Rejestracja motocykla z Niemiec – ile kosztuje i o czym pamiętać?

Wielbiciele jednośladów, którzy sprowadzili motocykl z Niemiec mają więcej obowiązków przy jego rejestracji niż kupując motocykl zarejestrowany wcześniej w Polsce. Jednak rejestracja motocykla pochodzącego z Niemiec nie jest taka skomplikowana.

Wielu motocyklistów szuka swojego wymarzonego jednośladu za granicą. Jednak mogą odstraszyć ich formalności związane z rejestracją motocykla w Polsce. Warto sprawdzić, co dokładnie trzeba zrobić i w jakim czasie. Z tego artykułu dowiesz się, jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji motocykla z zagranicy.

Jak sprowadzić motocykl z Niemiec?

Jeżeli spośród ofert sprzedaży motocykla w Polsce nie znalazłeś swojego wymarzonego egzemplarza, warto sprawdzić oferty za granicą. Szukanie ofert i sprowadzenie motocykla z Niemiec ma swoje plusy. Kraj należy do Unii Europejskiej, czyli przy rejestracji motocykla będziesz miał mniej formalności oraz nie jest daleko z Polski. Zanim wyruszysz w podróż warto sprawdzić oferty przez internet. Gdy będziesz już na miejscu, sprawdzisz motocykl pod względem formalnym oraz technicznym, musisz spisać umowę kupna-sprzedaży. Można pobrać gotowy wzór umowy dwujęzycznej. Motocykl należy przewieźć do Polski. Możesz zrobić to na własną rękę lub zlecić to firmie sprowadzającej pojazdy do Polski. Będzie ci potrzebne potwierdzenie wyrejestrowania motocykla z Niemiec.

Gdy będziesz miał już pojazd w Polsce możesz zająć się kompletowaniem dokumentów niezbędnych do rejestracji motocykla z zagranicy. Z racji tego, że zagraniczne tablice rejestracyjne są nieważne, nie możesz poruszać się tym pojazdem w Polsce. Musisz przewieźć motocykl sprowadzony na lawecie do badanie techniczne do stacji kontroli pojazdów.

Przykład: Pan Bartłomiej szukał motocykla do kupienia. Znalazł ciekawą ofertę w Niemczech. Zweryfikował dane pojazdu w internecie i postanowił jechać i obejrzeć motocykl. Nie miał jednak możliwości przetransportowania go do Polski. Wynajął więc firmę, która zajmuje się tym na co dzień. Na miejscu pan Bartłomiej sprawdził motocykl i postanowił go kupić, a pojazd został przywieziony przez wynajętą firmę. Pan Bartłomiej potem tylko zarejestrował i ubezpieczył motocykl.

Jak sprawdzić historię motocykla z Niemiec?

Nie ważne czy kupujesz używany motocykl z zagranicy czy z Polski, warto przed zakupem sprawdzić motocykl pod względem technicznym, jak i jego historii. W przypadku motocykli sprowadzonych z zagranicy musisz porównać VIN, który znajduje się na stałym elemencie pojazdu z numerem na dokumentach. Warto skorzystać z raportów, które można wykupić przez internet. Znając VIN sprowadzanego motocykla z zagranicy można pobrać jego historię. Dowiesz się o poprzednich właścicielach oraz o szkodach, które zostały zaraportowane. Zawsze warto także udać się do pobliskiej stacji kontroli pojazdów i sprawdzić stan techniczny motocykla z zagranicy.

Możesz także skorzystać z bezpłatnego serwisu CEPiK. Aby uzyskać stamtąd informacje, należy znać numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji. Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców pokazuje dane z systemów:

  • CARFAX – informacje o pojazdach z Hiszpanii, Szwecji, Niderlandów, Belgii, Norwegii,
  • AutoDNA – informacje o pojazdach z Belgii, Słowenii, Niemiec, Francji, Łotwy, Estonii, Szwajcarii, Austrii, Norwegii, Czech, Niderlandów, Węgier, Rumunii.

Jeżeli nie możesz odszukać pojazdów w CEPiK-u to możesz sprawdzić te motocykle za pomocą profilu zaufanego.

Jak zarejestrować motocykl z Niemiec?

