Legalizacja butli LPG. Homologacja gazu krok po kroku

Montaż systemu LPG opłaca się zwłaszcza tym kierowcom, którzy intensywnie eksploatują samochód. Ale oszczędności płynące z wyboru paliwa, jakim jest LPG, to nie wszystko – trzeba pamiętać też o obowiązkach. Jednym z nich jest homologacja butli LPG. Dowiedz się, kiedy wykonać legalizację butli LPG i ile to kosztuje.

Niektórzy kierowcy zawężają poszukiwania samochodu do modelu wyposażonego w fabryczną instalację LPG, podczas gdy inni decydują się na montaż z butlą LPG dopiero po pewnym czasie od zakupu auta. Z pojazdami zasilanymi gazem płynnym wiąże się kwestia homologacji butli LPG. Pytań jest sporo – wątpliwości dotyczą m.in. samej procedury legalizacji zbiornika. Jak się jednak okazuje, z perspektywy kierowcy proces ten wcale nie wiąże się z uciążliwościami.

Na czym polega homologacja butli LPG?

Zanim pojazdy i elementy ich wyposażenia zostaną dopuszczone do obrotu (sprzedaży w salonach, sklepach), muszą przejść homologację (legalizację). To procedura, w ramach której poszczególne produkty są sprawdzane pod kątem spełniania wymagań technicznych wskazanych w przepisach. Homologacja butli LPG (legalizacja butli LPG) polega zatem na sprawdzeniu przez specjalistów, czy zainstalowana butla LPG jest zgodna z obowiązującymi regulacjami i nie zagraża uczestnikom ruchu drogowego.

Na terenie Polski organem udzielającym homologacji jest Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego (TDT). Do kompetencji Dyrektora TDT należy choćby:

  • udzielanie homologacji w procedurze homologacji dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu;
  • przeprowadzanie kontroli montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu.

Homologacja butli LPG – co ile?

To pytanie można zastąpić innym: ile ważna jest legalizacja butli LPG? Przepisy nie pozostawiają w tym zakresie żadnych wątpliwości – okres ważności butli LPG to 10 lat. Jednak po upływie tego okresu wymiana butli nie zawsze jest koniecznością. Powód jest prosty – przydatność butli przekracza wspomniane 10 lat i najczęściej wynosi 20 lat. Stąd też po 10 latach możliwa jest ponowna homologacji butli LPG.

Powtórna homologacja butli LPG po upływie 10 lat to ukłon w stronę kierowców, którzy szukają oszczędności w związku z kosztami utrzymania pojazdu. Nie jest to równoznaczne z zaniedbaniem kwestii bezpieczeństwa. Jest wręcz przeciwnie, ponieważ proces homologacji butli LPG oznacza jej dokładne sprawdzenie – szerzej przeczytasz o tym poniżej.

Z Rozporządzenia Ministra Transportu wynika, że zbiorniki CNG i LNG zamontowane na stałe w autach – podobnie jak butle LPG – muszą przechodzić rewizję wewnętrzną i próbę ciśnieniową co 10 lat, a rewizję zewnętrzną częściej (odpowiednio co 3 lata i co roku).

Kiedy konieczna jest homologacja butli LPG?

Homologacja butli LPG po upływie 10 lat – to właśnie ten scenariusz najczęściej interesuje kierowców. Ale warto wiedzieć, że są też inne przypadki, gdy konieczna jest legalizacja butli LPG. Cztery sytuacje, gdy homologacja butli LPG jest niezbędna:

  1. Upływ okresu 10 lat ważności legalizacji.
  2. Montaż instalacji LPG w pojeździe.
  3. Kolizja lub wypadek – należy się upewnić, że nie doszło do uszkodzenia butli gazowej.
  4. Sprowadzenie auta z instalacją LPG z zagranicy.

Legalizacja butli LPG czy wymiana – co wybrać?

Być może jesteś w o tyle dobrej sytuacji, że możesz wybrać pomiędzy homologacją butli LPG a jej wymianą. Zastanawiasz się, na co się zdecydować? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi.

