Reklamując samochody elektryczne, producenci podkreślają nie tylko ich mniej negatywny wpływ na środowisko, ale również niskie koszty eksploatacji. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego? Poznaj konkretne kwoty – sprawdź, czy koszt ładowania auta elektrycznego rzeczywiście jest atrakcyjny.
- Od czego zależy koszt ładowania samochodu elektrycznego?
- Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?
- Ile kosztuje ładowanie elektryka na stacji?
- Jaki jest koszt przejechania 100 km autem elektrycznym?
- Jak zminimalizować koszt ładowania auta elektrycznego?
- Utrzymanie auta elektrycznego – ile kosztuje OC dla elektryka?
Samochody elektryczne są uznawane za przyszłość – w mniejszym stopniu niż pojazdy spalinowe oddziałują na środowisko, a dzięki rozwojowi technologicznemu na jednym ładowaniu można pokonać coraz większe odległości. Z drugiej strony rosnące ceny energii elektrycznej budzą uzasadnione wątpliwości u osób, które rozważają zakup elektryka. Czy słusznie? Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba poznać koszt ładowania samochodów elektrycznych.
Od czego zależy koszt ładowania samochodu elektrycznego?
W przypadku auta spalinowego koszt tankowania zależy głównie od pojemności silnika i rodzaju paliwa. Sprawa komplikuje się jednak gdy trzeba wskazać, od czego zależy koszt ładowania auta elektrycznego – na liście znajduje się kilka czynników: ładowarka do auta elektrycznego, pojemność baterii samochodu, wybór sposobu ładowania i czas ładowania elektryka.
Ładowarka do auta elektrycznego
Na rynku dostępne są ładowarki AC (prądu zmiennego) i ładowarki DC (prądu stałego). Moc tych pierwszych wynosi od 2 do 12 kW, co oznacza, że czas potrzebny na naładowanie baterii wynosi 2-3 godziny – w zależności od jej pojemności. Dużo szybciej można naładować samochód elektryczny za pomocą ładowarki DC, gdyż jej moc dochodzi do 150 kW. To też przekłada się na czas ładowania, który może być krótszy niż 30 minut.
Z perspektywy użytkownika lepszym rozwiązaniem jest ładowarka DC – pozwala do minimum skrócić czas ładowania. Ale za korzystanie z szybkich ładowarek trzeba zapłacić więcej. Różnica jest spora, ponieważ wizyta na szybkiej stacji DC kosztuje dwa razy więcej niż wykorzystanie ładowania prądem zmiennym.
Pojemność baterii samochodu
To, ile trzeba zapłacić za ładowanie samochodu elektrycznego, zależy również od pojemności baterii. Pojemność baterii jest kluczowa zarówno z perspektywy producentów, jak i kierowców – ten parametr ma bezpośrednie przełożenie na to, ile kilometrów samochód może przejechać na jednym ładowaniu. Im jednak większa bateria, tym dłużej trwa ładowanie samochodu elektrycznego. A trzeba przy tym pamiętać, że co do zasady elektryki należy ładować do pełna – to znaczna różnica w porównaniu do samochodów z silnikiem spalinowym.
Wybór sposobu ładowania
Koszt ładowania samochodu elektrycznego zależy też od sposobu ładowania. Kierowcy mogą korzystać z domowych stacji ładowania lub stacji komercyjnych. Stawka za 1 kW na komercyjnej stacji zależy od sposobu ładowania. Najwięcej kosztuje ładowanie doraźne. Stawkę można obniżyć, dokonując rejestracji w systemie lub wykupując abonament. W ostatnim przypadku kierowca musi zapłacić jeszcze opłatę abonamentową, ale korzystna stawka za 1 kW w pełni rekompensuje ten wydatek.
Czas ładowania auta elektrycznego
Ten punkt dotyczy ładowania elektryka na stacjach komercyjnych. Standardem jest, że operatorzy limitują czas bez opłaty za minutę. Przykładowo w GreenWay wygląda to następująco: 600 minut dla złącza AC i 60 minut dla złącza DC. Po przekroczeniu tego czasu do rachunku kierowcy doliczana jest dodatkowa opłata w wysokości 0,40 zł za każdą minutę. Z czasem ładowania nie muszą jednak liczyć się osoby, które mają w zwyczaju ładować samochód elektryczny w godzinach nocnych – wówczas dodatkowe opłaty nie występują.
