Co warto wiedzieć na temat haka holowniczego w samochodzie?

Wielu kierowców nie wyobraża sobie podróżowania samochodem bez haka holowniczego. Ten z pozoru mało istotny element pełni bardzo ważną funkcję. Przede wszystkim umożliwia podpięcie przyczepy czy też ciągnięcie uszkodzonego pojazdu. Jeśli Twój samochód nie jest wyposażony w ten element, dowiedz się, jak go zamontować oraz o czym musisz pamiętać.

Instalacja haka holowniczego musi być połączona z dopełnieniem konkretnych formalności. Bardzo ważny jest także wybór odpowiedniego modelu, który będzie kompatybilny z konkretnym samochodem.

Hak holowniczy – najważniejsze informacje

Hak holowniczy jest nazywany także sprzęgiem. To nic innego, jak dodatkowy element znajdujący się z tyłu pojazdu. Biorąc pod uwagę sposób montażu, można podzielić haki na następujące rodzaje:

  • stałe – bez możliwości ich schowania, wyróżniają się przystępną ceną oraz uniwersalnym zastosowaniem, a także stabilnym mocowaniem,
  • odkręcane – są one szybkie w montażu oraz demontażu, a ich wpięcie zajmuje kilka sekund, po użyciu można je usunąć, dzięki czemu są zupełnie niewidoczne,
  • automatyczne – z wypinaną kulą oraz zamkami blokującymi chroniącymi element przed zdjęciem przez niepowołane osoby,
  • półautomatyczne – z wypinaną kulą, ale bez zabezpieczeń.

Na rynku są dostępne również haki chowane pod zderzak. W przypadku, gdy nie są potrzebne, można je ukryć pod zderzakiem.

Sprzęgi służą do ciągnięcia przyczep samochodowych lub kempingowych, montażu bagażnika rowerowego oraz holowania uszkodzonych pojazdów. W tym ostatnim przypadku trzeba jednak przestrzegać określonych zasad, o których dowiesz się podczas lektury tego artykułu.

Hak w samochodzie a przepisy prawa

Wybór odpowiedniego rodzaju haka oraz jego montaż nie wystarczą do tego, aby móc poruszać się autem, które zostało w niego wyposażone. Niezbędna jest legalizacja tego elementu, czyli wpis do dowodu rejestracyjnego. Każdy hak musi mieć:

  • tabliczkę znamionową z informacją m.in. o roku produkcji, uciągu, maksymalnym nacisku na kulę,
  • homologację E20 wydawaną na podstawie regulaminu nr 55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych lub homologację e20 przyznawaną zgodnie z regulacją Dyrektywy 94/20/WE Parlamentu Europejskiego.

Liczba oznacza kraj, w którym została przyznana homologacja. Cyfra 20 jest zarezerwowana dla Polski.

Homologacja polega na wykonywaniu wielu rygorystycznych testów obciążeniowych oraz zmęczeniowych. Ich zadaniem jest potwierdzenie, że konkretny element, w tym przypadku hak, spełnia normy i wymogi techniczne. Jest to niezbędne ze względów bezpieczeństwa.

Montaż haka – co należy wiedzieć?

Przepisy prawa nie narzucają obowiązku montażu haka wyłącznie w warsztacie. Można to także zrobić samodzielnie, jednak należy pamiętać o tym, że wymaga to odpowiedniej wiedzy. Nieprawidłowo zamocowany element może spowodować odpięcie przyczepy lub holowanego samochodu, a tym samym stworzyć duże zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego.

Jak wygląda montaż haka? Wszystko zależy od tego, czy jest to nowsze, czy starsze auto. W pierwszym przypadku niezbędne jest podłączenie wiązki, czyli sieci przewodów do komputera centralnego, wykorzystując do tego specjalny moduł. W starszych modelach podpina się je do kostki umieszczonej w bagażniku, dlatego jest to nieco mniej wymagające zadanie.