Jeżeli ponad wszystko cenisz sobie bezpieczeństwo i komfort psychiczny, to lepiej będzie wymienić butlę LPG – w ten sposób zyskasz pewność, że zbiornik nie stanowi zagrożenia ani dla Ciebie, ani dla innych uczestników ruchu drogowego. Ale taki krok oznacza też wydatki. Nowa butla LPG kosztuje sporo, często 2-3 razy więcej niż proces homologacji. Musisz zatem zdecydować, czy chcesz ponieść ten koszt.

Chcesz oszczędzać na utrzymaniu pojazdu? Możesz pozostać przy obecnej butli. W takim podejściu nie ma nic złego, zwłaszcza że deklarowany przez producentów okres przydatności to zazwyczaj dwie dekady, a nie jedna. Dodatkowo homologacja butli LPG zakłada dokładne sprawdzenie jej stanu – gdyby fachowiec uznał, że nie można dalej użytkować zbiornika, konieczna będzie jego wymiana.

Starsze butle LPG rzadko kiedy otrzymują homologację na okres dłuższy niż 2-3 lata, o czym informują same warsztaty uprawnione do legalizacji zbiorników LPG. Warto o tym pamiętać – czasem wymiana butli LPG jest uzasadniona ekonomicznie.

Jak i gdzie uzyskać homologację butli LPG?

Po pierwsze, musisz znaleźć warsztat z uprawnieniami – nie każdy warsztat ma uprawnienia do instalacji butli LPG. Jeżeli chcesz sprawdzić, gdzie w pobliżu Twojego miejsca zamieszkania znajduje się firma legalizująca butle LPG, przejdź na stronę internetową TDT – znajdziesz tam wykaz podmiotów, które uzyskały upoważnienie.

Po drugie, musisz się zdecydować, jak dostarczysz butlę LPG do badania. Z informacji prezentowanych na stronach internetowych warsztatów wynika, że możliwe są dwa scenariusze:

  1. Klient przyjeżdża do warsztatu na demontaż butli. Po przeprowadzeniu prac może odjechać autem. W umówionym terminie kierowca przyjeżdża na montaż butli.
  2. Klient przyjeżdża do warsztatu samochodem i go zostawia – wówczas nie jest konieczny demontaż butli LPG. Odbiór pojazdu ma miejsce w umówionym terminie.

Jak wygląda legalizacja butli LPG krok po kroku?

Zastanawiasz się, jak przebiega homologacja butli LPG? W pierwszej kolejności pracownik warsztatu uprawnionego do legalizacji butli LPG sprawdzi tabliczkę znamionową zbiornika. Powinny się na niej znajdować m.in. następujące dane: nazwa producenta, numer fabryczny, data ważności butli, data produkcji oraz numer homologacji. Aby legalizacja butli LPG była możliwa, tabliczka musi być czytelna.

Weryfikacja tabliczki to jednak nie wszystko – konieczne jest jeszcze sprawdzenie zbiornika (w tym stopień napełnienia butli LPG). Jak podają na swoich stronach internetowych warsztaty oferujące legalizację butli gazowej, zakres badania jest uzależniony od wieku zbiornika. Gdy zbiornik LPG:

  • ma mniej niż 10 lat i posiada znak TDT – badanie ogranicza się do sprawdzenia zewnętrznej powłoki butli LPG oraz szczelności zaworów;
  • jest starszy – wykonuje się dodatkowe czynności, czyli m.in. badanie wytrzymałości ciśnieniowej oraz rewizję wewnętrzną.

Terminy badań specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych

Rewizja wewnętrznaPróba ciśnieniowaRewizja zewnętrznaPróba szczelności
Zbiorniki LPGCo 10 latCo 10 latCo 10 latCo 10 lat
Zbiorniki CNGCo 10 latCo 10 latCo 3 lataCo 3 lata
Zbiorniki LNGCo 10 latCo 10 latCo 1 rokCo 1 rok

Ile kosztuje legalizacja butli LPG?

Większość punktów uprawnionych do legalizacji butli LPG nie publikuje szczegółowych cenników. Wskazówką mogą być jednak orientacyjne stawki. Ile kosztuje homologacja butli LPG? Od 200 do 400 zł. Jeszcze droższa jest wymiana butli LPG – w wielu warsztatach ceny zaczynają się od 380 zł.