Szacowany czas ładowania auta elektrycznego na przykładzie Opla Corsy-e
Typ ładowania | Moc | Czas ładowania od 0 do 100 proc. |
---|---|---|
Szybka publiczna stacja ładowania | 50 kW | 99 minut |
Przyspieszone ładowanie w domu lub na stacji | 3,7 kW; 22 kW | 15 godzin i 45 minut; 7 godzin i 50 minut |
Standardowe gniazdko domowe | 2,3 kW | 25 godzin i 17 minut |
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?
Część właścicieli samochodów elektrycznych nieprzypadkowo inwestuje w przydomową stację ładowania. To rozwiązanie ma sporo plusów – z jednej strony można uniezależnić się od komercyjnych operatorów, a z drugiej uzyskuje się nieograniczony dostęp do ładowarki. Dodatkowym plusem jest cena energii – dla odbiorców indywidualnych stawki są dużo niższe, a koszt ładowania można obniżyć jeszcze bardziej, decydują się na taryfę nocną.
Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego w przydomowej stacji? Cena zależy od stawki za 1 kWh. W 2023 r. średnia cena za 1 kWh wynosiła 0,78 zł. W bieżącym roku jest ona wyższa – od 0,85 do 1,47 zł (po przekroczeniu limitu).
Przykład: 42,50 zł – to cena ładowania samochodu elektrycznego Opla Corsy-e o pojemność baterii 50 kWh do pełna (przy założeniu, że 1 kWh kosztuje 0,85 zł).
Ile kosztuje ładowanie elektryka na stacji?
Sieć stacji ładowania aut elektrycznych w Polsce wciąż się rozwija, dzięki czemu kierowcy mogą „zatankować” na parkingu pod centrum handlowym, na osiedlu czy na parkingu biurowca, w którym pracują. Niestety, koszty ładowania samochodu elektrycznego są wyższe niż podczas korzystania z przydomowej ładowarki. Powód jest prosty – marża operatora stacji ładowania samochodów elektrycznych.
Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego na stacji? To zależy od operatora. Przykładowo Orlen oferuje aktualnie następujące stawki za 1 kWh:
- AC – 1,95 zł
- DC ≤ 50 kW – 2,69 zł
- DC 50 kW < x ≤ 125 kW – 2,89 zł
- DC > 125 kW – 3,19 zł
Przykład: 97,50 zł – tyle trzeba zapłacić za naładowanie wspomnianego Opla Corsy-e, przy założeniu, że kierowca wybrał najtańszą opcję.
Jaki jest koszt przejechania 100 km autem elektrycznym?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, w pierwszej kolejności należy ustalić zużycie energii przez pojazd. W przypadku Opla Corsy-e producent podaje, że zużycie wynosi od 16,5 do 16,8 kWh na 100 km w cyklu mieszanym. Ale trzeba pamiętać, że nie jest to wartość stała – może się ona zmienić pod wpływem warunków na drodze oraz stylu jazdy kierowcy. Zużycie energii zależy także od temperatury otoczenia.
Jeżeli przyjąć, że Opel Corsa-e zużyje 16,5 kWh na 100 km, to za przejechanie takiego odcinka kierowca zapłaci 14,03 zł, gdy naładuje baterię za pomocą przydomowej stacji ładowania oraz 32,16 zł, gdy auto zostanie naładowane na jednej ze stacji Orlen. W pierwszym przypadku przyjęta stawka to 0,85 zł za 1 kWh, a w drugim 1,95 zł za 1 kWh.
Jak zminimalizować koszt ładowania auta elektrycznego?
Właściciele samochodów spalinowych mają ograniczone możliwości obniżenia rachunków za paliwo. Inaczej wygląda to w przypadku samochodów elektrycznych. Jak płacić mniej za ładowanie aut elektrycznych? Pomysłów jest sporo – od korzystania z darmowych stacji ładowania i wykupienia abonamentu, przez montaż domowej stacji ładowania, aż po zmianę nawyków jazdy. Poznaj kilka wybranych sposobów.