Jak wybrać odpowiedni hak do samochodu?

Zanim przystąpisz do montażu haka w swoim samochodzie, musisz wybrać odpowiedni model. W pierwszej kolejności weź pod uwagę rodzaj tego elementu. Jak już wiesz, na rynku znajdziesz duży wybór haków różniących się od siebie wyglądem, sposobem montażu oraz funkcjonalnością. Jeśli zależy Ci na tym, aby był on niewidoczny wtedy, gdy nie będziesz go używał, to postaw na hak odkręcany lub chowany. Zdecydowanie najtrwalsze są modele montowane na stałe. Ich zakup to dobre rozwiązanie, jeśli planujesz często z niego korzystać, a względy estetyczne są dla Ciebie mniej ważne.

Kolejnym istotnym parametrem, jaki trzeba uwzględnić przy zakupie tego elementu, jest wspomniana już homologacja. W praktyce nie ma większego znaczenia czy będzie to E20 czy e20. Bez homologacji (oraz tabliczki znamionowej) nie będziesz mógł korzystać legalnie z haka na terenie Unii Europejskiej.

Bardzo ważny jest także udźwig haka. Jeśli planujesz montaż platformy rowerowej, to może być on zdecydowanie niższy niż w przypadku przyczepki lub holowania innego pojazdu. Warto postawić na modele od renomowanych producentów, które wyróżniają się najwyższą jakością wykonania oraz łatwym montażem.

Jak wybrać wiązkę elektryczną do haka?

Haki samochodowe różnią się od siebie także zastosowaną wiązką elektryczną. Na rynku znajdziesz dwa rozwiązania:

  • 7-pinowe,
  • 13-pinowe.

Pierwsze z gniazd ma 7 przewodów oraz 4 bieguny. Drugie kolejno 13 oraz 6. Jego przewody oraz bieguny są bardziej funkcjonalne i zapewniają lepszą kontrolę instalacji elektrycznej przyczepy lub bagażnika. Kiedy stosuje się 7-pinowe i 13-pinowe wiązki w hakach? Pierwsze z nich sprawdzą się w przypadku lekkich przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg. Jeśli jednak planujesz montaż bagażnika rowerowego lub korzystanie z cięższych przyczep, to postaw na 13-pinową wiązkę. Jest to związane z tym, że wymagają one stosowania światła cofania. Wiązka z 7 przewodami nie jest wyposażona w moduł, który umożliwiałby taki przepływ prądu.

Na rynku są dostępne przejściówki umożliwiające podłączenie gniazd i wtyczek o różnej liczbie pinów.

Montaż haka holowniczego krok po kroku

Poniżej znajdziesz dokładny opis montażu haka holowniczego krok po kroku. Ten poradnik pomoże Ci dowiedzieć się, jak przebiega ta procedura oraz ocenić, czy możesz się jej podjąć samodzielnie.

  • W większości modeli niezbędne jest zdjęcie zderzaka oraz zapewnienie dostępu do tylnego pasa.
  • Niekiedy trzeba także zdemontować lampy w celu podpięcia wiązki elektrycznej do instalacji samochodu.
  • Auto powinno zostać uniesione na podnośniku hydraulicznym, gdyż znacząco ułatwia to cały proces montażu.
  • Należy usunąć części układu wydechowego, a przede wszystkim tłumik.
  • Zamontować ramiona haka, a następnie do nich przymocować belkę i ustawić ją w optymalnej pozycji. Następnie dokręcić, aby całość była stabilna.
  • Zamontować zderzak wraz z hakiem oraz podłączyć wiązkę elektryczną.
  • Założyć tłumik i wszystkie inne zdemontowane wcześniej elementy.

O ile samo założenie haka może nie być bardzo trudnym zadaniem, o tyle podłączenie wiązki elektrycznej już tak. Jest to kłopotliwe przede wszystkim w nowych autach, które są wyposażone w szereg różnych systemów. Najlepiej więc zgłosić się do warsztatu, w którym zajmą się tym specjaliści. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że hak będzie spełniał swoje zadanie.