Chcesz sprawdzić, ile zapłacisz za przedłużenie homologacji butli LPG lub jej wymianę? Nie musisz polegać na szacunkowych kosztach – wystarczy, że skontaktujesz się z firmą uprawnioną do takich prac i poprosisz o wycenę. Standardem jest, że taka wycena jest bezpłatna i nie trzeba jej dokonywać na miejscu (czyli w warsztacie).

Brak homologacji butli LPG a przegląd – jakie konsekwencje?

Właściciele samochodów z instalacją LPG muszą pamiętać, że homologacja LPG lub opcjonalnie wymiana butli gazowej jest czynnością, z którą nie należy zwlekać. Powód? Jeżeli skończy się ważność butli LPG, to diagnosta nie będzie mógł wbić pieczątki do dowodu rejestracyjnego – auto nie przejdzie corocznego badania technicznego. Gdy z kolei brak badania technicznego zostanie ujawniony podczas kontroli drogowej, kierowca otrzyma karę w wysokości od 1500 do 5000 zł.

Ubezpieczenie OC, przegląd techniczny i legalizacja butli LPG – to formalności, których warto dopilnować, aby nie narazić się na dotkliwe finansowe konsekwencje.

Podsumowanie – jak przeprowadzić legalizację butli LPG?

  • Homologacja butli LPG to procedura, która polega na sprawdzeniu, czy zbiornik jest szczelny i nie ma wgnieceń.
  • Legalizacja butli LPG jest ważna 10 lat. Maksymalnie zbiornik można użytkować przez 20 lat, a po upływie tego okresu należy go wymienić.
  • Montaż instalacji LPG, kolizja i sprowadzenie auta z instalacją LPG z zagranicy – to pozostałe sytuacje, gdy homologacja LPG jest niezbędna.
  • Badanie butli LPG polega na wizualnej ocenie jej stanu i wykonaniu szczegółowych czynności kontrolnych, np. rewizji wewnętrznej.
  • Koszt homologacji butli LPG wynosi od 200 do 400 zł. Za wymianę zbiornika trzeba zapłacić co najmniej 380 zł.

FAQ - najczęściej zadawane pytania o instalację gazową auta

  1. Czy podczas homologacji butli LPG może znajdować się w niej gaz?

    Nie, ponieważ np. rewizja wewnętrzna zbiornika jest badaniem wymagającym wymontowania go z pojazdu i opróżnienia go z gazu. Powinni o tym pamiętać kierowcy, którzy planują homologację butli LPG – na kilka czy kilkanaście dni przed badaniem nie należy uzupełniać zbiornika.
  2. Jakie dokumenty są potrzebne podczas legalizacji butli LPG?

    Jak można przeczytać na stronie internetowej jednego z warsztatów, który uzyskał upoważnienie TDT, kierowca powinien dostarczyć ksero dowodu rejestracyjnego i uzyskaną wcześniej decyzję dotyczącą butli LPG. W przypadku aut z zagranicy wystarczy zagraniczny dowód rejestracyjny.
  3. Czy można uzyskać legalizację butli na okres krótszy niż 10 lat?

    Tak, i wcale nie zdarza się to rzadko. Przeciwnie – stosunkową rzadkością jest uzyskanie homologacji zbiornika na kolejne 10 lat. Warto o tym pamiętać, rozważając wymianę butli LPG jako alternatywę dla jej ponownej homologacji.
  4. Czy kierowca może spotkać się z odmową legalizacji butli LPG?

    Tak, jest to możliwe. Jeżeli zbiornik jest uszkodzony, to nie ma szansy na jego homologację. W takiej sytuacji kierowca zostanie poinformowany o odmowie legalizacji, a pracownik warsztatu najpewniej zaproponuje mu wymianę butli LPG.
  5. Ile trwa homologacja butli gazowej?

    Z zawartych w artykule informacji wynika, że homologacja butli LPG nie jest szczególnie skomplikowaną procedurą. Jednak z uwagi na obłożenie warsztatu pracą kierowca może czekać na legalizację nawet kilka godzin. Stąd też wygodniej jest pozostawić auto w punkcie oferującym homologację i umówić się z warsztatem, który przeprowadzał legalizację butli gazowej, na późniejszy odbiór.
Stefania Stuglik
[Głosów: 1 Średnia: 5]