Od wypadku do odszkodowania
[Głosów:13    Średnia:4.4/5]

Wypadek lub stłuczka mogą przytrafić się nawet najlepszemu kierowcy. Co trzeba zrobić bezpośrednio po zdarzeniu oraz jak szybko uzyskać odszkodowanie? Zobacz jak postępować krok po kroku.

14 kroków do odszkodowania po wypadku – Podsumowanie

  • Po wypadku lub kolizji przede wszystkim zapewnij bezpieczeństwo sobie, a następnie pomóż poszkodowanym i wezwij pomoc.
  • Jeśli masz taką możliwość spisz ze sprawcą wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym i zrób zdjęcia miejsca zdarzenia oraz uszkodzeń. Wezwij lawetę.
  • Zgłoś wystąpienie szkody do towarzystwa sprawcy i przygotuj odpowiednie dokumenty.
  • Korzystaj z pojazdu zastępczego i czekaj na naprawę twojego samochodu.
Znajdź najtańszą stawkę OC w 7 minut

Jak wskazuje policyjny raport za rok 2015, w ubiegłym roku w Polsce doszło do prawie 33 tys. wypadków. To około 90 takich zdarzeń dziennie. Jeszcze więcej jest stłuczek. Jest ich rocznie ponad 362 tys. co oznacza, że średnio ich liczba dochodzi do prawie 1000 na dzień.

Jak więc widać, tego typu zdarzeń jest w Polsce niezwykle dużo. Dzięki odpowiedniej wiedzy na temat tego, jak się zachować gdy do nich dojdzie, możemy oszczędzić sporo czasu, pieniędzy i nerwów.

zdarzenie drogowe

Zapewnienie bezpieczeństwa na miejscu zdarzenia

Pierwsze, co trzeba zrobić, gdy dojdzie do stłuczki lub kolizji, to odpowiednio zabezpieczyć miejsce zdarzenia. Przede wszystkim należy, jeżeli to możliwe, usunąć samochody z jezdni. Jeżeli nie da się tego zrobić, koniecznie trzeba włączyć światła awaryjne i w odpowiedniej odległości ustawić trójkąt ostrzegawczy:

  • 100 m od samochodu na autostradzie lub drodze ekspresowej;
  • 30-50 m od samochodu na innej drodze, ale poza terenem zabudowanym;
  • przy pojeździe lub na nim (nie wyżej niż 2 m nad ziemią) w terenie zabudowanym;

Trzeba również odpowiednio oznaczyć i uprzątnąć (usunąć leżące na drodze elementy) miejsce zdarzenia (zwłaszcza po zmroku) oraz nie ruszać z miejsca pojazdów biorących w nim udział. Warto również włożyć kamizelkę odblaskową.

Wezwanie odpowiednich służb

Jeżeli w wyniku zdarzenia ucierpieli ludzie, w pierwszej kolejności należy zadzwonić na pogotowie i udzielić poszkodowanym pierwszej pomocy, a następnie dopiero wykonać telefon na policję. Gdy miał miejsce wypadek, wezwanie funkcjonariuszy jest obowiązkowe. To jednak nie jedyna sytuacja, w której zobligowani jesteśmy do wezwania policji. Będą to także sytuacje, gdy:

  • którykolwiek z uczestników jest pod wpływem alkoholu lub narkotyków;
  • zdarzenie to wynik przestępstwa;
  • sprawca nie posiada ważnych dokumentów (prawa jazdy, ubezpieczenia OC, zobacz: jak sprawdzić oc sprawcy);
  • uszkodzone jest mienie osób trzecich, które nie brały udziału w zdarzeniu, np. płot, zaparkowany samochód;
  • uszkodzone jest mienie użyteczności publicznej;

Policję można wezwać także w przypadku stłuczki czy kolizji. To najlepsze rozwiązanie, gdy żadna ze stron zdarzenia nie przyznaje się do winy. Funkcjonariusze ustalą dokładnie co się wydarzyło i sporządzą odpowiedni protokół – pomocny przy dochodzeniu odszkodowania.

Spisanie wspólnego oświadczenia o zdarzeniu drogowym

Taki dokument wypełnia się zawsze w dwóch identycznych egzemplarzach, dla każdej ze stron. Jego wzór jest ogólnodostępny (także w wersji polsko-angielskiej), dlatego też warto go wydrukować i wozić ze sobą w samochodzie.

Zrobienie zdjęć pojazdów

Warto wykonać zdjęcia samego miejsca zdarzenia oraz wszelkich uszkodzeń jakie pojawiły się na samochodzie. Niektóre towarzystwa pozwalają na tzw. szybką likwidację szkody, która wymaga fotograficznej dokumentacji szkody. Co ważne, zdjęcia powinny być wykonane z każdej strony pojazdu. Pomocna może okazać się tu aplikacja „Na wypadek”, którą można pobrać po zeskanowaniu kodu QR ze stron UFG lub ze sklepu Google Play oraz App Store

Wezwanie lawet lub pomocy drogowej

Warto pamiętać, że nie tylko poważne uszkodzenie jest przesłanką do odholowania auta. Nawet zbity reflektor nie pozwala na dalsze poruszanie się po drodze i konieczne jest wezwanie pomocy drogowej.

