Chcesz zwiększyć osiągi swojego samochodu? Rozwiązaniem jest chip tuning, czyli mapowanie silnika. Ale taka modyfikacja nie musi opłacić się każdemu właścicielowi auta. Rozważasz chip tuning? Dowiedz się o nim więcej, aby móc określić, czy korzystając z tej usługi, rzeczywiście zyskasz.
- Chip tuning – na czym polega mapowanie silnika samochodowego?
- Co lepsze – chip tuning czy box?
- Czy mapowanie silnika jest możliwe w każdym samochodzie?
- Jak przygotować pojazd do chip tuningu?
- Chip tuning – jakie ma zalety, a jakie wady?
- Ile kosztuje chip tuning?
- Czy chip tuning ma odzwierciedlenie w składce OC i AC?
Chip tuning – to brzmi kusząco. Jednak nawet osoby niebędące miłośnikami tuningu wiedzą, że mapowanie silnika nie zawsze się opłaca. Pojazd, który został poddany strojeniu osiągów, trudniej sprzedać. W praktyce często oznacza to podwójny koszt – najpierw trzeba zapłacić za chip tuning, a następnie za przywrócenie ustawień fabrycznych.
Chip tuning – na czym polega mapowanie silnika samochodowego?
Chip tuning, który jest określany również jako „mapowanie silnika”, to jeden z dostępnych rodzajów tuningu. W przypadku chip tuningu zmiany dotyczą parametrów pracy jednostki napędowej. Wykonując strojenie chipów, tuner może uzyskać zamierzony cel – zwiększyć moc silnika i moment obrotowy. Co ważne, mapowanie silnika odbywa się bez mechanicznej ingerencji – tuningowi poddane zostaje oprogramowanie komputera sterującego silnikiem (ECU).
Jak przeprowadza się chip tuning krok po kroku? Oto poszczególne etapy tego procesu:
- Sprawdzenie samochodu pod względem mechanicznym. Ze względu na możliwe usterki nie każde auto będzie nadawało się do chip tuningu i niekiedy konieczna będzie uprzednia wizyta u mechanika.
- Badanie na hamowni. Jest ono niezbędne, aby poznać osiągi pojazdu przed wprowadzeniem modyfikacji i zyskać punkt odniesienia.
- Odczyt i modyfikacja oprogramowania ECU. Ten krok wymaga użycia specjalistycznego sprzętu i oprogramowania. Każdy model auta jest inny, dlatego w przypadku chip tuningu niezbędna jest wiedza i doświadczenie.
- Wgranie do ECU zmodyfikowanego oprogramowania. Rezultatem jest zmiana parametrów pracy silnika i pełniejsze wykorzystanie rezerw przewidzianych przez producenta pojazdu.
- Ponowne badanie na hamowni. Pozwala ono ocenić finalny efekt chip tuningu.
Co lepsze – chip tuning czy box?
Modyfikacja oprogramowania komputera silnika (ECU) nie jest jedynym sposobem, aby doszło do zwiększenia mocy silnika – wykorzystać można też box tuningowy. Czym jest box tuningowy? To zewnętrzny sterownik, który należy podłączyć do wiązki samochodu. Instalacja boxa tuningowego pozwala zoptymalizować m.in. dawkę dostarczanego paliwa. Co zatem sprawdzi się lepiej – chip tuning czy box tuning?
Według specjalistów między chip tuningiem a box tuningiem występuje istotna różnica – mowa o liczbie parametrów, które zostają zmodyfikowane w wyniku odpowiednio strojenia chipów i wpięcia boxa. W pierwszym przypadku zmiany są bardziej kompleksowe, a to z kolei powoduje, że część kierowców uważa je za korzystniejsze.
Czy mapowanie silnika jest możliwe w każdym samochodzie?
Chip tuning jest możliwy w autach wyposażonych w różne silniki – zarówno benzynowe, jak i Diesla. Ale nie zawsze. Jeżeli jesteś właścicielem starego samochodu (wyprodukowanego przed 2000 rokiem), musisz wiedzieć, że mapowanie silnika może nie być dla Ciebie dostępne. Najczęstszym powodem jest niekompatybilność – silnik może mieć niezgodny sterownik lub nie być sterowany elektronicznie. To jednak nie wszystko.
