce znamionowej. Tabliczki znamionowe to obowiązkowe elementy wyposażenia samochodu wielkości karty płatniczej. Mają postać metalowej, mocowanej plakietki lub naklejki.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia każda tabliczka znamionowa w samochodzie osobowym musi informować o:

  • nazwie producenta,
  • numerze świadectwa homologacji pojazdu,
  • nr VIN,
  • maksymalnej masie całkowitej,
  • maksymalnym obciążenia osi podanym w kolejności od przodu do tyłu.

Producenci mogą umieszczać na tabliczkach także dodatkowe dane. Muszą się one znaleźć obok lub poniżej danych obowiązkowych, tak aby były wyraźnie oddzielone.

Normą jest wpisywanie kodu fabrycznego koloru karoserii, tzw. OEM. Kod to najczęściej ciąg cyfr i liczb, znajdujący się obok lub pod danymi obowiązkowymi. Tak naprawdę po nr OEM można nie tylko idealnie dobrać lakier, ale wszystkie części samochodowe według oryginalnego numeru katalogowego.

Sama tabliczka znamionowa powinna być zamocowana w łatwo dostępnym miejscu, ale przepisy nie precyzują gdzie dokładnie. Musi to być miejsce, w którym nie ulegnie szybkiemu zniszczeniu i skąd będzie łatwo odczytać dane bez rozbierania elementów samochodu. Najczęściej producenci mocują tabliczki na słupku B, pod maską lub klapką wlewu paliwa. Umiejscowienie tabliczek znamionowych powinno być wpisane do książki serwisowej samochodu.

Jak odczytać kolor lakieru różnych producentów aut?

Producenci zapisują nazwy kolorów w różny sposób. Większość rzeczywiście używa kodów, ale np. BMW wpisuje pełną nazwę koloru.

Poniżej lista producentów samochodów wraz z informacją, gdzie na tabliczce znamionowej można znaleźć kod i jak on wygląda

  • BMW – producent nie stosuje kodu, ale wpisuje pełną nazwa koloru (najczęściej w dolnej części tabliczki, po lewej stronie.
  • Ford – kod składa się z dwóch znaków po lewej stronie tabliczki.
  • Opel – OEM to cztery znaki. Pierwszy jest literą oznaczającą rodzaj lakieru: A – akrylowy, E- wodorozcieńczalny, Y – metaliczny, Z – dwuskładnikowy. Kolejne trzy znaki mówią o kolorze.
  • Renault – OEM zaczyna się od liter TE a trzy kolejne znaki oznaczają kolor.
  • Mercedes – trzyznakowy kod.

Usługi lakiernicze nie są tanie, ale można je sobie zagwarantować w niektórych wariantach ubezpieczenia Autocasco. Polisa ta zadziała nie tylko wtedy, gdy ubezpieczony spowoduje wypadek i zarysuje własne auto, ale i w razie uszkodzenia lakieru przez nieznanego sprawcę (np. gdy nieznany sprawca zarysuje samochód na parkingu).

Źródło:

Global Automotive Color Popularity Report (https://www.axalta.com/content/dam/New%20Axalta%20Corporate%20Website/Images/Color/axalta-2022-global-automotive-color-popularity-report.pdf)

Jak sprawdzić kod lakieru po numerze VIN – co warto wiedzieć?

  1. Nr VIN to 17-znakowy numer identyfikacyjny pojazdu. W numerze zaszyte są informacje m.in. o producencie, roku i kraju produkcji, rodzaju nadwozia. W części informującej o nadwoziu zakodowany jest fabryczny kolor lakieru użytego do pomalowania karoserii.
  2. Przeciętny kierowca nie rozkoduje koloru lakieru z nr VIN, gdyż każdy producent ma inny kod. Najlepiej spisać nr VIN i skontaktować się z ASO – tak mają specjalne programy dostarczone przez producentów i pracownicy mają możliwość odczytać kod lakieru.
  3. Kod lakieru (tzw. OEM) umieszczony jest także na tabliczce znamionowej. Sama tabliczka (w postaci naklejki lub metalowej plakietki) umieszczona jest w widocznym i łatwo dostępnym miejscu w samochodzie.
  4. Nr OEM służy nie tylko do odczytywania lakieru, ale też do dobierania innych, oryginalnych części w danym samochodzie.
  5. Bez znajomości dokładnego numeru (kodu/nazwy) koloru nie da się idealnie dobrać lakieru, np. do usunięcia uszkodzeń w taki sposób, aby nie został ślad po pracach lakierniczych.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o sprawdzenie kodu lakieru po numerze VIN

  1. Co zrobić, jeśli nr VIN jest nieczytelny?

    Jeśli nr VIN jest zabrudzony, można go umyć. Nie można go natomiast “naprawiać” poprzez wyklepywanie, czy przebijanie. W przypadku poważnego uszkodzenia nr VIN (np. po wypadku) należy skontaktować się z rzeczoznawcą, który po oględzinach potwierdzi, że nieczytelność nie wynika z umyślnej ingerencji (czyli próby sfałszowania nr VIN). Z ekspertyzą rzeczoznawcy należy udać się do Wydziału Komunikacji, który nada nowy nr VIN i wyrobi nowe oznaczenia.
  2. Czy kolor samochodu ma wpływ na cenę OC?

    Nie. Firmy ubezpieczeniowe biorą różne czynniki związane z autem przy wyliczaniu składki, ale akurat kolor karoserii nie jest dla nich istotny.
  3. Czy zmianę koloru samochodu należy zgłosić w Wydziale Komunikacji?

    Przepisy nic na ten temat nie mówią, ale jeśli kolor nadwozia był podawany przy rejestracji, na pewno warto zgłosić jego zmianę.
  4. Czy tabliczka znamionowa w samochodzie jest obowiązkowa?

    Tak. Wynika to wprost z rozporządzenia o niezbędnym wyposażeniu pojazdów. Jeśli tabliczki nie będzie - samochód nie przejdzie badań technicznych.
Justyna Czerwińska
[Głosów: 1 Średnia: 5]