Badanie techniczne samochodu z hakiem

Jeśli w Twoim samochodzie zostanie już zainstalowany hak, to musisz udać się na stację diagnostyczną w celu wykonania badania technicznego. Otrzymane zaświadczenie potwierdza, że został on zamontowany w pełni poprawnie i można z niego bez przeszkód korzystać. Może zdarzyć się, że otrzymasz negatywną decyzję. W takiej sytuacji konieczne jest usunięcie przyczyny odmowy oraz ponowne zgłoszenie się na badanie.

Pamiętaj! Hak holowniczy nie może zasłaniać tablicy rejestracyjnej pojazdu.

Jak przebiega rejestracji haka samochodowego?

W celu zarejestrowania pojazdu musisz zgłosić się do Wydziału Komunikacji. Musisz mieć ze sobą:

  • wypełniony wniosek,
  • dowód tożsamości,
  • dowód rejestracyjny,
  • ubezpieczenie OC,
  • zaświadczenie o badaniu technicznym.

Urzędnik sprawdzi poprawność przedstawionych dokumentów oraz dokona adnotacji w dowodzie rejestracyjnym. Dzięki niej będziesz mógł bez obaw korzystać z haka w swoim samochodzie. Odbywa się to tego samego dnia.

Holowanie pojazdu – najważniejsze zasady

Hak przydaje się także do holowania uszkodzonego pojazdu, który nie jest w stanie kontynuować samodzielnie jazdy. Trzeba jednak przestrzegać zasad bezpieczeństwa.

  • Pojazd holujący musi mieć włączone światła mijania i nie może jechać szybciej niż 30 km/h w terenie zabudowanym oraz 60 km/h poza nim.
  • Holowanie może odbywać się wyłącznie przez osobę z uprawnieniami do kierowania konkretnym rodzajem pojazdu.
  • Oba samochody muszą być ze sobą połączone w taki sposób, aby nie mogły się odłączyć w trakcie jazdy.
  • Pojazd holowany musi być oznaczony odblaskowym trójkątem umieszczonym z tyłu z lewej strony lub wysyłać żółte sygnały błyskowe (nie za pomocą świateł awaryjnych). Jeśli widoczność nie jest dostateczna, to konieczne jest zastosowanie świateł pozycyjnych.
  • Pojazd holowany za pomocą połączenia sztywnego (o długości do 3 m) musi mieć sprawny co najmniej jeden układ hamulców. Jeśli jest ono giętkie (od 4 do 6 m), to muszą działać dwa układy.

Należy pamiętać, że nie można holować pojazdów wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów, z hydropneumatycznym zawieszeniem, elektrycznym lub hybrydowym napędem, gdyż grozi to uszkodzeniem samochodu.

Decydując się na holowanie, należy wybierać mniej uczęszczane drogi, aby uniknąć kłopotliwych sytuacji. Przepisy prawa dopuszczają możliwość holowania na drodze ekspresowej z prędkością maksymalną wynoszącą 60 km/h. Zabrania się tego jednak na autostradach. Tam dopuszczalne jest holowanie do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych wyłącznie pojazdami do tego przystosowanymi.

Czy montaż haka wpływa na wysokość składki ubezpieczeniowej?

Wiele osób zastanawia się, czy montaż haka wpłynie na wysokość składki za ubezpieczenie. Dla towarzystw nie ma on jednak większego znaczenia, dlatego nie musisz informować o tym fakcie. Montaż haka nie wpłynie więc na wysokość Twojej składki ubezpieczeniowej.

A co w przypadku, gdy inny kierowca przez nieuwagę wjedzie w hak w Twoim samochodzie? W takiej sytuacji, gdy dojdzie do powstania szkód, zostaną one pokryte z OC sprawcy.