Każdy samochód, który ma przejść chip tuning, musi zostać dokładnie sprawdzony od strony mechanicznej. Diagnostyka nie zawsze kończy się satysfakcjonującym wynikiem. Inaczej mówiąc, pracownik warsztatu może stwierdzić, że mapowanie silnika jest niewskazane ze względu na stan techniczny auta.
Czy wiesz, że zgodnie z doświadczeniem ekspertów najlepsze efekty uzyskuje się podczas poddawania chip tuningowi silników z turbosprężarką? W przypadku silników wolnossących rezultaty mogą być mniej zadowalające.
Jak przygotować pojazd do chip tuningu?
Osobnym zagadnieniem jest przygotowanie pojazdu do procesu mapowania silnika. Auto musi być sprawne, a to z kolei często oznacza rozszerzoną diagnostykę. Co koniecznie trzeba sprawdzić przed strojeniem chipów? Oto co powinno znaleźć się na liście czynności poprzedzających przeprowadzenie chip tuningu:
- Wymiana płynów eksploatacyjnych
- Wymiana filtrów
- Montaż nowych świec i odmy
- Sprawdzenie układu dolotowego
- Zatankowanie pojazdu do pełna
Chip tuning – jakie ma zalety, a jakie wady?
Jednym z głównych powodów, dla których kierowcy decydują się na mapowanie, jest podniesienie mocy silnika pojazdu, a co za tym idzie prędkości, jaką może on rozwinąć. Jednak osiągnięcie tego celu oznacza też inne, dodatkowe korzyści. Oto 5 najczęściej wskazywanych zalet chip tuningu według zarówno kierowców, jak i specjalistów zajmujących się mapowaniem silników:
- Lepsza dynamika jazdy. A z tym wiążą się lepsze doświadczenia kierowcy oraz większe poczucie pewności na drodze.
- Poprawa bezpieczeństwa. Ma to związek z poprzednim punktem – lepsza dynamika jazdy oznacza szybszą reakcję pojazdu na wciśnięcie pedału gazu. Pozwala to np. na sprawniejsze wyprzedzanie czy włączanie się do ruchu.
- Niższe zużycie paliwa. Jest to szczególnie istotne z perspektywy kierowców, którzy użytkują auto intensywnie.
- Zwiększenie osiągów bez zwiększania emisji spalin. Jest to możliwe dzięki precyzji elektronicznego sterowania silnikiem.
- Większy moment obrotowy. Im większy jest moment obrotowy, tym lepsze są osiągi i możliwości samochodu.
A co z wadami chip tuningu? Ich katalog również jest obszerny – właściciel samochodu może stracić gwarancję, istnieje też ryzyko częstszych usterek różnych elementów (np. hamulców), co ma związek z ich większym niż przewidziane przez producenta obciążeniem. Chip tuning można też odczuć finansowo – mapowanie silnika oznacza czasami wyższe składki na ubezpieczenie. To powoduje, że przed oddaniem pojazdu do warsztatu, właściciel powinien przeprowadzić rzetelny bilans potencjalnych zysków i strat.
Ile kosztuje chip tuning?
Od 1000 do 3000 zł – taką kwotę musi zarezerwować kierowca, który jest zainteresowany usługą mapowania silnika. Widełki są spore. Skąd tak duże różnice w kosztach? Usługa chip tuningu najczęściej jest wyceniana indywidualnie – warsztaty oferujące mapowanie silnika uwzględniają szereg czynników, w tym zwłaszcza markę i model, rodzaj silnika i stan techniczny pojazdu. Szukasz oszczędności? Porównaj oferty warsztatów polecanych przez innych kierowców.
Należysz do kierowców, którzy lubią majsterkować przy samochodach? Być może wiesz już, jakich programów używa się do chip tuningu. To jednak za mało, aby poprawnie przeprowadzić chip tuning – ze względu na możliwe problemy mapowaniem silnika powinny zajmować się osoby, które mają w tym zakresie wiedzę, umiejętności i doświadczenie.
Nie chcesz wydawać kwot rzędu 3000 zł na mapowanie silnika? Rozwiązaniem mogą być tańsze opcje, np. wspomniane już zastosowanie boxa tuningowego. Zdecydowanie nie szukaj oszczędności, wykonując chip tuning samodzielnie.