Sprowadzony motocykl musisz zarejestrować w wydziale komunikacji właściwym twojemu miejscu zamieszkania. Zanim wybierzesz się do urzędu, skompletuj wszystkie dokumenty potrzebne do rejestracji motocykla z zagranicy. Są to:

  • dowód osobisty,
  • wniosek o rejestrację motocykla z zagranicy (możesz go pobrać ze strony urzędu lub wypełnić na miejscu),
  • umowa kupna sprzedaży lub faktura zakupu,
  • brief, czyli dowód rejestracyjny,
  • dokument potwierdzający wykonanie badania technicznego,
  • potwierdzenie dokonania obowiązkowych opłat przy rejestracji motocykla z zagranicy,
  • potwierdzenie wyrejestrowania motocykla z zagranicy,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne lub oświadczenie o sprowadzeniu motocykla z zagranicy bez tablic,
  • tłumaczenie dokumentów wykonane przez tłumacza przysięgłego.

Z racji tego, że Niemcy należą do Unii Europejskiej tłumaczenia dokumentów mogą być niewymagane. Jednak warto upewnić się wcześniej u urzędnika, czy na pewno nie trzeba przygotować tłumaczenia dowodu rejestracyjnego, ponieważ mogą być na nich zapiski, które będą musiały zostać przetłumaczone.

Pamiętaj, żeby zarejestrować motocykl sprowadzony z Niemiec w ciągu 30 dni od przekroczenia granicy. W przeciwnym razie grozi ci kara za brak rejestracji motocykla z zagranicy w wymaganym terminie i wynosi ona od 200 zł do 1000 zł – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń w najtaniejuagenta.pl.

Jeżeli sprowadziłeś motocykl i nie możesz stawić się osobiście w urzędzie, aby go zarejestrować to możesz ustanowić pełnomocnika, który zrobi to za ciebie. W przypadku pełnomocnika z najbliższej rodziny nie będzie dodatkowych opłat. Jednak, gdy pełnomocnikiem będzie ktoś obcy, to opłata wyniesie 17 zł.

Czy trzeba płacić akcyzę za motocykl z Niemiec?

Dobrą informacją, dla kierowców, którzy sprowadzają motocykl z zagranicy jest to, że motocykle są zwolnione z zapłaty akcyzy. Nowy właściciel pojazdu nie będzie musiał także płacić podatku VAT i opłaty recyklingowej.

Ile kosztuje rejestracja motocykla z Niemiec?

Jeżeli zastawiasz się, jaki jest koszt rejestracji motocykla z zagranicy, to wiedz, że nie jest on wysoki. Po zmianach, które zostały wprowadzone w zeszłym roku, karta pojazdu nie jest już wydawana i nie trzeba za nią płacić. 120 zł – tyle kosztuje rejestracja motocykla z Niemiec. Na tę opłatę składają się:

  • tablice rejestracyjne – 40 zł (w przypadku indywidualnych tablic kosz to 500 zł),
  • pozwolenie czasowe – 13,5 zł,
  • dowód rejestracyjny – 54 zł,
  • nalepka legalizacyjna – 12,5 zł.

Sprowadzenie motocykla z zagranicy wiąże się też z uiszczeniem opłaty za badanie techniczne w Polsce, które kosztuje 63 zł. Opcjonalnie można dodać także koszt tłumaczenia dokumentów, który zaczyna się od 50 zł.

Jak ubezpieczyć motocykl z Niemiec?

Po rejestracji motocykla z zagranicy przychodzi czas na ubezpieczenie. Najważniejsze, aby ubezpieczenie motocykla z zagranicy wykupić w dniu rejestracji w Polsce. Inaczej grozi kara, którą może nałożyć Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Wprawdzie kary za brak ubezpieczenia motocykla są najniższe spośród innych rodzajów pojazdów, jednak nie warto narażać się na jakąkolwiek karę. Za brak ubezpieczenia OC motocykla ponad 14 dni w drugiej połowie 2023 roku grozi 1200 zł. Polisa OC musi zostać wykupiona w dniu rejestracji motocykla z zagranicy, tak samo jest w przypadku, gdy kupujesz nowy motocykl z salonu.