Może jednak zdarzyć się np., że cofając, to Ty uszkodzisz inny pojazd, a także swoje auto. Analogicznie do pierwszego przykładu szkody wyrządzone poszkodowanemu przez sprawcę, czyli w tym przypadku przez Ciebie, zostaną pokryte z odszkodowania. Uszkodzenia na swoim samochodzie będziesz musiał opłacić samodzielnie, chyba że masz ważne autocasco. Jest to dobrowolne ubezpieczenie zapewniające finansowe wsparcie m.in. w takich właśnie przypadkach. Jeśli chcesz zapewnić sobie najlepszą ochronę przed skutkami różnych zdarzeń drogowych, pomyśl o zakupie tej polisy.

Źródła

  • Regulamin nr 55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji mechanicznych elementów sprzęgających zespołów pojazdów
  • Dyrektywa 94/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 1994 r. odnosząca się do mechanicznych urządzeń sprzęgających pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz systemów ich mocowania do tych pojazdów
  • Art. 6 Ustawy o kierujących pojazdami
  • tarnow.policja.gov.pl/kt/ruch-drogowy/piatkowy-przepis/2259,Piatkowy-przepis-drogowy-Jaka-przyczepa-z-kategoria-B-prawa-jazdy.html
  • pisz.policja.gov.pl/o16/aktualnosci/91648,Holowanie-pojazdu-Jak-to-zrobic-bezpiecznie.html

Co warto wiedzieć:

  • Na rynku można znaleźć haki stałe, odkręcane, automatyczne, półautomatyczne oraz z możliwością schowania pod zderzak. Różnią się sposobem montażu oraz funkcjonalnością.
  • Każdy hak zamontowany w samochodzie musi zostać zalegalizowany, czyli uwzględniony w dowodzie rejestracyjnym. Aby było to możliwe, musi mieć tabliczkę znamionową oraz homologację E20 lub e20.
  • Hak można zamontować samodzielnie lub korzystając z pomocy doświadczonego specjalisty. Ten element musi być zainstalowany poprawnie, aby uniknąć odczepienia ciągniętej przyczepy lub holowanego samochodu.
  • Rodzaj haka musi być dopasowany do konkretnego pojazdu oraz potrzeb i preferencji jego właściciela.
  • Zdecydowanie największym wyzwaniem podczas montażu haka samochodowego jest podłączanie wiązki elektrycznej, zwłaszcza w nowych modelach.
  • Po zamontowaniu haka należy zgłosić się na badanie techniczne w celu otrzymania zaświadczenia oraz do Wydziału Komunikacji, aby go zarejestrować.

FAQ - najwczęściej zadawane pytania o to co warto wiedzieć na temat haka holowniczego w samochodzie

  1. Jaką przyczepę można ciągnąć samochodem osobowym z prawem jazdy kategorii B?

    Zgodnie z art. 6 Ustawy o kierujących pojazdami do samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t można podłączyć przyczepę o wadze do 750 kg (łączna dopuszczalna masa całkowita takiego zespołu pojazdów wynosi 4 250 kg). Istnieje możliwość ciągnięcia także przyczepy o masie powyżej 750 kg. Jednak w takim przypadku łączna masa zespołu pojazdów nie może przekroczyć 3 500 kg.
  2. Ile kosztuje rejestracja haka holowniczego?

    Jest to bezpłatna procedura. Jeśli jednak chcesz zarejestrować hak przez pełnomocnika, musisz wnieść opłatę w wysokości 17 zł.
  3. Ile kosztuje hak do samochodu?

    Cena haka zależy głównie od rodzaju, na który się zdecydujesz. Na rynku znajdziesz nowe modele kosztujące średnio od 400 do 1 000 zł. Koszt montażu w warsztacie zależy m.in. od renomy oraz lokalizacji. Musisz jednak liczyć się z kosztami rzędu 500-700 zł.
Katarzyna Wadowska
[Głosów: 1 Średnia: 5]