Czy chip tuning ma odzwierciedlenie w składce OC i AC?
Chip tuning najczęściej nie pozostaje neutralny dla składki ubezpieczeniowej – kierowcy muszą zapłacić za poprawę osiągów. Dlaczego? W celu ustalenia ceny OC czy AC, firma ubezpieczeniowa musi zostać poinformowana o wszelkich zmianach, jakich dokonano w pojeździe. Chip tuning zalicza się do tej kategorii. Jednocześnie modyfikacje mają bezpośredni wpływ na osiągi. Z tego względu ubezpieczyciel może uznać, że z ochroną zmodyfikowanego pojazdu wiąże się wyższe ryzyko. Będzie to miało odzwierciedlenie właśnie w wysokości składki.
Twoje auto przeszło mapowanie silnika? Jeżeli chcesz kupić ubezpieczenie OC, nie korzystaj z internetowego kalkulatora OC/AC – to narzędzie nie przewiduje możliwości poinformowania ubezpieczyciela o zwiększeniu mocy jednostki napędowej. Aby uniknąć przykrych niespodzianek w razie kolizji czy wypadku, skontaktuj się z naszym agentem:
- telefon – (22) 270 00 00
- godziny pracy – w dni robocze od 9 do 21, w soboty od 9:30 do 17:30.
Podsumowanie:
- Chip tuning to inaczej mapowanie silnika. Rezultatem jest zmiana mocy jednostki napędowej.
- Mapowanie silnika może polegać na zmianie oprogramowania ECU lub instalacji boxa tuningowego.
- Przeprowadzenie chip tuningu powinno zostać poprzedzone dokładną diagnostyką auta.
- Za chip tuning trzeba zapłacić od 1000 do 3000 zł. Dokładna cena jest ustalana bezpośrednio z klientem.
- Chip tuning najczęściej wpływa na wysokość składki ubezpieczenia.
FAQ - najczęściej zadawane pytania o podniesienie mocy silnika w aucie
-
Czy chip tuning niszczy silnik?
Po pierwsze, chiptuning jest odwracalny. Po drugie, poprawnie wykonane mapowanie silnika nie będzie miało negatywnego wpływu na żywotność silnika. Inaczej mówiąc, jeżeli rozważasz chip tuning, nie musisz obawiać się o jednostkę napędową i możliwość jej uszkodzenia. Wybierz jednak sprawdzony i rekomendowany warsztat. -
Czy w Polsce chip tuning jest legalny?
W Polsce mapowanie silnika nie jest zabronione. Jednak to Ty, jako właściciel samochodu, odpowiadasz za jego bezpieczeństwo. Jeżeli w tej kwestii słusznie nie godzisz się na kompromisy, to nie ma drogi na skróty – musisz wybrać warsztat, który gwarantuje, że mapowanie silnika zostanie wykonane prawidłowo. -
Ile trwa chip tuning?
Profesjonalne warsztaty mają wszystko to, jest co niezbędne do szybkiego i poprawnego wykonania chip tuningu – mowa o doświadczonych fachowcach oraz sprzęcie i oprogramowaniu. Rezultat? Samochód z poprawionymi osiągami możesz odebrać z warsztatu już po kilku godzinach. Właśnie tyle przeciętnie zajmuje mapowanie silnika. -
Jak sprawdzić, czy auto przeszło chip tuning?
Chcesz kupić pojazd, który – jak twierdzi sprzedawca – jest po chip tuningu? Nie musisz mu wierzyć na słowo. Możesz sprawdzić, czy chipy rzeczywiście były strojone. W tym celu nie obejdzie się jednak bez wizyty w warsztacie. Fachowcy dysponują niezbędnymi narzędziami diagnostycznymi i przy ich pomocy są w stanie stwierdzić, czy pojazd przeszedł chip tuning. -
Jak usunąć chip tuning?
Mapowanie silnika jest procesem odwracalnym. Oznacza to, że możliwe jest kolejne nadpisanie ustawień ECU – powrót do parametrów fabrycznych. Pomoże w tym zaufany warsztat, który zajmuje się chip tuningiem. Jeżeli jednak usuwasz chip tuning, bo planujesz wystawić pojazd na sprzedaż, uczciwość wymaga poinformowania nabywcy o modyfikacjach.