Odholowanie do warsztatu

Jeżeli korzysta się z pomocy drogowej w ramach ubezpieczenia OC, warto pamiętać, że towarzystwo opłaca holowanie do określonej ilości kilometrów. Samochód na lawecie transportuje się do najbliższego warsztatu lub miejsca wskazanego przez jego właściciela w ramach ustalonego limitu.

zgłoszenie szkody

Likwidacja szkody

Po załatwieniu wszelkich spraw związanych z odholowaniem samochodu, przychodzi czas by zająć się kwestią należnego odszkodowania. Jeżeli na polisie znajduje się skrót BLS, oznacza to, że poszkodowany może całą sprawę załatwić w swoim towarzystwie. Jeśli go nie ma, konieczny będzie kontakt z ubezpieczycielem sprawcy.

Zgłoszenie szkody w towarzystwie sprawcy

Metody zgłoszenia szkody mogą być różne. Od odwiedzenia agenta reprezentującego daną firmę, na wysłaniu zgłoszenia poprzez internetowy formularz kończąc. Najlepiej jednak zrobić to telefonicznie, ponieważ podczas rozmowy można liczyć na pomoc i wskazówki konsultanta.

Zgłoszenie szkody w swoim towarzystwie (BLS)

Bezpośrednia likwidacja szkód (BLS) oznacza możliwość naprawienia samochodu w towarzystwie, w którym poszkodowany kupił swoje OC. Procedura jest taka sama, jak w przypadku zgłoszenia roszczenia do zakładu ubezpieczeń sprawcy.

Nie każdy ubezpieczyciel jednak, daje taką możliwość. By z niej skorzystać, zdarzenie musi spełnić następujące przesłanki.:

  • tylko dwóch uczestników zdarzenia,
  • jasno określony sprawca,
  • szkody obejmują jedynie rzeczy, nie ma osób rannych,
  • wartość szkody nie przekracza określonego pułapu.

Samochód zastępczy

Osobie poszkodowanej, której samochód został uszkodzony, przysługuje prawo do wynajęcia pojazdu zastępczego, za który zapłaci towarzystwo sprawcy. O takie auta można zapytać już podczas zgłaszania szkody, zarówno jeśli korzysta się ze standardowego trybu jak i BLS. Osoba poszkodowana może korzystać z niego tak długo, jak trwać będzie naprawa.

Umówienie na spotkanie z rzeczoznawcą

Ten punkt na drodze do likwidacji szkody nie zawsze jest konieczny. Wszystko zależy od tego jak poważna była szkoda i jaki sposób naprawy samochodu wybrał jego właściciel. W przypadku poważniejszych uszkodzeń i chęci skorzystania z wpłaty całej kwoty na konto właściciela, konieczna będzie wizyta rzeczoznawcy z towarzystwa, które likwiduje szkodę.
Jeżeli auto będzie oddane do warsztatu, ubezpieczyciel opłaci wszystkie koszty w oparciu o faktury i rozliczy się ze stacją napraw bezgotówkowo.

Dostarczenie wymaganej dokumentacji do towarzystwa likwidującego szkodę

Najczęściej jest to dowód ubezpieczenia, notatka policyjna lub wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym. W zależności jednak od rodzaju sprawy, okoliczności i wielkości szkody, towarzystwo może poprosić o inne zaświadczenia. Każdy taki problem jest traktowany indywidualnie.

Likwidacja szkody z polisy sprawcy

Sama likwidacja szkody będzie zależeć od sposobu naprawy jaki wybrał właściciel zniszczonego pojazdu. Może zdecydować się na oddanie samochodu do warsztatu naprawczego i odebranie pojazdu już po likwidacji szkody. W takim przypadku wszelkie rozliczenia następują między stacją naprawczą a towarzystwem. W drugim przypadku konieczne jest poczekanie na wycenę kosztów naprawy przez rzeczoznawcę i wypłatę należności przez ubezpieczyciela.

Likwidacja szkody – tryb przyspieszony

Jeśli wartość uszkodzeń nie była zbyt wysoka, a szkody są dobrze ujęte na zdjęciach, to niektórzy ubezpieczyciele rozliczą naszą szkodę w trybie przyspieszonym. Wysokość odszkodowania ustala się w czasie rozmowy telefonicznej z przedstawicielem towarzystwa. Najczęściej prosi on o przesłanie podstawowych dokumentów oraz zdjęć uszkodzeń. Następnie określa wartość szkody i  przedstawia proponowaną sumę zadośćuczynienia, która po akceptacji poszkodowanego, przelewana jest na konto właściciela pojazdu.

Aby uniknąć problemów z wypłatą odszkodowania, szkodę najlepiej zgłosić możliwie jak najszybciej i postępować zgodnie ze wskazówkami ubezpieczyciela. Wtedy cały proces przebiegnie sprawnie i możliwie bezproblemowo.

Sprawdź jak się zmieni Twoja składka OC po wypadku!

Stefania Stuglik

Oblicz składki przez internet lub zadzwoń do mnie!

(22) 270 00 00