Darmowe stacje ładowania
Darmowe stacje ładowania miały zachęcać kierowców do zakupu samochodów elektrycznych. Dziś w Polsce pozostało ich już niewiele. Gdzie można naładować auta elektryczne bez ponoszenia kosztów? Głównie w dużych miastach – Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku i Szczecinie. Niestety, jak zauważają kierowcy samochodów elektrycznych, liczba darmowych stacji ładowania kurczy się z miesiąca na miesiąc. Aby się nie rozczarować, warto odwiedzić portale o tematyce zielonej energii, które na bieżąco aktualizują mapę darmowych stacji ładowania.
Wykupienie abonamentu
Niektórzy operatorzy stacji ładowania pojazdów proponują klientom wykupienie abonamentu. Chociaż taki abonament kosztuje, to obniża również stawkę za energię elektryczną – cena za 1 kWh jest niższa. Dobrym przykładem może być oferta GreenWay. Ten operator proponuje dwa plany z abonamentem i jeden bez. Jeżeli kierowca zdecyduje się na plan:
- Energia Plus – zapłaci 29,99 zł tytułem miesięcznej opłaty. Stawki za ładowanie prezentują się następująco – 1,75 zł za AC i 2,40 zł za DC.
- Energia Max – zapłaci 79,99 zł tytułem abonamentu. Wówczas jednak cena za 1 kWh będzie jeszcze atrakcyjniejsza – 1,60 zł za AC i 2,10 zł za DC.
Domowa stacja ładowania
Sposobem, aby obniżyć koszty ładowania samochodu elektrycznego, jest też montaż domowej stacji ładowania. Niestety, z oczywistych względów nie każdy może pozwolić sobie na to rozwiązanie. Jednak ładowanie samochodu elektrycznego przy taryfie nocnej pozwala sporo zaoszczędzić. Oszczędności odczują zwłaszcza osoby, które intensywnie użytkują samochód lub pokonują długie trasy. Jednocześnie takie ładowanie jest mało kłopotliwe – wystarczy podłączyć auto na noc do ładowarki, by rano wyjechać z garażu z pełną baterią.
Zmiana nawyków jazdy
Styl jazdy kierowcy nie pozostaje bez wpływu na ilość zużytej podczas poruszania się samochodem energii elektrycznej. Jak jeździć oszczędniej? Wskazówki są identyczne jak dla aut spalinowych – zacząć należy od sprawdzenia ciśnienia w oponach. Kierowca powinien też pamiętać, że po przekroczeniu 120 km/h opory powietrza rosną, a to przekłada się na zwiększone zużycie energii elektrycznej. Do tego warto świadomie korzystać z klimatyzacji czy systemu multimedialnego – potrzebują one energii, aby pracować.
Planowanie dłuższych tras
Dłuższe trasy mają to do siebie, że warto je planować z wyprzedzeniem. Dlaczego? Choćby po to, aby ustalić, gdzie znajdują się najtańsze stacje ładowania samochodów elektrycznych. Dodatkowo skrupulatne zaplanowanie trasy pozwala też kontrolować zużycie energii między poszczególnymi odcinkami. W konsekwencji kierowca nie musi się obawiać, że w czasie pokonywania trasy zabraknie mu energii i konieczne będzie skorzystanie z posiadanego ubezpieczenia assistance lub wezwanie pomocy drogowej.
Utrzymanie auta elektrycznego – ile kosztuje OC dla elektryka?
Ładowanie samochodu elektrycznego to jeden z głównych kosztów eksploatacyjnych ponoszonych przez jego właściciela. Ale każdy kierowca musi też pamiętać o ubezpieczeniu OC. Ile kosztuje obowiązkowa polisa? To zależy od modelu pojazdu oraz historii i doświadczenia kierowcy. W konsekwencji każdy właściciel pojazdu otrzyma inne propozycje. Doskonale widać to na poniższym przykładzie.