Cena OC motocykla zależy od wielu czynników, podobnych, jak w przypadku samochodu, czyli marki, modelu, pojemności, rocznika. Duże znaczenie w składce ma także historia polisowo-szkodowa kierowcy oraz jego wiek i miejsce zamieszkania. OC ma taki sam zakres w każdym towarzystwie, dlatego można kierować się ceną przy wyborze polisy. Doskonałym miejscem na znalezienie taniego OC jest porównywarka ubezpieczeniowa, gdzie w jednym miejscu można porównać oferty różnych ubezpieczycieli. Wpisując dane tylko raz, będziesz mógł wybrać najlepszą dla siebie opcję.

Przykład: Pan Antoni z Zielonej Góry sprowadził motocykl do Polski. Był to jego pierwszy jednoślad, jednak od 10 lat ubezpieczał już samochody i nie miał żadnej szkody. Dzięki temu miał pełne zniżki w OC. Jego motocykl to Yamaha YZF, pojemność 998 cm z 2019 roku.

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
Ile kosztuje OC na motocykl dla 39-latka z Zielonej Góry?
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
99,00 zł*
Proama
OC
AC
Assistance
NNW
291,00 zł*
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
317,00 zł*
Generali
OC
AC
Assistance
NNW
408,00 zł*
Ile kosztuje OC na motocykl dla 39-latka z Zielonej Góry?
Uniqa
99,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Proama
291,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Wiener
317,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW
Generali
408,00 zł*
OC
AC
Assistance
NNW

* Kalkulacja z 17.09.2023 r.

Także w przypadku jednośladów warto porównywać ceny, aby nie przepłacać za OC. Tak jak pan Antoni zaoszczędził ponad 300 zł dzięki porównywarce.

Rejestracja motocykla z Niemiec – co warto wiedzieć?

  1. Motocykle sprowadzane z zagranicy muszą zostać zarejestrowane w ciągu 30 dni.
  2. Motocykle z zagranicy są zwolnione z akcyzy.
  3. W dniu rejestracji motocykla z zagranicy musisz wykupić polisę OC.
  4. Koszt rejestracji motocykla z zagranicy to 120 zł.

FAQ - najczęściej zadawane pytania o rejestrację motocykla z Niemiec

  1. Czy na motocykl można wykupić ubezpieczenie AC?

    Tak. Większość firm, które oferują ubezpieczenia komunikacyjne umożliwia zakup autocasco motocykla. Trzeba jednak pamiętać, że ze względu na wyższe ryzyko wystąpienia szkody np. kradzieży koszt ubezpieczenia AC motocykla może być wyższy niż AC samochodu.
  2. Czy opłaca się wykupić NNW na motocykl?

    Zdecydowanie tak. NNW to ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, więc warto mieć takie zabezpieczenie. Gdy zdarzy się wypadek, ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie za trwały uszczerbek na zdrowiu. W niektórych towarzystwach można nawet dokupić koszty leczenia po NNW. Warto wybrać wyższą sumę ubezpieczenia, ponieważ wypłata odszkodowania jest liczona procentowo od tej sumy.
  3. Czy historia ubezpieczenia samochodu przechodzi na ubezpieczenie motocykla?

    Tak. Każdy gromadzi swoją historię ubezpieczenia na OC w przypadku wszystkich pojazdów mechanicznych, czyli samochodów, motocykli, skuterów, ciągników. Szkoda spowodowana motocyklem przechodzi na historię ubezpieczenia samochodu i odwrotnie.
  4. Jakie motocykle najczęściej sprowadzają Polacy?

    Najwięcej motocykli sprowadzonych z zagranicy jest marki Yamaha. Polacy chętnie sprowadzają także Hondę oraz Suzuki.
  5. Czy motocykl musi mieć ubezpieczenie OC przez cały rok?

    Tak. Każdy pojazd zarejestrowany w Polsce musi mieć ważne ubezpieczenie OC. Nawet jeden dzień przerwy w obowiązkowym ubezpieczeniu może skutkować karą z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Gdy nie korzystasz w sezonie zimowym z jednośladu, polisa OC i tak musi być ważna.
Patrycja Purzycka
[Głosów: 1 Średnia: 5]