Przykład: Arkadiusz i Marek to kierowcy, których łączy jedynie to, że wybrali auto elektryczne – każdy z nich kupił Opla Corsę-e z rocznika 2020. Arkadiusz to 61-letni kierowca, który ma wzorową historię ubezpieczenia – u każdego ubezpieczyciela może liczyć na zniżki. Z kolei Marek ma 35 lat i zdarza mu się rozproszyć podczas jazdy. W konsekwencji ubezpieczyciel już dwa razy likwidował spowodowane przez niego szkody.
Najtańsze oferty dla 61-letniego Arkadiusza
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | ||
OC | AC | Assistance | NNW | 350,00 zł* rata od 190zł | |
Dodatkowo: ✓RankoPomoc Prawna | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | 433,00 zł* rata od 231zł | |
Dodatkowo: ✓RankoPomoc Prawna | |||||
350,00 zł* rata od 190.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: ✓RankoPomoc Prawna | |||
433,00 zł* rata od 231.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: ✓RankoPomoc Prawna | |||
* Kalkulacja z czerwca 2024 r.
Najtańsze oferty dla 35-letniego Marka
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | ||
OC | AC | Assistance | NNW | 408,00 zł* rata od 234zł | |
Dodatkowo: ✓RankoPomoc Prawna | |||||
OC | AC | Assistance | NNW | 491,00 zł* rata od 275zł | |
Dodatkowo: ✓RankoPomoc Prawna | |||||
408,00 zł* rata od 234.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: ✓RankoPomoc Prawna | |||
491,00 zł* rata od 275.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: ✓RankoPomoc Prawna | |||
* Kalkulacja z czerwca 2024 r.
Na tym przykładzie doskonale widać, jak tylko dwa czynniki – wiek i historia ubezpieczenia – mogą wpłynąć na wysokość składki OC.
Źródła
- Oferta GreenWay
- Oferta Orlen
Co warto wiedzieć o kosztach ładowania auta elektrycznego
- Koszt ładowania samochodu elektrycznego zależy m.in. od rodzaju ładowarki, pojemności baterii auta i czasu ładowania.
- Tańsze jest ładowanie auta w przydomowej stacji, ale to wiąże się z inwestycją – trzeba kupić i zamontować ładowarkę.
- Na mapie Polski wciąż pojawiają się nowe publiczne ładowarki, ale ładowanie na takich stacjach wiąże się z wyższymi kosztami.
- Aby zminimalizować koszty ładowania elektryka, warto m.in. rozważyć zakup abonamentu i zmienić swoje nawyki jazdy.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o koszt ładowania samochodu elektrycznego
-
Gdzie znajdują się ogólnodostępne stacje ładowania aut elektrycznych?
Ogólnodostępne stacje ładowania samochodów elektrycznych znajdują się zarówno w dużych, jak i mniejszych miejscowościach. Najczęściej są budowane na parkingach przed supermarketami, parkami handlowymi i budynkami użyteczności publicznej. Baterię auta elektrycznego można zasilić prądem podczas codziennych zakupów na mieście. -
Czy samochody elektryczne odzyskują energię podczas jazdy?
Tak. Samochody elektryczne są wyposażone w rozwiązania, których zadaniem jest odzyskiwanie energii podczas jazdy – to hamowanie rekuperacyjne. Zastosowanie tej technologii pozwala zwiększyć zasięg pojazdu i jednocześnie zmniejszyć zużycie energii. -
Od czego zależy to, jak szybko bateria auta elektrycznego zostanie naładowana?
Wpływ na szybkość ładowania baterii samochodu elektrycznego ma kilka czynników. Kluczową kwestią jest moc ładowarki. Użytkownik może zdecydować się na ładowarkę o dużej lub niższej mocy. Także typ tego urządzenia ma znaczenie. Do tego dochodzi jeszcze temperatura otoczenia. -
Czy eksploatacja auta elektrycznego jest tańsza niż użytkowanie auta spalinowego?
Producenci samochodów elektrycznych przekonują, że tak. W praktyce jednak odpowiedź jest mocno zindywidualizowana – zależy zarówno od modelu samochodu, jak i nawyków kierowcy. Do tego dochodzi jeszcze sposób ładowania auta – sporo zaoszczędzić mogą właściciele aut, którzy zdecydowali się na przydomową stację ładowania.